Connect with us

Marknadsnyheter

MEKO stärker sin position i norra Europa – expanderar i Finland och in i Baltikum

Published

on

MEKO (tidigare Mekonomen Group) har ingått avtal om att förvärva Koivunen, den ledande distributören av bildelar och tillhörande tjänster i Finland och Estland, med verksamhet även i Lettland och Litauen. Företagsvärdet är 122 miljoner EUR (1 280 miljoner SEK) på kontant- och skuldfri basis. Därmed utökar MEKO sin nuvarande finska verksamhet och etablerar sig i Baltikum. Genom expansionen kommer MEKO att ha en närvaro runt Östersjön och stärka sin position som norra Europas ledande aktör på fordonseftermarknaden.

Koivunen hade en försäljning om cirka 1 740 miljoner SEK och en EBIT om cirka 98 miljoner SEK under räkenskapsåret 2021. Cirka 70% av omsättningen 2021 genererades i Finland och 30% i Estland, Lettland och Litauen. Koivunen äger en stor del av fastigheterna i Finland, Estland och Lettland. Därmed utgör fastigheterna en värdefull tillgång för bolaget och även en väsentlig del av transaktionsvärdet. MEKO planerar att utvärdera den långsiktiga ägandestrategin för fastigheterna. Förvärvet förväntas generera årliga synergier om 40 miljoner SEK på grund av kompletterande geografisk närvaro samt överlappningar i leveranskedja, inköp och andra verksamhetsområden, med förväntad full effekt under 2024.

Genom förvärvet etablerar sig MEKO som den ledande aktören i Finland, där företaget idag har en relativt liten verksamhet, och i Estland, där man idag inte har någon närvaro. Förvärvet expanderar också MEKO:s verksamhet till Lettland och Litauen. Koivunens distributionskanaler inkluderar konceptanslutna och fristående verkstäder och återförsäljare, industrikunder och export. Koivunen kommer att verka som ett eget affärsområde inom ramen för MEKOs befintliga bolagsstruktur och “multi-brand-strategi”. Affärsområdet kommer även att inkludera MEKOs nuvarande verksamhet i Finland.

Jag är mycket glad att kunna kommunicera detta viktiga steg. Förvärvet av Koivunen ligger i linje med vår väl beprövade strategi att skapa värde genom noga utvalda förvärv, vilket vi tidigare gjort i Sverige, Norge, Danmark och Polen. Koivunen är ett välmående företag med starka varumärken som kommer att fortsätta att utvecklas i sin befintliga företagsstruktur som eget affärsområde. Med Koivunen i MEKO tar vi ett tydligt steg mot målet att vara den bästa och mest heltäckande partnern för alla som äger och servar fordon i norra Europa”, säger Pehr Oscarson, MEKOs vd och koncernchef.

“Genom att addera Koivunen till MEKO stärker vi ytterligare vår position som den ledande eftermarknadsaktören för fordonsindustrin i Norra Europa och skapar ytterligare tillväxtmöjligheter som kommer att gynna våra kunder, anställda och aktieägare”, säger Robert M. Hanser, styrelseordförande i MEKO.

”Koivunen har en lång tradition som ett familjeägt företag med engagerade partners och medarbetare som sätter kunderna i första rummet. Vi är glada över att Koivunen landar i goda händer och blir en del av MEKO, en imponerande branschledare i norra Europa. Detta steg innebär många fördelar, inte minst en ökad möjlighet för våra varumärken att växa sig starkare och dra nytta av kraften som kommer av att vara en del av en större koncern. Vi ser fram emot att följa resan framåt”, säger Jukka Kock, styrelseordförande för Koivunen Oy.

Förvärvet av Koivunen är i linje med MEKOs tillväxtstrategi i norra Europa och nästa steg i exapansion kring Östersjöregionen, efter de tidigare förvärven av FTZ och Inter-Team 2018. Förvärvet strategiska motiv är att stärka bolagets marknadsposition och tillväxt samt att dra nytta av synergier och andra effektivitetsvinster. Att delta i marknadskonsolideringen ger resurser för att stärka MEKOs position i en konkurrensutsatt miljö och att fortsätta leda transformationen mot en framtid med en elektrifierad bilpark. Transaktionen förväntas också öka skalfördelar för MEKO:s nuvarande verksamhet i Finland och ge synergier inom distribution, lagerhållning, inköp, gemensamma erbjudanden kring egna reservdelsvarumärken, samt digitalisering och konceptutveckling för koncernen.

Transaktionen och synergier

MEKO har ingått ett avtal om att förvärva Koivunen för ett företagsvärde om 122 miljoner euro (1 280 miljoner SEK) på kontant- och skuldfri basis. Förvärvet förväntas slutföras under tredje kvartalet 2022.

Förvärvet förväntas ha en positiv effekt på MEKOs vinst per aktie om 1,50 – 2,00 SEK och generera årliga synergier om 40 miljoner kronor med förväntad full effekt under 2024.

De kommande årens integrationskostnader förväntas vara ej materiella, då Koivunen kommer att fortsätta att verka som en fristående verksamhet, i linje med MEKOs tidigare förvärv. Transaktionskostnaderna för förvärvet beräknas till 25 miljoner kronor.

MEKO utvärderar ständigt sina långsiktiga finansiella mål utifrån marknadsförhållanden och förändringar i företagsstrukturen. MEKOs befintliga finansiella mål kvarstår.

Finansiering

Förvärvet finansieras kontant genom befintliga likvida medel och bankfacitiliteter.

Rådgivare

SEB Corporate Finance har agerat som finansiell rådgivare till MEKO i samband med förvärvet. Hannes Snellman har varit juridisk rådgivare i samband med förvärvet.

Presskonferens

Till följd av MEKOs förvärv kommer en telefonkonferens att hållas på engelska klockan 10:00 CEST den 14 juni 2022. För informaiton om deltagande, se separat pressmeddelande.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef för MEKO AB,

Telefon: 08-464 00 00, Epost: pehr.oscarson@mekonomengroup.com

Åsa Källenius, CFO för MEKO AB

Telefon: 08-464 00 00, Epost: asa.kallenius@mekonomengroup.com

Fredrik Sätterström, IRO för MEKO AB
Telefon: 08-464 00 00, Epost: fredrik.satterstrom@mekonomengroup.com

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Pehr Oscarsons försorg, för offentliggörande kl 07:30 den 14 juni 2022. Pressmeddelandet publiceras på svenska, engelska och finska. Den svenska versionen utgör originalversion och har översatts till engelska och finska.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atlas Copco Group Awards uppmärksammar innovation, marknadsföring och effektivitet

Published

on

By

Nacka den 25 april 2024: I år uppmärksammar Atlas Copco Group Awards en innovation för att öka energieffektiviteten genom kompressordesign, nya tillväxtmöjligheter inom rymdsimuleringssystem genom en strukturerad marknadsföringsstrategi samt en stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess i en tillverkningslinje.

”Vi säger att det alltid finns ett bättre sätt att göra saker. Vinnarna av Atlas Copco Group Awards 2024 visar att strävan efter innovativ teknik, effektivitet och imponerande lagarbete innebär att mottot att göra saker på ett bättre sätt är mycket närvarande i vårt dagliga arbete”, säger Mats Rahmström, VD och koncernchef för Atlas CopcoGroup. ”Dessa utmärkelser är ett verkligt bevis på det imponerande värdeskapande som vi alltid strävar efter att ge våra kunder.”

Prisutdelningen hölls på årsstämman i Stockholm den 24 april och tre priser delades ut.

John Munck-priset, som instiftades 1988, delas ut varje år för att belöna den person eller grupp av personer som under året gjort den bästa insatsen inom innovativ teknisk utveckling. I år går priset till Roel Adriaensen, Dennis Scheers, Jan Vansweevelt och Michael Willemse i divisionen Industrial Air inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Teamet bakom VSDs bygger på en fantastisk produkt och har tagit ett stort steg framåt när det gäller kompressordesign för att ytterligare förbättra den innovativa frekvensomriktaren. Genom att integrera ny programvara i en produkt som redan är inriktad på att leverera energieffektivitet har VSDs inte bara bidragit till mätbara hållbarhetsfördelar utan också i hög grad bidragit till ökat kundvärde eftersom varje kund får prestanda och effektivitet optimerad för sin applikation, sina behov och sina förutsättningar.”

Peter Wallenberg-priset, som instiftades 1996, delas ut varje år för att belöna utmärkt säljmannaskap samt utveckling och implementering iav er avancerade och kundanpassade marknadsföringsmetoder. I år går priset till Barat Mhaitre, Thomas Palten och Alexander Richardson i divisionen Scientific Vacum inom affärsområdet Vakuumteknik och motiveringen lyder:

”I tider då det finns en vision för många nationella försäljningsprogram runt om i världen att befolka månen, har teamet bakom SPACE-strategin använt en strukturerad marknadsföringsstrategi för att utforska nya tillväxtmöjligheter för rymdsimuleringssystem. Med hjälp av en strukturerad affärsutveckling och fokuserad produktplattformsportfölj är Scientific Vacuum inställda på att uppnå en imponerande tillväxttakt och intäkter. Tidiga framgångar skalas nu upp med ytterligare varumärken och en geografisk täckning som sträcker sig över hela världen, med vilka teamet siktar mot stjärnorna!”
 

Giulio Mazzalupi-priset, som instiftades 2018, syftar till att belöna en person eller ett team för betydande bidrag till att förbättra och genomföra processer som syftar till att leverera produkter eller tjänster till kunder på det mest tillfredsställande, hållbara, kostnadseffektiva och snabba sättet. I år går priset till Johan Dom, Marcel Horemans, Karel Vennens och Dave Verresen i divisionen Airtec inom affärsområdet Kompressorteknik och motiveringen lyder:

”Genom att utveckla och implementera specifika lösningar för komponentdistribution, nya processer, förändringshantering och utbildning har den så kallade ’Automated Air End manufacturing line’ genererat en mycket stabil, kostnadseffektiv och alltmer hållbar produktionsprocess. Genom att använda mekanisk ”fingerspitzgefühl” för att arbeta i de mest komplexa processerna inom industriell tillverkning har teamet bakom tillverkningslinjen för automatiserade luftändar verkligen visat hur operativ excellens kan uppnås.”

För mer information, kontakta:

Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef
+46 72 855 93 29
media@atlascopco.com

Daniel Althoff, Chef Investerarrelationer
+46 76 899 95 97

ir@atlascopco.com

Om Atlas Copco Group:

Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Fastighetsbolaget Emilshus AB (publ) den 25 april 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Fastighetsbolaget Emilshus AB (”Bolaget”) har hållits den 25 april 2024. Vid årsstämman fattades med erforderlig majoritet bland annat de beslut som framgår nedan.

Disposition avseende Bolagets resultat m.m.
Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade om en utdelning på preferensaktierna fram till nästkommande årsstämma, om totalt 2 kronor per preferensaktie med utbetalning vid fyra tillfällen om vardera 0,50 kronor per preferensaktie, med avstämningsdagar, i enlighet med vad som följer av Bolagets bolagsordning, den 28 juni 2024, den 30 september 2024, den 30 december 2024 och den 31 mars 2025. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske för stamaktier av serie A och B. Återstoden av den ansamlade vinsten balanseras i ny räkning varav viss del kan tas i anspråk, så att samtliga nya preferensaktier som kan komma att emitteras med stöd av stämmans bemyndigande ska ge rätt till utdelning från och med den dag de blivit införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse och revisor m.m.
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå sex för tiden intill nästa årsstämma. Till styrelseledamöter omvaldes Johan Ericsson, Björn Garat, Jakob Fyrberg och Elisabeth Thuresson, Rutger Källén, samt nyvaldes Ulrika Valassi. Johan Ericsson omvaldes vidare till styrelsens ordförande. Till Bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget KPMG AB, med Mattias Johansson som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöterna ska utgå med 300 000 kronor till styrelsens ordförande, och med 150 000 kronor vardera till styrelseledamöter, som inte är anställda i Bolagets koncern. Det beslutades vidare att 40 000 kronor ska utgå till varje ledamot i styrelsens revisionsutskott, och att 15 000 kronor ska utgå till varje ledamot i övriga utskott, och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om godkännande av ersättningsrapport
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättning till ledande befattningshavare under räkenskapsår 2023.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av stamaktier av serie B, preferensaktier samt teckningsoptioner och/eller konvertibler med rätt att teckna/konvertera till stamaktier av serie B eller preferensaktier. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor.

Det totala antalet aktier som omfattas av sådana nyemissioner ska rymmas inom aktiekapitalets gränser vid var tid gällande bolagsordning, och får motsvara sammanlagt högst tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman 2024.

För mer detaljerad information och fullständiga förslag avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen till årsstämman, vilken finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.emilshus.com.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jakob Fyrberg, VD
E-post: jakob.fyrberg@emilshus.com
Telefon: 0705-93 95 96

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per den 31 mars 2024 till 820 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 139 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.