Connect with us

Marknadsnyheter

Kraven för sjuksköterskeexamen och barnmorskeexamen ses över

Published

on

Behoven av utbildad personal inom hälso- och sjukvården förändras i takt med en växande och allt äldre befolkning. Det behöver säkerställas att examensmålen för utbildningarna till sjuksköterska och barnmorska svarar upp mot kompetensbehoven. Nu tillsätts en särskild utredare för att se över kraven för sjuksköterskeexamen och barnmorskeexamen.

En särskild utredare ska bland annat säkerställa att målen för sjuksköterskeexamen och barnmorskeexamen svarar upp mot kompetensbehoven inom framtidens hälso- och sjukvård, och se över hur utbildningarna kan uppfylla de minimikrav som finns gällande omfattning i antal studietimmar i enlighet med EU-rätten.

Utredaren ska även undersöka förutsättningarna för att huvudmännen inom hälso- och sjukvården kan medverka i utbildningarna så att kraven på klinisk undervisning uppfylls.

– Behoven av utbildad personal i välfärden är stora. Det är viktigt att utbildningarna till sjuksköterska och barnmorska ger de kunskaper som krävs och förbereder för en yrkesroll i framtidens hälso- och sjukvård, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

Som särskild utredare utser regeringen Agneta Karlsson som är generaldirektör vid Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.

– Agneta Karlsson är med sin långa erfarenhet mycket lämpad att se över regleringen kring kraven för sjuksköterskeexamen och barnmorskeexamen, och jag ser fram emot att ta del av utredningens arbete framöver, säger Matilda Ernkrans.

Uppdraget ska redovisas senast den 14 april 2022.

Kontakt

Tove Kullenberg, pressekreterare hos Matilda Ernkrans, 073-842 50 59
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops satsning ska ge svenska tomater året runt

Published

on

By

Från sommaren och framåt kommer andelen svenskodlade tomater i Coops butiker att öka markant tack vare en ny växthusodling i Frövi några mil norr om Örebro.

Satsningen, som sker i samarbete med Svenska Odlarlaget, kommer stå för en tiondel av svenskarnas tomatkonsumtion årligen. Det betyder 8000 ton tomater per år i växthuset på tio hektar. Utöver fler tomater innebär satsningen även ett hundratal arbetstillfällen samt en mer hållbar livsmedelsproduktion. Växthuset i Frövi är utvecklat av det svenska företaget WA3RM som har en ambition att utveckla svensk grönsaksmarknad genom att projektera och bygga en mängd växthus runt om i Sverige uppvärmda med restvärme från industrin.

– Jag är glad att vi på Coop nu kan erbjuda ännu fler svenska tomater i våra butiker, året runt. Tomater som smakar gott, produceras med hög omtanke på miljön och resurseffektivt, säger Elise Andersson, Inköp- & Sortimentsansvarig Frukt och grönt på Coop Sverige.

Restvärme från en intilliggande industri kommer användas till tomatodlingen.

– Tomaterna i Frövi värms upp av restvärmeströmmar från industrin, vilket har en bra klimatpåverkan. Tomater består till största delen av vatten. I dag importeras majoriteten av alla tomater som konsumeras i Sverige från länder i södra Europa och norra Afrika som har jättestora utmaningar med tillgång till vatten. Man ska även ta i beräkning att matsvinnet minskar genom att välja svenskodlat, då de når butik direkt efter skörd, säger Magnus Nilsson, vd för Svenska Odlarlaget.

Tack vare satsningen möjliggörs närodlade tomater året runt, något som stärker svensk självförsörjning. En rapport* framtagen av HUI Research på uppdrag av Coop Butiker & Stormarknader (maj 2023) visar att en majoritet av Sveriges konsumenter anser att säsongskonsumtion och lokal produktion är två av de viktigaste delarna i hållbar livsmedelskonsumtion.

Satsningen på fler växthus runt om i Sverige skapar även utrymme för andra grönsaker på sikt. Fler än 80 procent i HUI:s undersökning kan tänka sig att handla säsongsbaserad frukt och grönt för att i högre utsträckning äta svenskodlat.

– Det kommer att byggas fler växthus av denna typ i Sverige och vi gör för närvarande beräkningar tillsammans med WA3RM, på fler svenskodlade produkter, så som paprika, spetspaprika, sallader, jordgubbar samt andra spännande grödor, säger Magnus Nilsson.

Årets första tomater från Frövi beräknas finnas i butik till i mitten av augusti.

* Undersökningen är genomförd av HUI Research genom en webbenkät med 2 006 respondenter med riksrepresentativt urval avseende på kön, ålder och region. Undersökningsperioden var 24-29 maj 2023.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coops satsning ska ge svenska tomater året runt

Published

on

By

Från sommaren och framåt kommer andelen svenskodlade tomater i Coops butiker att öka markant tack vare en ny växthusodling i Frövi några mil norr om Örebro.

Satsningen, som sker i samarbete med Svenska Odlarlaget, kommer stå för en tiondel av svenskarnas tomatkonsumtion årligen. Det betyder 8000 ton tomater per år i växthuset på tio hektar. Utöver fler tomater innebär satsningen även ett hundratal arbetstillfällen samt en mer hållbar livsmedelsproduktion. Växthuset i Frövi är utvecklat av det svenska företaget WA3RM som har en ambition att utveckla svensk grönsaksmarknad genom att projektera och bygga en mängd växthus runt om i Sverige uppvärmda med restvärme från industrin.

– Jag är glad att vi på Coop nu kan erbjuda ännu fler svenska tomater i våra butiker, året runt. Tomater som smakar gott, produceras med hög omtanke på miljön och resurseffektivt, säger Elise Andersson, Inköp- & Sortimentsansvarig Frukt och grönt på Coop Sverige.

Restvärme från en intilliggande industri kommer användas till tomatodlingen.

– Tomaterna i Frövi värms upp av restvärmeströmmar från industrin, vilket har en bra klimatpåverkan. Tomater består till största delen av vatten. I dag importeras majoriteten av alla tomater som konsumeras i Sverige från länder i södra Europa och norra Afrika som har jättestora utmaningar med tillgång till vatten. Man ska även ta i beräkning att matsvinnet minskar genom att välja svenskodlat, då de når butik direkt efter skörd, säger Magnus Nilsson, vd för Svenska Odlarlaget.

Tack vare satsningen möjliggörs närodlade tomater året runt, något som stärker svensk självförsörjning. En rapport* framtagen av HUI Research på uppdrag av Coop Butiker & Stormarknader (maj 2023) visar att en majoritet av Sveriges konsumenter anser att säsongskonsumtion och lokal produktion är två av de viktigaste delarna i hållbar livsmedelskonsumtion.

Satsningen på fler växthus runt om i Sverige skapar även utrymme för andra grönsaker på sikt. Fler än 80 procent i HUI:s undersökning kan tänka sig att handla säsongsbaserad frukt och grönt för att i högre utsträckning äta svenskodlat.

– Det kommer att byggas fler växthus av denna typ i Sverige och vi gör för närvarande beräkningar tillsammans med WA3RM, på fler svenskodlade produkter, så som paprika, spetspaprika, sallader, jordgubbar samt andra spännande grödor, säger Magnus Nilsson.

Årets första tomater från Frövi beräknas finnas i butik till i mitten av augusti.

* Undersökningen är genomförd av HUI Research genom en webbenkät med 2 006 respondenter med riksrepresentativt urval avseende på kön, ålder och region. Undersökningsperioden var 24-29 maj 2023.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Framgång i forskningsprojekt om återvinningsbara flexibla barriärförpackningar

Published

on

By

Forskningsprojektet Circ Pack är avslutat efter drygt två år. Projektets syfte var att samla värdekedjan för att undersöka hur flexibla barriärförpackningar, som ofta används för livsmedel, ska kunna återvinnas. Tack vare projektet finns nu en framkomlig väg mot återvinningsbarhet för förpackningarna.

Ungefär hälften av alla konsumentförpackningar av plast består av plastfilm, men bara en tredjedel av de som samlas in går i själva verket att materialåtervinna. Det beror på att de är gjorda med flera skikt av olika plasttyper (även kallad multilayer-film) som skyddar produkterna mot exempelvis syre och UV-ljus.

Detta gjorde att Svensk Plaståtervinning initierade forskningsprojektet Circ Pack, med bland andra RISE, IVL Svenska Miljöinstitutet och dåvarande FTI (idag Näringslivets Producentansvar, NPA). Projektet leddes av RISE.

Inom Circ pack skulle återvinningsmöjligheterna för flexibla barriärförpackningar undersökas och verifieras. Aktörer från hela värdekedjan har involverats, från materialleverantörer, materialkonverterare, förpackningstillverkare och varumärkesägare, till sorteringsaktörer, återvinnare och användare av återvunnen råvara.

— För att återvinning av dessa förpackningar ska bli verklighet behövde vi involvera och förstå förpackningsindustrin. Varför de använder det material de gör, vilka funktioner förpackningarna behöver uppfylla, vilka utmaningar som finns, och så vidare, säger Rickard Jansson, utvecklingsingenjör på Svensk Plaståtervinning och initiativtagare till Circ Pack.

Roadmap framme

Projektet har pågått i drygt två år och gett flera viktiga insikter. Nu finns en roadmap mot återvinningsbarhet framme.

— Vi har fått svar på många viktiga frågor och kan nu vägleda producenterna kring materialval, sammansättning och design på ett helt annat sätt, menar Rickard Jansson.

Han fortsätter:

— Samtidigt har nya frågeställningar kommit upp som vi vill titta närmare på, förhoppningsvis i ett fortsättningsprojekt. Bland annat vill vi studera tryckteknologier och design eftersom trycket är ett problem vid återvinningen, säger Rickard Jansson.

Näringslivets Producentansvar, NPA, har en nyckelroll i att vägleda och utbilda anslutna producenter i design för återvinning och understryker behovet av forskningsprojekt som detta:

— Sedan en tid tillbaka är både vi på NPA och Svensk Plaståtervinning supporting members av RecyClass. Vi har harmoniserat många av våra riktlinjer efter RecyClass Design for Recycling Guidelines, men det behövs mer kunskap om vad som kan anses vara materialåtervinningsbart i praktiken. Här är forsknings- och utvecklingsprojekt som Circ Pack viktiga för att kunna rådge våra anslutna producenter i dessa komplexa frågor, menar Malin Malmberg, materialspecialist på NPA, Näringslivets Producentansvar.

RISE har varit projektledare och forskningsutförare, och haft en nyckelroll för att koordinera projektpartners insatser och själva utföra oberoende tester när det gäller återvinningsbarheten i praktiken.

— Circ Pack har varit ett lyckat exempel på hur värdekedjan samarbetat för att driva utvecklingen av hållbara förpackningar framåt. Som en oberoende tredjepart har vi underlättat det arbetet och är glada att resultaten blir till verklig nytta i näringslivet, säger Karin Lindqvist på RISE, som har varit Circ Packs projektledare.

För mer information kontakta

Rickard Jansson, utvecklingsingenjör, Svensk Plaståtervinning
Tel: 0767-99 90 18
Mejl: rickard.jansson@svenskplastatervinning.se

Svensk Plaståtervinning arbetar med högkvalitativ sortering och återvinning av plastförpackningar från svenska hushåll, på uppdrag av producenterna. Företaget driver världens största och mest avancerade sorteringsanläggning Site Zero, vilken kan sortera ut tolv sorters plast. Svensk Plaståtervinning har ett 100-tal anställda och huvudkontor i Motala.

Mer på svenskplastatervinning.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.