Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i storsatsning på konsumentvänligare produkter: ”Alla onödiga avgifter ska bort”

Published

on

Läs original

Nu genomför Klarna en rad produktförbättringar med ambitionen att sätta en ny standard i kreditbranschen. Bland annat tas flera avgifter bort, dröjsmålsräntan slopas och krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit, försvinner från produktutbudet.

Under det senaste året har Klarna arbetat för att synliggöra kreditbranschens utmaningar. Till grund för detta ligger en omfattande kartläggning av kreditmarknaden i Norden där bolaget särskilt synat villkoren för konsumenter som handlar online, både hos Klarna och hos konkurrenter. 

Även om färre svenskar är skuldsatta nu än 2010, och skulderna som andel av BNP minskat, så ökar svenskarnas skuldsättning i absoluta tal. Enligt Finansinspektionen uppskattas blancolån stå för över hälften av konsumtionslånen, och Kronofogden varnar för att skulderna från lån på mellan 100 000-500 000 kronor ökar explosionsartat. Men samma myndigheter har också varnat för risker med onlineshopping på kredit.   

Som marknadsledare vill Klarna sätta press på bank- och kreditbranschen genom att stärka konsumentskyddet och erbjuda mer hållbara betalningar och krediter. Därför genomför Klarna nu fyra större produktförändringar, som alla ger konsumenter bättre villkor och ska göra Klarna till den mest hållbara partnern för handlare. Under sommaren har förändringarna testats med positiva resultat hos ett flertal stora e-handlare som exempelvis NA-KD och Nordic Nest. Dessutom genomförde Klarna omfattande A/B-tester på några av produktförbättringarna under våren och kunde då se hur de bland annat medförde en minskad andel försenade betalningar.

Idag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva. Bland annat tar vi nu bort alla onödiga avgifter, ger kunderna fler hjälpmedel för att betala i tid och slutar med oändlighetskrediterna, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

För att skapa en transparent och faktabaserad diskussion om konsumtionslån lanserade Klarna under våren sajten Wikipink. På sajten redovisas data om påminnelseavgifter samt inkasso- och Kronofogdeärenden.

– Vi fortsätter att arbeta för ett stärkt konsumentskydd och vill sätta ljuset på de största skuldfällorna: från oändlighetskrediter till branschaktörer som använder kunddata för att marknadsföra blancolån. Hållbarhetsarbetet hos våra kunder och konsumenter blir allt mer sofistikerat. Först var det fokus på hållbar produktion, därefter logistik. Nu kommer fokuset öka på betalningarna och då tänker vi leda utvecklingen, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. 

Om produktförbättringarna:

– De här förbättringarna är en investering i vår relation till konsumenter och handlare. Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, så att vi alltid erbjuder de mest hållbara och konsumentvänliga betalningstjänsterna, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Oändlighetskrediter tas bort från kassan
För att undvika att konsumenter fastnar i långdragna och dyra krediter tar Klarna bort produkten “Delbetalningskonto” från kassan, och alla krediter får ett slutdatum. Klarna vill vara en hållbar och sund aktör som erbjuder säkra och smidiga betalningar, där ingen konsument ska fastna i en kreditfälla med höga räntebetalningar och låga avbetalningar. Därför kommer man framöver endast att kunna delbetala sina Klarna-köp utifrån en förutbestämd tidsperiod.

Onödiga avgifter tas bort – lättare för konsumenten att förstå kostnaderna 
För att göra det lättare för konsumenter som väljer att delbetala sitt köp att få en samlad bild av de totala kostnaderna, görs delbetalningarna om i grunden. Klarna slopar start- och administrationsavgifter, vilket gör att konsumenten bara behöver betala en rak och förutbestämd ränta på det lånade beloppet. Dessutom tas dröjsmålsräntan bort på försenade betalningar. På kreditmarknaden lockar många aktörer med låga räntesatser, som kombineras med avgifter på olika nivåer, något som gör det svårt för konsumenter att få en samlad bild av köpets totala kostnad. Därför gör Klarna nu om, med ambitionen att sätta en ny branschstandard för bättre och tydligare betalningsvillkor. 

Fördubblad betaltid vid fakturaköp
För att hjälpa konsumenterna att komma ihåg att betala i tid och därigenom minska antalet påminnelseavgifter mer än fördubblar Klarna betaltiden på sina fakturor, från 14 till 30 dagar. Det innebär en betalningstid på 30 dagar för alla avgiftsfria fakturaköp. För många konsumenter innebär detta att betaltiden förlängs över en normal löneutbetalningscykel. Betalningstid på 30 dagar har testats med utvalda handlare och visat att antalet påminnelseavgifter sjunkit med en tredjedel. Dessutom ser Klarna att det lett till en minskning i inkassoärenden. 

Fler vänliga påminnelser i fler kanaler
För att i möjligaste mån hjälpa konsumenter att betala sina köp i tid inför Klarna en extra vänlig påminnelse dagen efter sista förfallodatum, helt utan avgift. Sedan tidigare skickar Klarna en vänlig påminnelse två dagar innan förfallodatum via sin app. En metod som visat sig effektiv för att fler ska komma ihåg att betala i tid och för att minska antalet påminnelseavgifter. Framöver kommer även sms och mejl att testas som kanal. På så sätt ges alla som av en eller annan anledning har missat att betala i tid, en extra möjlighet att betala sin faktura utan påminnelseavgift. 
 

För mer information:
press@klarna.com

Om Klarna 
Vi gör shopping enklare, säkrare och smidigare. Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Bland Klarnas över 250,000 anslutna handlare finns företag som H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike och AliExpress som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sin personliga ekonomi. Klarna är ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen med en värdering på 45,6 miljarder USD. Klarna grundades 2005, har över 4,000 medarbetare och är verksamt i 17 länder. För mer information, besök klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.