Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport januari-mars 2022: Orderingång på ny rekordnivå och fortsatt resultatförbättring

Published

on

  

  • Orderingången steg med 59 procent till 662 mkr (417).
  • Nettoomsättningen ökade med 25 procent till 440 mkr (351).
  • Rörelseresultatet förbättrades till 28,2 mkr (4,6).
  • Resultatet efter skatt ökade till 16,1 mkr (1,6).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,56 kronor (0,06).
  • Jenny Sjödahl tillträdde som ny VD och koncernchef den 1 mars 2022.

  

VD JENNY SJÖDAHL KOMMENTERAR

”BEIJER GROUP befäste trenden med stark efterfrågan under det första kvartalet. Orderingången steg under perioden med närmare 60 procent till drygt 660 mkr vilket var en ny rekordnivå under ett enskilt kvartal. Det var det femte kvartalet i rad som koncernen ökade sin orderingång. Den starka efterfrågeutvecklingen var bred och omfattade i stort sett alla marknader och segment som affärsenheterna verkar i. BEIJER GROUP är väl positionerade både geografiskt och produktmässigt. Utvecklingen av orderingången överstiger den generella marknadstillväxten vilket bekräftar koncernens  tillväxtstrategi.

Försäljningen steg för fjärde kvartalet i rad och ökade med 25 procent till 440 mkr under rapportperioden. Med ökad försäljningsvolym förbättrades även rörelseresultatet väsentligt. Det visar att vi har en bra hävstång i takt med att volymerna stiger. Effekter av de tidigare aviserade prishöjningarna bidrog också till resultatförbättringen under kvartalet. Det har sammantaget inneburit att vi successivt kunna höja lönsamheten även om nivån fortfarande är långt ifrån tillfredsställande.

Samtidigt har rörelseresultat och lönsamhet påverkats negativt av den globala bristen på elektronikkomponenter som ställt till med påtagliga problem.  Dessa har kvarstått även under det första kvartalet. Utleveransvolymerna begränsas av materialtillgången samtidigt som nya Covidrelaterade nedstängningar i Kina också påverkade leveranserna mot slutet av kvartalet. Vi uppskattar att faktureringen kunde varit cirka 50 mkr högre under mer normala omständigheter. Vidare har bristen på vissa nyckelkomponenter inneburit generellt sett högre inköpskostnader om än inte på en lika hög nivå som vi sett tidigare kvartal.

Koncernens kassaflöde har likaså påverkats av störningar i leveranskedjan då produkter inte kunnat färdigställas för leverans och därmed bidragit till  stigande lager och högre kapitalbindning.

Vi arbetar intensivt med att hantera utmaningarna kopplade till bristen på elektronikkomponenter. Det handlar bland annat om att designa om befintliga produkter för att säkra leveranskapaciteten samt att ständigt jobba med våra leverantörer för att få prioritet för våra komponentinköp. Dessa aktiviteter är högt prioriterade och vår organisation gör en utmärkt insats i dessa utmanande tider.

Orderingång och försäljning utvecklades väl för såväl Westermo som Beijer Electronics under kvartalet och båda affärsenheterna kunde öka sin lönsamhet.  Det är värt att notera den positiva utvecklingen för Beijer Electronics med rekordnivå i efterfrågan samtidigt som lönsamhetsutvecklingen tagit ett steg framåt. Denna trend inger optimism kring att närma sig lönsamhetsmålen för enheten.

Koncernens orderbok var den största någonsin vid utgången av det första kvartalet och aktivitetsnivån är hög ute i våra säljled. Vi noterar ett delvis ändrat  kundbeteende när det gäller orderläggning, särskilt inom Beijer Electronics. Vissa kunder lägger ordrar med allt längre tidshorisont, från en framförhållning  på en månad eller ett kvartal till ett halvår eller längre. Det innebär en bättre visibilitet och längre planeringshorisont. Samtidigt är det i nuläget svårt att  bedöma hur efterfrågan och den globala konjunkturen påverkas av kriget i Ukraina. Sett till BEIJER GROUP enskilt har koncernen en mycket begränsad exponering mot Ryssland och Ukraina.

Frånsett bristen på komponenter har koncernen en god kapacitet att möta en fortsatt uppgång i efterfrågan. Beijer Electronics har också uppnått en bättre balans avseende komponenttillgången för att säkerställa leveranskapaciteten kommande perioder medan det kvarstår en del utmaningar för Westermo.

Implementeringen av våra tillväxtstrategier fortgår i affärsenheterna med utveckling av verksamheterna och nya produkterbjudanden. Vi fortsätter att  löpande utvärdera möjliga förvärv. Våra fokussegment energi, järnväg, infrastruktur och tillverkning är fortsatt attraktiva marknader vars tillväxt drivs av  starka makrotrender såsom digitalisering, elektrifiering och hållbarhet. I takt med att Covidrestriktioner nu tas bort i flera delar av världen, öppnas det upp för mer direkta kundkontakter vilket möjliggör bättre nykundsbearbetning – något som varit mycket svårt under pandemin. Detta är av stor betydelse för vår fortsatta tillväxt i fokussegmenten. Vi bedömer att vi har en fortsatt god potential att höja lönsamheten. Vår målsättning är att våra affärsenheter ska ha kapacitet att visa en organisk tillväxt på minst tio procent per år och ha en potential att nå en rörelsemarginal på 15 procent.

Koncernens hållbarhetsarbete fortsätter med fokus på att minska både vårt eget och våra kunders klimatavtryck. Våra fokussegment energi, tåg och järnväg bidrar alla till minskade fossila utsläpp genom att möjliggöra elektrifiering av exempelvis transporter och främja bekvämligheten och säkerheten i tåg- och tunnelbanetrafiken. I begreppet hållbarhet ligger också omsorg om människorna och om de samhällen i vilka vi verkar. Därför lägger vi stor vikt vid en god arbetsmiljö för våra medarbetare, och att alltid agera etiskt i allt vi gör. Informations- och cybersäkerhet är också högt upp på agendan för våra kunder liksom för oss själva. Vi arbetar med införandet av ISO27001 i koncernens enheter där Westermo efter periodens utgång erhållit sin certifiering.

Det osäkra makroekonomiska läget med kriget i Ukraina, Covid-situationen i Kina, stigande inflation och fortsatta utmaningar avseende materialförsörjningen gör den närmaste framtiden svårbedömd. Dock har vi en rekordstor orderbok och generellt sett goda marknadsförutsättningar för våra affärsenheter, vilket gör oss försiktigt optimistiska avseende 2022. Därför ligger vår bedömning för helåret fast. BEIJER GROUP har goda förutsättningar att visa ett bättre ekonomiskt utfall för 2022 jämfört med 2021.”
   

INBJUDAN TILL PRESENTATION AV RAPPORTEN

Idag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt vice VD och CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid: Onsdagen den 27 april kl 13.30

Den som önskar delta i telefonkonferensen ringer:

Från Sverige: +46850558374
Från Storbritannien: +443333009266 
   

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:
https://www.anywhereconference.com?Conference=425021085&PIN=58566380&UserAudioMode=DATA 

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.beijergroup.se. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Välkommen!

    

Denna information är sådan som Beijer Electronics Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2022-04-27 13:00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Marknadsnyheter

FlexQube får order värd 7,3 MSEK

Published

on

By

Pressmeddelande 2024-03-29, 12:30 CET

FlexQube har fått en order på materialställage från ett företag inom robot- och automationssektorn i USA värd c:a 7,3 miljoner kronor. Produkterna som är en integrerad del av kundens lösning, kommer att levereras med start i andra kvartalet och sedan kontinuerligt under 2024 och tillverkas i FlexQubes amerikanska produktionsenhet i Duncan, South Carolina.

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 100 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.

För mer information, kontakta:

CEO, Mårten Frostne marten.frostne@flexqube.com +46 721 55 19 37
 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 29 mars 2024, kl. 12:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.