Connect with us

Marknadsnyheter

Kommentar från NMA:s medlemmar angående infrastrukturministerns uttalande om ny reglering för parkering av elsparkcyklar

Published

on

Den 1 augusti förväntas ett nytt förslag om parkering av elsparkcyklar träda i kraft, med ett nationellt parkeringsförbud för elsparkcyklar i annat än cykelställ. Ett eventuellt nationellt parkeringsförbud kommer försvåra utvecklingen av klimatsmarta transporter i svenska städer, anser branschorganisationen Nordic Micromobility Association (NMA). Nu behöver fler kommuner följa Borås stads exempel och satsa på obligatoriska parkeringsplatser med hög densitet i stadskärnorna i kombination med friflytande parkering i ytterområdena.
 

Den 14 juni 2022 publicerade Aftonbladet en artikel om den nya nationella regleringen för parkering av elsparkcyklar som kommer att träda i kraft den 1 september 2022. I artikeln uttalar sig infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) om reglerna och sin syn på branschen och hur “elsparkcykeln skräpar ned staden”. Infrastrukturministern konstaterar själv i sitt uttalande att samarbetet mellan branschen och kommunerna har fungerat bra i vissa städer men att kommunerna har efterfrågat en verktygslåda för att kunna hantera elsparkcyklar på ett bättre sätt. 

Delad mikromobilitet är en attraktiv och hållbar tjänst, som är en viktig del av städernas klimatarbete och omställning till mer hållbart resande. Därför behöver elsparkcyklarna också vara en naturlig del av planeringen för både städernas infrastruktur och invånarnas resande. Ett gott exempel på detta är Borås stad. Sedan den 16 maj i år har staden infört obligatoriska parkeringsplatser för mikromobilitet i stadskärnan, med 75 meter mellan varje parkeringsplats. I ytterstaden tillämpas fortfarande fri parkering, eftersom densiteten av elsparkcyklar är betydligt lägre, samt parkeringsutmaningen avsevärt mindre. Denna modell har tagits fram i samarbete med elsparkcykeloperatörerna aktiva i staden, utan att någon nationell lagstiftning har behövts.

Trots att tjänsten bara har funnits i knapp 4 år lyfte FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste rapport fram delad mikromobilitet som en av flera pusselbitar i klimatomställningen, parallellt med behovet av ny stadsplanering.

International Transport Forum (ITF), som rådger transportministrar på global nivå, har vid flera tillfällen lyft fram hur delad mikromobilitet kan bidra till minskat bilberoende i städer. ITF menar att stadsytor bör fördelas om från bilar till cykel och andra former av mikromobilitet för att öka säkerheten och bidra till en hållbar omställning.

I slutet av 2021 släppte OECD en rapport som fokuserar på designåtgärder för att accelerera klimatomställningen. Precis som IPCC lyfter OECD fram behovet av att anpassa stadsplanering för minskat bilberoende. Författarna rekommenderar även att politiker ska främja en omställning till delad mobilitet, och i synnerhet en utbyggnad av delad mikromobilitet som bidrar till ökad tillgänglighet i kollektivtrafiksystemen.

NMA:s medlemmar är generellt positiva till reglering, men den behöver utformas på ett genomtänkt sätt och i samråd med kommuner, expertmyndigheter och branschen, där man också lyssnar på dessa aktörer för att uppnå önskat resultat i linje med den gröna omställningen av våra städer.

– Vi konstaterar att infrastrukturministern dels struntat i invändningarna från sina egna expertmyndigheter såsom Transportstyrelsen, Åklagarmyndigheten och Trafikanalys och flera kommuner, dels tackat nej till att träffa branschen inför regeringens beslut. Det är beklagligt och skapar knappast en hållbar lösning för de städer som vill minska fossildrivna transporter, säger NMA:s medlemmar gemensamt.

Bird

Klara Broms Seving, Policychef Norden

+46 708 96 32 78

klara.bromsseving@bird.co 

press@bird.co
 

Bolt

Jens Öhgren, PR Officer

+46 705 97 84 44

jens.ohgren@bolt.eu
 

Dott

Sebastian Schlebusch, Head of Market Development

+49 1520 7017095

sebastian.schlebusch@ridedott.com
 

Lime

Fredrik Timell, Public Affairs Sr. Manager – Nordics

+46 70 288 05 92

fredrik.timell@li.me

press-sw@li.me
 

Superpedestrian

Oras Al-ebeyawi, Country Manager

Oras.al-ebeyawi@superpedestrian.com

+46734213413
 

TIER Mobility

Sofia Juhlin, Head of Marketing Nordics

+46 763 400 404

sofia.juhlin@tier.app  

press@tier.app 
 

Voi

Kristina Hunter Nilsson

Vice President Communication

+46 73 6911413

press@voiapp.io

Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association (NMA) är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst elsparkcykeloperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Vårt primära mål är att upprätthålla höga standarder för mikromobilitetstjänster i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. NMA är en organisation öppen för alla mikromobilitetsaktörer som följer det gemensamt framtagna “Code of Conduct”. Medlemmar är Bird, Bolt, Dott, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.