Green Landscaping Group årsredovisning 2020

Green Landscaping Group AB (publ) årsredovisning för 2020 har idag publicerats på koncernens webbplats.

Årsredovisningen finns tillgänglig på hemsidan samt är bifogad detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Green Landscaping Group är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 april 2021 klockan 17:45 CEST.

För ytterligare information:

Johan Nordström, CEO, Green Landscaping Group AB
+46 70 838 58 12,
johan.nordstrom@greenlandscaping.se.

Carl-Fredrik Meijer, CFO & IR, Green Landscaping Group AB
+46 70 108 70 19,
carl-fredrik.meijer@greenlandscaping.se

Green Landscaping Group är Nordens ledande aktör inom skötsel och finplanering av utemiljöer. Vår affärsidé är att förädla kunders utemiljö genom att erbjuda tjänster med fokus på hög kundnytta, långsiktig hållbarhet och kvalitet. Koncernen har cirka 1 350 anställda och omsättningen uppgår till drygt 2 miljarder kronor. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm med ticker GREEN. För mer information besök www.greenlandscapinggroup.se

Beslut fattade vid årsstämman i AQ Group AB 2024

AQ Group AB (publ) höll idag årsstämma som bland annat valde styrelse, fastställde resultat- och balansräkningar för 2023, beviljade styrelse och VD ansvarsfrihet, och beslutade om nyemissionsbemyndigande till styrelsen, införande av nytt teckningsoptionsprogram, samt ändring av bolagsordningen och uppdelning av aktier (Aktiesplit).  Årsstämman beslutade även att utdelning ska utgå och att styrelsens ersättningsrapport för 2023 godkänns.

Vid årsstämman var 60,97 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget representerade.

Resultat- och balansräkningar

Stämman beslutade att fastställa de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023.

Resultatdisposition

Stämman beslutade om en utdelning om 6,66 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 22 april 2024. Utdelningen beräknas därmed utbetalas genom Euroclear Sweden AB den 25 april 2024.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår.

Styrelsen

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om arvoden enligt följande: 470 000 kronor till styrelsens ordförande och 235 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter, 120 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och 60 000 kronor till övriga ledamöter i revisionsutskottet och att ingen ersättning utgår för arbete i ersättningsutskottet.

Stämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att antalet styrelseledamöter ska vara sex och omvalde styrelseledamöterna Per Olof Andersson, Ulf Gundemark, Gunilla Spongh, Claes Mellgren, Lars Wrebo och Kristina Willgård.

Claes Mellgren omvaldes som styrelsens ordförande.

Revisor

Stämman beslutade att omvälja revisionsbolaget Ernst & Young AB som revisor för perioden till slutet av årsstämman 2025. Ernst & Young AB har meddelat att Jennifer Rock-Baley kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport 2023

Stämman beslutade att godkänna styrelsens rapport avseende ersättning till ledande befattningshavare för 2023.

Bemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot kontant betalning, genom apport eller kvittning, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utgivna aktier av bolaget vid tidpunkten för utnyttjandet av bemyndigandet.

Införande av teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram 2024-2027 och riktad emission av teckningsoptioner

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag om att inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram för ett 50-tal anställda nyckelmedarbetare innefattande en riktad nyemission av teckningsoptioner, av högst 155 000 teckningsoptioner, innefattande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 310 000 kronor.

Samtliga teckningsoptioner ska emitteras till marknadspris till Deltagarna. Priset per teckningsoption ska därvid motsvara teckningsoptionens marknadsvärde beräknat med tillämpning av sedvanlig värderingsmodell (den s.k. Black & Scholes-formeln). Teckningsoptionsprogrammet är treårigt och varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget efter den 12 maj 2027. Teckningskursen ska fastställas till ett belopp motsvarande 125 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden från och med den 19 april 2024 till och med den 2 maj 2024.

Beslut om ändring av bolagsordningen samt uppdelning av aktier (Aktiesplit)

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att öka antalet aktier i bolaget genom uppdelning av aktier så att varje aktie delas upp i fem aktier (Aktiesplit 5:1) samt att bemyndiga styrelsen att fastställa avstämningsdag för Aktiespliten. Efter genomförd uppdelning av aktier kommer antalet aktier att öka från 18 294 058 till 91 470 290 och aktiens kvotvärde ändras från 2 kronor till 0,40 kronor.

För att möjliggöra Aktiespliten beslutade stämman om ändring av § 4 i bolagsordningen genom ändring av gränserna för antalet aktier till lägst 50 miljoner aktier och högst 150 miljoner aktier. Vidare beslutade stämman om införandet av en ny § 11 i bolagsordningen för att möjliggöra för styrelsen att samla in fullmakter samt tillåta poströstning inför bolagsstämma.

Fullständig information och beslut

Årsstämman godkände samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför årsstämman. Förslagen framgår i sin helhet av tidigare publicerad kallelse till årsstämman och besluten kommer att framgå av årsstämmans protokoll som kommer att publiceras på Bolagets webbplats, www.aqgroup.com

För ytterligare information kontakta:

Claes Mellgren, styrelseordförande, telefon +46 70 592 83 38

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 18 april 2024 klockan 20.00.

Kort om AQ

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Koncernen består till största delen av rörelsedrivande bolag som vart och ett utvecklar sin speciella kompetens och i samarbete med övriga bolag, strävar efter att erbjuda kostnadseffektiva lösningar i nära samarbete med kunden.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien. År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com

Torbjörn Lööf utsedd till vice styrelseordförande i Husqvarna AB

Styrelsen för Husqvarna AB har idag beslutat att etablera rollen som ” vice styrelseordförande” och att utse styrelseledamoten Torbjörn Lööf i denna nya roll.

Dessa beslut fattades av styrelsen vid dess konstituerande styrelsemöte i samband med Husqvarnas Groups årsstämma som ägde rum tidigare idag i Jönköping.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Sound Dimension ändrar datum för ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024

Sound Dimension AB (publ) senarelägger ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024. Tidigare kommunicerat datum var den 15 maj 2024.

För mer information om Sound Dimension AB, vänligen kontakta:

Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB

E-mail: rr@sounddimension.se

Kort om Sound Dimension

Sound Dimension har utvecklat patenterade och prisbelönta tekniska lösningar som kombinerar ljudteknik och artificiell intelligens (AI). Företaget utvecklar, säljer och licensierar sin AiFi-teknik (förkortning för Artificial Intelligence Fidelity) för att göra det möjligt för alla tillgängliga högtalare att ansluta – oavsett märke, eller typ – till en enhetlig ljudupplevelse, optimerad av AI. Målsättningen är att AiFi kommer att etablera en ny de facto-standard för ljud. Sound Dimension har utvecklat AiFi Streaming som marknadsförs till leverantörer av strömningstjänster och AiFi Inside som riktar sig mot tillverkare av blåtandshögtalare. Sound Dimension grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad. Bolaget noterades på Spotlight Stock Market i oktober 2021 (Ticker: SOUND).