Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Finansiell sammanfattning

 

1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.

2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både december 2020 och december 2019.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Bolagets totala intäkter för det fjärde kvartalet uppgick till 3,7 mkr (6,0 mkr). För helåret 2020 uppgick de totala intäkterna till 19,3 mkr (21,4 mkr). Bland ”Övriga rörelseintäkter” finns för helåret 2020 0,3 mkr (0,0 mkr) för erhållna bidrag för det statliga coronastödet ”korttidsarbete”. Vidare finns under ”Övriga rörelseintäkter” för helåret 2020 0,7 mkr (1,1 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det fjärde kvartalet till -1,2 mkr (+0,2 mkr). Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,9 mkr (0,5 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär. Bolagets kostnadsnivå är fortsatt på en betydligt lägre nivå än motsvarande period föregående år.

Helåret 2020 visar ett positivt rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, med +0,4 mkr (-1,4 mkr). Trots lägre försäljning och högre negativa valutakursförluster av rörelsekaraktär än under 2019 (-1,5 mkr helåret 2020 och +0,3 mkr helåret 2019), så har resultatet förbättrats. Detta till följd av en effektivare operativ drift med väsentligt lägre kostnader. Under det första halvåret erhölls 0,2 mkr (kostnadsreduktioner) i sänkta arbetsgivaravgifter som del av de statliga coronastöden. Resultatet efter skatt för helåret 2020 blev -0,3 mkr.

Intelligence2day® erbjuds som renodlad prenumerationstjänst (SaaS). I syfte att nå effektiv uppskalning har en ny IT-infrastruktur för SaaS utvecklats. Balansering av utvecklingskostnader har i det fjärde kvartalet gjorts med 0,4 mkr (helåret 2020 1,2 mkr) och är att hänföra till anställda medarbetare.

Balansposten ”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det tredje kvartalet 2020 minskat från 15,7 mkr till 12,8 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet under årets fjärde kvartal blev -1,0 mkr (-0,1 mkr), drivet av ett negativt resultat. För helåret 2020 blev kassaflödet positivt med +2,2 mkr (-2,0 mkr) där upptagande av Brygglån från Almi bidrog med 2,0 mkr.

Totala räntebärande skulder uppgick vid det fjärde kvartalets utgång till 4,2 mkr (2,4 mkr). Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under årets första kvartal är per 31 december 2020 outnyttjad.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning görs för räkenskapsåret 2020.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bolagets ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i det fjärde kvartalet från 18,6 mkr till 18,8 mkr.
För definition av ARR, se sid 13.

Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Väsentliga händelser under perioden oktober – december 2020

  • Comintellis amerikanska dotterbolag har förstärkt sin försäljningsorganisation genom anställning av en senior säljare inom nyförsäljning, merförsäljning befintliga kunder samt med ansvar för stora kundkonton.
  • Comintellis VD, Jesper Martell, invaldes i Council of Competitive Intelligence Fellows.
  • Bolaget medverkade på branschens största event; SCIP Virtual IntelliCon 2020.
  • Bolaget deltog på Aktiespararnas Stora Aktiedagen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Kari Syrjä har rekryterats som Vice President Sales för Europa.
  • Omställningen till ett digitalt och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt har fortsatt.

   VD har ordet

Det gångna pandemiåret 2020 har karaktäriserats av stor osäkerhet och oförutsägbarhet. Vi har dock snabbt lyckats anpassa oss till de nya förutsättningarna. Den digitala transformationen har fungerat väl då vi redan innan coronapandemin till stora delar var digitaliserade och vana att arbeta på distans. Vi har genomfört ett antal kostnadsreduktioner och tagit del av relevanta statliga stödpaket. Även om nyförsäljningen drabbats, så har försäljningen till befintliga kunder varit fortsatt stabil. Detta har lett till både positivt rörelseresultat för helåret och bättre resultat än föregående år, samt ett positivt kassaflöde.

Nettoomsättning och resultat

Under årets sista kvartal uppgick bolagets nettoomsättning till 3,6 mkr, vilket är 39 % lägre än motsvarande period föregående år (5,9 mkr). Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i fjärde kvartalet till  -1,2 mkr att jämföra med +0,2 mkr motsvarande period föregående år.

Helårsomsättningen landade på 18,3 mkr och därmed 10 % lägre än föregående års 20,3 mkr. Coronapandemin har haft en negativ påverkan på årets nykundsförsäljning där vi upplevt att många presumtiva kunder skjutit på sina beslutsprocesser. Försäljningen till befintliga kunder har däremot varit fortsatt stabil.

För helåret blev rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, +0,4 mkr vilket är 1,8 mkr högre än föregående år (-1,4 mkr). Redan innan coronapandemin reducerade vi bolagets kostnadsnivå och detta omställningsarbete accelererade under året. Den signifikant reducerade kostnadsnivån genom bl. a personalanpassningar, lägre lokalkostnader och förenklade arbetssätt, har medfört att vi kunde visa ett positivt rörelseresultat med 0,4 mkr för helåret.

Bolagets ARR (Annual Recurring Revenues; ”årligen återkommande intäkter”) ökar från 18,6 mkr vid utgången av årets tredje kvartal till 18,8 mkr vid utgången av årets fjärde kvartal.


Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Osäkerhet i omvärlden ökar behovet av Intelligence2day®

På kort sikt har den ökade osäkerheten i omvärlden inneburit att företag blir försiktigare, vilket vi märkt i kunders beslutsprocesser. På längre sikt bedömer vi att efterfrågan på verktyg för omvärldsbevakning och -analys kommer att öka i takt med behovet av att vara bättre förberedda på omvärldsförändringar. Detta gynnar Comintelli på sikt och ger oss goda förutsättningar att öka försäljningen av Intelligence2day®.

Fokuserad försäljning

Vi kraftsamlar och fokuserar våra insatser ännu tydligare mot de områden där vi redan är och kan bli starka. Vi fokuserar på ett färre antal kundsegment med syftet att skapa ytterligare kundvärden och affärer.

Ett flertal initiativ är redan levererade och jag tänker då bl. a på nyutvecklade AI-baserade analysfunktioner och en ny plattform för prenumerationstjänster (SaaS). Den nya infrastrukturen medför en effektivare och mer skalbar leveransplattform med kostnadsfördelar.

Digital marknadsföring och leadsgenerering

Vi har kommit långt med att bygga ett mätbart och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt. En digital road map har tagits fram som stöd för en kontrollerad utveckling av antal leads och försäljning.

Produktion av kundrelevant content har prioriterats och utgör ett operativt redskap att marknadsföra Intelligence2day®. Ett flertal webinars har genomförts och flera är inplanerade. Dessa webinars är branschinriktade och ger en betydligt bättre träffbild än tidigare fysiska och mer generellt hållna event. Samarbetet med vår tyska samarbetspartner SVP Deutschland har gått över förväntan där vi hållit ett antal webinars tillsammans. Ett antal s.k. ambassadörer har knutits till bolaget där vi får access till relevanta nätverk och ingångar till företag.

Försäljningen till befintliga kunder har fungerat väl, men kan utvecklas ytterligare. Ett antal add-on paket till Intelligence2day är under framtagande för att kunna erbjudas till samtliga kunder.

Resursförstärkningar

I syfte att generera leads och försäljning genomför vi resurs- och kompetensförstärkningar inom flera områden. Samarbetet med vår digitala marknadsföringsbyrå för generering av leads har både utökats och intensifierats. I höstas förstärkte Comintelli Inc., USA, sin försäljningsorganisation genom anställning av en erfaren säljare i Jeff Mansfield. Alldeles nyligen rekryterades Kari Syrjö i rollen som Sales Director för Europa. Vi ser fram emot deras bidrag till bolagets försäljning under 2021.

Sammanfattningsvis

Den rådande osäkerheten i omvärlden leder till ett ökat behov av omvärldsanalys. När vi efter ett omtumlande år nu går in i 2021 med nödvändiga fundamenta på plats läggs ännu mer fokus på generering av leads och försäljning.

Comintelli har ett kompetent, erfaret team med en avancerad, välbeprövad, prisbelönt mjukvaruplattform. Vi har genomfört nödvändiga investeringar i AI/SaaS-plattform samt på USA-marknaden.

Med digitaliserad marknadsföring och nya säljresurser på plats är det min bedömning att Comintelli har goda möjligheter att flytta fram sina positioner på en växande marknad för omvärldsinsikter.

Med vänlig hälsning,

Jesper Martell

VD Comintelli AB

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2021 års första kvartal offentliggörs tisdagen den 18 maj 2021.

Årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2020 kommer att offentliggöras senast tisdagen den 27 april 2021 och därmed senast tre veckor före årsstämman.

Årsstämma för räkenskapsåret 2020 hålles i Kista alternativt digitalt tisdagen den 18 maj 2021.

Delårsrapport för 2021 års andra kvartal offentliggörs torsdagen den 26 augusti 2021.

Delårsrapport för 2021 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 17 november 2021.

Bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs onsdagen den 23 februari 2022.

För ytterligare information:

Jesper Martell VD, Comintelli AB

Telefon: 070 622 98 31

E-post: jesper.martell@comintelli.com

 

Peter Mörsell, CFO, Comintelli AB

T elefon: 070 543 73 95

E-post: peter.morsell@comintelli.com

Om Comintelli AB

Comintelli är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst för omvärldsbevakning- och analys kallad Intelligence2day®. Tjänsten används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder Intelligence2day® för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal källor.

Intelligence2day® är synnerligen lämpad för företag som är verksamma inom branscher präglade av hög förändringstakt och omfattande volymer av ostrukturerad information. För dessa företag är det av stor vikt att tidigt identifiera till exempel trender, hot och möjligheter, och att anpassa den egna affärsstrategin därefter. Comintellis kunder återfinns särskilt inom branscher som kemi/energi, läkemedel/ sjukvård och IT/telekom, till exempel AkzoNobel, DSM, Essity, Telia och Tetra Pak.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

Published

on

By

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkten kan innehålla listeria. Det var vid en regelbunden provtagning som listeria påvisades i Coop skivade rostbiff, med bäst före-datum 2024-04-12.

Kunder som har köpt varan med aktuellt bäst före datum uppmanas att ta med sig varan alternativt kvitto till butik för att få pengarna tillbaka. Varan ska kasseras.

Återkallelsen gäller följande produkt med följande bäst före-datum:

  • Coop Rostbiff skivad, 90 gram, bäst före-datum 2024-04-12

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa.

Coop beklagar det inträffade och tar händelsen på största allvar.

För mer information kontakta:

För kunder: Coops kundservice, telefon 0771-17 17 17 (öppet 08.00-18.00 helgfria vardagar) eller via kontaktformulär på coop.se, Coop Kundservice

För journalister: Coops presstjänst: media@coop.se eller telefon 010-743 13 13.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

FDJ förvärvar 1,12 % av de utestående aktierna i Kindred från Veralda för 122,5 kronor per aktie

Published

on

By

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådan relevant jurisdiktion skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet (såsom definierat nedan) måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av den erbjudandehandling avseende Erbjudandet som offentliggjordes den 19 februari 2024. Aktieägare i USA hänvisas även till avsnittet ”Viktig information till aktieägare i USA” i slutet av detta pressmeddelande.

Efter att ha erhållit information från Veralda om att de avsåg att sälja 49 procent av sina Aktier, motsvarande 2,4 miljoner Aktier eller 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor, har FDJ beslutat att utnyttja sin förköpsrätt som följer av Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet och som offentliggjordes i samband med offentliggörandet av Kindred-transaktionen den 22 januari 2024.

FDJ har därmed förvärvat 2,4 miljoner Aktier motsvarande 1,12 procent av Kindreds utestående Aktier och Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet kommer att fortsätta att gälla för Veraldas kvarvarande andel om 1,16 procent i Kindred.

Den 22 januari 2024 offentliggjorde La Française des Jeux SA (”FDJ”) ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till innehavarna av svenska depåbevis (”Depåbevisen”) i Kindred Group plc (tillsammans med dess dotterbolag ”Kindred” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga Depåbevis i Kindred till FDJ för 130 kronor kontant per Depåbevis (”Erbjudandet”). För enkelhetens skull och eftersom varje Depåbevis representerar en aktie i Kindred kommer Depåbevisen även benämnas som ”Aktier” och innehavarna ”aktieägare”.

Som tidigare kommunicerats har FDJ erhållit åtaganden att acceptera Erbjudandet från aktieägare som representerar 27,9 procent av de utestående Aktierna i Kindred. En av dessa aktieägare, Veralda, som representerar 2,3 procent av de utestående Aktierna i Kindred, hade tillåtelse att sälja 50 procent av sina Aktier efter Kindreds bolagsstämma den 15 mars 2024, där bolagsordningen ändrades för att tillgodose en budgivares rätt till tvångsinlösen. För det fall att Veralda beslutade att sälja sina Aktier åtog sig Veralda att först erbjuda FDJ möjligheten att förvärva Aktierna till ett pris som inte översteg priset i Erbjudandet om 130 kronor per Aktie.

Den 18 mars 2024 underrättades FDJ om Veraldas avsikt att sälja 2,4 miljoner av sina Aktier, motsvarande 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor per Aktie. FDJ har valt att utnyttja sin rätt att förvärva dessa Aktier från Veralda till det angivna priset.

FDJ innehar efter förvärvet 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred och de kvarvarande åtagandena att acceptera Erbjudandet med Corvex Management LP, Premier Investissement SAS, Eminence Capital, Nordea och Veralda representerar totalt 26,82 procent av de utestående Aktierna i Kindred.

Erbjudandehandlingen, som innehåller detaljerade beskrivningar om åtagandena att acceptera Erbjudandet, finns tillgänglig på svenska och engelska på FDJ Groups hemsida: FDJ launches a tender offer for Kindred to create a European gaming champion – FDJ (groupefdj.com)

Ytterligare information
För ytterligare information om Erbjudandet, vänligen besök: https://www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 mars 2024, kl.18:00 (CET).

För ytterligare information, kontakta:

Investor Relations
Marc Willaume
Telefonnummer: +33 (0)1 41 04 19 74
Email: invest@lfdj.com

Media Relations
Sabine Wacquez
Telefonnummer: +33 (0)1 41 10 33 82
Email: servicedepresse@lfdj.com

Viktig information

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen ha företräde.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i andra jurisdiktioner där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådana relevanta jurisdiktioner skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag (de ”Begränsade Jurisdiktionerna”).

Offentliggörandet, publicering eller distribution av detta pressmeddelande inom eller till andra jurisdiktioner än Sverige kan vara begränsat enligt lag varför personer som omfattas av lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige ska informera sig om, och följa alla tillämpliga krav. I synnerhet kan möjligheten att acceptera Erbjudandet för personer som inte är bosatta i Sverige påverkas av lagstiftningen i den relevanta jurisdiktion inom vilken de befinner sig i. Underlåtenhet att följa gällande begränsningar kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagstiftningen i sådan jurisdiktion. I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, friskriver sig bolagen och personerna involverade i Erbjudandet från ansvar eller skadeståndsskyldighet för överträdelse av sådan begränsning gjord av någon person.

Detta pressmeddelande har upprättats i syfte att efterleva svensk lag, Nasdaq Stockholms takeover-regler (”Takeover-reglerna”) och Aktiemarknadsnämndens uttalanden avseende tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna och informationen som offentliggörs kanske inte är densamma som den som offentliggjorts om detta pressmeddelande hade upprättats i enlighet med lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige.

Om inte annat beslutas av FDJ eller krävs enligt svensk lag, Takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens uttalanden angående tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna, samt är tillåtet enligt tillämplig lag och reglering, kommer inte Erbjudandet göras tillgängligt, direkt eller indirekt, i, till eller från en Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och ingen person får acceptera Erbjudandet genom något kommunikationsmedel (inklusive, men inte begränsat till, fax, e-post eller annan elektronisk överföring, telex eller telefon) som används vid mellanstatlig eller utländsk handel av någon anläggning i en nationell, statlig eller annan börs eller handelsplats i någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och Erbjudandet kanske inte kan accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel. Följaktligen kommer inte kopior av detta pressmeddelande eller annan formell dokumentation hänförlig till Erbjudandet att, och får inte, direkt eller indirekt, skickas eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och personer som tar emot sådan dokumentation (inklusive förvaringsinstitut, ombud och förvaltare) får inte skicka eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från dem till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen.

Tillgängligheten av Erbjudandet till aktieägarna i Kindred som inte är bosatta och medborgare i Sverige kan påverkas av lagstiftningen i relevanta jurisdiktioner där de befinner sig i, eller som de är medborgare i. Personer som inte är bosatta eller medborgare i Sverige bör informera sig om och iaktta tillämpliga legala eller regulatoriska krav i deras jurisdiktion.

Erbjudandet, den information samt dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av en ”authorised person” som avses i bestämmelse 21 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (”FSMA”). Den information och de dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande får följaktligen inte distribueras i, eller vidarebefordras till, allmänheten i Storbritannien, om inte ett undantag är tillämpligt. Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion om förvärv av daglig kontroll av den juridiska personens verksamhet; eller för att förvärva 50 procent eller mer av aktier med rösträtt i en juridisk person, i enlighet med artikel 62 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Uttalanden i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, däribland information om framtida resultat, tillväxt och andra utvecklingsprognoser samt underliggande antaganden, uttalanden om planer, mål, avsikter och förväntningar avseende framtida finansiella resultat, händelser, verksamheter, tjänster, produktutveckling samt potential och andra effekter av Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan exempelvis kännetecknas av att den innehåller orden ”bedöms”, ”avses”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”kommer bli” eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är, till sin natur, föremål för risker och osäkerhetsmoment eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. På grund av flera faktorer, vilka i stor utsträckning ligger utom FDJ:s kontroll, kan det inte garanteras att framtida förhållanden inte väsentligen avviker från vad som uttryckts eller antytts eller projicerats genom den framtidsinriktade informationen. Framtidsinriktad information förekommer på ett antal platser i detta pressmeddelande och den information som införlivas i detta pressmeddelande genom hänvisning och kan innefatta uttalanden avseende avsikter, uppfattningar och nuvarande förväntningar hos FDJ eller Kindred, avseende, bland annat: (i) framtida investeringar, kostnader, intäkter, resultat, synergier, ekonomiska resultat, skuldsättning, finansiell ställning, utdelningspolicy, förluster och framtidsutsikter, (ii) verksamhets- och ledningsstrategi, expansion och tillväxt av FDJ:s eller Kindreds affärsverksamhet och potentiella synergier till följd av Erbjudandet, och (iii) effekter av statlig reglering och branschförändringar som påverkar FDJ:s eller Kindreds verksamhet. All sådan framtidsinriktad information gäller endast för den dag den offentliggörs. FDJ avsäger sig uttryckligen varje skyldighet eller åtagande att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av någon framåtriktad information i detta pressmeddelande för att reflektera förändrade förväntningar eller förändringar i händelser, förhållanden eller omständigheter på vilka sådan information är baserad, förutom i enlighet med Takeover-reglerna eller gällande lagar och bestämmelser. Läsaren bör dock beakta eventuella ytterligare information som FDJ eller Kindred offentliggör eller kan komma att offentliggöra.

Viktig information till aktieägare i USA

Detta pressmeddelande har inte lämnats in till eller granskats av SEC eller någon amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet och varken SEC eller någon sådan amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet har godkänt eller avvisat eller fastställt huruvida detta pressmeddelande är korrekt eller fullständigt. Alla påståenden om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Erbjudandet avser Aktier i Bolaget, vars Depåbevis är noterade på Nasdaq Stockholm, och omfattas av Takeover-reglerna, Aktiemarknadsnämndens uttalanden om tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna tillämpliga på Erbjudandet och lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden samt svenska offentliggörande- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de som gäller i USA. Det är viktigt att amerikanska aktieägare är införstådda med att detta pressmeddelande omfattas av svenska lagar och regler avseende offentliggörande och uppköp som skiljer sig från de i USA. Dessutom bör amerikanska aktieägare vara införstådda med att detta pressmeddelande har upprättats i enlighet med svensk format och stil, vilket skiljer sig från det format och den stil som används i USA. I synnerhet har den finansiella informationen för Bolaget som ingår eller införlivas genom hänvisning häri upprättats i enlighet med god redovisningssed i Sverige och International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom tillämpligt, och är därmed inte nödvändigtvis jämförbar med finansiell information för amerikanska bolag vars finansiella rapporter är upprättade i enlighet med god redovisningssed i USA. Erbjudandet lämnas i USA med stöd av, och i enlighet med, Section 14(e) och Regulation 14E i U.S. Exchange Act och ”Tier II”-undantaget i Rule 14d-1(d) i U.S. Exchange Act samt i övrigt i enlighet med kraven i svensk lag. Följaktligen är Erbjudandet föremål för offentliggörande- och andra procedurkrav, inklusive avseende återkallelserätt, utbetalning och tidpunkt för betalning, som skiljer sig från vad som gäller enligt amerikanska lagar och regler avseende offentliga uppköpserbjudanden. Amerikanska aktieägare uppmanas att läsa detta pressmeddelande som är tillgängligt via www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/. Amerikanska aktieägare kan även ringa följande nummer: +33 (0)1 41 04 19 74 eller skicka e-post till invest@lfdj.com för att begära en kopia av erbjudandehandlingen.

I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från Rule 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, kan budgivaren och dess dotterbolag och närstående bolag eller deras respektive förvaltare eller mäklare (som agerar som ombud för budgivaren) från tid till annan efter dagen för detta pressmeddelande, och på annat sätt än i enlighet med Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller ombesörja köp av Aktier eller värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för Aktier från aktieägare som är villiga att sälja sina Aktier utanför Erbjudandet, inklusive köp på den öppna marknaden till gällande priser eller i privata transaktioner till framförhandlade priser. Alla sådana köp kommer att göras utanför USA och kommer att göras i enlighet med tillämplig lagstiftning, däribland att de inte kommer att göras till priser som är högre än Erbjudandepriset eller på villkor som är mer fördelaktiga än de som erbjuds enligt Erbjudandet om inte Erbjudandepriset höjs i motsvarande mån. All information om sådana köp eller överenskommelser om köp kommer att offentliggöras i USA på webbplatsen www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/ i den utsträckning som sådan information offentliggörs i enlighet med tillämpliga lagar och regler i Sverige. Dessutom kan de finansiella rådgivarna till Bolaget och, i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från regel 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, de finansiella rådgivarna till FDJ också delta i vanlig handel med värdepapper i Bolaget, vilket kan omfatta köp eller avtal om att köpa sådana värdepapper.

Det kan vara svårt för amerikanska aktieägare att hävda sina rättigheter och eventuella anspråk som härrör från amerikanska värdepapperslagar, eftersom budgivaren och bolaget är belägna i en icke-amerikansk jurisdiktion, och vissa eller alla av deras tjänstemän och styrelseledamöter kan vara bosatta i en icke-amerikansk jurisdiktion. Amerikanska aktieägare kan vara förhindrade att stämma ett icke-amerikanskt bolag eller dess tjänstemän eller styrelseledamöter i en amerikansk eller icke-amerikansk domstol för brott mot amerikanska värdepapperslagar. Vidare kan det vara svårt att kräva att ett icke‑amerikanskt företag och dess dotterbolag ska underkasta sig en amerikansk domstols avgörande. En amerikansk aktieägares erhållande av kontanter i enlighet med Erbjudandet kan vara en skattepliktig transaktion enligt amerikansk federal inkomstskattelagstiftning och enligt tillämplig amerikansk delstatslagstiftning och lokal lagstiftning, liksom enligt utländsk och annan skattelagstiftning. Varje amerikansk aktieägare uppmanas att omedelbart rådfråga sin oberoende professionella rådgivare om de amerikanska skattekonsekvenserna av en accept av Erbjudandet. Varken SEC eller någon värdepappersmyndighet i någon delstat i USA har (a) godkänt eller avvisat Erbjudandet, (b) bedömt Erbjudandets fördelar eller skälighet eller (c) bedömt huruvida informationen i detta pressmeddelande är adekvat eller korrekt. Varje påstående om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Goldman Sachs Bank Europe SE, Succursale de Paris (”Goldman Sachs”), som är auktoriserad och står under tillsyn av Europeiska centralbanken och den federala finansinspektionen (Die Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht) och Deutsche Bundesbank i Tyskland samt Valens Partners SAS (”Valens Partners”), agerar exklusivt för FDJ och ingen annan i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande och kommer inte vara ansvarig gentemot någon annan än FDJ för att tillhandahålla de skydd som ges till kunder hos Goldman Sachs och Valens Partners eller för att tillhandahålla rådgivning i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Arise under vecka 13, 2024

Published

on

By

Under perioden 25 mars till 28 mars 2024 har Arise AB (publ) (LEI-kod: 549300FOT7EE85QYB655) (“Arise” eller ”Bolaget”) återköpt sammanlagt 56 710 egna stamaktier (isin: SE0002095604) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen initierat i syfte att bidra till ökat aktieägarvärde och en optimerad kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram omfattande återköp motsvarande högst SEK 100m som Arise tillkännagav den 14 november 2023. Återköpsprogrammet löper från och med den 16 november 2023 och fram till datumet för Arise årsstämma 2024 och genomförs i enlighet med EUs marknadsmissbruksförordning nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallande “Safe Harbour”-förordningen). Syftet med återköpsprogrammet är att anpassa Bolagets kapitalstruktur för kapitalbehovet över tid och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Avsikten är för närvarande att de stamaktier som återköpts sedan ska makuleras genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Stamaktier i Arise har återköpts (i SEK) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
25/03/2024 13 048 40,5790 529 474,79
26/03/2024 14 979 40,3620 604 582,40
27/03/2024 14 331 40,5152 580 623,33
28/03/2024 14 352 40,9002 586 999,67
29/03/2024

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för Arises räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Bolagets innehav av egna aktier per den 28 mars till 1 766 821 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Bolaget uppgår till 44 494 235 stamaktier.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Halmstad 28 mars 2024

ARISE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 18.00.

Om Arise

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.        

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.