Connect with us

Marknadsnyheter

Aneby Bostäders hyror är inte klara – bollen ligger hos hyresgästerna

Published

on

Aneby Bostäder har gått ut med information om att hyrorna för 2023 nu är klara. Enligt Hyresgästföreningen är det dock inte helt sant. I själva verket är det nu upp till var och en av hyresgästerna att acceptera eller neka hyresvärdens bud.

Eftersom stiftelsen inte har någon förhandlingsordning har man inte haft någon förhandling med Hyresgästföreningen.

– Att gå ut och säga att hyrorna är klara blir missvisande. Det är hyresvärden, alltså Aneby Bostäder, som har bestämt sig för vad de vill ha i hyreshöjning, de har inte förhandlat med någon och trepartsöverenskommelsen som de hänvisar till kan inte användas på det sättet heller. Det är en förhandling och då kan inte bara en av parterna bestämma hur det blir. Nu ligger faktiskt bollen hos hyresgästerna och inget är bestämt än, säger Odisho Anwya, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Eftersom det inte finns någon förhandlingsordning mellan Aneby Bostäder och Hyresgästföreningen, innebär det att:

  • Hyresgästföreningen kan inte gå in och förhandla om hyrorna.
  • Aneby Bostäder själva får förhandla med var och en av sina hyresgäster.
  • Hyresvärden kommer med ett bud om höjning, som Aneby Bostäder nu gjort.
  • Det är sen upp till var och en av hyresgästerna att välja att acceptera eller inte. Som hyresgäst accepterar man den nya hyran om man betalar den och man accepterar den inte om man fortsätter att betala sin gamla hyra.
  • Hyresvärden får sen driva frågan vidare.
  • Man kan inte bli uppsagd om man betalar sin gamla hyra, eftersom det är en form av förhandling.

– Aneby Bostäder får det att låta som att de är generösa och inte höjer så mycket som de skulle kunna, men det stämmer inte alls utan det här är en hög höjning. I allmännyttorna i grannkommunerna har inte alls höjt lika mycket, i Eksjö, Nässjö och Jönköping ligger höjningen på 3-4 procent, säger Barbro Svensson, ordförande Hyresgästföreningen Aneby-Nässjö.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen. Man kan säga att trepartsöverenskommelsen ramar in vad de lokala förhandlingarna ska handla om. Överenskommelsen handlar inte om årets hyror utan om sättet att förhandla. Den kan alltså inte användas av endast en av parterna för att räkna fram en viss procentsats för en hyreshöjning, som Aneby Bostäder gjort i det här fallet.

Läs mer
Mer om Trepartsöverenskommelsen: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/trepartsoverenskommelsen/
Mer om vad man kan göra som hyresgäst när hyresvärden direktaviserar: https://www.hyresgastforeningen.se/regioner/sydost/dokument/aneby-bostader/

För mer information, kontakta gärna:
Odisho Anwya
Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost

Telefon: 073 849 21 93
E-post: odisho.anwya@hyresgastforeningen.se

Barbro Svensson
Ordförande Hyresgästföreningen Aneby-Nässjö
Telefon:
076 029 93 61
E-post:
barbro.svensson@hyresgastforeningen.se

Region Sydost
Regional pressjour Sydost
010-459 21 00
press.sydost@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.
Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.