Connect with us

Marknadsnyheter

Ferronordic säljer sin ryska verksamhet

Published

on

Ferronordic har sålt sin ryska verksamhet. Köpeskillingen motsvarar 1 320 MSEK*. Av detta har ca 230 MSEK använts av Ferronordic AB för att återbetala skulder till de sålda ryska dotterbolagen. Resterande del av köpeskillingen har erhållits i euro på Ferronordics konto i Österrike. För koncernen innebär försäljningen således ett kassainflöde om ca 1 090 MSEK. Ferronordics övriga verksamhet i Tyskland och Kazakstan berörs inte direkt av transaktionen.

Ferronordic har idag, den 23 december 2022, sålt sina huvudsakliga ryska dotterbolag, OOO Ferronordic Machines, OOO Ferronordic Torgoviy Dom, OOO Ferronordic Torgovaja Kompanija och OOO Ferronordic Arkhangelsk. Köparen är en del av GILK-koncernen, ett ryskt leasingbolag.

Köpeskillingen är fixerad och uppgår till 9,2 miljarder RUB. Från detta belopp har 1,6 miljarder RUB använts av Ferronordic AB för att återbetala skulder till de tidigare dotterbolagen. Resterande del av köpeskillingen har betalats till Ferronordics konto i Österrike. Erhållet eurobelopp uppgår till 99 MEUR*, motsvarande 1 090 MSEK.

Försäljningen innebär att Ferronordic i allt väsentligt sålt samtliga tillgångar och skulder relaterade till Ryssland. Avtalen för transaktionen innehåller vissa grundläggande garantier avseende de sålda bolagen men Ferronordic förväntar sig inte att några skyldigheter eller förpliktelser ska uppstå på grund av dessa.

De sålda bolagen kan fortsätta använda varumärket Ferronordic under en övergångsperiod om sex månader.

Lars Corneliusson, VD för Ferronordic, kommenterar: ”Vi är glada över att ha lyckats genomföra denna transaktion. Trots extremt komplexa omständigheter har vi lyckats sälja den ryska verksamheten till ett pris i paritet med de sålda bolagens nettotillgångar och fått köpeskillingen betald i Österrike. Vi ser nu optimistiskt på 2023 och framtiden. I Tyskland förväntar vi oss att uppnå ett tempo för positivt rörelseresultat före årsskiftet. Verksamheten i Kazakstan växer och utvecklas väl. Samtidigt har vi nu en än starkare balansräkning. Vi står således väl rustade för att både vidareutveckla befintlig verksamhet i Tyskland och Kazakstan, samt genomföra vår strategi och expandera verksamheten bortom våra nuvarande marknader och tjänster.”

Bakgrund

Villkoren för Ferronordics verksamhet i Ryssland har försämrats kraftigt under året. Omfattande sanktioner har införts, bl.a. förbud för EU-medborgare att sälja vissa varor och tjänster i Ryssland. Ryssland har i sin tur infört begränsningar som innebär svårigheter för utlandsägda företag. Vidare har Ferronordics främsta partners avbrutit sin försäljning till Ryssland och i augusti kom Ferronordic överens med Volvo CE och Sandvik om att säga upp sina återförsäljaravtal för Ryssland. Under rådande omständigheter bedömer Ferronordic att det inte längre är möjligt för företaget att bedriva någon meningsfull verksamhet i Ryssland. Företaget har således valt att sälja den ryska verksamheten.

Kvarvarande tillgångar och anställda i Ryssland

Ferronordic har kvar ett dotterbolag i Ryssland för att upprätthålla anställning av ett mindre antal nyckelpersoner som är verksamma inom koncernen. På sikt är tanken att dessa medarbetare ska flytta till andra marknader.

Återköpsoption

Ferronordic har erhållit en option att återköpa upp till 75,1% i de sålda bolagen inom sju år till ett förbestämt pris. Priset uppgår till det högre av de sålda bolagens nettotillgångar vid tidpunkten för optionens utnyttjande, eller köpeskillingen för de sålda bolagen ökat med en årlig ränta om 12% från försäljningsdagen, i bägge fallen multiplicerat med den %-andel som förvärvas. Optionen förfaller om Ferronordic skulle återuppta verksamhet i Ryssland på egen hand.

Inverkan på Ferronordics strategi och verksamhet utanför Ryssland

Försäljningen förväntas inte ha någon direkt inverkan på koncernens verksamhet utanför Ryssland. Arbetet med att isolera och separera den ryska verksamheten från koncernen i övrigt slutfördes i augusti 2022.

Försäljningen förväntas inte heller resultera i någon väsentlig förändring av koncernens strategi i allmänhet. I Tyskland kommer mer resurser riktas mot att driva elektrifieringen av lastbilar och mot hållbara transportlösningar. I Kazakstan letar Ferronordic efter möjligheter att utveckla sin contracting services-verksamhet. Samtidigt söker Ferronordic möjligheter att expandera verksamheten vad avser såväl nya produkter och tjänster som nya marknader.

Finansiell inverkan på koncernen och moderbolaget

Köpeskillingen är fixerad men motsvarar i stort de sålda bolagens förväntade nettotillgångar vid försäljningstillfället i lokal valuta. Försäljningens faktiska inverkan på koncernens resultat under fjärde kvartalet 2022 kommer således uppgå till skillnaden mellan erhållen köpeskilling och de sålda bolagens nettotillgångar vid försäljningstillfället i redovisningsvaluta. Detta kommer presenteras närmare i Ferronordics rapport för fjärde kvartalet 2022.

För fjärde kvartalet 2022, helåret 2022 och relevanta jämförelseperioder kommer Ryssland rapporteras i koncernens resultat- och kassaflödesrapporter som resultat från avyttrad verksamhet. Koncernens balansräkning vid årets utgång kommer exkludera tillgångar och skulder relaterade till de sålda bolagen.

Under 2021 hade den ryska verksamheten en nettoomsättning om 4,7 miljarder SEK med ett rörelseresultat om 564 MSEK, motsvarande 76% respektive 117% av koncernens sammanlagda nettoomsättning respektive rörelseresultat. Koncernens övriga verksamhet utan Ryssland hade under motsvarande period en nettoomsättning om 1,5 miljarder SEK med ett rörelseresultat om

-81 MSEK (utav omsättningen utgjordes 9% av Kazakstan och resterande del av Tyskland).

Under de första nio månaderna 2022 hade den ryska verksamheten en nettoomsättning om 3,6 miljarder SEK och ett rörelseresultat om 432 MSEK, motsvarande 74% respektive 112% av koncernens sammanlagda nettoomsättning och justerade rörelseresultat. Under motsvarande period hade koncernens övriga verksamhet utan Ryssland en nettoomsättning om 1,3 miljarder SEK och ett rörelseresultat om -47 MSEK (utav omsättningen utgjordes 9% av Kazakstan och resterande del av Tyskland).  

Vid utgången av tredje kvartalet 2022 hade de sålda ryska bolagen nettotillgångar om 1 630 MSEK, medan övriga koncernbolag utan Ryssland vid samma tidpunkt hade nettotillgångar om 477 MSEK.

Koncernens nettokassa ökade med 1 090 MSEK till följd av transaktionen. Vid utgången av tredje kvartalet 2022 var koncernens nettoskuld 579 MSEK. Utan skulden från Ferronordic AB till de sålda ryska dotterbolagen, som i sin helhet återbetalades i samband med försäljningen av dotterbolagen, var koncernens nettoskuld exklusive Ryssland 65 MSEK vid utgången av tredje kvartalet 2022.

Ovanstående estimat har inte granskats av koncernens revisorer.

*Översättning mellan valutor har gjorts till kurser SEK/EUR 10,99 och RUB/SEK 6,97

——————————————————

Om Ferronordic

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Trucks, Renault Trucks och Sandvik Mobile Crushers i Tyskland, samt återförsäljare för Volvo Construction Equipment och andra varumärken i Kazakstan. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har för närvarande 28 anläggningar och ca 450 anställda. Ferronordics vision är att vara det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com

Detta är information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 december 2022, ca 10:00 CET.

Kontakt

För investerare, analytiker och media:

Erik Danemar, Finanschef och Chef för investerarrelationer

+46 73 660 72 31

ir@ferronordic.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.