Tanalys

Nick’s och Matsmart tar upp kampen mot matsvinnet: Lanserar proteinbar gjord på räddade ingredienser

Lagom till träningsmånaden januari lanserar Nick’s och Matsmart en proteinbar gjord på 40% räddade ingredienser. På så vis vill man bidra till att minska svinnet inom matproduktionen och samtidigt inspirera fler till att tänka kreativt runt sitt produktionsspill.

En tredjedel av all mat som produceras i världen blir till svinn, varav majoriteten av svinnet uppstår innan matens ens nått konsumenten.1 Den delen av svinnet har Nick’s och Matsmart bestämt sig för att minska och har därför gemensamt tagit fram en proteinbar gjord på avskurna kanter och restprodukter från Nick’s produktion. 

– Proteinbaren är en härlig mix av våra kunders två favoritsmaker: jordnöt och karamell. Rester som blir över i produktionen och som annars hade slängts har vi nu tagit tillvara på och gjort till en ny, god jordnöts- och karamellbar. Det bästa av allt är att proteinbaren inte bara smakar gott utan även gör gott för planeten, säger Hanna Granebring, Innovation Director på Nick’s.

Att ta tillvara på och återcirkulera all den mat som redan producerats är det allra bästa ur ett klimatperspektiv. Det beror på att i snitt 83 procent av matens klimatavtryck uppstår i produktionen. Detta är att jämföra med transporter som i snitt står för mindre än 10 procent av klimatavtrycket.2

– Vi är otroligt stolta och glada över samarbetet med Nick’s. Matens största klimatpåverkan kommer från framtagningen av själva råvaran och från produktionen. Därför är det så viktigt att ta tillvara på den mat som redan producerats. Samarbetet med Nick’s låter oss göra precis det, något vi hoppas ska kunna inspirera fler till att tänka kreativt kring sitt produktionsspill, säger Tilda Jönsson, Marketing Business Development Manager på Matsmart.

Produkten Protein bar peanut caramel finns tillgänglig online på www.nicks.se, www.matsmart.se, www.matsmart.fi, www.motatos.dk och www.motatos.de med start den 12 januari 2023.

1 https://www.bcg.com/featured-insights/closing-the-gap/food-waste
2 https://carboncloud.com/2022/03/28/climate-myths-transportation%EF%BF%BC/

Presskontakt Matsmart:
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikationschef
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com
+46 763 16 12 07

Presskontakt Nick’s:
Hanna Granebring
Innovation Director
hanna.granebring@nicks.com 
+46 733 26 29 70

Om Matsmart:
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2021 omsatte Matsmart-Motatos 722 miljoner kronor.

Om Nick’s:
Nick’s strävar efter att minska klyftan mellan god och hälsosam mat och vill ge fler människor möjlighet att göra bättre val genom innovativ livsmedelsproduktion. Nick’s grundades 2017 av Niclas Luthman och Carl Bäcklund i Stockholm där huvudkontoret är placerat idag, 2019 öppnade de även upp kontor i Los Angeles. Idag ägs bolaget i majoritet av Gullspång invest, ett Stockholmsbaserad investmentbolag inom foodtech som bla. är delägare i Oatly, samt av Kinnevik, Ambrosia Investments, Nicoya och Capagro. Den totala finansieringen av bolaget per dagens datum är 160 miljoner USD.

Taggar:

Exit mobile version