Connect with us

Marknadsnyheter

ABB omprofilerar portföljen med autonoma mobila robotar

Published

on

  • De autonoma mobila robotarna (AMR) som en gång lanserades som ASTI har omprofilerats för att integreras i ABB Robotics-verksamheten
  • ABB är det enda företaget som erbjuder en komplett portfölj med maskinautomation, robotteknik samt lösningar för autonoma mobila robotar

ABB har lanserat den första serien av omprofilerade autonoma mobila robotar (AMR) efter förvärvet av det ledande mobilrobotföretaget ASTI Mobile Robotics under 2021. Efter att AMR adderats till portföljen är nu ABB det enda företaget som har ett omfattande och integrerat erbjudande med robotar, AMR:er och lösningar för maskinautomation.

”Vid en tid då företag är ute efter olika robotlösningar för att hjälpa dem att bli mer effektiva, flexibla och motståndskraftiga är vi det enda företaget som stöttar dem med våra integrerade lösningar med AMR:er, robotar och tekniker för maskinautomation”, säger Marc Segura, chef för ABB:s division Robotics. ”Detta är revolutionerande för våra kunder. De kan samarbeta med en partner som tillhandahåller allt de behöver för att anpassa sig till de möjligheter och utmaningar som drivs av individualisering, arbetskraftbrist och störningar i försörjningskedjan. Vår omprofilering understryker enkelheten i och fördelarna med de integrerade lösningar vi erbjuder våra kunder.”

ASTI Mobile Robotics lösningar har nu omprofilerats och integrerats i ABB:s portfölj under namnet Flexley™, vilket syftar på den flexibla drift AMR erbjuder. De första modellerna som lanseras, Flexley Tug och Flexley Mover, omfattar tillämpningar som bogsering, vagntransporter på upp till 2 000 kg, liksom lyft- och transportställ, containrar och pallar på 1 500 kg.

De framtida autonoma mobila robotarna från ABB kommer att bygga på ASTI:s användning av laserskannerbaserad 2D SLAM-navigering och drar också nytta av Sevensense Robotics – ett schweiziskt startupföretag i ABB:s portfölj av partnerföretag – banbrytande VSLAM-teknik som gör det möjligt för mobila robotar att navigera i komplexa och dynamiska miljöer. Den unika tekniken öppnar upp för nya möjligheter med flexibel tillverkning – AI som gör ABB:s AMR:er lika autonoma som dess robotarmar, samtidigt som arbetet blir produktivare och säkrare för människor.

”Marknaden för autonoma mobila robotar kommer att växa avsevärt med en årlig tillväxttakt på cirka 24 % mellan 2021 och 2028*”, säger Verónica Pascual, global chef för AMR-verksamheten på ABB Robotics. ”Integreringen av ASTI:s AMR-sortiment och framtagningen av vårt globala tillverknings- och supportnätverk innebär att vi är väl positionerade att klara denna tillväxt och ge våra kunder nya sätt att tackla utmaningarna i försörjningskedjan och tillgodose efterfrågan på större flexibilitet och hastighet som uppkommit på grund av den fortsatta ökningen inom e-handeln.” 

ABB tillhandahåller redan AMR-lösningar till kundprojekt och har arbetat med den strategiska partnern Expert Technology Group i Storbritannien för att leverera en komplett monteringslinje baserad på AMR:er till biltillverkaren REE – ett startupföretag som tillverkar en revolutionerande drivlina för elfordon. ABB:s automationsslösning transporterar produkter mellan automatiserade robotceller och manuella monteringsstationer och kombinerar användningen av ABB-robotar, visionsfunktionspaket och AMR:er.

Integreringen av ASTI i ABB innefattar en total omprofilering av alla kontor och anläggningar liksom lanseringen av den nya webbplatsen amr.robotics.abb.com

ASTI Foundation fortsätter att använda namnet ASTI. Stiftelsen grundades 2017 för att utbilda och förse ungdomar med färdigheter som förberedde dem inför den digitala omvandlingen. Mer information om stiftelsen finns på www.astifoundation.com

*Fortune Business Insights, januari 2022 – https://www.fortunebusinessinsights.com/autonomous-mobile-robots-market-105055

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är pionjär inom robotteknik, maskinautomation och digitala tjänster och tillhandahåller innovativa lösningar för en mängd olika branscher, från bilindustrin till elektronik och logistik. Vi är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och har levererat fler än 500 000 robotlösningar. Vi hjälper kunder av alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten samt att förbättra kvaliteten i slutprodukterna. Vi stöttar kundernas övergång till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har fler än 11 000 medarbetare på över 100 platser i mer än 53 länder. go.abb/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 22 september 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Generic Sweden AB

Published

on

By

Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. 
 

Susanne Lundin

CFO 
08-601 38 00
susanne.lundin@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intrum AB – Delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

  • Ett säsongsmässigt svagare kvartal i linje med förväntningarna och fortsatt hög kommersiell aktivitet
  • Justerade intäkter och justerad EBIT ökade båda med 8 procent jämfört med Q1 -23 drivet av förvärvsaktiviteter inom Servicing, framför allt i mellersta och södra Europa
  • Skuldsättningsgraden oförändrad på 4,4x, inklusive 0,1x i ofördelaktiga valutakursförändringar
  • Framsteg inom flera strategiska initiativ inklusive: (i) Ophelos implementerat i Nederländerna, (ii) realiserade besparingar om ~500 MSEK under Q1 -24 (av de 800 MSEK genomförda under -23) samt genomför åtgärder för ytterligare besparingar om ~700 MSEK under 2024 och 2025, och (iii) anpassning av skuldstrukturen och pågående diskussioner om kapitalpartnerskap

Finansiella resultat, januari-mars 2024 (januari-mars 2023)

  • Justerade intäkter ökade till 4 891 MSEK (4 524)

  • Justerad EBIT ökade till 1 155 MSEK (1 068)

  • Cash EBITDA ökade till 2 782 MSEK (2 728)

  • Tillväxt i externa Servicing-intäkter med 16 procent

  • Justerad Servicing-EBIT marginal 15 procent RTM Q1 -24 (19)

  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 37 miljarder SEK (37)

  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Emil Folkesson, tillförordnad CFO & Investor Relations Director, presenterar resultatet och svarar på frågor i en webcast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via webcast, vänligen använd denna länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligt.

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera via denna länk. Efter registreringen erhålls telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det säsongsmässigt svagare första kvartalet ligger i linje med förväntningarna. Under kvartalet fortsätta vi att fokusera våra insatser på att uppnå målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag: att bli mer kundcentrerade, kapitallätta samtidigt som vi strävar efter en operativ modell som drivs av teknik och automatisering.

Med fortsatt inflation och behov av att förbättra marginalerna, fortsatte vi att undersöka åtgärder för ytterligare kostnadsbesparingar. I tillägg till de 800 miljoner SEK  i kostnadsbesparingar som genomfördes 2023, har vi identifierat ytterligare åtgärder som kommer att generera kostnadsbesparingar på cirka 400 miljoner SEK under 2024 och ytterligare cirka 300 miljoner SEK under 2025. Hittills har vi realiserat cirka 500 miljoner SEK i kostnadsbesparingar.

Intrums kommersiella aktivitet fortsatte att accelerera, med ett tecknat årligt kontraktsvärde (”ACV”) som ökade med 11 procent till 278 miljoner SEK från 251 miljoner SEK under Q1 2023. Några utvalda exempel är: (i) ett nytt avtal med ett stort BNPL-företag i Norge, (ii) ett utökat mandat med EDF i Frankrike och (iii) ett större mandat inom konsumentkrediter i Storbritannien.

Investing-segmentet redovisade en Cash EBITDA om 3 243 miljoner SEK, eller 100 procent mot den aktiva prognosen, vilket motsvarar 109 procent av den ursprungliga   prognosen. Detta visar motståndskraften och vår investeringsportföljs starka kassagenerering.

Under de senaste 12 månaderna hjälpte Intrum 4,9 miljoner kunder att bli skuldfria och inkasserade 120 miljarder SEK, varav 14 miljarder SEK från våra egna portföljer. Mer generellt förväntar vi oss en fortsatt hög efterfrågan på Intrums tjänster. NPL-volymerna har ökat stadigt under hela 2023, vilket har lett till att NPL-kvoten har ökat till 1,9 procent vid årets slut. En liknande utveckling ses för Steg 2-lån, där andelen i EU steg till 9,7 procent i Q4 2023, från 9,2 procent i Q3 – den näst högsta noteringen sedan 2018.

I mars lanserade vi Ophelos i Nederländerna – ett viktigt steg på vägen mot operationell excellens och vår pågående teknikomställning. Vi kommer att utvärdera lärdomarna från pilotprojektet i Nederländerna och introducera Ophelos på minst två ytterligare marknader under 2024.

Jag är dessutom mycket nöjd över att kunna tillkännage rekryteringen av vår tillträdande CFO, Johan Åkerblom, och jag ser fram emot att välkomna honom senare under 2024 och emot att fortsätta vår transformationsresa med alla enastående kollegor på Intrum.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Interim CFO och Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KVARTALSRAPPORT JANUARI-MARS 2024

Published

on

By

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

Första kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 14% till 14 719 Mkr (17 167). Valutakursförändringar hade en neutral påverkan.
  • Planerad avveckling av bensindriven verksamhet med låg marginal påverkade med -4% och organisk försäljning* minskade med 11%.
  • Gardena-divisionen uppnådde en organisk tillväxt om 2%.
  • Rörelseresultatet var 1 930 Mkr (2 364) och rörelsemarginalen var 13,1% (13,8). 
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,31 kr (2,90) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,31 kr (2,88).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var -1 057 Mkr (588). Direkt operativt kassaflöde var -1 614 Mkr (-239), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. 
  • Husqvarna Group förvärvade ETwater och utökar därmed Gardena-divisionens bevattningserbjudande för den professionella marknaden i Nordamerika, se sidan 7. 

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

“Under det första kvartalet, som är en införsäljningsperiod, förbättrades försäljningen successivt. Vi gick från en avvaktande start bland våra återförsäljare till en mer gynnsam utveckling när trädgårdssäsongen nu startar. Koncernens organiska försäljning minskade med 11% under kvartalet, jämfört med ett rekordkvartal föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 1 930 Mkr (2 364). Besparingsprogrammet löper enligt plan med realiserade besparingar om 185 Mkr under kvartalet.

Gardena-divisionen uppnådde organisk tillväxt, drivet av kategorierna för bevattning och handverktyg i Europa. Divisionen levererade ett förbättrat rörelseresultat och högre rörelsemarginal till följd av försäljningstillväxt och resultat av operationella effektiviseringsåtgärder. Dessutom bidrog goda framsteg i Nordamerika till ett förbättrat rörelseresultat. 

Inom Husqvarna Forest & Garden-divisionen var försäljningen av robotgräsklippare för den professionella marknaden och batteridrivna produkter stark. Försäljningen av bensindrivna hjulburna produkter fortsatte dock på en låg nivå, bland annat på grund av lägre efterfrågan och det faktum att vi proaktivt lämnar delar av detta segment i Nordamerika. 

Försäljningen minskade i Husqvarna Construction-divisionen, med en ökning på tillväxtmarknaderna medan försäljningen var lägre i Europa och Nordamerika. Rörelsemarginalen minskade till följd av lägre volymer.

Direkt operativt kassaflöde för koncernen uppgick till -1,6 Mdkr (-0,2), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. Vi fokuserar aktivt på våra lagernivåer som fortsatte att minska. 

Strategiska framsteg
Vi fortsätter att leverera på vår strategi. En viktig del i vår transformation är att expandera inom segment såsom robotgräsklippare, batteridrivna produkter, bevattning och lösningar för den professionella marknaden. Flera innovativa produkter inom dessa områden lanserades inför säsongen och uppnådde en stark tillväxt. Detta inkluderar nya robotgräsklippare både för konsumenter och professionella användare, motorsågsmodeller, bevattningsprodukter och ett utökat produktsortiment inom Husqvarna Construction-divisionen.

En annan strategisk aspekt är vårt engagemang för hållbarhet. Koncernens arbete med att minska koldioxidavtrycket utvecklas väl. Hittills har koldioxidutsläppen (Scope 1, 2 och 3) minskat med      -51% jämfört med basåret 2015. Detta drivs av elektrifieringen av vår bransch och lägre försäljning av bensindrivna produkter, främst hjulburna. Därmed har vi överträffat vårt mål om en minskning med -35% till 2025. 

Sammanfattningsvis har försäljningen haft en gradvis förbättrande trend under kvartalet, med tillväxt i Gardena-divisionen. Vi fortsätter att bygga en starkare koncern och leverera på vår strategiska transformation. Med ett starkt utbud av innovativa produkter har vi en gedigen plattform och är väl positionerade inför trädgårdssäsongen.” 

Pavel Hajman, VD
 

Webbsänd presentation och telefonkonferens
En webbsänd presentation av delårsrapporten för första kvartalet 
hålls kl.10.00 den 24 april 2024 med Pavel Hajman, VD och 
Terry Burke, CFO.

För att se presentationen använd länken:
husqvarnagroup.creo.se/891cd80d-8cee-477f-9645-78b81c459fa2

Nummer till telefonkonferensen (för möjlighet att ställa frågor): 
08-505 100 31 (Sverige) eller +44 (0) 207 107 06 13 (UK)

Datum för finansiella rapporter 2024
18 juli                 Delårsrapport januari-juni 2024 
23 oktober         Delårsrapport januari-september 2024

Kontakter
Terry Burke, CFO and Executive Vice President, Finance, IR & Communication 
08-738 90 00
 
Johan Andersson, Vice President, Investor Relations 
0702-100 451

Husqvarna AB (publ), Box 7454, 103 92 Stockholm
Regeringsgatan 28, 08-738 90 00, www.husqvarnagroup.com

Org. Nr: 556000-5331
NASDAQ OMX Stockholm: HUSQ A, HUSQ B

Denna rapport innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00 CET.

Faktorer som påverkar framåtriktade uttalanden
Denna rapport innehåller framåtriktade uttalanden i den betydelse som avses i den amerikanska Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Sådana uttalanden omfattar bland annat finansiella mål, mål avseende framtida verksamhet och finansiella planer. Dessa uttalanden bygger på nuvarande förväntningar och är föremål för risker och osäkerheter som kan medföra att resultatutfallet avviker väsentligt beroende på̊ en mängd faktorer. Dessa faktorer omfattar bland annat: konsumentefterfrågan och marknadsförhållandena i de geografiska områden och branscher inom vilka Husqvarna är verksamt, effekterna av valutaförändringar, prispress till följd av konkurrenssituationen, en väsentlig nedgång i försäljning via stora återförsäljare, framgång inom utveckling av nya produkter och inom marknadsföring, utvecklingen inom rättsprocesser avseende produktansvar, framsteg i att uppnå̊ målen för produktivitet och effektiv kapitalanvändning, framgång i att identifiera tillväxtmöjligheter och förvärvsobjekt och i att integrera dessa med befintlig verksamhet samt  framsteg i att uppnå̊ målen för omstrukturering och effektivisering av leveranskedjan.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.