Connect with us

Marknadsnyheter

Beslut vid Axfoods årsstämma 2021

Published

on

Årsstämman omvalde samtliga styrelseledamöter utom Jesper Lien och Lars Olofsson som avböjt omval samt valde in Peter Ruzicka som ny styrelseledamot. Årsstämman beslutade därutöver bland annat att lämna en utdelning om 7,50 kr per aktie och att införa ytterligare ett långsiktigt incitamentsprogram.

Årsstämman i Axfood Aktiebolag (publ) hölls onsdagen den 24 mars 2021. Med anledning av den pågående coronapandemin genomfördes årsstämman enligt ett poströstningsförfarande, vilket innebar att aktieägare inte deltog fysiskt på stämman.

Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
Stämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2020.

Ansvarsfrihet
Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020. 

Utdelning
Stämman beslutade om en utdelning på 7,50 kronor per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två utbetalningar om 3,75 kronor vardera med avstämningsdagar fredagen den 26 mars 2021 och fredagen den 24 september 2021. Beräknade dagar för utbetalning av utdelningen är onsdagen den 31 mars respektive onsdagen den 29 september 2021. Sista dag för handel med bolagets aktier inkluderande rätt till den första utbetalningen är onsdagen den 24 mars 2021 och avseende den andra utbetalningen onsdagen den 22 september 2021.

Styrelsen
Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara sju utan några suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Mia Brunell Livfors, Stina Andersson, Fabian Bengtsson, Caroline Berg, Christian Luiga och Christer Åberg. Peter Ruzicka Luiga valdes som ny styrelseledamot. Mia Brunell Livfors omvaldes som styrelsens ordförande. Styrelseledamöterna Jesper Lien och Lars Olofsson avböjde omval.

Styrelsearvoden
Stämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med 750 000 kronor till styrelsens ordförande och 475 000 kronor till var och en av de övriga av stämman utsedda styrelseledamöterna som inte är anställda i Axfood.

Valberedning
Stämman beslutade om riktlinjer för Axfoods valberedning, att gälla till dess annan instruktion antas.

Ersättningsrapport
Stämman godkände styrelsens ersättningsrapport avseende 2020.

Långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram (LTIP)

LTIP 2021

Stämman beslutade att införa ett långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram (LTIP 2021). Programmet överensstämmer i allt väsentligt med det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogram som årsstämman 2020 beslutade att införa.

LTIP 2021 omfattar cirka 75 anställda bestående av koncernledningen i Axfood och medlemmar i ledningsgrupperna för Axfoods dotterbolag samt vissa andra personer i ledningsfunktioner. För att delta i LTIP 2021 krävs ett eget aktieägande i Axfood. Efter den fastställda intjänandeperioden kommer deltagarna att vederlagsfritt tilldelas aktier i Axfood förutsatt att vissa villkor är uppfyllda. Dessa villkor är fortsatt anställning i Axfoodkoncernen under intjänandeperioden, att det egna aktieägandet i Axfood har bestått under samma tid samt att vissa prestationsmål har uppfyllts, vilka är relaterade till totalavkastningen på bolagets aktier (”TSR”), bolagets TSR i jämförelse med SIX Return Index, Axfoodkoncernens totala genomsnittliga omsättningstillväxt förutsatt en viss genomsnittlig EBIT-marginal och ökad försäljningsandel av hållbarhetsmärkta varor. Maximalt antal aktier i Axfood som kan tilldelas enligt LTIP 2021 ska vara begränsat till 310 000, vilket motsvarar cirka 0,1 procent av samtliga aktier och röster i bolaget. Baserat på en oförändrad aktiekurs under programmets löptid, en intjänandeperiod om tre år samt vissa ytterligare antaganden beräknas den totala kostnaden för LTIP 2021 inklusive sociala avgifter uppgå till cirka 53,5 miljoner kronor, vilket på årsbasis motsvarar cirka 0,2 procent av Axfoods totala personalkostnader under räkenskapsåret 2020.

De huvudsakliga motiven till att inrätta LTIP 2021 är att sammanlänka aktieägarnas respektive koncernledningens och andra nyckelpersoners intressen för att säkerställa maximalt långsiktigt värdeskapande samt att uppmuntra till eget aktieägande i Axfood. LTIP 2021 bedöms vidare underlätta för Axfood att rekrytera och behålla personer i koncernledningen och andra nyckelpersoner.

Förvärv av egna aktier och överlåtelse av egna aktier

Stämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av högst 310 000 egna aktier. Förvärv av aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet (den så kallade spreaden). Förvärv får ske  i syfte att säkra bolagets förpliktelser i anledning av LTIP 2021 och andra eventuella vid var tid förekommande, av en bolagsstämma beslutade, aktiebaserade incitamentsprogram.

Stämman beslutade vidare om överlåtelse av högst 310 000 aktier i Axfood till deltagare i LTIP 2021 som enligt villkoren för LTIP 2021 har rätt att erhålla aktier.

Beslut om ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade att ändra bolagets bolagsordning avseende en ny lydelse av bestämmelse för verksamhetsbeskrivningen samt en ny ny bestämmelse i vilken styrelsen tillåts samla in fullmakter på bolagets bekostnad och inför en bolagsstämma får besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post enligt det förfarande som anges i aktiebolagslagen.

Fullständig information och beslut
Samtliga beslut var i enlighet med de av styrelsen respektive valberedningen lämnade förslagen till stämman. Fullständig information kring stämmans beslut finns på bolagets webbplats, www.axfood.se.

För ytterligare information, kontakta:
Sara Kraft Westrell, kommunikationsdirektör, Axfood AB, tel +46 76 724 70 88

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 11 000 medarbetare och en omsättning om mer än 53 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.