Connect with us

Marknadsnyheter

Järnvägen fick Sverige att grönska

Published

on

När stambanorna byggdes i Sverige var det också ett trädgårdsprojekt i stor skala. De nya stationerna fick parker, köksträdgårdar och långa häckar sattes upp längs med rälsen. En ny avhandling från Göteborgs universitet berättar både hur detta kom sig samt ger förklaringar på varför nästan alla planteringar är försvunna i dag.

När järnvägen introducerades i Sverige på 1850-talet innebar det inte bara en revolution för resandet. Det gav också tusentals orter och städer i landet omfattande trädgårdsanläggningar, i många fall de första offentliga planteringarna som anlades. De var en viktig del för att nymodigheten järnväg skulle tas emot på ett positivt sätt.

– Planteringarna hade flera syften. En vacker park med träd, rosenrabatter, grusgångar och parkbänkar signalerade ordning och reda och skapade en behaglig miljö att vistas i medan resenärerna väntade på tåget. Häckar och trädridåer planterades för att hindra djur och människor från att gå upp på banan och de järnvägsanställda som bodde vid stationen fick också köksträdgårdar, säger forskaren Anna Lindgren vid Göteborgs universitet som skrivit en avhandling med titeln Staten som trädgårdsmästare.

Planteringarna ingick i järnvägsbygget

På några få decennier under 1800-talets andra hälft byggdes flera av Sveriges stambanor. I beslutsunderlagen om nya järnvägar finns dokumentation om sträckningar, räkenskaper och stationer. Men trädgårdsanläggningarna omnämns knappast alls. Genom att gå igenom arkivmaterial från tiden har Anna Lindgren funnit att planteringarna likväl ingick från början.

– Min tolkning är att trädgårdsanläggningarna var lika självklara som rälsen och att de därför inte togs med i beslutsdokumenten. Det fanns liknande planteringar i tidiga järnvägsländer som England och Tyskland, säger Anna Lindgren.

Dessutom fanns det i mitten av 1800-talet en inriktning som kallades för naturförsköningskonst, som sågs som en bland andra kulturyttringar. Dåtidens tankar handlade om att se landskapet som en helhet med skönhetsvärde. Inriktningen ville också att man skulle öka kunskapen om odling till gagn för lokalbefolkningen som en del i nationsbygget. Järnvägens planteringar var av hög kvalitet. Först anlitades lokala trädgårdsmästare, sedan anställde SJ egen personal, som mest var det över 140 anställda. På 1860-talet anlade SJ växtdepåer på flera platser i landet där plantor drevs upp.

– Staten ville ta trädgårdskonsten ut till folket, det fanns ett uttalat folkbildningsideal. I flera stationsparker skyltades alla växter upp som på en botanisk trädgård och det säkerställdes att växterna gick att köpa på den lokala plantskolan, säger Anna Lindgren.

SJ:s trädgårdsmästare åkte runt och kontrollerade planteringarna vid stationerna, som även anpassades efter det lokala klimatet. SJ var med och tog fram växtzonerna för Sverige och införde även helt nya växtsorter i Sverige.

Privatbilismen början till slutet

Anna Lindgren avhandlar två tidsperioder som illustrerar järnvägsplanteringarnas uppgång och fall. Under uppbyggnaden av stambanorna 1855–1875 sparades det inte på krutet i samhällsbygget. Hundra år senare 1955-1975 hade samhället förändrats och resvanorna likaså.  

– Samhällsomvandlingen med ökande privatbilism från mitten av 1900-talet gjorde att tågresandet gick ner och SJ behövde spara pengar. Det blev en förändring från försköning till prestanda och olönsamma banor lades ner i rask takt. Det blev viktigare att rationalisera än att det var en fin miljö vid stationerna, säger Anna Lindgren.

På bara 20 år försvann stora delar av järnvägens trädgårdsambitioner och ansvaret för planteringarna flyttades till en lokal nivå med hjälp av utredningar som benämndes testamenten. 1973 läggs SJ:s sista växtdepå ner och ansvaret för planteringarna övergick ofta till kommunerna. Men planteringarna låg i attraktiva lägen mitt i staden, och ofta behövdes marken för parkeringsplatser för bilar och bussar. På några få år försvann nästan alla planteringar. I dag finns bara en handfull större järnvägsparker kvar i hela Sverige.

– Järnvägen var under den industriella moderniteten på 1800-talet en av de främsta symbolerna för framåtanda, teknikutveckling och samhällsbygge. Med högmoderniteten efter andra världskriget tog bilen platsen som symbolen för det moderna livet och järnvägsstationerna förvandlades från platser att vistas i till platser att passera på resan, säger Anna Lindgren.

Länk till avhandlingen: Staten som trädgårdsmästare. Järnvägens planteringar från naturförsköningskonst till testamente

Kontakt: Anna Lindgren, doktorand vid Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet och forskningssamordnare på Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Telefon: 026-455 14 81, e-post: anna.lindgren@smtm.se

Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70

e-post: olof.lonnehed@science.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 500 studenter och 6 500 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zenguns års- och hållbarhetsredovisning för 2023 är publicerad

Published

on

By

Zenguns års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har idag publicerats på svenska och engelska på bolagets hemsida, där den kan laddas ned som pdf-version. Besök www.zengun.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mick Salonen, VD och koncernchef, +46 (0) 70 569 66 73
Oskar Björklund, CFO, +46 (0) 79 072 84 57

 

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2024, kl 11:30 CEST.

 

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Uppsala, i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade ca 150 anställda. #zengunbyggerstaden

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ett kvartal med utmaningar, transformationen fortsätter

Published

on

By

Kvartalsrapport januari – mars 2024

Januari – mars

  • Orderingången under perioden var 2 072 (1 760) MSEK
  • Orderstocken uppgick i slutet av perioden till 8 600 (7 563) MSEK
  • Nettoomsättningen uppgick till 951 (985) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -60 (-15) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -51 (-13) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 136 (25) MSEK

– Den positiva finansiella trenden från 2023 avbröts under årets första kvartal. Infranords verksamhet påverkas av stora säsongsvariationer där kyla, snö och isbildning förhindrar större arbeten vilket generellt sett leder till svagare resultat under första kvartalet, så även i år. Resultatförsämringen under första kvartalet härrör till viss del från en lägre omsättning och förändrad projektmix i den norska verksamheten. Glädjande i kvartalet var den goda orderingången som ytterligare stärkte vår orderstock, säger Stefan Gustavsson, vd och koncernchef för Infranord.

För mer information kontakta:
Stefan Gustavsson, vd och koncernchef Infranord
Telefon: 010-121 70 00
stefan.gustavsson@infranord.se

Charlotte Lindahl, CFO Infranord
Telefon: 010-121 28 18
charlotte.lindahl@infranord.se

Infranord bygger och underhåller järnväg för samhällets bästa. Infranord är marknadsledande i Sverige och en betydande aktör i Norge med en omsättning om 5 miljarder och cirka 1 600 medarbetare. Verksamheten kännetecknas av gedigen järnvägskunskap, hög säkerhet, tydlig ansvarsfördelning och omfattande satsningar på att vara branschens mest uppskattade arbetsgivare. Mer information finns på Infranord.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skebo bygger 40 nya bostäder i Kåge – Contractor blir entreprenör

Published

on

By

Skebo fortsätter sin satsning på Kåge. Nu står det klart att 40 nya bostäder byggs i de centrala delarna av samhället. Hyresrätterna kommer att byggas som radhuslängor i två våningar. Contractor är utsedda till entreprenör för projektet. 
– Kåge är populärt och växer snabbt, liksom hela Skellefteå kommun. Vi har också sett att radhus är ett sätt att bo som passar många och som vi tror på mycket, säger Harriet Classon, ordförande Skebo.

De 40 lägenheterna som kommer att byggas blir den andra etappen av bygget i Sörbyn, som är centralt beläget i Kåge med direkt närhet till affär, hälsocentral och med naturen runt hörnet. Lägenheterna är fördelade på radhuslängor i två våningar. De är snudd på identiska med de 40 bostäder som byggs i den första etappen, som ska stå klar i början av 2025. 

– Vi på Contractor är mycket stolta och glada att vi lyckades vinna upphandlingen på Sörbyn etapp två åt Skebo. Detta innebär att Contractor Mark, Jörnträhus samt vi på Contractor bygg i Skellefteå kan fortsätta arbeta enligt vår strategi att vi ska bygga ett levande Norrland med lokala människor, säger Kurt Nyström, vd Contractor Bygg i Skellefteå. 

Varje bostad kommer att ha 5 rum och kök och kommer att mäta ungefär 110 kvadratmeter. De kommer också att ha en tillhörande parkeringsplats utrustad med både laddbox och uttag för motorvärmare. 

– Med tanke på hur Kåge växt känns det viktigt för oss att kunna erbjuda fler bostadsmöjligheter i samhället. Vi vill bidra i utvecklingen av hela Skellefteå kommun, och Kåge är ett allt mer populärt och växande område, säger Helena Markgren, Skebos vd.

versiktskarta ver de nya omrdena dr radhusen ska byggas

För mer information, kontakta:

Helena Markgren
Vd Skebo
0910 – 736501

Kurt Nyström
Vd Contractor bygg Skellefteå
010 130 78 77
kurt.nystrom@contractor.se

OM FÖRETAGEN 

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.

Contractor bedriver sin verksamhet från sex norrländska orter och har som mål att bli det ledande byggföretaget i norra Sverige, med lokalt ägande som en av grundpelarna. Contractor Bygg startades redan 1910 och finns i dag i Skellefteå, Umeå, Lycksele, Hemavan och Sundsvall. I koncernen ingår även Contractor Mark i Skellefteå, Umeå och Hemavan samt fritidshus- och flerbostadshustillverkaren Jörnträhus AB, Eldabutiken Skellefteå, Contractor Fastigheter och Contractor Projektutveckling. Koncernen med huvudkontor i Skellefteå har runt 500 anställda och omsätter cirka 1 miljard kronor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.