Connect with us

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i ADDvise Group AB (publ) den 23 april 2021 – Regulatoriskt meddelande

Published

on

Årsstämma i ADDvise Group AB (publ) hölls den 23 april 2021 för verksamhetsåret 2020. Mot bakgrund av risken för spridning av covid-19 och myndigheternas föreskrifter och råd genomfördes stämman genom enbart förhandsröstning (s.k. poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade om en utdelning till bolagets aktieägare om 0,02 kronor per aktie i enlighet med styrelsens förslag. Som avstämningsdag för utdelningen beslutades den 27 april 2021. Utdelningen beräknas utbetalas den 30 april 2021. Resterande belopp av den ansamlade vinsten beslutades balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

Val av styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter ska vara fem (5) ledamöter utan suppleanter.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att genom omval utse Rikard Akhtarzand, Fredrik Celsing, Staffan Torstensson och Erland Pontusson samt att genom nyval utse Johanne Louise Brændgaard till styrelseledamöter. Beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja Staffan Torstensson till styrelsens ordförande.

Till revisor omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB. Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att Magnus Thorling fortsätter som huvudansvarig revisor.

Det beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå med 200 000 kronor till styrelsens ordförande och med 110 000 kronor till i bolaget övrig icke anställd ledamot, totalt 530 000 kronor. Vidare beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning samt att inget arvode ska utgå till valberedningens ledamöter.

Beslut om godkännande av styrelsens ersättningsrapport 2020

Det beslutades att godkänna styrelsens ersättningsrapport 2020.

Beslut om valberedning

Årsstämman beslutade om att anta principer för att utse ledamöter av valberedningen.

Beslut om ändring av bolagsordning

Årsstämman beslutade att anta ny bolagsordning innebärande följande:

Justering av §1:

Gamla lydelsen
Ӥ 1 Firma

Bolagets firma är ADDvise Group AB (publ).”

Föreslagen ny lydelse:
”§ 1 Företagsnamn

Bolagets företagsnamn är ADDvise Group AB (publ).”

Borttagande av lydelsen i nuvarande § 10, punkt 10:

§ 10 Årsstämma

10. Beslut om riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till den verkställande direktören och andra personer i bolagets ledning.”

Tillägg av en ny § 10:

”§ 10 Fullmaktsinsamling och poströstning

Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § 2 st. aktiebolagslagen (2005:551). Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post före bolagsstämman.”

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner aktier/teckningsoptioner/ konvertibler

Det beslutades att bemyndiga styrelsen att besluta om emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna inom bolagsordningens gränser.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.
 

För vidare upplysningar:

Rikard Akhtarzand, VD
+46 765-25 90 71

rikard.akhtarzand@addvisegroup.se

Om ADDvise Group

ADDvise Group AB (publ) är en ledande leverantör av utrustning till sjukvårds- och forskningsenheter. Koncernen består av ett 10-tal dotterbolag organiserade i två affärsområden, Lab och Sjukvård. Försäljning sker globalt. Koncernen har en tydlig förvärvsstrategi med syfte att höja aktieägarvärdet och bredda verksamheten – både geografiskt och produktmässigt. ADDvise Groups aktier är listade på Nasdaq First North och Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya utmärkelser till Garantum

Published

on

By

När Europas främsta aktörer inom strukturerade produkter nyligen samlades i London för den 21: a upplagan av SRP Europe Awards tog Garantum hem priserna ”Best Performance Sweden” och ”Best Distributor Sweden”. Dessutom var Garantum som enda svenska aktör nominerad till bästa distributör av kapitalskyddade produkter i Europa. Mats Eriksson och Caroline Wasing från Garantum var på plats i London för att ta emot priserna.

Att uppmärksammas för våra placeringar är glädjande. I år fick vi nöja oss med utmärkelserna ”Bästa distributör i Sverige” och ”Bäst avkastning i Sverige”. På europeisk nivå blev vi återigen nominerade till pris för våra kapitalskyddade placeringar, men i år var konkurrensen för hård. I slutändan är det ändå som vi alltid brukar säga i dessa sammanhang; skapandet av mervärden och avkastning till investerarna är viktigast, säger Mats Eriksson, ansvarig för Investment Solutions på Garantum
 

Stark tillväxt i Europa
Intresset för strukturerade produkter växer i Europa. Under 2023 låg tillväxttakten på 34 procent med en totalvolym på 180 miljarder USD. En trend som Caroline tror att vi även kommer få se i Sverige kommande år.

– Vi ser att investeringar i strukturerade produkter ökar i Europa. I takt med att fler investerare får upp ögonen för de fördelar strukturerade produkter tillför en portfölj hoppas vi se ett ökat intresse även i Sverige, särskilt i kapitalskyddade produkter med de villkor vi idag kan erbjuda tack vare det högre ränteläget. Strukturerade produkter är mer självklara i en investeringsportfölj i andra länder i Europa och USA, säger Caroline Wasing, Investment Solutions på Garantum.  

Nya siffror klara
Garantum är en av de största arrangörerna av strukturerade produkter i Norden och har sedan 2005 arrangerat över 5 000 placeringar. Nya siffror på historisk avkastning visar en genomsnittlig årlig avkastning på 7,8 procent för samtliga placeringar som avslutats fram till och med 2023 vilket är i linje med stockholmsbörsen. Avkastningen är oftast kopplad till utvecklingen i en underliggande tillgång som exempelvis aktier, fonder, krediter, råvaror eller valutor. Bland produkterna finns en stor bredd i inriktning och risknivå.  

– Skillnaderna i utveckling mellan produkttyperna är ganska stora men gemensamt är att de flesta placeringarna har någon typ av riskskydd. Precis som med andra tillgångsslag är det viktigt att sprida risk och bygga portföljer med flera olika produkter och anpassa risk efter personliga preferenser och förutsättningar, fortsätter Caroline.

Hög kundnöjdhet
Fundamentet i Garantums erbjudande är individanpassad förmögenhetsrådgivning och strukturerade produkter är en viktig pusselbit tillsammans med fonder, aktiehandel och diskretionära förvaltningstjänster. När många aktörer minskar personlig service och hänvisar allt fler till färdiga lösningar går Garantum åt motsatt håll och fokuserar på personliga möten och skräddarsydda portföljer.

– Vi lägger stor vikt vid att utveckla strukturerade produkter efter kundbehov och marknadsförutsättningar för att kunna erbjuda rätt placeringar vid rätt tillfällen. Egenskaperna strukturerade produkter tillför en bred portfölj kan vara svåra att få till med enbart traditionella sparprodukter, avslutar Mats Eriksson.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum erbjuder individanpassade investeringslösningar. Via en fintechplattform skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Projektengagemangs Q1-rapport 2024

Published

on

By

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang Sweden AB (publ) offentliggör delårsrapporten för det första kvartalet 2024 torsdagen den 25 april.

Klockan 09:00 samma dag hålls en webbsändning där Liselotte Haglind, tf VD och Koncernchef presenterar rapporten. Presentationen hålls på svenska och det finns möjlighet att ställa frågor.

Länk och presentation till webbsändning:
Länk och presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Projektengagemangs hemsida cirka en timme innan telefonkonferensen börjar:

https://ir.pe.se/ir/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:
Teresia Nielsen, Kommunikationschef
+46 10-516 05 89
E-post: teresia.nielsen@pe.se

Om Projektengagemang
Projektengagemang är en av Sveriges ledande konsultkoncerner med fokus på byggnader och deras närmiljö. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget PE Teknik & Arkitektur som årligen omsätter cirka en miljard kronor. Som samhällsbyggare skapar PE Teknik & Arkitektur innovativa och hållbara lösningar som bidrar till att utveckla och förnya samhället. Läs mer på pe.se/ir.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Södertälje kan bli årets stadskärna 2024!

Published

on

By

Södertälje är finalist till utmärkelsen Årets Stadskärna 2024. Vinnaren utses den 21 maj. Utmärkelsen går till den stad som gjort störst förflyttning i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan privata och offentliga aktörer

Kampen om utmärkelsen står mellan finalisterna Södertälje och Hudiksvall. Södertälje var även finalist 2023 men nådde inte hela vägen fram. Årets ansökan har uppdaterats med insatser, projekt, samverkan och aktiviteter som genomförts under föregående år. Exempelvis mötesplatser som vuxit fram och utvecklats, nya uteserveringar på Stora Torget, en ny park i Kvarnlunden, utebio vid Maren, Mötesplats Södertälje och Södertäljefestivalen.

– Att Södertälje nomineras till Årets stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Utmärkelsen Årets Stadskärna tilldelas en stad i Sverige som på ett framgångsrikt sätt utvecklat stadskärnan genom tydliga mål och god samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Nomineringar och vinnare utnämns av organisationen Svenska Stadskärnor.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

Södertälje har under flera år förberett sig för utmärkelsen. Ansökan genomförs i samarbete mellan Södertälje City, kommunen, fastighetsägarna och näringsidkarna.

– Nomineringen är ett kvitto på att vi jobbar rätt. Jag ser samverkan som framgångsfaktorn bakom den positiva utveckling och förändring som sker i Södertälje. Det pågår en omdaning nu i stadskärnor över hela landet, så även i Södertälje. Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren presenteras den 21 maj i Malmö under Svenska Stadskärnors Årskonferens.

Fakta: Årets Stadskärna

Utmärkelsen delas ut till den svenska stad eller ort som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling. Utmärkelsen är tänkt att inspirera stadens intressenter att arbeta med utveckling av stadskärnan och de tre städer som nomineras blir förebilder för alla andra städer och orter.

För mer information:

Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun, telefon: 08-523 041 43, e-post: jonas.karlsson@sodertalje.se

Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City, telefon: 070-776 31 62, e-post: aljosa@sodertaljecity.se   

Åsa Zazi, pressansvarig Södertälje kommun, telefon: 08-523 066 03, e-post: asa.zazi@sodertalje.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.