Connect with us

Marknadsnyheter

Behovet av social samvaro får äldre att överge e-handeln

Published

on

Under pandemin ökade e-handeln av livsmedel kraftigt. Även äldre personer över 70 år började i större utsträckning handla mat på nätet främst på grund av smittorisken. I dag har dock e-handeln minskat, och det är framför allt de äldre åldersgrupperna som söker sig tillbaka till den fysiska butiken. Ny forskning vid Göteborgs universitet visar att det finns flera anledningar. En är behovet av ett socialt sammanhang.

När pandemin bröt ut vårvintern 2020 blev det svårare för människor att ta sig till affären och handla livsmedel. Särskilt drabbades äldre personer, som tvingades anpassa sina konsumtionsmönster för att minska smittorisken och hantera olika begränsningar i den offentliga miljön. 

− Många seniorer som tidigare inte använt internet i någon större utsträckning lärde sig snabbt att hantera teknologin för att beställa mat och andra livsmedel till hemmet. Pandemin var startskottet för många äldre konsumenter att handla på nätet och en ”ögonöppnare” för vad dagligvaruhandel på nätet kan erbjuda, säger konsumtionsforskare Ulrika Holmberg. 

I takt med att pandemin avtagit har dock e-handeln med mat minskat, och utvecklingen är extra tydlig bland äldre. Många seniorer väljer att återvända till den fysiska matbutiken, trots att de nu har kompetensen att näthandla. Studien visar att en stor anledning är behovet av social samvaro – att komma ut och träffa människor.

− Besöken i matbutiken spelar en viktig roll i vardagen för många äldre och fungerar som en utflykt och social mötesplats. Seniora konsumenter vill dessutom kunna välja produkter som frukt och grönt, och uppskattar kampanjer som provsmakningar eller andra event i butiken, säger konsumtionsforskare Anna Post.

Ny kunskap kring onlineshopping
I studien har forskarna intervjuat personer mellan 69 och 97 år. Konsumtionsvanorna har sedan analyserats för att ta reda på hur olika rutiner för shopping uppstod, och vad som gjorde att de fungerade smidigt eller inte under pandemin.

Slutsatserna som dras är att de äldres återgång till rutinerna före pandemin delvis kommer att hålla i sig, men att den digitala kompetens som seniora konsumenter har skaffat sig vad gäller on-lineshopping kan innebära en språngbräda för den fortsatta utvecklingen av detaljhandeln på nätet.

Många äldre upplever nämligen att en välfungerande och inspirerande nätbutik kan vara en stor fördel i takt med att fysiska och kognitiva förändringar göra det mer utmanande att ta sig till butiken och när behovet av hjälp från andra ökar. Då kan butiker som erbjuder tjänster för äldre behålla de här kunderna under en längre tid och fungera som ett alternativ till hemtjänsten.

Det finns dock flera faktorer som spelar in och som kan påverka utvecklingen, enligt forskarna bakom studien.

− Vi ser att e-handeln kan gå i två riktningar, antingen en effektiv och billigare e-handel som är lätt att använda för äldre, eller en mer upplevelsefokuserad e-handel som efterliknar känslan av att gå runt i en fysisk butik och känna på varor och dofta på maten. Den första typen fungerar framför allt som ett komplement till en fysisk butik men kan även passa de som inte vill lägga tid eller pengar på att handla mat. Den andra typen passar dem som har ett stort matintresse, säger konsumtionsforskare Lena Hansson.

Studien: Reorganising grocery shopping practices – the case of elderly consumers

Fakta:
Studien bygger på intervjuer med 38 konsumenter mellan 69 och 97 år, boende i Sverige. De medverkande rekryterades genom ett lokalt radioprogram, en matbutik och sociala kontakter. Huvuddelen av intervjuerna genomfördes under juni-juli 2020, och uppföljande intervjuer gjordes under maj och september 2021. Dessutom genomfördes intervjuer i tre hushåll med hemtjänst under juni 2021. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research.

Kontakt:

  • Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5606, e-post: ulrika.holmberg@cfk.gu.se  
  • Anna Post, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 073−622 7011, e-post: anna.post@ped.gu.se
  • Lena Hansson, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5493, e-post: lena.hansson@cfk.gu.se

Maria Norrström
Kommunikationsansvarig

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Telefon: 031–786 1247, 070–922 66 89
E-post: maria.norrstrom@handels.gu.se

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Med sina 8 000 studenter, 500 anställda, över 160 internationella partneruniversitet och sina huvudämnen – ekonomi och juridik – har Handelshögskolan en unik bredd. Forskningen präglas av samverkan över geografiska, institutionella och disciplinära gränser och skolan har ett nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av drygt 100 handelshögskolor i världen som är ”triple crown”-ackrediterad, dvs har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor: EQUIS, AACSB och AMBA. gu.se/handelshogskolan 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AegirBio AB:s dotterbolag påkallar skiljeförfarande mot Salofa Oy

Published

on

By

AegirBio AB:s (”AegirBio” eller ”Bolaget”) dotterbolag Magnasense Technology Oy (”Magnasense”) har idag beslutat att påkalla skiljeförfarande mot Salofa Oy (”Salofa”) med anledning av att Salofa inte iakttagit sina förpliktelser enligt det avtal som ingicks den 7 juli 2023.

AegirBio offentliggjorde genom pressmeddelande den 7 juli 2023 att ett licens- och distributionsavtal ingåtts mellan AegirBios dotterbolag Magnasense och Salofa innebärande att Salofa gavs tillgång till AegirBios MagniaReader och MagnetoImmunoAssay (MIA) för egen utveckling av tester inom veterinärmedicin. Genom avtalet skulle AegirBio, via Magnasense, sälja sin existerande MagniaReader till Salofa som tar den till marknaden med egenutvecklade tester för häst, hund och katt. Magnasense skulle sedan erhålla intäkter från försäljningen av instrument och royalties på de tester som Salofa säljer till instrumenten.

Salofa har inte iakttagit sina förpliktelser enligt avtalet. Mot bakgrund av detta har Bolaget, efter att ha uttömt möjligheterna för dialog, idag beslutat att påkalla skiljeförfarande genom sitt dotterbolag Magnasense.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Ingvarsson, SO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB;  adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

EXALT OCH ATRIUM LJUNGBERG AB INGÅR AVTAL

Published

on

By

Stockholm 2024-04-18

Exalt AB och Atrium Ljungberg AB har ingått avtal avseende inköp, konfiguration och installation av nya accesspunkter och switchar till alla deras kontor i Sverige. Affären är värd 800 000 kr och arbetet kommer att påbörjas under Augusti med målet att vara klara med leveransen före årsskiftet.

”Vi är mycket glada över förtroendet att hjälpa Atrium Ljungberg med utbytet av deras hårdvara och skapa ett nytt modernare och snabbare nät för alla deras användare”, säger Johan Rockström VD på Exalt AB

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Rockström
VD Exalt AB
johan.rockstrom@exalt.se

Om Exalt AB (publ)

Exalt AB är genom dotterbolaget Exalt Network AB är en leverantör av Robusta Nätverk och Säker Kommunikation till företag, myndigheter och organisationer. Med hög kompetens, leveranskvalitet och certifieringar ser Exalt till att kunderna får och upprätthåller en säker IT miljö. Bolaget är sedan 2005 noterat på Spotlight Stock Market (kortnamn EXALT). Se vidare www.exalt.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

OrganoClicks Finanschef lämnar sitt uppdrag

Published

on

By

OrganoClicks finanschef sedan 2013, Jessica Sundborg har meddelat idag att hon lämnar sitt uppdrag för att gå vidare till nytt uppdrag utanför bolaget.

”Jessica har under sina 11 år i bolaget byggt upp vår finans- och ekonomifunktion från grunden och varit med på vår tillväxtresa från ett förkommersiellt bolag till det industribolag vi är idag. Hon har varit en mycket viktig medarbetare för bolagets utveckling och har varit högt uppskattad inom bolaget. Jag beklagar att hon lämnar oss men önskar henne all lycka till i sitt nya uppdrag”, säger Mårten Hellberg, VD på OrganoClick. 

Jessica kvarstår som Finanschef tills hon lämnar sin anställning efter sommaren. Arbetet med att rekrytera en efterträdare har inletts.

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.