Tanalys

Fazer är en pionjär inom havreinnovationer – hör företaget berätta mer om havrens otaliga möjligheter i kommande webbinarium under temat ”Transforming the Wonders of Oats”

Fazer är den största havreproducenten i Norden och är en av de ledande innovatörerna av havre i Europa. Företagets expertis om havre tas tillvara på i dess olika verksamheter och antalet havreprodukter från Fazer överstiger idag 200. Det senaste tillskottet till företagets produktionskapacitet är xylitolfabriken i Lahtis, Finland, som är den första anläggningen i världen att tillverka xylitol av havreskal med sin unika och patenterade teknik.

Matval och produktionsmetoder har en stor inverkan på klimatet. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att företagen ska bidra till förändring och att livsmedelsindustrin ska bidra till att lösa framtidens livsmedelsförsörjning [1]. Fazer är starkt engagerad i att hitta hållbara livsmedelslösningar för idag och imorgon.

Fazers havreproduktsortiment är mångsidigt och sträcker sig från bröd, bakverk, havredrycker, snacks och flingor till innovativa derivat, såsom xylitol. Fazer har som ambition att använda alla delar av havren och främja återbruk. På verksamheten Fazer Foodtech skapas ständigt nya tillämpningsområden för havre.

”Vi är stolta över att vara pionjärer inom innovation av havreprodukter och kommer att fortsätta forska och ta fram nya produkter samt tillämpningsområden även i framtiden. Vi har redan för tillfället fler än 200 havrebaserade produkter i vår portfölj, och vi exporterar havreprodukter och derivat till mer än 40 länder,” säger James Dedman, VP och chef för Foodtech-verksamheten vid Fazer Lifestyle Foods.

”Under de senaste tre åren har Fazer investerat mer än 300 miljoner euro i havreproduktion och innovation. Den mest betydande investeringen är Fazers xylitolfabrik i Lahtis. Xylitol är troligtvis mest känt som sötningsmedel och ersättning för socker, men har också kylande, återfuktande och antibakteriella egenskaper som ger nya möjligheter till produktutveckling inom kosmetik och läkemedelsbranschen. Fazer Xylitol finns tillgängligt i tre olika varianter: kristalliserad, mald och granulat”, fortsätter Dedman.

Havrens otaliga möjligheter

Havre är en ingrediens som har använts i tusentals år på grund av sin mångsidighet och näringsvärde. I Norden är förhållandena idealiska för att odla havre då de kalla vintrarna och de stora mängderna solljus på sommaren ger särskilda kvaliteter. Därmed har Fazer tillgång till havre av hög kvalitet i sin produktion.

Fazer har genom toppmodern och patenterad teknik kunnat utvinna och rena olika beståndsdelar av närodlad och lokalt skördad havre vid sina egna kvarnar. Varje havrederivat erbjuder unika funktionella och näringsmässiga fördelar när den omvandlas till konsumentprodukter. Fazers funktionella ingredienser betaglukan, havreprotein och havreolja kan användas i bageri- och frukostprodukter, växtbaserade produkter och näringstillskott samt för annan tillämpning som exempelvis produkter för välbefinnande och skönhetsprodukter. Dessa havrederivat möter den globala efterfrågan på hållbar innovation inom växtbaserade ingredienser för en hälsosam livsstil.

Webbinarium om havre den 26 januari

Torsdagen den 26 januari klockan 12:00 CET anordnar Fazer Foodtech ett webbinarium med temat ”Transforming the Wonders of Oats”. Under en timme bjuds man in att upptäcka de nordiska havreingredienserna och får höra mer om senaste konsumentinsikter kring hälsa, välbefinnande och hållbarhet. Webbinariet innehåller samtal och studier från Fazers experter med marknadsinsikt inom näring och växtbaserade ingredienser.

En kort introduktionsvideo om webbinariets teman finns här

Media kan registrera sig till webbinariet här. En sammanfattning kommer att skickas till alla deltagare efter seminariet.

Ytterligare information:

Anniina Niemistö, VP, kommunikation, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Presskontakt Fazer Sverige, press@fazer.com, 073 079 58 64

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real

[1] Innova Market Insights 2023

Exit mobile version