Connect with us

Marknadsnyheter

ABB och Davos stad banar väg för hållbar mobilitet genom innovativa e-fordon

Published

on

ti, jan 23, 2018 14:27 CET

I Davos, värdort för World Economic Forums (WEF) årliga konferens, blir snabbladdning av e-fordon en integrerad del av transportekosystemet

Davos invånare och WEF-deltagarna kan själva uppleva den toppmoderna TOSA-bussen. Den prisbelönta TOSA-bussen som utvecklats av ABB i Schweiz används redan i Genève och kommer snart att tas i drift i Nantes i Frankrike. Elbussen kan ladda batterierna på bara 20 sekunder medan passagerarna stiger av och på. I Davos kommer bussen att köra längs den hårt trafikerade Linje 1 som går från turistcentret till sjukhuset. Detta är första gången TOSA-teknik används i alperna. Tanken är att köra systemet under extrema vinterförhållanden. ABB förväntar sig tillsammans med projektpartners att få värdefulla insikter från det här pilotprojektet.

Dessutom kommer elbilar som transporterar runt deltagarna i Davos att kunna ladda sina batterier på åtta nyinstallerade snabbladdstationer från ABB.

Tillsammans ger TOSA-bussen och laddstationerna en kraftfull och praktisk demonstration av toppmodern hållbar transportteknik som i allt högre grad driftsätts runt om i världen i och med att e-mobilitet blir drivkraften för att få till stånd energieffektivitet med låg miljöpåverkan för bilar, bussar, tåg, fartyg och bergbanor.

”Övergången till elfordon är inte längre en fråga om, utan snarare en fråga om när och hur snabbt”, säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer. ”Elfordon blir allt attraktivare för bilisterna. Förutom att vara ekologiskt ansvarstagande blir de allt billigare att köpa och underhålla.”

ABB är teknologiledande inom de snabbladdningsprodukter och -system som transformerar transportsektorn till att bli globalt hållbar. Hållbara transporter spelar en avgörande roll i kampen mot klimatförändringar när e-mobilitet börjar ersätta fordon som drivs med fossila bränslen och spyr ut växthusgaser som bidrar till den globala uppvärmningen.

Snabbladdning på World Economic Forum
För e-bilar är ABB redan den globala ledaren inom snabbladdning med fler än 6 000 stationer installerade i över 50 länder. I Davos får världens ledare se de åtta nyinstallerade laddstationerna ABB Terra 53 när de laddar. ABB Terra 53 är den bästsäljande laddstationen på 50 kW likström i Europa och Nordamerika och har stöd för laddstandarderna CCS, CHAdeMO och simultan 43 kW växelströmsladdning.

Vad gäller kollektivtrafik ligger den helt eldrivna TOSA-bussen i Davos i framkant av hållbara transportinnovationer. TOSA erhöll den prestigefyllda utmärkelsen Watt d’Or 2018 i kategorin energieffektiv mobilitet från Swiss Federal Office of Energy. TOSA-teknologin har utvecklats i Schweiz av ABB tillsammans med Transport Publics Genevois (tpg), Office de Promotion of Industries et des Technologies (OPI), Services Industriels de Genève (SIG) och busstillverkaren Carrosserie HESS.

Samma TOSA-teknik som används i Davos strömförsörjer bussar på Genèves busslinje 23 som går till flygplatsen. Där använder man överliggande laddkontakter som kopplas in vid utvalda hållplatser utmed rutten för att fylla på batterierna på bara 20 sekunder medan passagerarna stiger av och på. Det miljövänliga systemet i Genève kan på sikt minska koldioxidutsläppen med 1 000 ton per år.

Men ABB:s hållbara transportlösningar är inte begränsade till konventionella bilar och bussar.

ABB förser järnvägssektorn med innovativa och energieffektiva tekniker som traktionstransformatorer och traktionskonverterare som tillverkas främst i Schweiz. Ett exempel är det järnvägsnätet Rhaetian som går mellan Landquart och Davos.

I racingvärlden kommer ABB i det nyligen meddelande samarbetet med elracerbils­organisationen Formel E att hjälpa till att förfina designen och funktionaliteten hos elfordon och infrastruktur liksom tillhörande digitala plattformar.

ABB möjliggör också e-mobilitet på oceangående tankrar, fraktfartyg och passagerarfartyg. Där strömförsörjer ABB:s framdrivningssystem Azipodfartygen med styrbara, högeffektiva eldrivna propellrar som väsentligt ökar fartygens manövrerbarhet och minskar behovet av fossilt bränsle ombord med minst 40 procent.

ABB tar också e-mobilitet till helt nya höjder med kabinbanorna. ABB:s motorer strömförsörjer den brantaste bergbanan i världen som öppnades i den schweiziska alpbyn Stoos i december 2017. ABB-motorerna, som har en total uteffekt på 2,3 MW, gör det möjligt för bergbanan att frakta upp till 1 500 människor per timme i vardera riktningen på den 1,7 km långa rutten. ABB har också tillhandahållit toppmoderna motorer och drivsystem till en nyöppnad kabinbana som fraktar hela 580 passagerare i timmen upp på Tysklands högsta bergstopp – Zugspitze.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Tel: +41 43 317 7111
media.relations@ch.abb.com

ABB Ltd 
Affolternstrasse 44 
8050 Zurich
Switzerland

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.