Connect with us

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA TILLIKA FÖRSTA KONTROLLSTÄMMA I VENUE RETAIL GROUP

Published

on

Aktieägarna i Venue Retail Group Aktiebolag (publ), org.nr 556540-1493, (”Bolaget”) kallas härmed till extra bolagsstämma tillika första kontrollstämma onsdagen den 1 juli 2020 klockan 15.00 i Bolagets lokaler på Karlavägen 108 i Stockholm.

Anmälan m m

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman skall dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken senast torsdagen den 25 juni 2020, dels torsdagen den 25 juni 2020, helst senast kl. 16.00, anmäla sig hos Bolaget för deltagande i bolagsstämman. Anmälan om deltagande i stämman görs via e-post till anders.arverud@venueretail.com, per fax 08-508 992 90 alternativt via brev till Venue Retail Group Aktiebolag (publ), Box 24085, 104 50 Stockholm. Vid anmälan vänligen uppge namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer dagtid och uppgift om eventuella biträden (högst två biträden) och ombud samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare. Till anmälan bör därtill, i förekommande fall, bifogas fullständiga behörighetshandlingar såsom registreringsbevis eller motsvarande. För anmälan av antal biträden gäller samma tid och adresser.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier hos bank eller annan förvaltare, måste, för att ha rätt att delta i bolagsstämman, tillfälligt omregistrera sina aktier i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Aktieägare, som önskar sådan omregistrering, måste underrätta sin förvaltare om detta i god tid före torsdagen den 25 juni 2020, då sådan omregistrering skall kunna vara verkställd före denna dag.

Ombud m m

Aktieägare, som företräds av ombud, skall utfärda daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdas av juridisk person, bör bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, om det inte anges längre giltighetstid i fullmakten (dock högst fem år). Bolaget tillhandahåller fullmaktsformulär på Bolagets hemsida (www.venueretail.com) samt skickar dessa utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

För att underlätta inpasseringen vid stämman är vi tacksamma om fullmakt i original samt eventuellt registreringsbevis skickas per brev till Bolaget på ovan angiven adress senast torsdagen den 25 juni 2020.

Vid utfärdandet av denna kallelse uppgår antalet aktier i Bolaget till 171.880.160, varav 300 aktier av serie A, 145.095.629 aktier av serie B och 26.784.231 aktier av serie C. Varje A-aktie har tio (10) röster, varje B-aktie en (1) röst och varje C-aktie en (1) röst. Det totala antalet röster uppgår till 171.882.860.

Information om poströstning och insamling av fullmakter

Bolaget har beslutat att aktieägarna före bolagsstämman ska kunna utöva sin rösträtt per post. Bolaget uppmanar aktieägarna att använda denna möjlighet för att minimera antalet deltagare som närvarar personligen vid stämman och därmed bidra till att minska risken för smittspridning av viruset som orsakar Covid-19.

Formulär för poströstning finner du på Bolagets hemsida (www.venueretail.com). Ifyllt och undertecknat formulär skickas i original till adressen ovan. Komplett formulär ska vara Bolaget tillhanda senast den 29 juni 2020, kl. 16.00. Vidare instruktioner finns i formuläret. Observera att registrering av aktier i eget namn (om aktierna är förvaltarregistrerade) och anmälan till bolagsstämman måste ha skett senast den 25 juni 2020 även om aktieägaren väljer att poströsta före bolagsstämman. Instruktioner om detta finns enligt ovan.

Styrelsen tillhandahåller vidare ett fullmaktsformulär för aktieägare som inte vill delta på stämman personligen. Detta innebär att en aktieägare, som inte vill delta på stämman personligen, kan utfärda en fullmakt till Anders Arverud som kan företräda aktieägaren vid stämman i de frågor som anges i fullmaktsformuläret. Komplett formulär ska vara Bolaget tillhanda senast den 29 juni 2020, kl. 16.00. Vidare instruktioner finns i formuläret. Observera att registrering av aktier i eget namn (om aktierna är förvaltarregistrerade) och anmälan till bolagsstämman måste ha skett senast den 25 juni 2020 även om aktieägaren väljer att rösta genom ombud med stöd av fullmaktsformuläret. Instruktioner om detta finns enligt ovan.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande vid stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Beslut om godkännande av styrelsens förslag till dagordning
  5. Val av en eller två justeringsmän
  6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  7. Framläggande av kontrollbalansräkning (KBR 1) samt revisorns yttrande över KBR 1
  8. Beslut om Bolaget ska gå i likvidation
  9. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 8 – Beslut om Bolaget ska gå i likvidation

Styrelsen har upprättat en kontrollbalansräkning i enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser och låtit denna granskas av Bolagets revisor, som har utfärdat ett yttrande över densamma. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets eget kapital uppgår till 3.461.370 kronor, vilket understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet om 17.188.016 kronor. Styrelsen hänskjuter därför till bolagsstämman frågan om Bolaget ska gå i likvidation.

Styrelsen föreslår i första hand fortsatt drift

Bolaget är försatt i företagsrekonstruktion och Stockholms tingsrätt har den 29 maj 2020 meddelat beslut om förlängning av rekonstruktionen, varvid rekonstruktionen får fortsätta till och med den 20 augusti 2020, om det inte dessförinnan har begärts att tiden ska förlängas.

Bolaget arbetar aktivt med att förhandla fram en finansieringslösning för minst de kommande tolv månaderna. Diskussioner förs med befintliga aktieägare om villkoren för en finansiering och diskussioner förs i god anda med Bolagets bank. Bolaget planerar också att genomföra en nyemission under sommaren. Bolaget och dess rekonstruktör arbetar också med att ta fram ett ackordsförslag genom vilket Bolagets skulder skulle skrivas ned. Styrelsens bedömning är att det finns förutsättningar för en finansieringslösning som tillsammans med de planerade åtgärderna inom ramen för rekonstruktionen innebär att det egna kapitalet återställs inom lagstadgad tid och minst uppgår till det registrerade aktiekapitalet, samt att Bolaget kan fortsätta bedriva verksamheten.

Mot bakgrund av ovan föreslår styrelsen att Bolaget inte ska gå i likvidation, utan att Bolagets verksamhet ska drivas vidare. Det är styrelsens uppfattning att aktieägarna och Bolaget är bäst betjänta av att stämman beslutar om en fortsatt drift av Bolaget, eftersom ett motsatt beslut sannolikt innebär att Bolaget måste försättas i konkurs.

Ett beslut om fortsatt drift innebär att stämman ska sammankallas inom åtta månader från denna första kontrollstämma för att på nytt pröva frågan om Bolaget ska gå i likvidation (andra kontrollstämma). Inför den andra kontrollstämman ska styrelsen upprätta en ny kontrollbalansräkning och låta denna granskas av Bolagets revisor. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är Bolaget skyldigt att träda i likvidation.

Styrelsen föreslår i andra hand likvidation

Styrelsen är trots det primära förslaget om att driva verksamheten vidare skyldig enligt aktiebolagslagen att även upprätta ett förslag till beslut om likvidation att föreläggas stämman. Styrelsen föreslår därför, under förutsättning att stämman inte beslutar att Bolaget ska driva verksamheten vidare enligt ovan, i andra hand att stämman beslutar att Bolaget ska gå i likvidation.

Skälet för styrelsens sekundära förslag är att Bolagets eget kapital, enligt den av styrelsen upprättade kontrollbalansräkningen, understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Beslut om likvidation föreslås gälla från och med den dag då Bolagsverket har utsett en likvidator. Styrelsens preliminära bedömning är att skifte beräknas äga rum under första halvåret 2022. Någon skifteslikvid är försiktighetsvis inte att påräkna. Styrelsen har inget förslag till likvidator.

*********

Aktieägarna har rätt till vissa upplysningar på bolagsstämman: Styrelsen och VD skall, om någon aktieägare begär det, och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen.

Kallelsen och de handlingar som aktiebolagslagen föreskriver kommer att hållas tillgängliga för aktieägarna hos Bolaget under minst tre veckor före bolagsstämman. Kopior av handlingarna skickas utan kostnad för mottagaren med post till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress samt kommer även att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida www.venueretail.com och vid stämman.

För information om hur bolaget behandlar dina personuppgifter hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s webbplats: www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf

Stockholm i juni 2020

Venue Retail Group Aktiebolag (publ)

Styrelsen

Venue Retail Group AB, Box 24085, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 992 00 | Organisationsnummer 556540-1493 | www.venueretail.com

Venue Retail Group AB, Karlavägen 108, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.venueretail.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Greater Thans årsredovisning för 2023 har publicerats

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på https://greaterthan.eu/resources/press-release-category/regulatory/

Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu
 

Om Greater Than

Greater Than är ett dataanalysföretag som är specialiserat på att förstå bilförares påverkan på vägarna. Genom kraften av artificiell intelligens (AI) omvandlar Greater Than GPS-data till insikter som förutspår förarens sannolikhet att krocka och dess klimatpåverkan.

Försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data använder Greater Than:s dataanalys för att optimera riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.

Greater Than har utsetts på de globala InsurTech100 och AIFinTech100 listorna. Greater Than (GREAT) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.greaterthan.eu.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bokslutskommentar från Setra för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Träindustriföretaget Setra redovisar för första kvartalet 2024 ett rörelseresultat på -95 (-64) Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 1 158 (1 414) Mkr.

– Sågverksindustrin befinner sig fortsatt i en besvärlig situation med höga timmerpriser och en svag byggkonjunktur. Pågående investeringar i kombination med en kall och utdragen vinter har påverkat produktionsvolymen negativt. Tack vare en väl balanserad marknadsmix har Setra inga svårigheter att hitta avsättning för det vi producerar och vi räknar med ökande försäljningspriser under kommande kvartal, säger Marcus Westdahl, Setras VD.

Installationen av en ny klentimmerlinje i Skinnskatteberg är inne i sitt slutskede och den första stocken sågades i slutet av januari. Parallellt har nästa steg i Setras anläggningsstrategi inletts, där anläggningen i Malå kommer att få ett nytt timmerintag, en ny såglinje, ett uppdaterat justerverk och en ny torkanläggning. Beslut om investeringen i Malå togs i oktober 2022. 

Setra levererar trästommarna till den första etappen av Greenhouse Sthlm. Det är Electroluxkoncernens nya klimatssmarta kvarter som rymmer både huvudkontor samt bostäder, restaurang och butiker.

I mitten av mars informerade Setra om invigningen av en ny bearbetningsmaskin för korslimmat trä. Därmed fördubblas kapaciteten vid KL-träfabriken i Långshyttan. I takt med samhällets gröna omställning växer intresset för att bygga i trä. Setra vill driva utvecklingen framåt i branschen genom att satsa på standardiserade lösningar som förenklar för kunderna.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för det första kvartalet uppgick till -226 (-82) Mkr.

Nyckeltal* jan-mars (3 mån)
2024 2023
Nettoomsättning, Mkr 1 158 1 414
Rörelseresultat, Mkr -95 -64
Resultat efter skatt, Mkr -81 -49
Rörelsemarginal, % -8,2 -4,5
Avkastning på operativt kapital, %, RTM -11 30
Kassaflöde från löpande verksamhet, Mkr -226 -82

*Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Marcus Westdahl, VD och koncernchef, telefon 08-705 03 75, mobil 073-098 14 00
Johanna Gydingsgård, CFO, telefon 08-705 03 03, mobil 072-453 85 41
 

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport om svenskt arbetsliv! Aldrig har svenskt arbetsliv varit så attraktivt och jämställt som 2023!

Published

on

By

Modity Energy Trading AB, Fujitsu Sweden AB och Sveriges Riksbank har bäst arbetsvillkor i landet. Det visar ny statistik från Nyckeltalsinstitutet som kartlagt de mest attraktiva, jämställda och hälsofrämjande arbetsgivarna i Sverige. Resultaten baseras på index som är genererade från drygt 800 000 medarbetares rådande arbetsvillkor. Ta del av 2023 års ”Topp tre” arbetsgivare i landet – per kategori. 

Nya data från Nyckeltalsinstitutet visar att en allt högre andel medarbetare i svenskt arbetsliv har en trygg anställning, många arbetsgivare investerar mer i kompetensutveckling, samt att rekryterings och introduktionsprocesserna tycks ha blivit bättre. Efter ett par års uppgång i både sjukfrånvaro och avgångstal har båda nu bromsat in. Även inom jämställdhet har många områden inom svenskt arbetsliv blivit något mer jämställda. Grundstrukturerna med fördelningen kvinnor och män börjar långsamt jämnas ut men det är fortsatt stora skillnader i förändringstakten mellan mansdominerade och kvinnodominerade verksamheter.

Det finns fortfarande några utmanande iakttagelser såsom skillnaden i långtidssjukfrånvaro mellan män och kvinnor, den offentliga sektorns tendens att ha många anställda per chef och utmaningen med att förändra homogena könsstrukturer.

Alla styrkor och utmaningar i svenskt arbetsliv har en prislapp, det finns stora värden i att lyckas kontra kostnaderna för insatserna. Mer om dessa ekonomiska resonemang finns i vår årsrapport. Ta del av hela kartläggningen tillsammans med ännu mer intressanta resultat och analyser i Nyckeltalsinstitutets årsrapport: www.nyckeltal.se/kunskapsbank/

– Medarbetarna är organisationens viktigaste resurs, oavsett vilket läge organisationen befinner sig i. I årets databas ser vi att ju fler nyanställda som är kvar efter sitt första år, desto lägre avgångar hos alla medarbetare. Det ger oss ett riktigt bra kvitto på att vi som arbetsgivare uppfyller de förväntningar som råder, att vi är så bra som vi säger att vi är! Att kontinuerligt mäta och ha förståelse för hur de egna medarbetarnas arbetsvillkor ser ut, är en nyckel för att kunna styra sin verksamhet framåt tillsammans med sina medarbetare, säger Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet.

Utnämningarna baseras på insamlad HR statistik från 2023 med information om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor, från cirka 400 företag och organisationer.

HÄR ÄR 2023 ÅRS ”TOPP TRE” ARBETSGIVARE I LANDET – PER KATEGORI:

Topplistan i Attraktiv Arbetsgivarindex® 2023:

  1. Modity Energy Trading AB
  2. Uniper Sverige
  3. Hewlett Packard Enterprise 
     

Topplistan i Jämställdhetsindex JÄMIX® 2023:

  1. Fujitsu Sweden AB
  2. Exploateringskontoret Stockholms Stad
  3. Canon Svenska AB
     

Topplista i Hälsoindex™ 2023:

  1. Sveriges Riksbank
  2. Riksrevisionen
  3. Bankgirot

Kategorin Attraktiv arbetsgivarindex baseras på faktorer som bland annat trygga anställningsvillkor, personalomsättning, chefstäthet, kompetensutveckling och sjukfrånvaro. Jämställdhetsindex baseras på faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor som t.ex. jämställda lönestrukturer, jämställd ledningsgrupp, lika karriärmöjligheter, föräldraskap och anställningsformer. Hälsoindex baseras bland annat på faktorerna frisktal, rehabresultat, sjukfrånvaro, friskvård och arbetsmiljöarbete.

För en intervju och förklaring av rapporten, kontakta gärna:
Anders Johrén,
analytiker och sakkunnig på Nyckeltalsinstitutet.  070 – 626 28 26, anders@nyckeltal.se

Tina Ekström, VD, Nyckeltalsinstitutet, 070-453 80 81, tina@nyckeltal.se

Om Nyckeltalsinstitutet
Sedan 1996 har Nyckeltalsinstitutet genom vetenskapliga mätmetoder samlat in, kartlagt och rapporterat HR ekonomisk data till viktiga beslutsunderlag som skapar förutsättningar till ett arbetsliv med engagerade medarbetare och framgångsrika arbetsgivare. Nyckeltalsinstitutet har idag den största databasen med rådande arbetsvillkor från olika branscher i svenskt arbetsliv. I en värld av tyckande levererar Nyckeltalsinstitutet fakta som skapar framgångsrika arbetsgivare.

Mer information om Nyckeltalsinstitutets verksamhet finns på www.nyckeltal.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.