Connect with us

Marknadsnyheter

Många anställda vill ha garanterad anonymitet för att våga använda visselblåsarkanaler

Published

on

En ny visselblåsarlagstiftning träder i kraft den 1 december 2021 till följd av krav i nytt EU-direktiv. En nyligen genomförd undersökning visar att många arbetsgivare inte vidtagit åtgärder för den kommande lagstiftningen, samt att många arbetstagare endast vill slå larm om de garanteras anonymitet. 

Med snart ett år kvar till lagen träder i kraft uppger en majoritet av de tillfrågade i undersökningen utförd av YouGov att deras arbetsgivare inte har tillfredsställande interna rapporteringskanaler eller att de inte känner till om deras arbetsgivare har det.

Mer än hälften av de tillfrågade vill att visselblåsarärenden inte ska hanteras och utredas av arbetsgivaren, utan av en extern part, exempelvis ett säkerhetsföretag eller advokatbyrå. Cirka hälften av de tillfrågade säger att de utan tvekan skulle slå larm om de fick vetskap om allvarliga oegentligheter, men en tredjedel av de tillfrågade skulle endast larma om de var garanterade anonymitet. 5 procent av de tillfrågade uppger sig vara rädda för utfrysning eller andra repressalier och att det gör att de inte skulle våga slå larm.

Analysföretaget YouGov genomförde på uppdrag av 2Secure även en undersökning år 2016. Undersökningarna har jämförts och kvoten positivt inställda till att slå larm om allvarliga oegentligheter är lika stor i de båda undersökningarna, men i den nya undersökningen uppger fler än tidigare att de kräver garanterad anonymitet för att de ska våga slå larm. 

”Det ligger i linje med vad våra kunder anser är viktigt. Vissa lösningar innebär att mottagaren av ärenden är anställd på företaget och alltså inte oberoende. Det är avgörande att ett visselblåsarärende aldrig når eller utreds av den som är föremål för anmälan. Därför är det viktigt att det är en extern part som gör den första bedömningen av inkomna ärenden” säger Alexandra Sandberg, tjänsteägare 2Secures visselblåsarlösning.

EU-direktivet
Det nya direktivet ställer krav på att företag med fler än 50 anställda eller kommuner med fler än 10 000 invånare ska inrätta interna rapporteringskanaler, ofta kallat visselblåsarlösning. Vidare ställs krav på väl utformade interna rutiner för hantering och återkoppling i visselblåsarärenden inom specifika tidsramar. Lagen träder i kraft den 1 december 2021.

Undersökning om visselblåsning
Enligt undersökningen som YouGov gjorde tillfrågades personer med anställning i åldrarna 18-65 år om deras inställning till visselblåsning. Undersökningen visar att 70 procent av de tillfrågade uppger att deras arbetsgivare inte har en tillfredsställande visselblåsarlösning eller att de inte vet om sådan finns. Resultatet pekar vidare på att företag och organisationer ännu inte vidtagit åtgärder för den kommande lagstiftningen, eller inte har informerat sina anställda tillräckligt om existerande visselblåsarkanaler.

”GDPR lärde många att det lönar sig att börja arbeta med anpassning till ny lagstiftning i ett tidigt skede. Rutiner bör vara upparbetade och fungerande när lagstiftningen träder i kraft. En effektiv visselblåsarkanal är avgörande för organisationers riskhanteringsarbete och för att stärka förtroendet för arbetsgivaren”, säger Alexandra Sandberg, tjänsteägare 2Secures visselblåsarlösning.

FÖR KONTAKT OCH MER INFORMATION:
Alexandra Sandberg, tjänsteägare 2Secures visselblåsarlösning
alexandra.sandberg@2secure.se
+46 720 05 51 85

OM 2SECURE
2Secure är ett konsultbolag specialiserat på säkerhet, risk- och krishantering för privata och offentliga aktörer med höga krav. Vi har sedan starten 2006 varit en nyskapande och marknadsledande helhetsleverantör av professionell säkerhetsrådgivning och kvalificerade säkerhetstjänster.
www.2secure.se

Fakta om EU-direktivet
Under 2019 antogs ett EU-direktiv som kommer att ligga till grund för en ny svensk lagstiftning avseende visselblåsning under 2021. Det nya direktivet ställer krav på att företag med fler än 50 anställda eller kommuner med fler än 10 000 invånare ska tillhandahålla en visselblåsarlösning. Vidare ställer EU-direktivet krav på väl utformade interna rutiner för hantering och återkoppling i visselblåsarärenden inom specifika tidsramar.

Mer om EU-direktivet:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1937&from=EN

2Whistle är en säker webbaserad systemlösning dit anställda, leverantörer, kunder eller allmänheten kan vända sig för att rapportera misstänkta allvarliga oegentligheter dygnet runt, året om. Lösningen möjliggör anonym rapportering via webb och telefon.

Den webb-baserade systemlösningen är kompletterad med extern ärendehantering utav utredare och handläggare. Det är handläggare på 2Secure som tar emot ärendet och för all dialog med visselblåsaren under hela processen för att på så vis stärka förtroendet och oberoendeskapet för lösningen. Kunden får en rekommendation till vidare åtgärder i varje ärende. Samtliga inkommande ärenden handläggs av särskilt utsedd personal på 2Secure med gedigen utredningserfarenhet. All information som kommer in genom 2Whistle hanteras helt konfidentiellt och plattformen möjliggör total anonymitet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nacka på prispallen – tredje bäst i Sverige på service till företag bland storkommunerna

Published

on

By

Nacka klättrar i toppen över Sveriges bästa näringslivskommuner, enligt den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som SKR publicerar idag. Nacka får återigen bäst NKI-resultat i landet för kommuner som har fler än 100 000 invånare, samt placeringen tredje bäst bland kommuner över 40 000.

Nacka kommun får i år ett mycket högt betyg för sin service till företag, från indexvärde 79 för 2022 till 81 för 2023. Det innebär att Nacka nu har höjt sig till den absoluta toppen i mätningen – från ”högt indexvärde” till ”mycket högt indexvärde” – som genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. Det är flera områden som särskilt utmärker sig och har gått framåt, bland annat bygglov, livsmedelskontroll och markupplåtelse.

Myndighetsservicen är prioriterad i Nacka kommun och en av de vanligaste kontakterna företagare har med sin kommun är genom tillstånd och tillsyn. De områden som mäts är följande (föregående års värde inom parentes): Brandskydd 85 (81), bygglov 77 (75), markupplåtelse 77 (70), miljö- och hälsoskydd 76 (81), livsmedelskontroll 84 (82) och serveringstillstånd 92 (96). Total ranking 81 (79).

– Nacka kommun ska vara en möjliggörare för företagens framgång och jag vill att vi ska vara snabba, enkla och tydliga i vår myndighetsutövning. Därför är det glädjande att se att företagarna återigen ger oss höga betyg. Vi satsar mycket på en levande dialog där en av höjdpunkterna för mig i mitt arbete är de många besöken jag får göra ute hos företagen för att lyssna in behov och förstå deras vardag, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska ha Sveriges bästa näringslivsklimat, vilket ställer höga krav på att vi som kommun ständigt utvecklar oss och ligger i framkant. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att digitalisera tillståndsprocesser och beslut och under 2023 blev vi första kommun i Sverige med helt automatiserade beslut.  Det frigör tid för bygglovhandläggarna att arbeta med mer komplicerade ärenden och kvalificerad rådgivning. Årets fina NKI-resultat är något som sporrar oss ännu mer framåt i arbetet, säger stadsdirektör Victor Kilén.

Att företagen ses som livsnerven för samhällets välfärd är ett faktum som näringslivsdirektör Mathias Forsberg gärna lyfter fram som en del av Nacka kommuns framgångsrecept:

– Under det senaste året har vi jobbat strategiskt med att utveckla vår Företagsservice, där vi nu har en dedikerad serviceorganisation på plats med kvalificerade tjänstemän som på bästa sätt kan möta och förstå företagens många gånger komplexa vardag.

– Vi vill rikta ett stort tack till de företagare som tagit sig tid att svara på enkätundersökningen, som inte bara ger oss ett kvitto på att vårt arbete ger goda resultat utan även hjälper oss att förstå och se hur vi kan utveckla servicen ännu mer, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2023.
Länk till hela undersökningen:
https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/fortsattgottbetygatkommunersarbetemedforetagsklimat.81476.html

 

Mer information

Mats Gerdau
Kommunstyrelsens ordförande Nacka kommun
08–718 92 00
mats.gerdau@nacka.se

Mathias Forsberg
Näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör Nacka kommun
08–718 90 12
mathias.forsberg@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig Nacka kommun
08-718 92 34
helene.andersson@nacka.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

WoodUpp inleder samarbete med EKPR & Kommunikation

Published

on

By

Danska WoodUpp väljer EKPR & Kommunikation som sin samarbetspartner. Tillsammans med byrån vill företaget växla upp och växa sig desto större på den svenska marknaden. WoodUpp startades 2016 av Mads Vesterby som ett skolprojekt med grund för en passion av nordisk design. År 2018 revolutionerade WoodUpp marknaden med lanseringen av den banbrytande Akupanelen, vilket banade väg för deras imponerande tillväxt. Idag finns WoodUpp med i projekt över hela värden, där deras produkter används för att förbättra akustiken i olika typer av miljöer.

– Vi hjälper människor att skapa fantastiska rum genom vår nordiska design. Våra produkter förvandlar både ljud och den visuella upplevelsen i rummet och gör en positiv inverkan på människors liv. Vi har under kort tid växlat upp väldigt fort, men utan att tumma på våra värden om en hållbar produktion och kvalitet. Vi ser fram emot vårt samarbete med EKPR och resan till att expandera och ytterligare på den svenska marknadnen inom flera segment, säger Stine Brorsen, VD WoodUpp Sverige.

Samtliga produkter tillverkas i Ribe, Danmark där företaget är hängivna en hållbar produktion, genom att kombinera kvalitet och design samt säkerställa att varje produkt som lämnar fabriken är av absolut högsta klass.

– WoodUpp är ett smart företag som erbjuder flexibla och moderna lösningar för privatpersoner som företag genom en hållbar produktion. Vi vet alla vikten av att skapa bra akustik och det har WoodUpp lyckats med. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete tillsammans, där vi satsar på tillväxt! Säger Madeleine Ek Brentmar, VD EKPR & Kommunikation.

2022 grundades WoodUpp Sweden AB av Stine och Martin Rauschenberg Brorsen tillsammans med WoodUpp Group. Deras långvariga relation med Mads, Mikkel och Troels möjliggjorde etableringen av WoodUpp i Sverige. Stine har en bakgrund som inredningsdesigner och är VD för WoodUpp Sverige och Martin arbetar som Business Developer. Deras gemensamma målsättning är att skapa enastående inredningslösningar och erbjuda WoodUpps kunder den bästa möjliga kundservicen.

EKPR & Kommunikation Telefon: 08-667 22 06 E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB levererar hybridelektrisk framdrivning till ny färja från MaineDOT som förbinder ösamhälle med fastlandet

Published

on

By

  • ABB:s grid-to-propeller-lösningar ska driva den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och ön Islesboro i Maine, USA
  • Ösamhället Islesboro förlitar sig på färjeförbindelsen för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster på fastlandet
  • ABB:s heltäckande lösning kommer att bidra till att minska utsläppen i linje med delstatens mål och samtidigt maximera fartygets tillförlitlighet och drifttid

ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.

Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik. ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.

Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster. Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.

Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.

“Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine”, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. “ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.”

“I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar”, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. “Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.”

2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island. Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 April 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.