Connect with us

Marknadsnyheter

Kebni offentliggör ny strategisk plan för 2023-2027

Published

on

Sammanfattning
Kebni är ett svenskt teknikbolag, väl positionerat på en växande marknad driven av de globala megatrenderna “space”, “automation” och “connectivity”. Med sin unika mix av kompetenser inom Inertial Sensing och Satcom utvecklar Kebni avancerade tekniska lösningar för stabilisiering, positionering, säkerhet och satellitkommunikation. I sin strategiska plan för 2023-2027 har Kebni målsättningen att uppnå en nettomomsättning om 150-200 MSEK år 2024, och därefter 20-25% i årlig tillväxt. Det är bolagets ambition att uppnå positivt kassaflöde och en EBITDA-marginal på 5-10% det finansiella året 2024. De kommande fem åren ligger Kebnis fokus på kunddriven produktinnovation, proaktiv verksamhetsstyrning, att utöka sin inhouse-kompetens och ytterligare etablera sin närvaro på den globala marknaden.

Torbjörn Saxmo, VD, kommenterar:
“När NLAW-projektet för Saab plötsligt påskyndades i april 2022 behövde vi prioritera om och omarbeta vår strategi för den närmaste framtiden. Marknadsförutsättningarna och vårt fokus har delvis skiftat sedan förra årets strategiska plan presenterades, jag är därför glad att kunna konstatera att vi hittills i allt väsentligt ändå följer eller överträffar den. Vår nya strategiska plan för 2023 – 2027 pekar ut riktningen för de kommande fem åren av Kebni’s tillväxtresa, en resa som kommer att drivas av teknisk kompetens, höga ambitioner och ett starkt affärsmomentum.”

Produktinnovation
Kebni arbetar med kunddriven produktinnovation. Den planerade produktutvecklingen för 2023–2027 baseras på bolagets marknadsinsikter och tekniska expertis och syftar till att möta nuvarande och framtida kundbehov inom Inertial Sensing och Satcom.
 

Inertial Sensing
Inertial Sensing- och navigationsmarknaden växer snabbt, speciellt inom områdena självkörande fordon, konnektivitet och automation.

Kebni erbjuder specialutvecklade Inertial Sensing-lösningar till kunder med specifika krav. Ett aktuellt exempel på detta är det pågående Saab-projektet där Kebni utvecklar en skräddarsydd IMU-sensor till antitank-systemet NLAW.
 

Kebni ska även rikta sig till en bredare marknad genom att utveckla ”off the shelf”- samt specialanpassade IMU-plattformar för olika kundbehov. Den första nya IMU-plattformen att lanseras blir produktfamiljen SensAItion, som stödjer en mängd applikationer där pris-prestanda är en viktig faktor. Som en del i produktstrategin för de kommande fem åren ska Kebni bredda sin portfolio med ytterligare två, ännu mer högpresterande IMU-produktfamiljer. Dessa planeras vara kundfinansierade. Vidare ska Kebni utöka sin portfolio av navigationslösningar samt utveckla och kommersialisera unika ”end-to-end” sensorapplikationer, så som det säkerhetssystem för byggnadsställningar som bolaget kommersialiserar tillsammans med partnern Solideq.
 

Kebni’s målsättning är att produktområdet Inertial Sensing ska växa och bli större än SatCom under 2023, vilket är två år tidigare än målsättningen i fjolårets strategiska plan, mycket tack vare det accelererade Saab-projektet. Den volymorder från Saab som kom nyligen är en viktig milstolpe och tillväxtmotor för produktområdet liksom för hela Kebni.

SatCom
Rymdsegmentet växer och antalet satelliter fortsätter att öka på både den kommersiella och militära marknaden. Detta kräver i sin tur fler terminaler i marksegmentet där Kebni avser öka sin marknadsandel. Mobilnät täcker endast några procent av jordens yta, resten täcks av satellitkommunikation. Detta har blivit allt tydligare i och med den stora ökningen av icke-geostationära satelliter, vilka Kebni’s beprövade maritima lösning enkelt kan anpassas till.

Med sin produktstrategi för SatCom 2023-2027 rör sig Kebni in på marknaden för lågprofilantenner, det vill säga andra antennteknologier än den klassiska paraboliska reflektorn. ”On The Move” i alla aspekter (land/maritim/aero) är framtiden inom satellitkommunikation. Kebni, med sin IMU/INS-portfölj och stabiliseringskompetens, är väl positionerat att ta sig an denna framtidsmarknad.

Kebni’s målsättning är att produktområdet SatCom ska växa snabbare än den adresserbara marknaden över de kommande fem åren (marknadstillväxt SatCom Maritime ~20% och Land ~4%).
 

Expandera in-house-kompetens
Kebnis strategi är baserad på bolagets kärnkompetenser inom systemteknik, IoT, Sensor Fusion, Radio Frequency och satellitkommunikation. För att stödja den strategiska planen avser Kebni ytterligare expandera sin in-house-kompetens inom dessa områden genom rekryteringar och strategiska förvärv.  

 

Proaktiv verksamhetsstyrning
De pågående utmaningarna på den globala komponentmarknaden tvingar bolag att ta kortsiktiga, riskabla beslut vad gäller både kvalitet och kostnader. Kebni har antagit en strategi för verksamhetsstyrning som ska balansera den osäkra marknaden. Strategin innefattar bland annat proaktivt arbete kring design, hur bolaget arbetar med partners och leverantörer och etablering av egen produktion i syfte att ta kontroll över den kritiska processen.

 

Marknadsexpansion
Kebni har under 2022 expanderat sin marknadsnärvaron till ett nätverk som idag täcker runt 20 prioriterade länder i Europa och Asien för både Inertial Sensing och SatCom. Den lokala närvaron bidrar med viktig marknadsinformation och möjliggör Kebni’s medverkan i upphandlingar från ett tidigt skede. Den fysiska närheten gör också att Kebni kan besöka kunder ofta och därigenom etablera nära affärskontakter. För att stötta marknadsnätverket ska Kebni succesivt investera i riktade marknadsaktiviteter (så som mässor och digital marknadsföring) i syfte öka varumärkeskännedomen och skapa intresse hos marknaderna. Framtida expansioner till nya länder ska ske i balans med tillväxten hos hemorganisationen för att säkerställa kvalificerad support.

 

Finansiella mål
Kebni’s finansiella mål för 2023-2027 är:

 

  • Att uppnå en nettoomsättning på 150-200 MSEK år 2024 och därefter 20-25% årlig tillväxt
     
  • Att uppnå en EBITDA-marginal på 5-10% samt positivt kassaflöde det finansiella året 2024

Andreas Larsson, CFO, kommenterar:
Våra nya finansiella mål avspeglar att vi nu tar nästa steg på vår resa. Trots att vi nyttjar nuvarande momentum och befinner oss i en påtaglig expansionsfas så är det tydligt att vårt fokus ligger på lönsam tillväxt.”

För mer information, kontakta Kebni Head of Marketing, Communication & Investor Relations Maya Larsson: maya.larsson@kebni.com / +46 (0) 70-971 00 05

Om KebNi AB (publ)
Kebni har en lång historia och stor erfarenhet inom marina och landbaserade satellitantennlösningar samt lösningar för tröghetssensorsystem för rörelseavkänning. Företaget, med huvudkontor i Stockholm, är inriktat på att bli en ledande leverantör av tillförlitlig teknik, produkter och lösningar för satellitkommunikation, säkerhet, positionering och stabilisering. Kebni’s produkter och lösningar riktar sig till statliga, militära och kommersiella kunder. Företaget verkar på en global marknad, direkt och genom ett nätverk av återförsäljare. www.kebni.com

Kebni – Bringing stability to a world in motion

Bolagets aktie (KEBNI B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission. Denna information är sådan som KebNi AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2022 kl 09.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från EBA om handelsrelaterat bistånd

Published

on

By

Regeringen lägger stor vikt vid synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken. En ny underlagsrapport från Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) ger flera förslag på möjliga svenska insatser inom områdena exportfrämjande, importfrämjande, kapacitetsuppbyggnad, nya handelshinder och handelsintermediärer.

Vad vet vi om effektiviteten i handelsrelaterat bistånd (Aid for Trade), vilka är möjligheterna och vilka är riskerna? För att få svar på de frågorna har Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) gett Ari Kokko, professor, Handelshögskolan i Köpenhamn och Patrik Tingvall, chefsekonom Kommerskollegium i uppdrag att ta fram en sammanfattning av kunskapsläget från forskning tillsammans med ett antal möjliga handelsrelaterade prioriteringar och insatser för det svenska biståndet. Rapporten lanseras på ett digitalt seminarium den 29 april.

– Vi på EBA tycker att det är viktigt att utformningen av biståndsinsatser baseras på de kunskaper forskningen har gett oss. Vi tror att rapporten är användbar i utformning och genomförande av Sveriges handelsrelaterade bistånd genom att ge bakgrund och forskningsunderlag om effekterna av olika insatser, säger Jan Pettersson, kanslichef på EBA.

Rapporten visar på ett antal utmaningar för Regeringens ambition att skapa ökade synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken.

– Om man med handelspolitisk koppling avser ökad handel med Sverige kan man nog inte förvänta sig så stora effekter. De flesta nuvarande biståndsmottagare är små, fattiga och ligger för långt ifrån Sverige för att vara viktiga handelspartner. Men regionala strategier och program, som inkluderar länder med olika ekonomisk nivå och produktionsmöjligheter, kan fungera som plattformar för handelsrelaterat bistånd, menar rapportförfattare Ari Kokko.

I rapporten lyfter författarna fram biståndets möjlighet att motverka att nya regleringar fungerar som handelshinder.

– Ny EU-lagstiftning som syftar till att främja grön omställning och skydda mänskliga rättigheter riskerar att utestänga många företag från EU:s inre marknad. Därför är det särskilt viktigt med insatser för att förstå och uppfylla nya handelsregleringar, säger Ari Kokko.

Rapporten visar också att stärkandet av ”hård” infrastruktur, som vägar, hamnar och telekommunikation, ger hög avkastning genom att sänka frakt- och exportkostnader. De positiva effekterna är dock beroende av ”mjuk” infrastruktur, som institutioner och regler inom exempelvis det finansiella systemet, tulladministration och konkurrenslagstiftning som i sig har positiva effekter på internationell handel.

Välkommen till det digitala seminariet där utvärderingen presenteras 29 april klockan 13.00. Läs mer och anmäl dig: Välkommen till ett digitalt seminarium om handelsrelaterat bistånd

Rapporten lanseras i anslutning till seminariet och kommer då att finnas på vår webbplats, www.eba.se.

För frågor, vänd dig gärna till EBAs projektledare för rapporten, Markus Burman, markus.burman@gov.se, 072-547 40 23.

Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är en statlig kommitté som tar fram kunskap för att utveckla svenskt bistånd. EBA utvärderar och analyserar inriktning, styrning och genomförande av Sveriges internationella bistånd, med ett särskilt fokus på resultat och effekter. EBA är oberoende i relation till uppdragsgivaren regeringen, liksom i relation till vad som utvärderas, samt till studiernas rapportförfattare, som själva ansvarar för sina slutsatser och rekommendationer. Mottagare av kunskaperna är regeringen, UD, Sida, samt forskare, civilsamhällets organisationer och övriga aktörer inom biståndet. EBA är även ett forum för möten mellan forskning, praktik och politik.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Kronofogden som ny hyresgäst i Luleå

Published

on

By

Fastighetsägaren Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal om ca 1 100 kvadratmeter modern kontorsyta på Sandviksgatan i centrala Luleå. Kontoret utvecklas efter myndighetens inredningskoncept ”Landskapet flyttar in” och verksamhetens behov. Fokus är att skapa en flexibel arbetsmiljö som stödjer ett verksamhetsanpassat arbetssätt. Inflyttning beräknas ske i december 2024.   

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Myndigheten har omkring 2 300 medarbetare utspridda på 32 orter i landet, varav 100 arbetar på kontoret i Luleå. Flytten till Sandviksgatan är i linje med myndighetens inriktningsbeslut om att nyttja sina kontor på bästa sätt och anpassa dem till ett nytt, verksamhetsanpassat arbetssätt. 

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kronofogden till oss på Sandviksgatan. Kontorets goda tillgänglighet utgör ett viktigt mervärde för såväl medarbetare som besökare. Vi ser mycket fram emot att lämna över nycklarna till ett modernt och ändamålsenligt kontor i början på december, Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.  

Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
Telefon: 010-470 98 02
E-post: urban.olofsson@dios.se

Jesper Andersson, Projektledare, Kronofogden
Telefon: 010-579 29 24
E-post: 
jesper.andersson@kronofogden.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.