Tanalys

Nära åtta av tio bilförare distraheras av bilens touch screen i trafiken

Tre fjärdedelar av svenskarna har någon gång åkt bil där de upplevt att förarens uppmärksamhet riktats åt ett annat håll än själva körandet och den allra vanligaste distraktionen är mobiltelefonen. Men bilens touch screen tar också ofta fokus från bilkörandet. För nära åtta av tio bilförare som har en touch screen i bilen händer det att den tar fokus från körandet. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring gjort i samarbete med Kantar Sifo.

Det kan räcka med ett ögonblicks fokus på annat än bilkörningen för att en olycka ska inträffa i trafiken. Trots det uppger tre fjärdedelar (75 procent) av svenskarna att de någon gång åkt bil med en förare som riktat uppmärksam-heten åt annat än själva körandet, bara 13 procent uppger att de aldrig har upplevt det. Det visar en ny undersökning*.

– När så pass många har upplevt att uppmärk-samheten ligger på annat än körningen så inne-bär det en allvarlig trafikrisk. Det här är en oroväckande utveckling eftersom den här typen av upp-märksamhetstapp som uppstår kan jämföras med det som inträffar när man druckit alkohol. Det är också en anledning till att det är lagstadgat att man som förare inte får knappa på mobilen när man kör, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Så många anger att förarens fokus riktats bort från körningen på grund av:
Mobiltelefon 57 procent
Samtal med andra i bilen 28 procent
Touch Screen som hör till bilen 26 procent
Musik eller radio 17 procent

Av de bilförare som har en touch screen i bilen uppger nästan åtta av tio (77 procent) att det händer att den tar fokus från körandet.

– Det är olyckligt om bilens touch screen blir en distraktion, för den ska ju vara till som ett verktyg och en hjälp för föraren. Ett bra sätt att undvika att bli distraherad under bilfärden är att alltid ställa in radiokanal, podcast eller den musikapp man vill lyssna på innan man ens startar bilen. Ett annat tips för att undvika att inmatning på GPS:en tar fokus från bilkörningen är att förbereda sin resa genom att slå in destinationen redan före bilen börjar rulla, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1100 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

För mer information välkommen att kontakta:

Tina Halldén, kommunikationschef: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21

Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65

Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se

Exit mobile version