Connect with us

Marknadsnyheter

ABB Azipod[®] elektriska framdrivningssystem markerar 30 års spetskompetens till havs

Published

on

Från framtagningen av Azipod® framdrivningssystem för tre decennier sedan till den marknadsledande position systemet har inom global sjöfart idag, har Azipod revolutionerat sjötransportsektorn med oöverträffad prestanda, effektivitet, hållbarhet och tillförlitlighet.

Azipod® elektriska framdrivningssystem lanserades först på den finska isbrytaren Seili 1991, och har sedan dess över 20 miljoner drifttimmar med en imponerande tillgänglighet på 99,9 procent, samtidigt som systemet sparar in cirka 1 000 000 ton bränsle enbart inom kryssningssegmentet.

Under tre decennier har ABB utvecklat Azipod framdrivningssystem för att klara olika och ständigt föränderliga behov hos rederier och ökat prestanda för alla typer av fartyg. Idag förlitar sig fler än 25 olika fartygstyper på Azipod-teknik – från kryssningsfartyg till lastfartyg, isbrytare, färjor och superyachter. Totalt har ABB sålt över 700 Azipod-enheter på 30 år.

”ABB har spelat en banbrytande roll inom eldriven transport i mer än ett sekel. Lanseringen av Azipod-tekniken 1991 markerade en ny era när det kommer till framdrivningssystem för fartyg och har etablerat ABB:s bidrag till att minska sjöfartssektorns miljöpåverkan. Jag är övertygad om att denna toppmoderna teknik fortsatt kommer utgöra en viktig del i att stödja vår roll som en ledare inom hållbara transporter”, säger Björn Rosengren, vd och koncernchef på ABB.

Azipod framdrivningssystem har satt en antal olika rekord i sjöfartsindustrin, från att driva de största kryssningsfartygen till att möjliggöra de första passagerna genom Nordostpassagen för tankfartyg utan assistans av isbrytare.

”Azipod-tekniken hjälper alla fartygstyper att minska kostnaderna och koldioxidutsläppen, både på grund av att det är en överlägsen framdrivningslösning och för att den ytterligare förbättrar den större effektiviteten som kommer av elektrisk framdrivning”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”En oberoende studie 2019 visade att Azipod framdrivningssystem kunde hjälpa rederier att spara 1,7 miljoner dollar per fartyg i årliga bränslekostnader samtidigt som koldioxidutsläppen minskas med uppskattningsvis 10 000 ton. Med International Maritime Organizations mål att halvera utsläppen av växthusgaser från fartyg per 2050 är jag övertygad om att Azipod framdrivningssystem kommer att vara drivande för hållbar sjöfart även om ytterligare 30 år och därefter.”

Tack vare att den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida kan Azipod-systemet rotera 360 grader, vilket ökar manövrerbarheten så att också de största fartygen kan tas in i hamnar där svängradien är begränsad. En viktig aspekt är att Azipod framdrivningssystem också förbättrar drifteffektiviteten vilket ökar fartygets hydrodynamiska prestanda och minskar bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem. Det utrymme som sparas genom att motorn placeras utanför skrovet möjliggör en mer flexibel design och frigör utrymme för hytter, last eller annat.

Azipod framdrivningssystem utformades ursprungligen som ett framtidssäkert system som kan anpassas till praktiskt taget vilken energikälla som helst. Med den eldrivna motorn i centrum kan Azipod-systemet drivas från olika energikällor inklusive batterier och bränsleceller och rederierna kan lägga till eller byta ut energikällor efter hand. Elkraften genererar också mindre buller och vibrationer och ger en mjukare och tystare färd.

Azipod-tekniken utgör en viktig del av fartygets övergripande framdrivningssystem och är helt integrerat med kraftförsörjningssystem och utrustning ombord. ABB:s Propulsion Control System säkerställer kommunikation med systemen ombord medan ABB:s Power and Energy Management System (PEMS™) styr den övergripande kraftdistributionen. Kombinationen av Azipod-systemet och ABB:s elektriska framdrivningssystem gör det möjligt att konfigurera utrustningen för optimerade prestanda, vilket leder till ökad effektivitet och lägre utsläpp.

Azipod-systemet finns från 1 MW till 22 MW med olika modeller som levereras från två anläggningar i Finland och en i Shanghai. Systemet har förfinats i flera generationer med förbättrad hydrodynamik, utrymmesutnyttjande och konstruktionshållfasthet samt fått enklare installation och underhåll. Upp till 95 procent av materialet som används vid produktionen av Azipod-enheter är återvinningsbart, vilket vittnar om perspektivet med en hållbar livscykel som styr utvecklingen och tillämpningen av denna extraordinära teknik.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 6 april 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan föredrag på Nordbygg: Hybridsystem och materialsamverkan i träkonstruktioner

Published

on

By

Möt Peter Koski, kommersiell direktör MiTek och Klas Hagberg, vd Acouwood och adjungerad professor i akustik vid Luleå tekniska universitet på Byggmaterialscenen, Nordbygg fredag 26 april kl 10:30.

Hybridsystem är en spännande teknik som kombinerar olika material för att dra nytta av deras bästa egenskaper, till exempel när det gäller akustik och ljud. Det är dessutom överlägset när det gäller effektiv resursanvändning. 

Genom hybridsystem, där olika material kombineras i en byggkomponent, kan vi skapa system som överträffar de enskilda materialens prestanda och förmågor. 

– Effektiviteten hos hybridsystem ligger i deras förmåga att optimera materialanvändningen. I vårt golvbjälklag Posi-Joist, bidrar exempelvis stål med styrka och spännvidd, och trä för tex dess vikt, värmeisolering och förnybarhet, förklarar Peter Koski, kommersiell direktör på MiTek, som tillverkar komponenter till byggindustrin.

Peter kommer att berätta mer om detta i en föreläsning under Nordbygg tillsammans med Klas Hagberg, vd Acouwood och adjungerad professor i akustik vid Luleå tekniska universitet.

Maximerad prestanda

Peter Koski jämför hybridsystemet, även kallade kompositer, med att arbeta i ett effektivt team där varje medlem bidrar med sin styrka för att uppnå bästa resultat:

– Genom att välja rätt material för varje komponent kan vi maximera prestandan samtidigt som onödig vikt eller volym minimeras, ett golv kan till exempel blir lättare och tunnare samtidigt som vi säkerställer en hög ljudisolering, säger Peter Koski. 

Goda akustiska egenskaper

Professor Klas Hagberg kommer under föreläsningen att berätta om hur dessa hybridsystem kan skapa strukturer som har utmärkt akustisk isolering och som dämpar ljudvågor i golv och väggar. Detta är särskilt viktigt för att minimera ljudöverföring i byggnader mellan lägenheter. 

– I Posi-Joist, där trä och stål kombineras, skapas tunna och lätta golv med optimal ljudisolering. Eftersom att stålkomponenten placeras diagonalt tas vibrationer upp och ljud absorberas. Det ger en behagligare miljö för dem som befinner sig på våningen ovanför, säger Klas Hagberg.

Resurseffektivitet

Ur hållbarhetssynpunkt är det också överlägset att optimera materialanvändningen. Man använder bara så mycket stål och trä som behövs, vilket kan minska vikt och volym jämfört med traditionella material som betong.

Möt MiTek i monter 03:30 i hall C på Nordbygg, Stockholmsmässan. 

Peter Koski

Affärs- och marknadschef, MiTek

+46 73-807 05 59

peter.koski@mii.com

MiTek Industries är en del av MiTek Europa/Afrika, med vårt moderbolag MiTek Inc. baserat i St. Louis, USA. MiTeks produktionsanläggningar i Sverige, Finland, England, Tjeckien och Sydafrika förser de regionala marknaderna med certifierade och kvalitetssäkrade komponenter för byggindustrin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aptahem samarbetar med Ajinomoto Bio-Pharma Services Japan för storskalig och kostnadseffektiv tillverkning av Apta-1

Published

on

By

Aptahem AB (publ), ett bioteknikbolag som utvecklar behandlingar för patienter som drabbas av akuta inflammatoriska sjukdomar såsom sepsis, meddelar idag att bolaget samarbetar med Ajinomoto Bio-Pharma Services för att utveckla en mer effektiv och skalbar tillverkningsprocess för Apta-1. Ajinomoto är en av världens största tillverkare av bland annat farmaceutiska substanser, smak- och näringsämnen och är specialister på enzymatiska processer.

Ajinomoto har med Aptahems tillåtelse, då Apta-1-strukturen är patentskyddad, undersökt möjligheten att tillverka Apta-1 genom en enzymatisk process. Den nu framgångsrikt och preliminärt utvecklade processen i försöksskala är skräddarsydd för tillverkning av den komplexa Apta-1-strukturen och dess specifika modifikationer. Enzymatiska processer är normalt väldigt gångbara för skalbarhet, vilket är en viktig parameter för Aptahem.

Aptahem har tidigare genom sitt samarbete med tillverkaren LGC nått positiva resultat på renhet, effektivitet och tillverkningskostnad, vilket positionerat bolaget som ledande inom området. Med den enzymatiska process som Ajinomoto använder ser Aptahem potentiellt större fördelar eftersom den är teoretiskt sett mer skalbar och med det kan ge högre utbyten och renhet. Dessa parametrar är viktiga för en kostnadseffektiv tillverkning, vilket har framstått som viktigt i Aptahems partnerdiskussioner.

VD Mikael Lindstam kommenterar:

“Jag är väldigt glad att kunna meddela att Ajinomotos utvecklingsteam för enzymatiska processer nu tagit fram en potentiell metod för tillverkning av Apta-1. Aptahem strävar alltid efter att effektivisera och en av de viktigaste är just skalbarhet och kostnad för tillverkning. Det är för tidigt att säga vilken kostnadseffektivisering denna potentiellt alternativa metod från Ajinomoto kommer att landa i men teoretiskt som erfarenhetsmässigt och från samspråk med vår CMC-expert Thomas Rupp så är denna metod bland annat mer fördelaktig för större tillverkning. Inbegripet att denna process även kan ge högre kvalitet relativt kostnaden skulle detta potentiellt innebära en mycket god fördel för tillverkning av Apta-1.”

För ytterligare information:

Aptahem AB
Mikael Lindstam, VD
Tel: 0766-33 36 99
Epost:
ml@aptahem.com

Kort om Aptahem

Aptahem AB (APTA) är ett bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar RNA-baserade behandlingar för livshotande, akuta, tillstånd där koagulation, inflammation och vävnadsskada samverkar i sjukdomsprocessen. Bolagets huvudkandidat, Apta-1, befinner sig i tidig klinisk fas. I prekliniska studier har Apta-1 genom sina antitrombotiska, immunmodulerande och vävnadsreparerande egenskaper visat på mycket goda och lovande resultat för behandling av sepsis och kritiska tillstånd förknippade med sepsis. För mer information, besök www.aptahem.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ependion AB emitterar C-aktier

Published

on

By

Styrelsen beslutar att emittera C-aktier och utnyttjar återköpsbemyndigande för säkerställande av Ependion ABs åtaganden enligt incitamentsprogram LTI 2023/2026.

Ependion ABs årsstämma 2023 beslutade, i syfte att säkerställa att bolaget kan fullgöra sina åtaganden enligt det av stämman beslutade långsiktiga incitamentsprogrammet LTI 2023/2026, att bemyndiga styrelsen att besluta om riktad emission av inlösen- och omvandlingsbara C-aktier. Årsstämman 2023 beslutade också att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av samtliga emitterade C-aktier genom ett riktat förvärvserbjudande till samtliga ägare av C-aktier.

Baserat på estimerat utfall i incitamentsprogram LTI 2023/2026 har styrelsen nu fattat beslut om att utnyttja bemyndigandena genom att emittera 102 918 C-aktier till Danske Bank A/S, Danmark, Filial Sverige samt att, villkorat av teckning och betalning från Danske Bank A/S, Danmark, Filial Sverige, återköpa samtliga emitterade C-aktier. Emissionen görs till aktiernas kvotvärde om ca 0,33 kronor per aktie och aktierna återköps för motsvarande belopp. Teckning av emissionen och återköp av C-aktierna avses verkställas under april 2024.

Bolaget innehar för närvarande 300 080 egna C-aktier. Efter genomfört återköp av C-aktier enligt ovan kommer antalet egna C-aktier att uppgå till 402 998. C-aktierna berättigar inte till vinstutdelning.

De återköpta C-aktierna avseende LTI 2023/2026 avses vid fullgörande av leverans av aktier till anställda 2026 omvandlas till stamaktier, enligt villkoren för incitamentsprogrammet.

   

   

För mer information kontakta:

Vd och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
Vice VD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

   

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.