Connect with us

Marknadsnyheter

EQT fortsätter växa globalt – slås samman med Exeter Property Group och bildar global ledare inom ”value-add” real estate

Published

on

EQT AB (publ) offentliggör ingående av avtal om sammanslagning (”transaktionen”) med Exeter Property Group (”Exeter” vilket också omfattar fonder), en ledande global fastighetsinvesterare med mer än 10 miljarder USD i förvaltat kapital.

  • Den totala köpeskillingen uppgår till 1 870 miljoner USD, varav motsvarande 800 miljoner USD fördelat på nyemitterade aktier i EQT AB och 1 070 miljoner USD i kontant vederlag (inklusive refinansieringen av Exeters befintliga skuld om 300 miljoner USD)
     
  • Sammanslagningen accelererar EQT AB:s strategiska tillväxtambition inom Real Estate och skapar en tematisk investeringsplattform med global räckvidd
     
  • Transaktionen är i linje med EQT AB:s strategiska och finansiella mål och förväntas ha positiv påverkan på EQT AB:s vinst i 2021
     
  • Stärker EQT ytterligare som global aktör inom “value-add” investeringsstrategierna Private Equity, Infrastructure och real estate

Transaktionen är en del av EQT AB:s strategiska tillväxtambitioner inom real estate och skapar en tematisk investeringsplattform av betydande omfattning i Nordamerika och Europa. Den ger även fortsatt möjlighet för Exeters ledningsgrupp att bygga vidare på sina redan starka meriter som en toppresterande fastighetsinvesterare. Transaktionen möjliggör även synergier för att ytterligare förstärka möjligheterna att erbjuda attraktiv avkastning, samt för den gemensamma plattformen att dra nytta av EQT:s integrerade digitaliserings- och hållbarhetsagenda.

Ward Fitzgerald och övriga ledningsgruppsmedlemmar är majoritetsägare i Exeter, som är fokuserade på att köpa, utveckla och förvalta fastigheter inom logistik/industri, Life science/office och flerfamiljsboenden, huvudsakligen i USA och Europa. Sedan starten 2006 har Exeter skapat en operativt orienterad och vertikalt integrerad affärsmodell. Med 37 lokala kontor kombinerar Exeter en lokal förankring med global räckvidd vilket väl avspeglar EQT:s investeringsfilosofi “locals-with-locals”. Under 2020 förväntas Exeter generera intäkter på 135 miljoner USD och 80 miljoner USD i EBITDA (exklusive carried interest). Den föreslagna köpeskillingen förväntas motsvara en EBITDA-multipel i storleksordningen 15 på löpande basis vid slutförandet av transaktionen.

Strategiska motiv

  • Transformativt för EQT Real Estate: Sammanslagningen med Exeter skapar en global plattform för investeringar i real estate av betydande skala genom att addera en av världens största och väl presterande fastighetsinvesterare inom value-add till EQT:s framgångsrika plattform. Exeters kärnverksamhet är att köpa, utveckla och förvalta högkvalitativa fastigheter för att kunna erbjuda sina hyresgäster de allra bästa fastighetslösningarna och på så vis försöka generera marknadsledande avkastning till sina investerare. Sammanslagningen kommer att förbättra EQT:s möjligheter att erbjuda investerare diversifierade investeringsmöjligheter och förväntas skapa privata investeringsportföljer med stark och stabil avkastning
     
  • En tematisk investerare med etablerade meriter: Exeters investeringsfilosofi stämmer väl överens med EQT:s genom ett tematiskt mervärdesskapande arbete och “local-with-locals” fokus. Med en lång meritlista av att växa dessa strategier framgångsrikt har Exeter genererat marknadsledande och exceptionellt konsekvent avkastning över tid
     
  • Stora likheter mellan företagskulturer: Exeters företagskultur stämmer väl överens med EQT:s genom ett djupt engagemang kring hög prestation, integritet och transparens gentemot sina fondinvesterare
     
  • Diversifierar EQT ytterligare: Genom att addera en väl etablerad verksamhet jämte EQT:s ledande strategier inom Private Equity och Infrastructure stärks EQT:s position ytterligare i Nordamerika, en viktig strategisk region för hela EQT. Efter transaktionen beräknas EQT ha cirka 240 anställda i Nordamerika och uppskattningsvis 30 procent av rest kapital under 2020 kommer från regionen (pro-forma för sammanslagningen)
     
  • Skapar en global aktör inom value-add strategier: Exeter är en ledande fastighetsinvesterare inom det attraktiva logistik/industrisegmentet i USA och Europa med en växande exponering i USA mot “Life science/Suburban office” och flerfamiljsboenden, vilket väl kompletterar EQT:s befintliga position inom europeisk real estate. Exeter har etablerade meriter baserat på en väletablerad formel som avses återanvändas och är skalbar globalt, inklusive Asien-Stillahavsområdet och Latinamerika där Exeter har påbörjat etableringsarbetet inom logistik/industri
     
  • Många tillväxtmöjligheter för att skapa en global ledare inom fastighetsinvesteringar med olika strategier: Den sammanslagna real estate-plattformen har flera attraktiva möjligheter i den globala tillväxtstrategin: att ytterligare utveckla Exeters verksamhet inom logistik/industri, växa plattformarna för “Life science/office” och flerfamiljsboenden i USA, fortsätta utveckla EQT:s befintliga europeiska real estate-plattform och stärka aktiviteten inom logistik/industri i Asien-Stillahavsområdet och dra nytta av liknande tematiska tillväxtdrivare inom regionen
     
  • Kompletterande relationer till investerare: Exeter tillför en bred skara av högkvalitativa relationer med investerare till EQT:s plattform med sina cirka 90 fondinvesterare. EQT Real Estate och Exeter sammanslaget kommer att kunna erbjuda investerare ett bredare utbud av möjligheter vilket är i linje med EQT:s och Exeters existerande “local-with-locals”-affärsmodell. Exeters investerarplattform kommer att komplettera EQT:s befintliga kapacitet i Nordamerika och innebär ytterligare 60 nya investerare till EQT:s plattform. Vidare förväntas EQT ytterligare stödja Exeters relation med investerare i Europa och Asien-Stillahavsområdet
     
  • Finansiellt attraktiv: Exeter har konsekvent levererat tillväxt och lönsamhet, där intäkter och EBITDA i snitt har vuxit med 23 procent, respektive 25 procent per år mellan 2018 och 2020 (exklusive carried interest). Transaktionen förväntas på övergripande nivå vara positiv för EQT AB:s vinst per aktie i 2021
     

Christian Sinding, VD och Managing Partner på EQT AB: “Vi är entusiastiska över att accelerera strategin att bygga en global fastighetsplattform och diversifiera vårt företag inom den privata investeringsmarknaden genom att jobba tillsammans med Exeter. Vi har väldigt höga krav vid strategiska förvärv, och Exeter är ett av få bolag vi har identifierat som möter dessa kriterier och dessutom med råge. Med sin värdeskapande investeringsmodell, ett av de starkaste resultaten inom value-add real estate globalt sett och kanske viktigast av allt, en kultur som bygger på de anställda och hög prestation, är vi helt i synk. Det gläder mig att välkomna Ward och Exeters team till EQT-familjen och vi ser fram emot att arbeta tillsammans och ta EQT Exeter till nästa nivå.”

Lennart Blecher, Chef för EQT Real Assets och vice Managing Partner: “Att växa EQT:s real estate plattform har varit en viktig prioritering för EQT Real Assets. Exeter och EQT:s existerande fastighetsverksamhet kompletterar varandra och bildar en ledare inom tematiska “value-add”fastighetsinvesteringar och möjliggör för EQT att skala upp sin lokala närvaro och samtidigt addera en produktiv plattform för uppköp av enskilda tillgångar. Exeter är en dold juvel som är mycket framgångsrik tack vare en tydlig operativ modell. Vi är övertygande om att sammanslagningen innebär synergier för båda parter, EQT kan erbjuda Exeter många fördelar genom styrkan i vårt bransch- och investerarnätverk, samt EQT:s framtidssäkrade operativa plattform.”

Ward Fitzgerald, VD och grundare av Exeter Property Group: “EQT passar perfekt för vårt företag, både strategiskt och kulturellt. Vi delar samma filosofi och investeringsmodell, och vi har en väl kompletterande global plattform som kan accelerera mängden möjligheter vi kan erbjuda både nuvarande och framtida investerare. I den dagliga verksamheten kommer det inte ske några större förändringar. Vi kommer fortsätta att ha fullt fokus på att skapa hög avkastning genom vårt unika lokala arbetssätt inriktat på små- och medelstora förvärv, följa vår kundorienterade affärsmodell gentemot de över 1 200 företag som är våra hyresgäster, samt hantera uthyrning, fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling internt. Vi är förväntansfulla inför möjligheterna framåt att bli en global ledare inom fastighetsinvesteringar tillsammans med EQT.”

Transaktionsdetaljer:

  • EQT AB kommer att förvärva 100 procent av aktierna i förvaltningsbolaget Exeter Property Group och 25 procent av carried interest, i utvalda befintliga Exeter fonder (inklusive Exeter US Industrial Value Fund V). EQT AB kommer dessutom ha rätt till 35 procent av carried interest från framtida fonder, vilket är i linje med EQT:s befintliga policys 
     
  • Sammanlagd köpeskilling uppgår till 1 870 miljoner USD på en kassa- och skuldfri basis, varav cirka 800 miljoner USD kommer att utgöras av nyemitterade aktier i EQT AB och resterande del av kontant vederlag, där antalet aktier som ska emitteras kommer baseras på den trettiodagars volymviktade genomsnittskursen 1 för EQT AB:s aktie under 30 dagar innan ingåendet av avtalet för transaktionen (uppskattningsvis cirka 33 miljoner aktier, motsvarande en utspädning av antal aktier om cirka 3,3 procent 2)
     
  • Ward Fitzgerald och övriga aktieägare inom Exeters ledningsgrupp kommer erhålla 65 procent av köpeskillingen i form av nyemitterade stamaktier i EQT AB och resterande 35 procent i kontant vederlag, vilket skapar en hög grad av gemensamt incitament
     
  • Ward Fitzgerald och övriga aktieägare inom Exeters ledningsgrupp går samman med EQT AB och ingår lock-up-avtal på motsvarande villkor som för existerande EQT partners
     
  • Fonderna förvaltade av TA Associates, som äger cirka 40 procent av Exeter, kommer erhålla 25 procent av sin ersättning i form av nyemitterade stamaktier i EQT AB (vilka inte kommer att vara föremål för lock-up) och resterande 75 procent i kontant vederlag
     
  • Det kontanta vederlaget (cirka 1 070 miljoner USD) finansieras genom en kombination av likvida medel och befintliga låneinstrument
     
  • Emissionen av nya stamaktier i EQT AB baseras på bemyndigande antaget vid årsstämman 2020
     
  • Transaktionen är föremål för sedvanliga fullföljandevillkor, inklusive konkurrensgodkännanden samt vissa fondinvesterares medgivanden, och fullföljande förväntas ske under det andra kvartalet 2021

Oreviderad finansiell information enligt amerikansk god redovisningssed för Exeter-koncernen 3

USDmn 2018 2019 2020E
AUM (mdr USD) 6,5 7,1 ~10,4
Intäkter 87 109 ~135
EBITDA 50 63 ~80
EBITDA-marginal 58 procent 58 procent ~60 procent

Lock-up-klausuler och anställningsvillkor för ledningsgruppsmedlemmar inom Exeter
Aktierna som emitteras till Ward Fitzgerald och övriga aktieägare inom Exeters ledningsgrupp som en del av köpeskillingen kommer att vara föremål för lock-up-bestämmelser, i linje med lock-ups för befintliga EQT partners, varav 25 procent upphävs under Q4 2022, 25 procent under Q4 2023, samt 50 procent under Q4 2024. Lock-up-avtalen kommer även innehålla
intjänande-/leaver-bestämmelser. Ward Fitzgerald och vissa nyckelpersoner i teamet kommer ingå nya anställningsavtal vid genomförandet av transaktionen. Villkoren förväntas innehålla sedvanliga restriktioner såsom konkurrens- och rekryteringsförbud.

Sammanslagningen
EQT Exeter kommer bli en del av affärsområdet EQT Real Assets (idag bestående av EQT Infrastructure och EQT Real Estate). Den sammanslagna fastighetsplattformen kommer verka under ett gemensamt varumärke “EQT Exeter” efter slutförandet av transaktionen och det existerande affärsområdet EQT Real Estate kommer integreras med EQT Exeter. Ambitionen är att Exeters investeringsrådgivare kommer att stanna i sina roller och ha kvar sina intressen i fonderna. EQT är måna om att behålla Exeters ledarskap, affärsmodell, personal och kultur som har understött framgången hittills under Ward Fitzgeralds ledarskap. Ward Fitzgerald kommer att gå med i EQT AB:s Executive Committee. EQT Exeter kommer att drivas självständigt men dra nytta av EQT:s operativa plattform för att kunna skala upp verksamheten effektivt och samtidigt bibehålla sina framgångsfaktorer.

Koncernens mål
Förvärvet av Exeter kommer inte innebära några förändringar i de finansiella målen, med den sammanslagna real estate-plattformen som förväntas växa snabbare än de privata marknadernas långsiktiga tillväxttakt och med en EBITDA-marginal i linje med övriga EQT AB-koncernen. Koncernens utdelningspolicy förblir oförändrad. Vidare förväntas carried interest utgöra 25-30 procent av koncernens totala intäkter över tid.

Helårsresultat för EQT AB
Idag offentliggör EQT AB också helårsresultatet för räkenskapsåret som avslutades den 31 december 2020 och mer information kommer att finnas tillgänglig på www.eqtgroup.com från cirka kl. 07:00 CET.

Rådgivare
J.P. Morgan agerade finansiell rådgivare åt EQT AB i transaktionen, och Kirkland & Ellis och Vinge agerade juridiska rådgivare. Berkshire Global Advisers agerade finansiell rådgivare åt Exeter och Goodwin & Procter agerade juridisk rådgivare.

Kontaktperson MAR
Nina Nornholm, Head of Communications, +46 70 855 03 56

Denna information är sådan som EQT AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 januari 2021 kl. 06.45 CET.

Övriga kontaktpersoner
Olof Svensson, Head of Shareholder Relations, +46 72 989 09 15
Nina Nornholm, Head of Communications, +46 70 855 03 56
EQT Press Office, press@eqtpartners.com, +46 8 506 55 334

Disclaimer
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden. Framåtriktade uttalanden avser förväntningar, prognoser, framtida planer och strategier, förväntade händelser eller trender och liknande i avseenden som inte är baserade på historiska fakta. Sådana uttalanden kan i vissa fall identifieras genom framåtblickande uttryck såsom ”avser”, ”siktar på”, ”förväntar”, ”förutser”, ”kan”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”beräknar” eller den negativa motsvarigheten av dessa utryck, och andra uttryck som indikerar eller förutser framtida utveckling eller trender och som inte är baserade på historiska fakta. Framåtriktade uttalanden är föremål för både kända och okända risker, osäkerhetsfaktorer, antaganden och oförutsedda utfall, varav många ligger utanför EQT:s kontroll, vilket kan leda till att faktiska resultat skiljer sig avsevärt från de som uttrycks i ett framåtriktat uttalande. Alla framåtriktade uttalanden återspeglar EQT:s rimliga uppfattningar, antaganden och förväntningar, men de utgör inte garantier för framtida resultat. Vidare avstår EQT från alla skyldigheter att offentligt uppdatera eller revidera framtidsutsikter för att återspegla förändringar i underliggande antaganden eller faktorer, ny information, data eller metoder, framtida händelser eller andra förändringar.

Mer information: www.eqtgroup.com

Följ EQT på LinkedIn, Twitter, YouTube och Instagram

1 Volymviktad genomsnittskurs för EQT AB:s stamaktier under de senaste 30 dagarna som avslutades dagen före avtalsdagen
Med förbehåll för justeringar baserad på Exteters balansräkning vid slutförandet av transaktionen
Rätten till vinstdelning som förvärvas av EQT AB återfinns i de senare fonder som ännu inte har genererat vinstdelning. Därför inkluderar inte den finansiella informationen i tabellen historisk vinstdelning

Continue Reading

Marknadsnyheter

Siemens, Universal Robots och Zivid presenterar nästa generations lösning för intern logistikverksamhet

Published

on

By

Siemens, Universal Robots (UR) och Zivid har gått samman för att skapa en banbrytande lösning som effektiviserar lagerautomatisering och löser de utmaningar som ständigt uppstår inom intern logistikverksamhet. De tre företagen har demonstrerat lösningen på mässor och evenemang under den senaste tiden, och tidigare i april hölls ett webbinarium med namnet ”The Next-Generation Solution of Intra-Logistics Fulfillment” för att visa upp lösningen.

”Vi är glada över att samarbeta med Universal Robots och Zivid kring introduktionen av denna banbrytande lösning för intern logistikverksamhet”, säger Ignacio Moreno, Business Development Manager på Siemens. ”Genom att utnyttja kraften i avancerad visionsteknik och branschledande kollaborativ robotteknik erbjuder SIMATIC Robot Pick AI enkel plockning i alla miljöer.”

Samarbetet innebär ett stort steg framåt när det gäller att lösa de komplexa utmaningar som logistik- och e-handelssektorerna står inför. Moderna distributionscenter kännetecknas av automatiserad transport av stora mängder och olika typer av lagerhållningsenheter (SKU:er), och den nya lösningen är särskilt utvecklad för att erbjuda branschen en tillförlitlig lösning för plockning av dessa enheter, oavsett form, storlek, opacitet eller transparens. 

”Det finns en enorm potential för och en betydande efterfrågan på automatisering inom distributionscenter och e-handelsbranschen. Den här lösningen ger våra kunder den användarvänlighet och integration man kan förvänta sig av att arbeta med de främsta leverantörerna av programvara för vision, robotteknik och detektering”, förklarar Daniel Friedman, Global Director, Strategic Partnerships på Universal Robots. ”Samarbetet med Siemens och Zivid är ett led i vår fortsatta satsning på att koppla vår robotplattform till AI-teknik och vårt engagemang att leverera automatiseringslösningar till vem som helst, var som helst.”

Lösningen består av den senaste spjutspetstekniken:

          Siemens SIMATIC Robot Pick AI är en förinlärd, djupinlärningsbaserad programvara för visionsteknik som gör att robotar kan utföra uppgifter som tidigare endast kunde hanteras manuellt.

          Universal Robots UR20 möjliggör med sin utökade räckvidd och kompakta design automatisering av tillämpningar som kräver lyft av tunga föremål över längre avstånd, samtidigt som UR:s säkerhetsstandarder upprätthålls (lösningen fungerar sömlöst i hela UR:s cobotfamilj).

          Zivids innovativa 2+ M130-kamera är den första 3D-sensorn som kan avbilda allt, även transparenta och halvgenomskinliga föremål, vilket ökar tillgängligheten och plockningsmöjligheterna för e-handel och tillämpningar inom distributionscentret.

”Genom att samarbeta med Siemens och UR kring vår lösning för 3D-vision erbjuder vi en robust produkt som uppfyller de föränderliga behoven inom logistik- och e-handelssektorerna”, förklarar Amy Landau, Product Marketing Engineer på Zivid. ”Vårt samarbete öppnar upp för nya möjligheter inom automatisering av tillförlitlig orderplockning som verkligen kan göras tillgänglig för alla.”

Efter att lösningen demonstrerats på utvalda mässor i Europa och Nordamerika under de senaste veckorna presenteras den för första gången mer ingående under ett webbinarium som anordnas av de tre företagen den 4 april. Webbinariet sänds live från Universal Robots huvudkontor i Odense i Danmark.

För att se webbinariet besöker du: https://www.zivid.com/webinars?wchannelid=ffpqbqc7sg&wmediaid=t003pc8v28

Den tillförlitliga och redan driftsatta lösningen visas även på Hannovermässan den 22–26 april och på Automate i Chicago den 6–9 maj.

Bilderna som hör till detta pressmeddelande finns här:
https://media.universal-robots.com/share/66764C6D-75DA-4AC9-9005166B4820C3AD/

Om Siemens:
Siemens AG är ett globalt teknikföretag som sedan mer än 170 år tillbaka erbjuder yppersta ingenjörskonst, innovation, kvalitet, tillförlitlighet och internationalitet. Företaget är verksamt över hela världen inom områdena elektrifiering, automation och digitalisering.

Om Universal Robots:
Universal Robots (UR) är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher. Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har UR utvecklat en produktportfölj med en rad olika räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar världen över. 

Om Zivid:
Zivid är en marknadsledande leverantör av 3D-kameror för maskinvision och programvarulösningar för nästa generations robotautomatisering. Med Zivids branschledande 3D-färgkameror kan företag snabbt och enkelt förbättra effektiviteten inom industriell automation, vilket ger snabbare produktionslinjer.

För mediaförfrågningar kan du kontakta:

Christopher Schuette
Siemens
christopher.schuette@siemens.com

Christoffer Voss
Universal Robots
pr@universal-robots.com

Marie Bodet
Zivid
Marie.bodet@zivid.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Fractal Gaming Group AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fractal Gaming Group AB, org. nr 559080-2970 (”Fractal”), med säte i Stockholm, Sverige, kallas härmed till årsstämma tisdagen den 21 maj 2024 kl 10:00 på Victor Hasselblads Gata 16A, Västra Frölunda.

Rätt att delta i årsstämman och anmälan

Deltagande i stämmolokalen

Den som vill närvara i stämmolokalen personligen eller genom ombud ska (i) vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena per den 13 maj 2024, och (ii) senast den 15 maj 2024 anmäla sin avsikt att delta i stämman per post till Victor Hasselblads Gata 16 A-B, 421 31 Västra Frölunda eller via e-post till AGM@fractal-design.com. Vid anmälan ska aktieägaren uppge namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer och antalet eventuella biträden (högst två) samt i förekommande fall uppgift om ombud.

Om en aktieägare företräds genom ombud ska en skriftlig och daterad fullmakt utfärdas för ombudet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets hemsida, https://group.fractal-design.com/. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling bifogas. För att underlätta registreringen vid stämman bör fullmakt samt registreringsbevis och andra behörighetshandlingar vara bolaget tillhanda via ovanstående adresser senast den 20 maj 2024.

Deltagande genom förhandsröstning

Den som vill delta i årsstämman genom förhandsröstning ska (i) vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena per den 13 maj 2024, och (ii) avge sin förhandsröst enligt nedan anvisningar så att förhandsrösten är Fractal tillhanda senast den 15 maj 2024.

Den som vill närvara i stämmolokalen personligen eller genom ombud, måste anmäla detta enligt vad som anges under Deltagande i stämmolokalen ovan. Det betyder att endast en anmälan genom förhandsröstning inte räcker för den som vill närvara i stämmolokalen.

För förhandsröstningen ska ett särskilt formulär användas. Förhandsröstningsformuläret finns tillgängligt på bolagets hemsida https://group.fractal-design.com/. Ifyllt och undertecknat förhandsröstningsformulär kan skickas med post till Victor Hasselblads Gata 16 A-B, 421 31 Västra Frölunda eller med e-post till AGM@fractal-design.com. Ifyllt formulär ska vara Fractal tillhanda senast den 15 maj 2024. Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är förhandsrösten i sin helhet ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av förhandsröstningsformuläret.

Om en aktieägare förhandsröstar genom ombud ska en skriftlig och daterad fullmakt bifogas förhandsröstningsformuläret. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets hemsida https://group.fractal-design.com/. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling bifogas formuläret. Om aktieägare förhandsröstat, och därefter deltar i årsstämman personligen eller genom ombud, är förhandsrösten fortsatt giltig i den mån aktieägaren inte deltar i en omröstning under stämman eller annars återkallar avgiven förhandsröst. Om aktieägaren under stämmans gång väljer att delta i en omröstning kommer avgiven röst att ersätta tidigare inskickad förhandsröst på den punkten.

Förvaltarregistrerade innehav

För att ha rätt att delta i årsstämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, förutom att anmäla sig till årsstämman, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 13 maj 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Tänk på att vara ute i god tid. Rösträttsregistreringar som gjorts av förvaltaren senast den 15 maj 2024 beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förslag till dagordning

  1. Årsstämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid årsstämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordningen
  5. Val av en eller två justeringspersoner att justera protokollet
  6. Prövning av om årsstämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt, i förekommande fall, koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse
  8. Beslut om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt, i förekommande fall, koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
  9. Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
  10. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör
  11. Fastställande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer och revisorssuppleanter
  12. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna
  13. Val av styrelseledamöter och revisorer och revisorssuppleanter
  14. Beslut om valberedningsinstruktion och principer för utseende av valberedning
  15. Beslut om långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2024) och emission av teckningsoptioner
  16. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera nya aktier
  17. Beslut om ändring av bolagsordningen
  18. Årsstämmans avslutande

Förslag till beslut

Val av ordförande vid årsstämman (punkt 2)
Valberedningen, bestående av Carl-Mikael Lindholm (utsedd av Herenco Holding Aktiebolag), Philip W.
Tadayoni (utsedd av Medium Invest), Daniel Johnsson (utsedd av Långholmen Holding AB) och Magnus
Yngen (styrelsens ordförande) föreslår att Magnus Yngen, eller den som valberedningen i stället anvisar vid
hans förhinder, utses till ordförande vid årsstämman.

Upprättande och godkännande av röstlängd (punkt 3)
Den röstlängd som föreslås godkännas är den röstlängd som upprättats av bolaget, baserat på
bolagsstämmoaktieboken, och som har kontrollerats och tillstyrkts av justeringspersonerna.

Val av en eller två justeringspersoner att justera protokollet (punkt 5)
Till personer att jämte ordföranden justera protokollet från årsstämman föreslås Karin Ingemarson, CFO på
Fractal Gaming Group AB, eller vid hennes förhinder, den som styrelsen i stället anvisar. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden.

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 9)
Styrelsen föreslår att årets resultat balanseras i ny räkning och att någon utdelning således inte ska lämnas.

Fastställande av antalet styrelseledamöter och antalet revisorer och revisorssuppleanter (punkt 11)
Valberedningen föreslår att antalet stämmovalda styrelseledamöter ska vara fem, utan styrelsesuppleanter.

Valberedningen föreslår vidare att det auktoriserade revisionsbolaget KPMG AB ska utses till revisor (omval), utan revisorssuppleanter. KPMG AB har meddelat att Maria Kylén kommer att vara huvudansvarig revisor för det fall val sker enligt förslaget.

Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna (punkt 12)
Valberedningen föreslår att styrelsearvodena justeras med löneinflation för tjänstemän om cirka 4 procent
innebärandes att styrelsearvode ska utgå med högst 990 000 (1 120 000) kronor för tiden intill slutet av nästa årsstämma, att fördelas med 330 000 (320 000) kronor till styrelseordföranden och 165 000 (160 000) kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Valberedningen föreslår vidare att arvodet till revisorn ska utgå löpande enligt godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och revisorer och revisorssuppleanter (punkt 13)
Valberedningen föreslår omval av Magnus Yngen, Pernilla Ekman, Ola Nilsson, Hannes Wallin och Gustav Thott, som styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Vidare föreslås Hannes Wallin som styrelseordförande.

Information om de personer som föreslås för omval till styrelsen finns i bolagets årsredovisning och på bolagets hemsida, https://group.fractal-design.com/.

Valberedningen föreslår vidare omval av KPMG AB som bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. KPMG AB har meddelat att för det fall årsstämman bifaller förslaget kommer auktoriserade revisorn Maria Kylén att vara huvudansvarig revisor.

Beslut om valberedningsinstruktion och principer för utseende av valberedning (punkt 14)
Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar om oförändrade principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2025 enligt följande.

Valberedningen ska bestå av representanter från de tre största aktieägarna noterade i den av Euroclear Sweden förda aktieboken per 30 september 2024 och styrelseordföranden som också kommer att kalla till valberedningens första möte. Den medlem som representerar den största aktieägaren ska utses till ordförande för valberedningen om inte valberedningen enhälligt utser någon annan. Om en eller flera av aktieägarna som har utsett representanter till valberedningen tidigare än tre månader före årsstämman inte längre ingår bland de tre största aktieägarna, ska representanter som utsetts av dessa aktieägare avgå, och de aktieägare som därefter tillhör de tre största aktieägarna kan utse sina representanter. Om en representant avgår ur valberedningen innan valberedningens arbete är avslutat och valberedningen anser det nödvändigt att ersätta honom eller henne, ska en sådan ersättningsrepresentant representera samma aktieägare eller, om aktieägaren inte längre är en av de största aktieägarna, den största aktieägaren i turordningen. Aktieägare som utsett representant till ledamot i valberedningen har rätt att entlediga sådan ledamot och utse ny representant till ledamot i valberedningen. Ändringar i sammansättningen av valberedningen måste meddelas omgående.

Valberedningens sammansättning inför årsstämman ska normalt sett meddelas senast sex månader före stämman. Ersättning ska inte utgå till representanterna i valberedningen. Bolaget ska ersätta eventuella kostnader som valberedningen ådrar sig i sitt arbete. Mandatperioden för valberedningen upphör när sammansättningen av den följande valberedningen har offentliggjorts.

Beslut om långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2024) och emission av teckningsoptioner (punkt 15)
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om att införa ett incitamentsprogram för vissa ledande befattningshavare genom en emission av högst 71 400 teckningsoptioner med rätt att teckna 71 400 nya aktier i bolaget (”LTIP 2024”).

Syftet med LTIP 2024

Syftet med LTIP 2024 är att koppla ersättningen till vissa ledande befattningshavare – till Fractal och dess långsiktiga värdetillväxt för att på så sätt sammanlänka deras intressen med aktieägarnas. LTIP 2024 kommer vara ett viktigt program för att Fractal ska kunna motivera vissa ledande befattningshavare, vilket är viktigt för att nå långsiktig värdetillväxt för aktieägarna.

Emission av teckningsoptioner / fördelning av teckningsoptioner

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om emission av högst 71 400 teckningsoptioner innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 1 225,982589 kronor. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) aktie.

LTIP 2024 omfattar högst sex (6) personer. Bolagets styrelseledamöter ska inte omfattas av LTIP 2024. Rätten att teckna teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma vissa ledande befattningshavare som är anställda i koncernen. LTIP 2024 innebär att deltagarna erbjuds att teckna högst 11 900 teckningsoptioner vardera, till marknadsvärde beräknat enligt Black & Scholes-formeln. För det fall deltagare inte tecknar samtliga optioner som de erbjudits att teckna, äger övriga deltagare rätt att teckna sig för 4 sådana instrument till ett antal motsvarande högst 11 900. För det fall emissionen övertecknas kommer fördelning av optioner ske pro rata i förhållande till deltagarens initiala rätt att teckna optioner. Överteckning ska ske i jämna hundratal och avrundas nedåt enligt beslut av styrelsen.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att införa ett incitamentsprogram och därigenom ett ersättningssystem som kopplar vissa nyckelpersoners ersättning till Fractal och dess långsiktiga värdetillväxt och på så sätt även sammanlänkar anställdas intressen med aktieägarnas. LTIP 2024 kommer vara ett viktigt program för att Fractal ska kunna motivera och behålla vissa ledande befattningshavare, vilket är viktigt för att nå långsiktig värdetillväxt för aktieägarna.

Teckning av teckningsoptionerna ska ske på av Fractal tillhandahållen teckningslista till och med den 10 juni 2024. Betalning ska erläggas senast den 14 juni 2024. Styrelsen har rätt att förlänga teckningstiden och betalningstiden.

Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en (1) aktie i bolaget. Teckning av aktier i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 12 juni 2027 till och med den 1 juli 2027.

Teckningskursen per aktie ska motsvara 120 procent av den volymvägda genomsnittskursen för bolagets aktie under perioden från och med 22 maj 2024 till och med 5 juni 2024, avrundat till närmaste helt tiotal öre varvid fem öre ska avrundas uppåt. Teckningskursen ska dock ej understiga aktiens kvotvärde.

Teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption berättigar till ska omräknas i händelse av split, sammanläggning, nyemission av aktier m.m. i enlighet med marknadspraxis.

De aktier som tecknas med stöd av teckningsoptionerna ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den första avstämningsdag för utdelning som infaller efter det att teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna verkställts.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, föreslås bemyndigas att vidta de smärre justeringar av ovanstående beslut som kan visa sig nödvändiga i samband med registreringen av beslutet hos Bolagsverket.

Villkor

Teckningsoptionerna ska tecknas på marknadsmässiga villkor till ett pris (premie) som fastställs utifrån ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell beräknat av ett oberoende värderingsinstitut. Värdet har preliminärt beräknats till 6,39 kronor per option baserat på en teckningskurs per aktie om 37,90 kronor.

För teckningsoptionerna ska i övrigt gälla de villkor som styrelsen beslutat och som hålls tillgängliga för aktieägarna i enlighet med vad som framgår under rubriken ”Handlingar m.m.”.

Förköp och anställnings upphörande

En förutsättning för att deltagarna ska erbjudas att teckna teckningsoptioner är att dessa personer dessförinnan ingått ett s.k. förköpsavtal enligt vilket deltagarna ska vara förpliktade att erbjuda bolaget att förvärva teckningsoptionerna, eller viss del av dessa, om anställningen upphör eller om teckningsoptionerna ska överlåtas till tredje man.

Utspädning

Baserat på antalet aktier i Fractal per dagen för kallelsen till årsstämman kan maximal utspädning av antalet aktier och röster i bolaget till följd av LTIP 2024 uppgå till cirka 0,20 procent. Utspädningen av LTIP 2024 inklusive samtliga sedan tidigare utestående teckningsoptioner beräknas uppgå till cirka 0,50 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget, under antagande om full teckning av teckningsoptionerna och utnyttjande av samtliga utestående teckningsoptioner

Påverkan på nyckeltal och kostnader för bolaget m.m.

LTIP 2024 förväntas ha en marginell påverkan på bolagets nyckeltal. Bolagets kostnader för LTIP 2024 före skatt inkluderar administrativa kostnader. Den totala kostnaden för LTIP 2024, under antagande av fullt deltagande beräknas uppgå till cirka 150 000 kronor över en treårsperiod.

Beredning av ärendet

Principerna för LTIP 2024 har arbetats fram av bolagets styrelse. Förslaget har beretts med stöd av externa rådgivare och efter konsultationer med aktieägare.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera nya aktier (punkt 16)
Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill tiden för nästa årsstämma, besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier. Sådant emissionsbeslut ska kunna fattas med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller andra villkor. Antalet aktier som kan emitteras enligt bemyndigandet får motsvara högst 20 procent av antalet utestående aktier och röster vid tidpunkten för årsstämman.

Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handlingsutrymme. Om styrelsen beslutar om en emission av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att finansiera förvärv av verksamheter. Vid sådan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska emissionen genomföras på marknadsmässiga villkor.

Styrelsen eller den verkställande direktören ska äga rätt att göra de smärre justeringar av årsstämmans beslut som krävs för registrering av bemyndigandet hos Bolagsverket.

Beslut om ändring av bolagsordning (punkt 17)
Styrelsen föreslår att 12 § i bolagsordningen justeras för att tillåta att årsstämmor kan hållas digitalt. Justeringen föreslås enligt nedan, där understruken text utgör det föreslagna tillägget

”12 § Ort för bolagsstämma
Bolagsstämma ska hållas i Stockholm eller Göteborg. Bolagsstämma kan också hållas digitalt.”

_______________________

Särskilda majoritetskrav
För giltigt beslut enligt punkt 17 ovan fordras att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar (2/3) av såväl de avgivna rösterna som de vid årsstämman företrädda aktierna. För giltigt beslut enligt punkt 16 ovan krävs bifall av aktieägare med minst nio tiondelar (9/10) av de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

Aktieägares rätt att erhålla upplysningar
Aktieägarna erinras om sin rätt att, vid årsstämman, erhålla upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Antal aktier och röster
Per dagen för denna kallelse finns totalt 29 119 500 aktier och röster i bolaget. Bolaget innehar per dagen för denna kallelse inga egna aktier.

Handlingar m.m.
Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övrigt beslutsunderlag hålls tillgängligt hos bolaget på adress Victor Hasselblads Gata 16 A-B, 421 31 Västra Frölunda samt på bolagets hemsida, https://group.fractal-design.com/ senast tre veckor före årsstämman. Vidare hålls valberedningens motiverade yttrande tillgängligt på den ovan nämnda adressen och hemsidan senast fyra veckor före årsstämman. Kopior av handlingarna sänds till aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Behandling av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclears hemsida, https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

____________________
 

Stockholm i april 2024
Fractal Gaming Group AB

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bogio Technologies har per dagens datum den 16 april 2024 skickat in avnoteringsansökan till Spotlight Stock Market

Published

on

By

Enligt pressmeddelande skickat den 15 januari meddelade Styrelsen för Bogio Technologies att man avsåg att skicka in en ansökan om avnotering från Spotlight Stock Market då Bogio inte längre uppfyller noteringskravet i Spotlight Stock Markets regelverk vad gäller 2.7 Antal aktieägare.

Bogio har per dagens datum den 16 april skickat in sin avnoteringsansökan till Spotlight Stock Market. 

Sista dag för handel i Bolagets aktie på Spotlight Stock Market kommer att meddelas när Bogio erhåller bekräftelse om detta från Spotlight Stock Market.

Med vänliga hälsningar

Fredrik Dalebrant

 

För ytterligare information kontakta: 
Fredrik Dalebrant, VD Bogio Technologies AB

fredrik.dalebrant@bogio.tech

www.bogio.tech

Bogio Technologies utvecklar en SMS-marknadsföringsplattform som hjälper e-handlare att analysera, optimera och automatisera sina SMS-kampanjer. Bolaget erbjuder en plattformslösning med olika licensalternativ, där kommunikationen hanteras genom användning av SMS. Bolagets kunder återfinns primärt i Norden men även på andra håll i världen. Bogio Technologies har sitt huvudkontor i Stockholm.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.