Connect with us

Marknadsnyheter

Majoritet av svenskarna känner inte engagemang på jobbet – ny bok vill skapa förändring

Published

on

Ungefär var tredje svensk trivs inte på jobbet och endast en sjundedel menar att de är engagerade i sitt arbete. Den nya boken Börja göra, utgiven av Liber, är fylld med tips för att börja göra rätt saker som ökar engagemang, välmående och prestation på arbetsplatsen.

Omslag PR fr Brja gra

— Vi drömmer om att fler ska säga att de har ett arbete som de brinner för, att de går dit för att de vill, inte för att de måste. Vi vill bidra till ett mer engagerat och välmående Sverige där den psykiska ohälsan blir lägre och lägre. Vi vill hjälpa till att skapa förutsättningar för individer, team och organisationer att öka sitt välmående samtidigt som de ökar sin prestationsnivå. Allt för att skapa hållbara resultat över tid, säger Niklas Delmar, en av författarna till boken.Utifrån perspektiven medarbetarskap, ledarskap och medarbetarkommunikation får läsaren, lära sig hur man stöttar individer, team och organisationer i sin utveckling. Börja göra är boken för alla att ha som följeslagare i arbetslivet och i jakten på engagemang,

älmående och goda prestationer. Genom att prioritera ett fåtal saker som föreslås i boken, små steg i rätt riktning, kan ens organisationskultur förändras i grunden. En studie från 2018 visar till exempel att personer som behandlas vänligt på jobbet är 278 procent mer generösa och vänliga mot sina kollegor, jämfört med de som inte får samma typ av uppskattning.Läsaren ska uppleva att det är lätt att göra rätt. Boken bygger på forskning och vetenskapliga teorier, men fokus är på de många konkreta verktyg och tips för läsaren att använda i sin verksamhet. Majoriteten av framgångsrika organisationer prioriterar kommunikation och dess effekter på allvar, det är en naturlig och självklar del i alla strategier, mål och processer. De organisationerna har också förstått att kommunikation inte ska ut, den ska in i människors medvetande och skapa konkret handling.

Corona-pandemin ställer krav på digitalt ledarskap
Under pandemin har det digitala distansarbetet ökat och författarna ger i boken tips på hur man leder och engagerar sina medarbetare digitalt. Många ledare är övertygade om att ett mejl eller en nyhet på intranätet ska förflytta medarbetares kunskap, attityder och beteenden. Men att skapa engagemang och tydlighet i en värld av ökat distansarbete ställer högre krav på ledarskapet, inte mindre. När medarbetare känner att deras chef ser och uppskattar deras genomförda arbete så ökar engagemanget med 60 procent i organisationer som från början har ett lågt engagemang.

Det är i kombinationen mellan de stora manifestationerna och de små samtalen som du för din organisation framåt, både vad det gäller utveckling, välmående och resultat. De små samtalen kommer att vara särskilt avgörande. Våra psykologiska behov förändras inte för att vi arbetar mer digitalt, de måste fortfarande tillfredsställas i så hög grad det går. — ur boken.

Niklas Delmar har lång erfarenhet av kraften i ett ansvarstagande medarbetarskap och ledarskap.
Johan Book har arbetat med ledarutveckling, teamutveckling och förändringsledning i många år. Johan har tidigare gett ut boken Ledarutmaningen.
Emma Egnell är kommunikationsexpert med fokus på medarbetarkommunikation.

Med många års erfarenhet i bagaget startade författarna organisationen Hej Engagemang, där de arbetar rådgivande med att skapa engagemang och välmående för medarbetare på företag och organisationer.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.