Tanalys

ICA och Apotek Hjärtats insamling till Rosa Bandet gav 54 miljoner kronor till cancerforskning

Tillsammans med kunderna har ICA-butikerna och Apotek Hjärtat samlat in 54 miljoner kronor, varav 43 miljoner kronor från ICA och 11 miljoner kronor från Apotek Hjärtat, till svensk cancerforskning i samband med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I år passerade ICA och Apotek Hjärtat totalt 500 miljoner insamlade kronor till cancerforskningen sedan starten 2003. 

ICA har stöttat Cancerfonden sedan femtiotalet och Rosa Bandet-kampanjen sedan den startades för 19 år sedan. I år bestod ICAs rosa sortiment av allt från grönsaker till utvalda produkter för hem och kök. För varje såld produkt gick mellan 50 öre till 10 kronor oavkortat till Cancerfonden och svensk cancerforskning.

– Jag känner mig så oerhört tacksam över det engagemang som ICA-butikerna och deras kunder visat i samband med årets Rosa Bandet-kampanj. Många har det tufft ekonomiskt just nu men trots det så visar kunderna stor generositet även i år. Dessutom har vi nu tillsammans med Apotek Hjärtat passerat 500 miljoner i bidrag till den livsviktiga cancerforskningen. Tillsammans gör vi stor skillnad, säger Eric Lundberg, vd på ICA Sverige. 

Regelbunden självundersökning är en viktig förebyggande åtgärd för att upptäcka cancer. Men enligt en undersökning utförd av Sifo, på uppdrag av Apotek Hjärtat, uppgav tre av fem att de inte undersöker kroppen efter knölar eller förändringar för att upptäcka eventuella sjukdomar, jämfört med två av fem förra året. Därför har Apotek Hjärtat även i år påmint kunderna om hur viktigt det är med självundersökning, till exempel med hjälp av Apotek Hjärtats bröst- och pungmeditation. Utöver den viktiga påminnelsen har Apotek Hjärtat samlat in pengar genom försäljning av utvalda rosa produkter, rosa band och armband. Apotek Hjärtat har skänkt fem kronor per såld produkt ur det utvalda rosa sortimentet som oavkortat gått till Cancerfonden. Kunder har även haft möjlighet att donera pengar i samband med köp på apoteken.    

– Jag känner mig både stolt och glad för det otroliga engagemang som våra kunder och medarbetare har visat under rosa oktober. Tillsammans har vi samlat in 11 miljoner kronor till den svenska cancerforskningen och förhoppningsvis även bidragit till att fler blivit medvetna om hur viktigt det är med självundersökning, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat.

Insamlingen från Rosa Bandet-kampanjen går till den främsta cancerforskningen i Sverige och den väljs varje år ut av Cancerfondens forskningsnämnd genom en gedigen process. 

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

icagruppen.se

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2021 cirka 128 miljarder kronor. För mer information se icagruppen.se

Exit mobile version