Connect with us

Marknadsnyheter

Nissan befäster sitt grepp om crossover-segmentet när framgångssagan fortsätter

Published

on

  • Ny plattform, förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning
  • Introducerar e-POWER i Europa
  • Mer än tre miljoner sålda exemplar sedan Nissan uppfann segmentet 2007

Stockholm, 18.2.2021

Idag förstärker Nissan sin position som ledande inom crossover-segmentet med lanseringen av den helt nya, tredje generationen, Qashqai.

Under nästan 15 år har Nissans design- och ingenjörsteam samlat in feedback från miljontals kunder och därmed säkerställt att den senaste generationen Qashqai är den mest användarfokuserade och kompromisslösa hittills. Nya premiummaterial, smarta funktioner och detaljer förbättrar interiören och ger banbrytande design och funktionalitet i alla avseenden.

För att uppfylla Nissans mål att 50 % av all försäljning i Europa ska elektrifieras under räkenskapsåret 2023 (1 april 2023 till 31 mars 2024) kommer nya Nissan Qashqai inte bara att finnas tillgänglig med en 1.3 DiG -T bensinmotor med mildhybridteknik, utan också, för första gången i Europa, med Nissans innovativa och prisbelönta e-POWER, som använder teknologier från företagets elbilpionjär Nissan LEAF.

E-POWER-systemet i nya Nissan Qashqai har utvecklats speciellt för denna modell för att möta de europeiska konsumenternas krav. Qashqai med e-POWER är bränsleeffektiv, har låga utsläpp samt kraftfull acceleration och hög effekt.

Med möjligheter till både 2WD- och 4WD, sexväxlad manuell växellåda eller ny sju-växlad Xtronic CVT-automat samt den elektriska motorn som drivs av e-POWER, erbjuder nya Qashqai något för alla.

”Kunderna efterfrågar effektivare bilar men de vill också ha en bra och bekväm körupplevelse. Elbilar har högst nöjdhet bland kunder som vill ha omedelbar dragkraft och en konstant acceleration. Den nya Qashqai med e-POWER drivs av en elmotor så att kunderna kan njuta av fördelarna med att köra en elbil utan att behöva ta hänsyn till räckvidd eller laddning”, säger Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

1.3 DiG-T bensinmotor med 140/158 hk och 12V ALiS mildhybrid
12V ALiS (Advanced Lithium-ion Battery System) mildhybrid-system som kommer på nya Qashqai är en ekonomiskt fördelaktig hybridteknik som ger en förbättrad bränsleekonomi och minskade koldioxidutsläpp (-4g/km). 1.3 DiG-T erbjuder fler hästkrafter och bättre vridmoment än konkurrenterna. ALiS mildhybrid-system ökar bilens vikt med endast 22 kg.

Vid retardation återvinns energi genom regenerering och lagras i litiumjonbatteriet. Den lagrade energin används sedan för tomgång, friläge (endast CVT-versioner) och för att stötta vridmomentet.

När bilen körs i neutralt läge, 18 km/h och lägre, tills bilen stannar och bromssystemet är aktiverat stängs motorn av och den lagrade energin förs tillbaka till bilens batteri.

Detta innebär att motorn kan stängas av under en längre tid och därmed minska bränslebränsleförbrukningen.

Vid acceleration (20 km/h till 110 km/h) kommer energin i litiumjonbatteriet att förse motorn med ytterligare 6 Nm vridmoment i upp till 20 sekunder vilket resulterar i bränslebesparingar.

ALiS-systemet är anpassat till den välrenommerade 1.3 DiG-T-bensinmotorn som introducerades i Qashqai 2018. Motorn har förbättrats i nya Qashqai med 50 nydesignade komponenter och uppfyller Euro6-d-kraven.

Turbon är utrustad med elektriskt styrda avgasventiler för snabbare respons och nya munstycken förbättrar injektionsventilen. Minskad friktion med flera komponenter förbättrar CO2 och bensinpartikelfiltret har förbättrats.

1.3 bensinmotor med 12V ALiS finns med två effektuttag – 140 hk och 158 hk – med sexväxlad manuell växellåda eller Xtronic CVT-automatväxellåda (endast 158 hk). Den maximala effekten uppnås vid 5500 rpm och ett vridmoment på 270 Nm vid 1750 rpm på motorn med 158 hk och CVT.

På den manuella versionen har växellådan förbättrats med en snabbare, mer direkt och mer sportig känsla. En ny generation av Xtronic CVT ger en förbättrad bränsleekonomi och acceleration tack vare förbättringar så som ett dubbelt oljepumpsystem och en ny elektrisk oljepump. Xtronic CVT på nya Qashqai levererar det bästa av två världar och erbjuder sömlös och mjukare körning i stadstrafik.

Tvåhjulsdrift finns med både 140 hk och 158 hk, och fyrhjulsdrift med 158 hk och CVT. Det nya systemet för fyrhjulsdrift ger föraren möjlighet att välja körlägen som är mer intuitiva och intelligenta. Systemet anpassar sig till de yttre omständigheterna med fem körlägen – standard, eko, sport, snö och terräng. Om ett hjul släpper greppet, minskas tiden innan fyrhjulsdriften svarar med 0,2 sekunder, vilket motsvarar en faktor på fem.

e-POWER
Nya Qashqai är den första modellen i Europa som utrustas med Nissans innovativa e-POWER-teknik. Systemet är unikt och har utvecklats av Nissan och ingår i företagets Intelligent Mobility Strategy.

e-POWER är utrustat med ett högpresterande batteri och en integrerad motor med 157 hk, en generator, växelriktare och en 140 kW elmotor av samma storlek och prestanda som i Nissans övriga elbilar. Det är en unik lösning som ger den behagliga linjära accelerationen som är karaktäristisk för elbilar men med skillnaden att bilen inte behöva laddas.

För att möta kraven från europeiska kunder har e-POWER anpassats och implementerats i nya Qashqai. I Japan finns systemet i den bästsäljande modellen – Nissan Note. Den har en 1,2 liters motor som genererar energi till batteriet och den ger 108 hk. Detta har nu uppgraderats till Europa med en 1,5 liters motor som ger 190 hk.

Det unika med e-POWER är att motorn bara ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att motorn alltid kan köras optimalt, vilket sparar bränsle och släpper ut mindre koldioxid jämfört med en traditionell bensinmotor.

”e-POWER är en perfekt balans mellan en traditionell bensinmotor och en elmotor. Systemet ger föraren möjlighet att njuta av att köra elbil med imponerande effektivitet till ett överkomligt pris. Vi ser mycket fram emot att höra kundernas utlåtande av Qasqhai med e-POWER. Detta är i linje med Nissans Intelligent Mobility Strategy,” säger Davis Moss, Senior Vice President for Research and Development Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).

e-POWER har tre körlägen – Standard, Sport och Eco. Standard-läget levererar en fin acceleration och möjligheten att stoppa bilen genom att lyfta gaspedalen. I Sport-läget accelererar bilen ännu snabbare och har ytterligare bromskraft när du lyfter gaspedalen. I Eco-läget sparar bilen så mycket bränsle som möjligt genom att reglera energin från batteriet.

Nya Qashqai med e-POWER accelererar snabbare än sina hybridkonkurrenter, och det gör den med lägre varv. Systemet är lika tyst som en elbil, och är inställt på att vara tyst även vid accelerationer tack vare kombinationen av varvtal och hastighet.

Som i LEAF erbjuder nya Qashqai e-POWER möjligheten till e-PEDAL. Förare kan välja att starta, accelerera och bromsa endast med gaspedalen i upp till 90 % av körningen. e-PEDAL ger 0,2G bromseffekt när foten lyfts från gaspedalen och föraren kan följa energiflödet på en 12-tums skärm.

I Japan har Nissan, med stor framgång, introducerat e-POWER i modellerna Note och Serena. Mer än 70 % av Note-försäljningen och nästan hälften av Serenas försäljning i Japan sker med e-POWER. Den nyligen introducerade Nissan Kicks kompakta SUV har precis fått utmärkelsen ”Årets teknik 2021” av Automotive Researchers ’and Journalists’ Conference of Japan.

”Sedan 2007, när Qashqai introducerade Crossovern har den satt standarden i segmentet. Med tredje generationen Qashqai förväntar vi oss att nuvarande och nya kunder kommer att njuta av de nya motorerna. Våra erbjudanden är enkla, innovativa och båda motorvalen är effektiva och ger en fantastisk körupplevelse. Vår inställning till en elektrifierad Qahqai har varit kompromisslös både när det gäller 1,3 mildhybrid med bensinmotorn och den unika e-POWER”, säger Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Center Europe.

Säljstart av Nissan Qashqai med e-POWER – 2022.

Smart in i minsta detalj
Nya sittmaterial skapar en inbjudande och överdådig interiör. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att producera och mer än 60 minuter för att brodera den nya 3D-quiltade designen.

För att ge en touch av lyx introduceras på toppversioner en massagefunktion med tre programlägen för båda framsätena, med inställningar som enkelt kan justeras via NissanConnect-systemet.

En ny, vit stämningsbelysning skapar en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär.

Genom ett tätt samarbete mellan Nissans designers och ingenjörer har mittkonsolens layout optimerats och ger en förbättrad ergonomi och användarvänlighet samt att kvalitéten ger en känsla av säkerhet och förfining. Bland annat har bilen, med automatisk växellåda, fått en smart ny och mindre växelväljare.

”Design-, konstruktions- och produktplaneringsfunktionerna har tillsammans arbetat hårdare än någonsin för att ge föraren och passagerarna en atmosfär i kupén som är bekväm, förfinad, och ger en känsla av välbefinnande. Det är inne i kupén våra kunder, deras familjer och vänner kommer att spendera sin tid med bilen och det ska vara en exceptionell upplevelse, säger Marco Fioravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

Uppkopplad kontroll
Nya Qashqai erbjuder ett avancerat infotainment-system med ett klassledande utbud av uppkopplade tjänster, enkel integration av smartphones, Wi-Fi i bilen för upp till sju enheter och NissanConnect Services, en dedikerad app som hjälper användaren att styra och övervaka bilen.

9-tums NissanConnect-skärmen med högre upplösning är en digital gateway till navigations-, underhållnings- och fordonsinställningar och är kompatibel med både Android Auto® och Apple CarPlay®, samt trådlös Apple CarPlay®. Flera användarprofiler med minnesinställningar gör att navigering, musik och systeminställningar kan skräddarsys för varje användare.

Bose® Premium Sound System garanterar utmärkt ljud, oavsett om du lyssnar på DAB-radio eller streamar musik från en smartphone. Systemet innehåller 10 högtalare och Bose Acoustimass® baslåda, som ligger i bagageutrymmet och ger ett skarpt, kraftfullt sound till alla i bilen.

En ny 12,3-tums digital TFT-informationsskärm framför föraren kan konfigureras för att visa navigation-, underhållning-, trafik- eller bilinformation, och allt styrs via en nytt vridreglage på ratten.

En innovativ ny 10,8″ head-up display (HUD) ger segmentets största bild. Viktig navigerings-, förarassistans- och väginformation projiceras på vindrutan i förarens synfält så att förare kan hålla fokus på vägen och därmed uppleva större komfort och säkerhet.

Home-to-Car är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa-enheter, med Alexa-funktionen som introduceras i tredje generationen Qashqai. Systemet stöder ett brett utbud av kommandon, inklusive möjligheten för föraren att skicka destinationen till bilens navigationssystem genom att prata med sin smarta enhet, vilket minimerar den tid som krävs för att mata in destinationen.

En del av bilens funktioner kan manövreras via smartphone-appen NissanConnect – detta inkluderar fjärrstyrd tuta och lampor samt möjlighet att låsa och låsa upp dörrarna. Smarta varningar kan också ställas in, såsom hastighet, tid och område, inklusive app-aviseringar, om bilen överskrider de inställda parametrarna.

En statusrapport, som kan visas via appen, har introducerats för nya Qashqai och den informerar om det underhåll som krävs av bilen och ger liveinformation om bilens hälsa och eventuella felmeddelanden.

Användarna har också tillgång till körhistorik och analys i appen, så att de kan se en sammanfattning av de senaste resorna med information om körsträcka och körtid.

Om föraren inte använder navigeringsfunktionen i telefonen finns TomTom 3D Maps & Live Traffic, som inkluderar avancerade funktioner som, over-the-air kartuppdateringar, trafikförhållanden i realtid, Google Street View, hastighetskameror och aktuella bränslepriser. Door-to-door navigering är också tillgänglig via appen samt en My Car Finder-funktion.

Stolen Vehicle Tracking har introducerats för nya Qashqai. Den här tjänsten ger tillgång till polis och tredjeparts kundtjänst dygnet runt, inklusive automatisk stöldavisering via NissanConnect-appen så att bilen kan spåras.

Via en knapp i bilen, som är tillgänglig via NissanConnect-skärmen, kan föraren kontakta assistansservice dygnet runt för att komma i kontakt med närmaste vägassistans. Till skillnad från eCall utlöses inte systemet automatiskt vid en olycka.

För första gången i en Qashqai innehåller mittkonsolen en 15W trådlös laddare för smartphones, som är en av de kraftfullaste i segmentet, och fungerar utmärkt även för de största enheterna, inklusive den nyligen lanserade Apple iPhone 12 Pro Max.

Det finns anslutningar för alla i bilen tack vare konsolboxen, som erbjuder USB-anslutningar fram och bak, inklusive USB-A- och USB-C-portar.

Som en påminnelse av modellens japanska DNA har informations- och varningsljuden i nya Qashqai, såsom säkerhetsbältesvarningen och blinkersignalen, utvecklats i samarbete med den japanska videospelutvecklaren Bandai Namco. Ljuden har utvecklats för att vara mer melodiska och harmoniska med en dubbeltons ljudsignatur.

Nya Qashqai har en hög nivå av anslutningsmöjligheter, vilket gör det möjlighet för våra kunder att övervaka sin bil, kommunicera med den via sina Home Assistant-enheter eller smartphones. Men nyckelelementet i dessa nya funktioner är komfort och användarvänlighet för våra kunder”, säger Gareth Dunsmore, Vice President, Brand and Customer Experience, Nissan Automotive Europe.

Hög sittkomfort
Nya Qashqai ger föraren en utmärkt blick över omgivningen både fram och bak. Bredare vindruta, smalare A-stolpar och sidospeglar monterade på dörrarna istället för på A-stolpen – minskar områdena med begränsad sikt.

Nya Qashqai har fått längre hjulbas och en mer effektivt nyttjad kupé som ger passagerarna ännu mer utrymme. Knäutrymmet för passagerarna i baksätet har ökat med 28 mm till 608 mm, och avståndet mellan förare- och framsätespassagerare har ökat. Takhöjden fram och bak har ökat med 15 mm tack vare en ökning av bilens yttre mått.

Den förbättrade sitthöjden och längdjusteringen gör att utrymmet är bekvämt för alla typer av kroppsbyggnader. Ryggstödet och sittdynans form har förbättrats för att ge bättre sidostöd, och sidostödens vinkel har också förbättrats. I toppversionen kan komforten göras ännu mer individuell tack vare en justerbar sittdyna och minne som kan lagra två olika sittpositioner för både förare och passagerare i framsätet.

Nissans NASA-inspirerade ”zero-gravity” -säten, som lanserades i den tidigare generationen av Qashqai, erbjuder hög komfort och är resultatet av ett omfattande testarbete både på bana och väg för att säkerställa optimal sittposition och minska tröttheten hos alla personer i bilen på långa och korta resor. För ytterligare komfort under kalla dagar erbjuds, som tillval, rattvärme.

Praktiska egenskaper
Nya Qashqai möter kundernas dagliga transportbehov, oavsett om det gäller barnvagnar eller shopping.

En elektrisk baklucka gör det enkelt att komma åt bagageutrymmet när händerna är fulla. Det totala bagageutrymmet har blivit 74 l större än föregående generation av modellen, vilket delvis beror på att bagageutrymmets golv har sänkts med 20 mm tack vare den förbättrade bakhjulsupphängningen.

Populära funktioner från föregående generation av modellen har förbättras, till exempel förvaringsfack i sidorna av bagageutrymmet ovanför hjulhusen och det flexibla bagagesystemet där hyllorna har förbättrats, samt en robust matta med ett plastskydd på ena sidan som är lätt att rengöra.

För att göra det lättare att lasta bilen i mörker finns nu dubbelt bagagerumsljus. Det finns också ett 12 V eluttag som kan användas som strömförsörjning för apparater som till exempel kylboxar.

Även förvaringsutrymmena i kupén har förbättrats. De två kopphållarna har fått mer mellanrum, så att förvaringen blir enklare. Dörrfickorna har nu plats för flaskor upp till 1,5 l jämfört med 500 ml i föregående generation av Qashqai.En förfinad ergonomisk design av dörröppningarna gör det också lättare att komma in och ut ur Qashqai, och detta är särskilt tydligt på parkeringsplatser med många bilar och begränsat utrymme.

För mer information om Nya Nissan Qashqai samt bilder och videos klicka här: https://sweden.nissannews.com/sv-SE/releases/i-meannissan-befaster-sitt-grepp-om-crossover-segmentet-nar-framgangssagan-fortsatter

Tekniska specifikationer*

1.3-bensin (HR13) 12V ALiSMicro Hybrid

e-POWER(1.5-bensin MR15)
6MT 6MT CVT
140 hk 2WD 158 hk 2WD 158 hk2WD/4WD e-POWER
Effekt (kW) PS/kW 140 (103) 158 (116) 190 (140)
Vridmoment Nm 240 260 270 330
Drivning 2WD 2WD 2WD / 4WD 2WD
Längd mm 4425 4425

* Väntar på slutgiltigt godkännande

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Om Nissan i Europa
Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.
Om Nissan Nordic Europe Oy
Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

För ytterligare information kontakta:

Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51

E-mail: aosterplan@nissan-europe.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klaria Årsredovisning 2023

Published

on

By

Sammanfattning av året

Kvarvarande verksamhet

– Nettoomsättningen uppgick till 0,0 MSEK (5,9 MSEK)

– Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,2 MSEK (0,7 MSEK)

– FoU-kostnader uppgick till 4,5 MSEK (51,4 MSEK)

– Resultat efter skatt uppgick till -18,4 MSEK (-63,8 MSEK)

– Resultat per aktie uppgick till -0,18 SEK (-1,10 SEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,8 MSEK (-49,7 MSEK)

– Eget kapital per den 31 december 2023 uppgick till 41,1 MSEK (76,1 MSEK)

– Likvida medel per den 31 december 2023 uppgick till 1,2 MSEK (16,8 MSEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5,7 MSEK

Verksamhet till försäljning

– Resultat efter skatt uppgick till -17,4 MSEK

– Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK

För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:
investor.relations@klaria.com
Tel: 08-446 42 99

Detta är Klaria Pharma Holding AB
Klarias (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi en film som fäster i munslemhinnan med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor 
(info@fnca.se, 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB. För mer information, se www.klaria.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Innovativa föreningar får LKAB:s stipendium 2024

Published

on

By

Idag delade LKAB ut sina årliga stipendier inom idrott, kultur och samhällsengagemang på Vetenskapens Hus i Luleå. Idrotts- och kulturstipendierna har delats ut sedan 80-talet till föreningar och personer som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom sitt fält. Våren 2023 instiftade LKAB ett nytt stipendium inom samhällsengagemang som komplement.

Stipendierna är på 75 000 kronor styck. Förutom det nya stipendiet inom samhällsengagemang öppnade LKAB också förra året upp för allmänheten att nominera de kandidater som de tycker är värda att uppmärksammas på någon av LKAB:s verksamhetsorter i Narvik, Kiruna, Svappavaara, Gällivare eller Luleå. 
– Vi blir så glada av alla som tar sig tid att skicka in nomineringar och uppmärksammar oss på personer och föreningar som bidrar till attraktiviteten på våra verksamhetsorter. De tre pristagarna i år är bra exempel på några drivna eldsjälar som vars initiativ gör skillnad, säger Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang på LKAB.

Årets kulturstipendiat:
Studio Strössel

Motivering – Med Studio Strössel har Kulturfrämjarna i Gällivare skapat en kreativ och kulturell mötesplats som välkomnar alla och skapar liv i Gällivare centrum. Förutom att erbjuda lokaler för kreativt skapande och kulturella verksamheter arrangeras olika evenemang såsom utställningar, samtal, workshops, musikcafé, poetry slam och mycket mer. Ett initiativ som ger kulturen mer utrymme i Gällivare.

– Vi är otroligt stolta och glada för att vårt arbete med att främja kultur och kreativitet i Gällivare uppmärksammas. Med hjälp av vår kulturella och kreativa mötesplats Studio Strössel vill vi bredda utbudet av aktiviteter i Gällivare och lyfta fram våra lokala kreatörer. I vår förening arbetar styrelsen ideellt och en stor utmaning är att hinna med att skapa innehåll och arrangemang så att vi når många målgrupper. Med hjälp av stipendiet tar vi nu sikte på att erbjuda ett inspirerande program med aktiviteter för Gällivares barn- och ungdomar tillsammans med bland annat föreningens medlemmar.

Årets idrottsstipendiat:
Luleå Roller Derby

Motivering – Som ett av Sveriges mest framstående lag inom en växande idrott har Luleå Roller Derby både vunnit elitserien och skickat tre spelare till junior VM. Förutom sportliga framgångar pågår ett ständigt arbete med inkludering. I en sport som utmanar normerna om kvinnligt idrottande välkomnar föreningen alla oavsett hur du identifierar dig, vilken ålder du är eller vilka förutsättningar du har.

– Vi är mycket stolta och väldigt glada. Vi gör ju det här med en stor passion för sporten men det är också mycket hårt arbete som ligger bakom och då är det roligt att uppmärksammas för det vi gör och står för. Och pengarna blir ett bra tillskott till alla resekostnader vid bortamatcher och träningsläger 

Årets stipendiat inom samhällsengagemang:
Soutujärvibygden i utveckling

Motivering – Som en resurs för bygdens utveckling ger Soutujärvibygden stöd till de föreningar och verksamheter som verkar i de lokala byarna mitt i Malmfälten. Genom att driva projekt för utveckling och tillhandahålla samhällsservice som gynnar bygdens invånare och besökare skapar man gemensamhet och framåtanda. Och allt går att läsa om i bygdens egna nyhetsmagasin Soutunytt.

– Det är genom samarbete och engagemang från både föreningsmedlemmar och lokalsamhället som vi kan fortsätta att göra skillnad och bidra till en blomstrande framtid för Soutujärvibygdens alla invånare. Vi är stolta över att vara en del av en bygd där föreningens goda arbete uppmärksammas och värderas, hälsar styrelsen i Soutujärvibygden och tackar.

Kontakt: Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang, Tel: 46 (0)980 726 28. E-mail: anna.skogh@lkab.com.

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.