Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för Ortoma AB (publ) 2022-01-01 – 2022-09-30

Published

on

Styrelsen och verkställande direktören för Ortoma AB avger härmed rapport för årets första nio månader 2022.

Sammanfattning av delårsrapport

 Nio månader (2022-01-01 – 2022–09–30)

  • Nettoomsättningen uppgick till 0 SEK (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -10 104 438 SEK (‐9 969 054).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,51 SEK (-0,55) före utspädning och -0,51 SEK (-0,50) efter utspädning.
  • Soliditeten uppgick till 87,6 % (95,3 %).

Tredje kvartalet (2022-07-01 – 2022-09-30)

  • Nettoomsättningen uppgick till 0 SEK (0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 347 948 SEK (-4 002 930).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,17 SEK (-0,22) före utspädning och -0,17 SEK (-0,20) efter utspädning.

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 19 820 880 aktier per 2022-09-30.

Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

Med Bolaget eller Ortoma avses Ortoma AB med organisationsnummer 556611–7585.

 

Händelser under tredje kvartalet 2022

  • Ortoma nådde en viktig milstolpe genom att certifieras i Japan även för modulen OTS™ Hip Guide som används för navigering av höftledsimplantat under patientens operation. Hela systemet OTS Hip, som även innefattar OTS™ Hip Plan för pre-operativ planering av ortopediska höftledsimplantat, har nu godkännande för marknadsföring i Japan. Därmed kommer systemet lanseras i Japan för klinisk användning. 
  • Ortoma säkrade en förlängning av avtalet om löpande likviditetsfacilitet med Infotech i Väst AB och Peroso AB.
  • Ortoma erhöll sina första order på OTS™ Hip systemet samt tillhörande servicedelar motsvarande ett totalt ordervärde om 1,6 MSEK. Ortoma kommer att leverera systemet under hösten och avser den pilotperiod om maximalt sex månader som Bolaget nu genomför med partner inför fullskalig marknadslansering i Japan.

 

Händelser efter periodens utgång

  • I oktober meddelade Ortoma att Bolaget har initierat utveckling inom ett nytt potentiellt affärsområde för konvertering av slätröntgenbilder i 2D till 3D-modeller baserat på Bolagets unika AI-plattform. Ortoma presenterade detta i anslutning till årsmötet för American Association of Hip and Knee Surgeons (”AAHKS”) i Dallas, USA som hölls den 4–5 november 2022. Bolaget planerar för produktlansering under 2024.
  • Ortoma stod i oktober värd för en utbildning för ledande japanska kirurger som del av pilotperiod inför marknadslansering i Japan. Utbildningen syftade till att kirurgerna ska vara väl förberedda för att kunna använda OTS Hip under pilotperioden som görs inför marknadslanseringen i Japan. Utbildningen hölls vid Tampere Surgical Educational Centre i Finland där de inflytelserika kirurgerna fick möjlighet att använda OTS Hip i riktig operationsmiljö, ett viktigt led inför leveransen av systemen till Japan som gör att pilotperioden snabbt kan starta.
  • Ortoma meddelade den 9 november att Bolaget haft framgångsrika proof-of-concept-presentationer av den nya teknologin för att konvertera 2D-röntgenbilder till 3D-modeller, på årsmötet för American Association of Hip and Knee Surgeons (”AAHKS”). Årsmötet, som samlar ledande branschfolk inom ortopedin, hölls i Dallas, USA den 4–5 november 2022.
  • Den 14 november meddelade Ortoma att Bolaget tecknat ett kompletterande avtal om likviditetsfacilitet.

 

VD Linus Byström kommenterar

Ortoma går med stormsteg framåt mot både marknadslansering av OTS™ Hip i Japan såväl som mot en fullständig FDA-ansökan för OTS Spine Plan. Bolaget har erhållit sina första order på OTS Hip om 1,6 MSEK som dellevererats under hösten. 

Intensifierat arbete med marknadsintroduktionen i Japan

Vi har under det tredje kvartalet intensifierat vårt arbete med förberedelser inför pilotperioden som startade nu under hösten. Pilotperioden pågår under maximalt 6 månader där vår partner kommer göra en klinisk utvärdering av systemen. I samband med detta erhöll vi vår första order på OTS Hip om 1,6 MSEK. Ordrarna motsvarar ett introduktionspris och innefattar även servicedelar till systemen.

Vi har arbetat intensivt med förberedelser av distributionen, den utbildningsinsats som genomfördes nyligen för att påbörja pilotperioden och andra marknadsaktiviteter. Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av den kliniska utvärdering som görs i samband med pilotperioden. Om denna faller väl ut så kommer vi förhoppningsvis att lansera OTS Hip på den japanska marknaden under 2023.

Den utbildningsinsats som vi stod värd för var till mycket nytta, dels för att optimera utfallet av pilotperioden, dels i vårt arbete med produktutveckling. Mötet ägde rum vid Tampere Surgical Educational Centre i Finland där det finns utmärkta möjligheter att praktiskt arbeta och testa OTS Hip i riktig operationsmiljö. Tillfället resulterade i att de japanska kirurger som deltog är väl förberedda vid leveransen av systemen och vi fick också mycket värdefull input som vi kan använda i vårt produktutvecklingsarbete framåt.

Vi har valt att gå med en global partner på den japanska marknaden då den är avsevärt mer mogen för nya tekniker och uppbyggd på ett annat sätt jämfört med exempelvis de nordiska marknaderna. Den svenska och nordiska marknaden är evidensbaserad, det vill säga, nya tekniker tas in först efter att de prövats i andra länder och publicerats i vetenskapliga artiklar. Det gör att en marknadsintroduktion i Sverige och övriga Norden tar mellan 3–5 år för ny utrustning. Detta har även bekräftats i en rapport gjord av välrenommerade McKinsey som Ortoma samarbetat med för att få bra underlag på marknadspotentialen. I Japan är key opinion leaders essentiella då de har ett omfattande inflytande på sjukhusen över vilken utrustning som tas in. Därför har vi nu satsat särskilt på att arbeta med ledande kirurger i satsningen mot Japan. Den japanska marknaden är också annorlunda då behandlande läkare har ett annorlunda marknadskrav på sig att kunna visa starka och bra resultat, det gör att man söker nya banbrytande tekniker och metoder som säkerställer detta. Vi har en stark tilltro att Ortomas OTS Hip är sådan teknik.

Kliniska data – nyckel för framgång i USA

I USA pågår febril aktivitet med att samla in kliniska data nödvändiga för marknadsgodkännande av OTS Spine från FDA. Den data som samlas in utgörs av CT-undersökningar på patienter i olika åldersgrupper, på män och kvinnor, på olika delar av ryggen där undersökningarna också gjorts med olika tillverkare av CT-utrustning. Det är kort sagt omfattande data som nu samlas in, vilken sedan ska bearbetas av Ortoma. Sammantaget kommer detta ge oss viktiga insikter för att bygga produkten inför en 510(k)-ansökan till FDA. Vi har också haft möten vid en viktig branschkongress i USA där vi presenterade ett projekt där Ortoma konverterar konventionell slätröntgen i 2D till 3D bilder. Responsen från våra möten i USA var överväldigande och vi fick enormt intresse från beslutsfattare inom MedTech-branschen. Detta är ett mycket spännande projekt som kan bidra till att stärka Ortomas position på marknaden och kan utgöra ett nytt potentiellt affärsområde där vi hoppas lansera en första produkt under 2024.

I McKinsey rapporten är marknaden för ortopedteknik koncentrerad till USA, Europa och APAC-regionen där USA står för 40% av marknaden. Marknaden för kirurgiska navigeringssystem estimeras nå 223 miljoner dollar 2022  med en stadig tillväxt. Således finns det omfattande intäktspotential och behov för Ortomas produkter.

Vi har nått flera viktiga milstolpar, både genom första order på OTS Hip och genom utbildningstillfälle i Japan samt framsteg med OTS Spine Plan. Vi siktar nu på att avsluta året starkt och därefter även starta 2023 med många spännande och värdedrivande händelser.

Göteborg, 2022-11-18

Linus Byström, VD Ortoma AB (publ)

Den fullständiga rapporten som bifogas i pressmeddelandet, kan även laddas ner från bolagets webbsida, https://ortoma.com/sv/investor-relations/.

Ortoma – Improved Performance

 

INFORMATION OM MAR
Informationen i denna delårsrapport är sådan information som Ortoma AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022 kl.08.30 (CET).

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ortomas vd Linus Byström eller styrelseordförande Gunnar Németh
e-post: info@ortoma.com

Om Ortoma AB (publ)
Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment Solution (OTSTM) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer – och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer – och därmed öka effektiviteten. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTSTM kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.