Connect with us

Marknadsnyheter

Ahlstrom-Munksjö halvårsrapport januari-juni 2020: STABILT RESULTAT UNDER EXCEPTIONELLA OMSTÄNDIGHETER

Published

on

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ HALVÅRSRAPPORT 28 JULI 2020 kl. 12:00 EEST

Detta meddelande är en sammanfattning av Ahlstrom-Munksjö’s halvårsrapport januari-juni 2020. En pdf-version av den fullständiga rapporten finns som bilaga till detta meddelande. Rapporten finns också på adressen www.ahlstrom-munksjo.com/sv

HÖJDPUNKTER UNDER RAPPORTPERIODEN

  • Stabil jämförbar EBITDA och ökad marginal trots nedgången i leveransvolymer orsakade av coronaviruspandemin
  • Snabb respons och kostnadsminskningsåtgärder dämpade effekten av pandemin
  • Pandemins påverkan på kundaktiviteten varierade över Ahlstrom-Munksjös breda geografiska räckvidd och produktsortiment
  • Stark tillväxt inom slutanvändningssegmenten hälso- och livsvetenskap, utökning av produktion av ansiktsmask material. Tydlig försvagning inom husbyggande och möbler, transport och industriella slutanvändningar
  • Tecken på en gradvis normalisering av kundaktiviteten i vissa segment mot slutet av kvartalet
  • Förbättrad finansiell flexibilitet, god likviditet utan större refinansieringsbehov
  • Lansering av Ahlstrom-Munksjö FortiCell®, en ny serie fiberbaserade lösningar för energilagringsapplikationer

Q2/2020 jämfört med Q2/2019

  • Nettoomsättningen minskade 16,6 % till MEUR 621,5 (745,1) påverkad främst av lägre volymer
  • Jämförbar EBITDA minskade 11,7 % till MEUR 74,0 (83,8), vilket motsvarar 11,9 % (11,2) av nettoomsättningen, med stöd av åtgärder för att minska rörliga och fasta kostnader
  • Rörelseresultatet uppgick till MEUR 25,8 (35,0)
  • Nettoresultatet uppgick till MEUR 9,0 (14,8)
  • Vinst per aktie (före utspädning) uppgick till EUR 0,07 (0,13)
  • Jämförbar vinst per aktie exklusive nedskrivningar och avskrivningar hänförliga till fördelning av köpeskilling uppgick till EUR 0,18 (0,25)

Q1-Q2/2020 jämfört med Q1-Q2/2019

  • Nettoomsättningen minskade 10,9 % till 1 339,6 MEUR (1 502,8) påverkad av pris, produktmix och volymer
  • Jämförbar EBITDA ökade 4,4 % till MEUR  165,7 (158,8), vilket motsvarar 12,4 % (10,6) av nettoomsättningen, med stöd från lägre rörliga kostnader som mer än kompenserade för lägre försäljningspriser och volymer
  • Rörelseresultatet uppgick till MEUR 99,6 (52,9)) inklusive en realisationsvinst om MEUR 32,0 från försäljningen av konstnärspappersverksamheten
  • Nettoresultatet uppgick till MEUR 55,7 (18,9)
  • Vinst per aktie (före utspädning) uppgick till EUR 0,46 (0,16)
  • Jämförbar vinst per aktie exklusive nedskrivningar och avskrivningar hänförliga till fördelning av köpeskilling uppgick till EUR 0,48 (0,46)
  • Nettoskulden minskade till 878,7 miljoner euro (885,0 för Q4/2019), med stöd av försäljningen av konstnärspappersverksamheten

NYCKELTAL

IFRS nyckeltal Q2 Q2 Q1 Q1-Q2 Q1-Q2 Q1-Q4
MEUR eller vad som anges 2020 2019 2020 2020 2019 2019
Nettoomsättning 621,5  745,1  718,1  1 339,6  1 502,8  2 915,3 
Jämförbar EBITDA 74,0  83,8  91,7  165,7  158,8  312,9 
Jämförbar EBITDA-marginal, % 11,9  11,2  12,8  12,4  10,6  10,7 
EBITDA 69,1  78,1  120,5  189,6  138,3  279,4 
Jämförbart rörelseresultat 31,8  40,7  49,1  80,9  73,3  139,0 
Rörelseresultat 25,8  35,0  73,7  99,6  52,9  103,2 
Periodens resultat 9,0  14,8  46,6  55,7  18,9  32,8 
Resultat per aktie (före utspädning), EUR 0,07  0,13  0,40  0,46  0,16  0,27 
Jämförbart resultat per aktie (före utspädning), EUR 0,10  0,16  0,21  0,31  0,29  0,50 
Jämförbart resultat per aktie exkl. avskrivningar hänförliga till allokering av köpeskilling* 0,18  0,25  0,30  0,48  0,46  0,84 
Avkastning på eget kapital, rullande 12 månader, % 5,9  1,7  6,5  5,9  1,7  2,9 
Jämförbar avkastning på eget kapital, rullande 12 månader, % 5,4  6,4  6,0  5,4  6,4  5,2 
Avkastning på sysselsatt kapital, rullande 12 månader, % 6,4  3,6  6,8  6,4  3,6  4,4 
Jämförbar avkastning på sysselsatt kapital, rullande 12 månader, % 6,3  6,9  6,6  6,3  6,9  5,9 
Kassaflöde från den löpande verksamheten 8,5  63,1  11,8  20,4  92,9  286,7 
Investeringar 24,4  38,7  26,3  50,7  74,2  161,1 
Nettoskuld 878,7  1 044,7  854,3  878,7  1 044,7  885,0 
Skuldsättningsgrad, % 74,3  92,8  72,3  74,3  92,8  71,8 

*Avskrivningar hänförliga till allokering av köpeskillingar (PPA) består av avskrivningar från värdejusteringar för verkligt värde avseende förvärv från och med år 2013.nfö

VD-KOMMENTAR

Jag är nöjd med vårt resultat under andra kvartalet, och då särskilt med den snabba reaktionen och åtgärderna för att mildra den omedelbara påverkan av coronaviruspandemin. Med hänsyn till de exceptionella omständigheterna är en jämförbar EBITDA på 74 miljoner euro och en förbättrad marginal på 11,9% en bra prestation. Vi har kunnat hålla våra anläggningar i drift och betjäna våra kunder, samtidigt som vi säkerställer våra anställdas hälsa och säkerhet tack vare vårt COVID-19 säkerhetsprotokoll. Dessutom har vi ökat vår finansiella flexibilitet och har för närvarande god likviditet utan några större refinansieringsbehov på kort sikt.

VARIERANDE PÅVERKAN PÅ KUNDERNAS AKTIVITET – DÄMPAD GENOM ÅTGÄRDER

Inom vårt breda produktsortiment av avancerade fiberbaserade lösningar har inverkan av coronaviruspandemin på kundaktiviteten varierat. Efterfrågan var fortsatt stark inom slutanvändningssegmenten hälso- och livsvetenskap, medan den förblev relativt stabil inom konsumentvarusegmentet, om än med viss variation beroende på slutanvändning. Den största nedgången var inom husbyggnad och möbler, transport och industriell slutanvändning. Sammantaget ledde den exceptionella marknadssituationen till en minskning av våra leveranser med 10%, vilket var den främsta drivkraften bakom minskningen av nettoomsättningen och jämförbar EBITDA. Men vi arbetade intensivt med våra egna åtgärder för att minska rörliga och fasta kostnader, och detta dämpade effekten av lägre volymer.

Dessutom är jag också glad att vi kunde driva vår verksamhet framåt under pandemin. Vår omfattande kunskap om fiberbaserade material, en flexibel organisation och en gemensam produktionsplattform gjorde det möjligt för oss att utöka vår globala produktionskapacitet för ansiktsmaskmaterial till produktionslinjer som normalt används för produktion av andra fiberbaserade material. Vi tog också ytterligare steg på marknaden för elfordonsbatterier genom att introducera en plattform av fiberbaserade lösningar för energilagringsapplikationer. Våra andra nya förädlade lösningar inkluderar ett utbytbart filtermaterial för fritidskläder som kan användas som ansiktsmasker.

Som ett resultat av våra goda framsteg inom miljöpåverkan, arbetsförhållanden, etiska affärsmetoder och hållbar upphandling belönades vårt arbete för fjärde året i rad med en EcoVadis Gold rating. Detta stärker vår hållbarhetsstrategi.

VÄGEN FRAMÅT

Vi kommer att fortsätta med åtgärder för att mildra effekterna av den svaga efterfrågan på marknaden under tredje kvartalet. Samtidigt fortsätter vi att arbeta för att säkerställa vår konkurrenskraft på längre sikt och går vidare med våra tidigare tillkännagivna kostnadsbesparingsprogram. Sammantaget är jag mycket stolt över hur bra vår organisation har presterat under dessa mycket exceptionella omständigheter. Detta belyser verkligen styrkorna i vår företagskultur som förlitar sig på entreprenöriellt ledarskap, kundsamarbete, innovation och sömlöst globalt lagarbete.

UTSIKTER FÖR Q3/2020

Den övergripande marknadssituationen är fortfarande osäker om än med tecken på en gradvis normalisering av kundaktiviteten i vissa slutanvändningssegment. God efterfrågan förväntas fortsätta för slutanvändningen inom hälso- och livsvetenskap. Efterfrågan på konsumentvarurelaterade produkter förväntas förbli relativt stabil medan den fortsätter på en svag nivå inom husbyggnad och industrirelaterade produkter. Efterfrågan på möbler och transportrelaterade produkter förväntas återhämta sig. Ahlstrom-Munksjös leveransvolymer under tredje kvartalet 2020 förväntas vara lägre än under tredje kvartalet 2019. Under det tredje kvartalet 2020 förväntas planerade underhållsstopp vid Aspa massafabrik genomföras med en negativ resultatpåverkan på cirka 4 miljoner euro.

Ahlstrom-Munksjös jämförbara EBITDA under tredje kvartalet 2020 förväntas bli lägre än under tredje kvartalet 2019.

KORTSIKTIGA RISKER

Eftersom Ahlstrom-Munksjö förvaltar en bred portfölj av verksamheter med ett brett spektrum av slutkunder och användningsområden globalt, är det inte troligt att företaget påverkas avsevärt på koncernnivå av enskilda verksamhets relaterade faktorer. Men lägre global ekonomisk tillväxt och osäkra och finansiella marknadsförhållanden skulle kunna ha en väsentlig negativ effekt på bolagets finansiella resultat, verksamhet och finansiella ställning.

Den senaste tiden har den viktigaste orsaken till ökad osäkerhet globalt, sett ur ett ekonomiskt och socialt perspektiv, varit coronaviruspandemin. Risken för en bredare ekonomisk nedgång har tydligt ökat och om den realiseras kan det försvaga efterfrågan för ett brett spann av Ahlstrom-Munksjös produkter under en längre tid. Enligt IMF beräknas den globala tillväxten till – 4,9% 2020 och pandemin har haft en mer negativ inverkan på den ekonomiska aktiviteten under första halvåret 2020 än väntat. Återhämtningen förväntas ske gradvis. Pandemins fulla inverkan kan inte förutses i detta skede, det kommer att bero på både pandemins varaktighet och svårighetsgrad och relaterade åtgärder som vidtagits för att begränsa pandemin.

Ahlstrom-Munksjö har bedömt redovisade värden på tillgångar och skulder, såsom goodwill och andra immateriella tillgångar, materiella tillgångar, lager, uppskjutna skatter, kundfordringar och pensionsplaner och utvärderat behovet av nedskrivningar. Baserat på dessa bedömningar har pandemins konsekvenser för närvarande ingen inverkan på värderingen av tillgångarna.

Företagets betydande risker och osäkerhetsfaktorer består huvudsakligen i utvecklingen av efterfrågan och priser på sålda produkter, kostnaden och tillgängligheten för viktiga råvaror och energi, finansiella risker samt andra affärsfaktorer, inklusive den geopolitiska utvecklingen och utvecklingen på finansmarknaderna. Företagets finansiella resultat kan påverkas av tidpunkten för möjliga prisökningar på råvaror och dess egna förmåga att höja försäljningspriserna. Pågående handelskonflikter utgör ett hot mot den globala ekonomin och detta kan påverka Ahlstrom-Munksjös marknader.

Rörelserisker som personalfrånvaro, tillgång till viktiga råvaror och leveranser till kunder har också ökat på grund av pandemin. Dessa risker har minskats genom en snabb och samordnad respons och implementering av Ahlstrom-Munksjös COVID-19 säkerhetsprotokoll. Men om pandemin fortsätter under en längre period kan exponeringen gentemot de operativa riskerna öka.

Företagets viktigaste finansiella risker inkluderar ränte- och valutarisker, likviditetsrisk och kreditrisk. För att mildra dessa kortsiktiga risker används metoder som hedging och kreditförsäkring.

Ytterligare kreditriskbedömning har genomförts för kundfordringar för att utvärdera potentiella implikationer av coronaviruspandemin. Baserat på bedömningen har företaget inte identifierat någon väsentlig ökning av mängden osäkra fordringar och det har för närvarande inte skett någon väsentlig förändring av betalningsförseningar relaterade till Ahlstrom-Munksjös kundfordringar. Men om pandemin fortsätter under en längre period kan exponeringen mot kreditrisken, såsom sena betalningar från kunderna, öka.

Pandemin har ökat risken för att investerare blir mer försiktiga och att bankernas vilja att tillhandahålla finansiering minskar. Detta kan påverka refinansiering och öka finansieringskostnaderna. Ahlstrom-Munksjös likviditet fortsätter att vara god, och under andra kvartalet har företaget tecknat ytterligare finansieringsfaciliteter för att ytterligare stärka sin likviditetsposition. Det finns inga större refinansieringsbehov på kort sikt.

Koncernen har exponering mot skatterisker på grund av potentiella förändringar i skatteregler eller förordningar, deras tillämpning eller som ett resultat av pågående eller framtida skatterevisioner eller anspråk.

Företaget analyserar regelbundet vad som är den bästa strukturen för de olika verksamheterna och affärsområdena och utvärderar systematiskt M & A-möjligheter. När det gäller potentiella företagskombinationer krävs betydande integrationsarbete för att realisera förväntade synergier.

Företaget har verksamhet i många länder och ibland kan inte tvister undvikas i den dagliga verksamheten. Företaget är ibland involverat i rättsliga åtgärder, tvister, skadeståndskrav och andra förfaranden. Resultatet av dessa kan inte förutsägas, men med hänsyn till all i nuläget tillgänglig information förväntas dessa inte ha någon betydande inverkan på företagets finansiella ställning.

ÖVRIG INFORMATION

Hans Sohlström, VD och koncernchef, tel. +358 10 888 2520
Sakari Ahdekivi, Vice VD och CFO, tel +358 10 888 4760
Johan Lindh, VP Group Communications and Investor Relations, + 358 10 888 4994
Juho Erkheikki, Investor Relations Manager, tel. +358 10 888 4731

WEBB- OCH TELEFONKONFERENS

Webb- och telefonkonferens ordnas på publiceringsdagen den 28 juli 2020 kl. 13:30 EEST. Resultatet presenteras av Hans Sohlström, VD och koncernchef, och Sakari Ahdekivi, Vice VD och CFO, på engelska.

DETALJER FÖR WEBB- OCH TELEFONKONFERENSEN

Länk till webbkonferensen:

https://cloud.webcast.fi/ahlstrommunksjo/ahlstrommunksjo_2020_0728_q2/

Telefonnummer i Sverige: +46 (0)8 5033 6573
Telefonnummer i Finland: +358 (0)9 7479 0360
Telefonnummer i Storbritannien: +44 (0)330 336 9104

Konferenskod: 814977

Deltagare i telefonkonferensen ombeds ringa in 5–10 minuter innan konferensen börjar. En inspelning av konferensen kommer att finnas tillgänglig på Ahlstrom-Munksjös webbsida senare samma dag. Genom att ringa in till telefonkonferensen godkänner deltagaren att personlig information som namn och företagets namn kommer att bli insamlade. Telefonkonferensen kommer att spelas in.

Ahlstrom-Munksjö i korthet
Ahlstrom-Munksjö är en global ledare inom fiberbaserade material som levererar innovativa och hållbara kundlösningar. Vår mission är att utvidga fiberbaserade lösningars betydelse för en mer hållbar vardag. Vårt erbjudande omfattar filtermaterial, releasepapper, material för processer inom livsmedels- och dryckesindustrin, dekorpapper för laminatindustrin, baspapper för slippapper och tejp, elektrotekniskt isoleringspapper, glasfibermaterial, medicinska fibermaterial och lösningar för diagnostik samt ett utbud specialpapper för såväl industriella processer samt konsumentprodukter. Vår omsättning är cirka EUR 3 miljarder på årsbasis och antalet medarbetare är cirka 8 000. Ahlstrom-Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.ahlstrom-munksjo.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.