Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

| 9 april, 2021 | 0 kommentarer

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie lägger den första ordern någonsin i Frankrike på dualmode el/vätgaståg. Det är ett historiskt steg för minskningen av koldioxidutsläpp från järnvägstransport till förmån för passagerare och regioner, och för utvecklingen av ett vätgasekosystem och en lovande sektor inför framtiden.

På uppdrag av de fyra regionerna har SNCF Voyageurs lagt en order hos Alstom på de första 12 dual mode el-vätgastågen i Coradia Polyvalent-serien Régiolis, utvecklade av Alstom. Kontraktet är värt totalt nästan 190 miljoner euro [1]. Näst efter tåg som drivs av ånga, termisk och sedan elektrisk energi är denna innovation en verklig revolution inom mobilitet på räls. Detta är första ordern i Frankrike och ett steg mot att uppnå energiomställningsmålen för att minska utsläppen av växthusgaser, en ambition som stöds av den franska regeringen genom den vätgasplan som lanserades i juni 2018. Ordern ligger helt i linje med PLANETER-programmet för att minska miljöpåverkan från SNCF Voyageurs regionala mobilitetslösningar, baserat på övertygelsen att införandet av fler TERs (regionala expresståg) avsevärt kan minska koldioxidutsläppen. Andra franska regioner har redan uttryckt sitt intresse av att delta i fas 2 av projektet.

Denna officiella franska order av vätgasdrivna tåg är resultatet av gemensamma insatser under två år av de olika intressenterna i projektet. Dual-mode el-vätgaståget Coradia Polyvalent uppfyller kraven i Frankrikes mångsidiga järnvägsnät och har en autonomi på upp till 600 km på sektioner av järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Det 72 meter långa tåget med fyra vagnar har en kapacitet på 218 sittplatser och samma dynamiska prestanda och komfortnivå som dual-mode el-dieselversionen.

Nästan 400 dual-mode elektrisk-termiska och helelektriska Coradia Polyvalent-tåg har beställts av de franska regionerna sedan 2011. Utvecklingen och tillverkningen av Coradia Polyvalent-tågen säkrar mer än 2000 arbetstillfällen i Frankrike för Alstom och dess leverantörer. Sex av Alstoms 15 anläggningar i Frankrike är involverade i projektet: Reichshoffen (Bas-Rhin) för design och montering, Ornans (Doubs) för motorer, Le Creusot (Saône-et-Loire) för boggier, Tarbes (Hautes-Pyrénées) för drivlinor, Villeurbanne (Rhône) för fordonsbaserad elektronik och Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) för design.

– Frankrike har allt som behövs för att landet ska visa vägen när det gäller vätgas: den franska regeringen är fast besluten att förverkliga denna ambition. Vi kommer att stå för 47 miljoner euro i utvecklingskostnader för Frankrikes första vätgasdrivna regionaltåg. Jag är mycket glad över att detta stöd har gjort det möjligt för de fyra partnerregionerna att bekräfta sin order på de första 14 tågen, säger Jean-Baptiste Djebbari, Departementet för ekologisk omställning.

– Miljöskydd är en mycket viktig fråga och utan tvekan 2000-talets största utmaning. Den här ordern på de första Coradia-tågen i Auvergne-Rhône-Alpes är nästa steg i vår regions ambition att öka den gröna tillväxten med fokus på innovation, affärsutveckling och skapande av arbetstillfällen. Sedan vårt åtagande för det europeiska projektet Zero Emission Valley har vi strävat efter att göra vår region – där nästan alla aktörer i vätgassektorn är baserade – till en av regionerna med lägst koldioxidutsläpp i Europa, genom att utveckla tillämpningar för denna nya energikälla. Vätgaståg är ett innovativt alternativ till dieseltågen som trafikerar våra icke-elektrifierade linjer, säger Laurent Wauquiez, Kommunfullmäktiges ordförande i Auvergne-Rhône-Alpes.

– Som energikälla och lagringslösning är vätgas och speciellt grön vätgas ett sätt att inte bara tackla effekterna av den globala uppvärmningen, utan även för att skapa arbetstillfällen, öka attraktionskraften och tillväxten i vår region. Som en pionjär inom denna strategiska teknik har regionen sammanfört talanger och kompetenser från både Bourgogne och Franche-Comté för sin övergång till vätgas. Ordern på tre Coradia Polyvalent H2s, till ett värde av totalt 52 miljoner euro, är ytterligare ett steg i vår utrullning av vätgas för mobilitetslösningar med låga koldioxidutsläpp. Tågen kommer att trafikera sträckan Auxerre och Laroche-Migennes och kommer att vara en del av det första regionala ekosystemet i Frankrike som inkluderar tåget, baserat i Auxerre, säger Marie-Guite Dufay, Kommunfullmäktiges ordförande i Bourgogne-Franche-Comté.

– Denna banbrytande order bekräftar vårt åtagande att säkra jobbtillfällena och aktiviteten vid Reichshoffen-anläggningen, där alla tåg – med option på tre + två för regionen Grand Est och ytterligare nio stycken som har beställts av våra motsvarigheter — kommer att monteras. Detta är det första steget i TER Grand Ests långsiktiga strategi och vårt deltagande i detta program som saknar motstycke och som syftar till att stimulera en landsomfattande lansering av det lätta vätgaståget i Frankrike. Testerna som genomförs kommer att vara grundläggande i utvecklingen av en fransk vätgasbaserad järnvägssektor och, i en andra fas, producera det lätta vätgaståg som Grand Est-regionen så väl behöver för att genomföra sin politik för att rädda och utveckla sina små järnvägslinjer, säger Jean Rottner, Kommunfullmäktiges ordförande i Grand Est.

– Detta är ett viktigt ögonblick i vår satsning på vätgas i Occitanie, som fokuserar på att utveckla nya mobilitetsslag och skapa praktiska lösningar för att producera grön vätgas. Den första ordern ger grönt ljus för en ny era av tekniska framsteg för grön mobilitet. Occitanie-regionen gör den till en språngbräda och 2025 kommer vi att välkomna den första vätgastågprototypen på linjen Montréjeau – Luchon, som vi hoppas kunna öppna igen. Det är också goda nyheter för sysselsättningen och tillväxten i vår region, speciellt med tanke på Alstoms anläggning i Tarbes, som är involverad i tillverkningen av dessa innovativa tåg. En koldioxidsnål återindustrialisering av våra regioner och gröna mobilitetslösningar är inte längre någon utopisk dröm – arbetet med detta pågår redan nu i våra regioner. Jag vill hylla det kollektiva engagemanget från de fyra regioner som har visat sin förmåga att ta initiativ till och stötta detta projekt, som främjar framväxten av en lovande sektor för framtiden här i Frankrike, säger Carole Delga, Kommunfullmäktiges ordförande i Occitanie / Pyrénées – Méditerranée.

– Alstom är särskilt stolta över att tillsammans med SNCF Voyageurs och regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie bidar till en renare och mer hållbar mobilitetslösning. Alstom är det första järnvägsbolaget i världen som lanserar ett vätgaståg på marknaden och att behärska denna teknik via sitt iLint-tåg, utvecklat för den tyska marknaden. Denna nya order för den franska marknaden ligger helt i linje med Alstom Groups ambition att bli nummer ett på marknaden för grön och smart mobilitet, och att hjälpa till med utrullningen av ett effektivt vätgasbaserat ekosystem i våra regioner, säger Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom France.

– Den här ordern är ett historiskt och konkret steg mot renare transporter och en ny järnvägslösning med noll direkta utsläpp. Vätgas har blivit en konkret lösning för att hjälpa regionerna att förverkliga sin energiomställning. Vi är stolta över vårt åtagande för denna väg framåt och över det tillägg som denna teknik utgör till det utbud av lösningar som har utvecklats för våra regioner via vårt PLANETER-program. Den här ordern är resultatet av flera års arbete tillsammans med våra organiserande myndigheter och tillverkaren, och har uppnåtts genom engagemanget och expertisen hos våra team på avdelningarna Rullande materiel och TER, för att utveckla ett vätgaståg som kan tillgodose våra regioners behov, säger Christophe Fanichet, VD, SNCF Voyageurs.

[1] Detta kontrakt bokfördes under fjärde kvartalet av Alstoms räkenskapsår 2020/21

Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
[email protected]
mobil: 076-807 65 50

Om Alstom

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den nya koncernens sammanlagda omsättning till 15,7 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 20201. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 75 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com   www.alstom.com/nordics

¹ oreviderat proforma

 

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *