Connect with us

Marknadsnyheter

MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport och bokslutskommuniké september-augusti 2019/2020

Published

on

Omsättningen växte med 28% jämfört med samma kvartal föregående år.

Perioden juni 2020 – augusti 2020 i sammandrag:

  • Koncernens nettoomsättning för perioden var 55 100 TSEK (43 109 TSEK), vilket motsvarar en ökning med 28% jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden var 7 664 TSEK (5 985 TSEK)
  • Justerad EBITDA för perioden var -1 852 TSEK (5 985 TSEK) (justerat EBITDA avser justerat jämförelsetal avseende forskning och utvecklingsavdrag, förvärvsrelaterade kostnader och effekter från IFRS16)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 25 662 TSEK (29 547 TSEK), en minskning med 13% jämfört med samma period föregående år
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 3,4 US cents (2,6 US cents), en ökning med 29% jämfört med samma period föregående år
  • Resultat per aktie under kvartalet var -0,14 SEK/aktie (-0,00 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för perioden uppgick till 21 565 TSEK (9 075 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 2,0 miljoner respektive 6,4 miljoner under kvartalet, en ökning med 4% respektive 3% jämfört med samma period föregående år

VD kommentar i sammandrag

“Omsättningen i Q4 växte mer än 28% jämfört med samma period föregående år tack vare kontinuerliga förbättringar i snittintäkt per daglig spelare (ARPDAU). Det som främst bidragit till förbättringen av ARPDAU är migreringen av spelare från Quizkampen till Nya Quizkampen, samt den fortsatta tillväxten för Wordzee. Tack vare detta är ARPDAU 29% högre i årets Q4 än motsvarande period föregående år.

Wordzee har den klart högsta ARPDAU och starkaste monetiseringspotential vi har sett i ett spel från MAG och vi ökade investeringarna i user acquisition för Wordzee under slutet av Q4. Vi investerar i user acquisition med en beräknad återbetalningstid på 180 dagar och kommer även fortsättningsvis att satsa på att stötta Wordzee enligt den modellen.

Migreringen av spelare mellan Nya Quizkampen och klassiska Quizkampen fortsätter enligt plan. Runt 40% av alla Quizkampenanvändare spelade Nya Quizkampen i slutet av Q4 och vår ambition är att förflytta 100% av spelarna innan slutet av 2020.

I slutet av Q4 tillkännagav vi förvärvet av frågesportsappen Primetime. Med deras hjälp planerar vi att integrera livesänd frågesport som ett nytt spelläge i Nya Quizkampen för att ytterligare stärka spelarengagemang och spelekonomi.

En fortsatt expansion av Wordzee och Nya Quizkampen vad gäller både spelare och intäkter gör också starten på det finansiella året extra spännande. Vi har gott hopp om att vi kan fortsätta ARPDAU-resan uppåt och bygga en än starkare verksamhet under 2021 och vidare,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Perioden september 2019 – augusti 2020 i sammandrag (12 månader):

  • Koncernens nettoomsättning för perioden var 217 566 TSEK (172 953 TSEK), vilket motsvarar en ökning med 26% jämfört med samma period föregående år
  • EBITDA för perioden var 21 157 TSEK (4 949 TSEK)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 119 734 TSEK (105 260 TSEK), en ökning med 14% jämfört med samma period föregående år
  • Justerad EBITDA för perioden var 5 587 TSEK (4 949 TSEK) (justerat EBITDA avser justerat jämförelsetal avseende forskning och utvecklingsavdrag, förvärvsrelaterade kostnader och effekter från IFRS16)
  • Resultat per aktie under perioden var -0,66 SEK/aktie (-0,52 SEK/aktie)

Presentation & rapport

Den 21 oktober kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här https://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på Twitter under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig påhttps://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.

Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2020 klockan 08:00.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, och har skapat en katalog av spel som Ruzzle, Word Domination, WordBrain och Quizkampen som har laddats ned över 250 miljoner gånger. MAG har kontor i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Email: info@fnca.se. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svensk bioplast får amerikanskt certifikat för komposterbarhet

Published

on

By

Kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från GAIA Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av BPI i USA. Sedan tidigare hade Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.
– Nu kan vi visa varumärken och kunder att Biodolomer är certifierat av de två mest respekterade myndigheterna i världen, säger VD Peter Stenström

BPI (Biodegradable Products Institute) är USA:s ledande kontrollorgan för komposterbara produkter och förpackningar sedan mer än 20 år. Genom tredjepartsverifiering säkerställer man att alla påståenden om komposterbarhet stöds av vetenskapliga bevis, som amerikanska myndigheter kräver. Certifikatet avser industriell kompostering.

Gaia Biomaterials certfikat gäller för Biodolomer i olika filmapplikationer – till exempel matkassar. Men fler certifieringar är på gång.

– Vi har tillverkat Biodolomer i nio år, säger vd, Peter Stenström.

– Till skillnad från i många andra bioplaster används inget material som odlas på åkermark. Det är baserat på krita som är ett av världens vanligaste material.

– Biodoloner ger inga mikroplaster och orsakar upp till 80 % mindre CO2 än fossila plaster om det förbränns.

Biodolomer används för en mängd olika filmapplikationer, som matkassar, soppåsar, förkläden och olika jordbruksändamål.

Granulat av Biodolomer kan användas för nästan alla produktionsmetoder som används för fossil plast. Det gör det möjligt att använda det för ett stort antal engångsprodukter från sugrör och bestick till ölglas, flaskor och matförpackningar.

En allt tydligare uppfattning i förpackningsindustrin är återvinning inte kan lösa alla problem med plastavfall. Komposterbara material är en viktig del av lösningen – speciellt när det gäller matförpackningar – och de kräver inte ny infrastruktur.

– Ett stort problem är förpackningsmaterial som hamnar i matavfall och kontaminerar detta så att det inte kan komposteras. Med BPI-certifierade material som Biodolomer är det inte ett problem.

Gaia Biomaterials är baserade i Helsingborg och bland ägarna finns Investment AB Latour och den svenska statliga investeringsfonden Almi Invest Greentech.

Peter Stenström
CEO
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

‭+46 70-885 34 37‬

www.gaiabiomaterials.com

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mobile Phone Takes Streaming Video to the Next Level

Published

on

By

Sound Dimension Creates a New Home Movie Experience

Sound Dimension, a leader in innovative AI-based sound solutions, makes it possible to enjoy multispeaker movie sound without a soundbar or surround sound system. The technology, called AiFi Together Video, integrates directly into streaming service apps and delivers a significantly enhanced audio experience when mobile phone speakers are synchronized with TV sound.

”We recently introduced AiFi Together Video for streaming services. This means that providers can now offer their users a powerful audio experience from an ordinary TV, or even from an iPad. The movie experience is taken to a new level when we, in a way that is completely intuitive for the user, synchronize ordinary mobile phones and turn them into surround speakers,” says Sound Dimension’s CEO Rickard Riblom.

For streaming services, AiFi Together Video not only means an improved experience for users, the technology also creates opportunities for increased revenue. The streaming video market is worth USD 96 billion per year according to Statista.com, and is growing rapidly. However, one of the industry’s biggest challenges is getting new users to their apps and keeping users engaged. Streaming services that offer AiFi Together Video can get many more active users as multiple mobile phones are active at the same time when users watch a movie or TV series.

”We can simply multiply the number of daily users for a streaming service. Once inside the streaming service’s app, new users can also discover other movies or series and increase their use of the service,” says Rickard Riblom. For Sound Dimension, this means that we can offer the streaming service to pay us only when they receive increased revenue – a classic win-win situation.

A link to a demo app for AiFi Together Video is available on the AppStore: https://apps.apple.com/se/app/aifitogether-video/id6479789063

For more information about Sound Dimension AB, please contact:

Rickard Riblom, CEO Sound Dimension AB Phone: +46 704442479 Email: rr@sounddimension.se https://sounddimension.se/

About Sound Dimension

Sound Dimension has developed patented and award-winning technical solutions that combine audio technology and artificial intelligence (AI). The company develops, sells and licenses its AiFi technology (short for Artificial Intelligence Fidelity) to enable all available speakers to connect – regardless of brand or type – to a unified audio experience, optimized by AI. The goal is for AiFi to establish a new de facto standard for sound. Sound Dimension has developed AiFi Streaming, which is marketed to streaming service providers, and AiFi Inside, which is aimed at manufacturers of Bluetooth speakers. Sound Dimension was founded in 2013 and is headquartered in Karlstad. The company was listed on the Spotlight Stock Market in October 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intresseanmälan öppen för nyproducerade bostadsrätter i Horns Strand, Västervik

Published

on

By

I vacker skärgårdsnatur, i Horns Strand strax utanför Västervik, planerar Enkla Hem att uppföra ca 130 klimatsmarta bostadsrätter, med hållbara energilösningar, egna uteplatser samt gemensamhetsytor för umgänge och lek. Husen kommer att byggas i fyra etapper de första 52 par- och radhusen har planerad byggstart under 2024/2025, och kommer att byggas av Svensk Husproduktion.

Horns Strand ligger strax utanför Västervik – Vacker mellan skog och hav. Det är en typisk skärgårdsnatur med tallar, blåbärsris och ljung i en sluttning ned mot havet. På gångavstånd finns vackra strövområden av olika karaktär. Naturen i området har klassats som mycket vacker med många bevaransvärda arter och miljöer. Bad, havsklippor, strandängar, skärgårdsskog och klapperstensfält. Örserumsviken som ligger i närheten till området ligger inom Tjust Skärgård vilken anses vara en av de vackraste i Sverige. Längs Hornsvägen finns upplyst cykelbana in till centrum och bra bussförbindelse.

De 52 bostäderna som nu uppförs, är första etappen av fyra planerade. ”Vi ser ett stort behov av boenden i Västervik, och vi satsar både på mindre och större lägenheter”, säger Emanuel Vardi, VD på Enkla Hem. ”Många önskar att bo i lite mer lantlig omgivning, bara kommunikationer fungerar för skola och arbete, och det gör det ute i Horn. Där ska vi ge köparna det de vill ha, för en gemensam och hållbar framtid.”

Välkommen med din intresseanmälan via webben på enklahem.se där du även kan se bostädernas planritningar. 

Kontaktinformation:
Emanuel Vardi, VD
emanuel.vardi@enklahem.se
073-504 08 85

Enkla Hem är ett fastighetsbolag som projekterar, förvärvar, producerar och förvaltar bostäder och samhällsnyttiga fastigheter i växande kommuner. För Enkla Hem är det långsiktiga och hållbara fastighetsägandet viktigt. Enkla Hem planerar förvaltning, byggnationer och renoveringar till minsta detalj för att kunna erbjuda energieffektiva, välplanerade och yteffektiva bostäder. Ett bättre hem som bidrar till en genuin hemkänsla länge.

Enkla Hem är ett onoterat bolag med huvudkontor i Linköping. Läs mer på www.enklahem.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.