Connect with us

Marknadsnyheter

Alstom får svenskt Top Employer-certifikat för första gången och satsar på unga talanger

Published

on

  • Alstom Sverige tilldelas certifikatet Top Employer Sweden för första gången
  • Alstom tilldelas Global Top Employer-certifikat i 22 länder under 2023
  • En stor del av rekryteringsinsatserna kommer att inriktas mot unga akademiker, praktikanter, doktorander och yrkesutbildade 

17 januari 2023 Alstom, global ledare inom smart och hållbar mobilitet, har för första gången tilldelats Global Top Employer 2023-certifiering med certifikat i 22 länder, jämfört med 15 länder 2022. Certifikatet delas ut på kontinentnivå, nationell och global nivå. Det är fjärde året i rad som Alstom-koncernen fått utmärkelsen i Europa, tredje året för Asien-Stillahavsområdet och Nordamerika och första året för Mellanöstern. I år har Alstom för första gånger tilldelats certifikatet i Sverige och på global nivå.

I den gröna omställningen som sker kan Alstom möta en växande efterfrågan på moderna och hållbara mobilitetslösningar. Med en orderbok på 85,9 miljarder euro har koncernen kapacitet och behov av att rekrytera på bred front, och satsar nu särskilt på unga talanger som vill bidra till lösningar för smart och hållbar mobilitet.

”Vi är oerhört stolta över att ta emot Global Top Employer-certifieringen. Utmärkelsen styrker vårt pågående engagemang för att göra Alstom till en av de bästa arbetsmiljöerna i världen. Som ledare inom smart och hållbar mobilitet är innovation och mångfald kärnan i vår företagsstrategi. Vi söker unga talanger som kan uppfinna morgondagens mobilitet och växa med oss”, förklarar Anne-Sophie Chauveau-Galas, Chief Human Resources Officer på Alstom.

Under 2023 ska omkring 200 nya medarbetare rekryteras till Alstom i Sverige.

Alstom investerar i och utbildar sina nya rekryter med Alstom University

I Alstoms rekryteringsstrategi riktas särskilt fokus mot unga akademiker. Målet är att mer än 30 % av rekryteringarna ska vara unga akademiker, doktorander eller följa internationella praktikprogram (VIE). I vissa länder, till exempel Frankrike, är detta redan genomfört.

För att säkerställa integration av och utveckling för unga rekryter, finns en stark intern lärandekultur. I genomsnitt avsätts 21 timmars utbildning till varje anställd globalt per år. Den breda utbildningskatalogen är digital och tillgänglig var som helst, när som helst från vilken typ av enhet som helst (dator, surfplatta eller smartphone). Alstom University erbjuder också VR-utbildning på regionala campus men också från studenternas egna datorer via metaversum, engagerande interaktionsplattformar med avatarer och 3D-modeller eller genom användning av VR-headset.

”Utöver utbildningarna vi rekommenderar betonar vi särskilt erfarenheterna våra praktikanter får, såväl som deras integration i företaget. 2022 fick Alstom ackrediteringen Happy Trainee i Frankrike, Kanada och Brasilien samt Happy Apprentice i Storbritannien. Det visar på företagets strävan att fortsätta erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för våra praktikanter och lärlingar”, tillägger Anne-Sophie Chauveau-Galas.

Happy Trainee är en certifiering baserad på interna undersökningar för lärlingar och praktikanter där syftet är att utvärdera unga talangers övergripande arbetserfarenhet och sedan definiera förbättringsområden i varje land.

Profiler som bidrar till innovation och implementering av Alstoms lösningar

Alstom utvecklar hållbara och smarta mobilitetslösningar. Genom hela sin värdekedja erbjuder företaget ett brett utbud av karriärmöjligheter inom alla funktioner, särskilt inom ingenjörsvetenskap, men även inom inköp och projektledning. I linje med trender inom tekniksektorn är mjukvaruteknik och cybersäkerhet bland de mest dynamiska funktionerna. Nya jobb relaterade till väte värderas också högt.

Om Top Employer-certifiering

Top Employer-certifiering erkänner ett företags engagemang för att skapa en bättre arbetsmiljö för sina anställda och har framstående personalpolicyer och praxis. Top Employers Institute certifierar organisationer baserat på deras enkätresultat i HR Best Practices Survey. Undersökningen omfattar sex HR-områden uppdelade i 20 teman; personalstrategi, arbetsmiljö, talangförvärv, utbildning, välbefinnande, mångfald och inkludering.

Johanna SvedinCommunication Director Nordics johanna.svedin@alstomgroup.com

Om Alstom
Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, och spårvagnar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Alstom har levererat 150 000 fordon som körs i kommersiell trafik runt om i världen. 2022 upptogs bolaget i Dow Jones Sustainability Indices, världen och Europa, för 12:e gången i rad. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i 70 länder och 74 000 anställda. Koncernens sammanlagda omsättning uppgick till 15,5 miljarder euro i slutet av tolvmånadersperioden som avslutades 31 mars 2021. www.alstom.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.