Tanalys

De största trenderna inom SaaS-världen 2022

Året närmar sig sitt slut och vi blickar tillbaka på de största händelserna som präglat SaaS-världen. Vilken transformation har branschen genomgått? Vilka trender utmärker sig? Och vilka nykomlingar har fångat vår uppmärksamhet lite extra under 2022?

I skrivande stund befinner vi oss i en mycket datadriven och mogen bransch som på många sätt definierar hur moderna företag ska drivas. Trots den ekonomiska osäkerheten inför 2023 fortsätter SaaS-världen att växa. En tredjedel av tillfrågade vd:ar för SaaS-bolag i GP Bullhound European SaaS Survey planerar att ta in kapital de närmsta 12 månaderna. Även storleken per affär ökar stadigt och det som kallas ”mega deals” står för en betydande del av SaaS-industrins tillväxt. Tittar man på de europeiska länderna så står Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna för 65 procent av de totala SaaS-affärerna i Europa. Samtidigt har de höjda räntorna bidragit till ett skifte även i vår sfär där SaaS-bolag rört sig från att tänka “tillväxt till varje pris” för att istället anamma en mer hållbar tillväxtstrategi. 

Tre stora trender inom SaaS

Som ett resultat av en nedåtgående ekonomi ser vi tre tydliga trender i vår omvärld:

  1. Många stora SaaS-företag har tvingats säga upp folk för att få ett mer hållbart kassaflöde.
     
  2. Företag fokuserar överlag på ökad effektivitet, kontrollerad tillväxt och att värna om de befintliga kunderna när tillgången till kapital är begränsad. Detta kommer i sin tur att öka betydelsen av automatiserade SaaS-lösningar ytterligare.
     
  3. Produktdriven tillväxt är nyckeln för att stå stadigt kommande år.

Händelser vi minns 

Vi på Younium deltog givetvis i de största SaaS-eventen runt om i Europa såsom SaaSiest i Malmö, SaaStr i Barcelona och SaaStock i Dublin. I efterdyningarna av pandemin upplever vi en samsyn kring att fysiska möten idag är en lyx vilket medfört en ökad effektivitet och respekt för varandras tid. För oss har det varit viktigt att ha en tydlig plan och målsättning när vi deltagit på event. Kombinationen av möten, ”social proof” och tydligt uppföljningsarbete har, och kommer fortsätta att genomsyra allt vi gör. Då vi även gått in på den nordamerikanska marknaden under 2022 så var vårt deltagande vid SaaStr Annual i San Francisco också en höjdpunkt. Liksom när vår vd och grundare Niclas Lilja blev invald i Forbes Technology Council.

SaaS-bolag som fångat vår uppmärksamhet

Sammanfattningsvis har Younium genomgått en stark tillväxtresa under 2022 och likaså har vi fått se andra SaaS-bolag skala sina verksamheter, däribland Chili Piper, Deel och Xero.

Några nykomlingar inom den Europeiska SaaS-världen som fångat vår uppmärksamhet lite extra är belgiska Gorilla, spanska A-Planet, tyska Zenloop och tre nederländska uppstickare: Playbookify, Spotler Group och Textkernel. Andra aktörer som i vår mening utvecklat riktigt bra produkter är Vidyard, Hubspot och Teamtailor.

Det är med stor spänning vi nu fortsätter att följa branschens utveckling och blickar in mot 2023. Men innan det är dags för nästa kapitel vill vi passa på att fråga: hur kommer du att minnas det gångna SaaS-året?

Presskontakt: Emelie Linheden emelie.linheden@younium.com

Younium är en SaaS inom B2B Subscription Management och Billing och är verksamma i Norden, Västeuropa och Nordamerika med kontor i Stockholm (HQ), Malmö, Amsterdam och Philadelphia.

Exit mobile version