Connect with us

Marknadsnyheter

Ny F-Secure-rapport visar: Ökat antal dataintrång äventyrar din familjs cybersäkerhet

Published

on

7 av 10 föräldrar som använder onlinetjänster som hackats utsätts för cyberbrott, enligt en färsk rapport från F-Secure.

Tack vare återkommande nyhetsrubriker om cyberattacker är det ingen hemlighet att massiva dataintrång är ett betydande hot mot företag och organisationer. En färsk rapport från IT-säkerhetsleverantören F-Secure belyser den sällan diskuterade inverkan dessa attacker kan ha på människor och barnfamiljer som använder sig av onlinetjänster som hackats.

Enligt den nya rapporten, genomförd av F-Secure, framgår det att närmare 3 av 10 personer har upplevt någon form av cyberbrott (såsom skadlig kod/virus, otillåten access till mejl eller sociala mediekonton, kreditkortsbedrägerier, nätmobbning, etc.) under de senaste 12 månaderna.

Rapporten visar att cyberbrott är hela tre gånger vanligare bland personer som använder sig av en eller flera onlinetjänster som har utsatts för dataintrång. Bland dessa användare av onlinetjänster har 60 procent, som i rapporten kallas ”The Walking Breached”, upplevt cyberbrott under de 12 senaste  månaderna. Av dem som i undersökningen inte använder sig av onlinetjänster som hackats har endast 22 procent utsatts för cyberbrott under den senaste 12-månadersperioden.  

Återanvändandet av lösenord ökar risken för cyberhot avsevärt

Att återanvända ett och samma lösenord på flera olika onlinetjänster öppnar upp för illvilliga hackers att komma åt känslig information på flera onlinetjänster. Lyckas de knäcka ett lösenord på en hackad onlinetjänst kan de även komma ett konto på andra onlinetjänster där användaren har använt sig utav  samma lösenord. 

Barnfamiljer är extra exponerade för cyberbrott då det är vanligt förekommande att alla familjemedlemmar använder sig utav samma lösenord på fler platser. Rapporten visar att cyberbrott är ännu mer vanligt förekommande bland de deltagare i gruppen som använder onlinetjänster som utsatts för dataintrång som har hemmavarande barn. Där uppger 7 av 10 att de har utsatts för ett eller flera cyberbrott.  

Svenskar toppar listan på antalet onlinekonton

Undersökningen visar att så många som hälften av ”The Walking Breached”-gruppen som tidigare har upplevt cyberbrott, återanvänder sina lösenord på flera onlinetjänster och 69 procent återanvänder sina lösenord med mindre variationer. Sverige ligger på delad första plats med Finland i undersökningen när det kommer till antalet konton vi i snitt har online, hela 26 stycken. Det är många lösenord att komma ihåg, vilket också är anledningen till att 45 procent av svenskarna återanvänder samma lösenord om igen.

”Personlig information som stulits från företag och organisationer kan lätt komma att användas mot vanliga människor och familjer genom olika typer av identitetsstölder, bedrägerier och andra typer av brott. Då mer och mer information sparas digital, blir de brott där personlig information används ständigt fräckare och mer sofistikerade. Dessa attacker mot företag kan i slutändan skada vanliga människor och familjer istället, inte bara företagens resultat,” förklarar Laura Kankaala, säkerhetskonsult på F-Secure. 

Känslomässig stress och oro till följd av cyberbrott

Stress och oro uppges vara den vanligaste känslan efter att man utsatts för ett cyberbrott, tätt följt av tidsförlust – som båda drabbade ungefär hälften av alla cyberbrottsoffer i undersökningen. Pengaförlust, förlust och/eller förlorad kontroll över personlig information, bankkonton eller liknande på grund av cyberbrott är vanligare bland de svarande i gruppen som använder en eller flera onlinetjänster som har utsatts för dataintrång än de andra som inte använder sig utav onlinetjänster.

Ny trend: Stjäla känslig information för att sedan hota att offentliggöra den

En hel industri har utvecklats för att hjälpa cyberbrottslingar att tjäna pengar på människors personuppgifter. Kontolösenord och inloggningsuppgifter, till exempel, köps och säljs ofta. Denna brottsliga verksamhet driver på riskerna för bedrägerier och andra typer av cyberbrott för människor vars information har stulits.

En ny trend visar att angripare som använder kryptering för att lamslå företags och organisationers data för att sedan kräva en lösensumma, nu stjäl informationen och hotar med att läcka ut den, vilket visar hur långt dessa cyberbrottslingar är beredda att gå för att tjäna pengar på människors data.* I ett särskilt allvarligt fall, gällande ett företag som driver psykoterapikliniker, hotade en utpressare att släppa person- och behandlingsinformation för tidigare patienter om dessa individer inte betalade utpressaren en lösensumma.**

Enligt Kankaala tänker människor sällan på hur värdefull den information som sparats i konton på nätet faktiskt är, förrän informationen är borta eller i farozonen.

”Det kan ibland vara riktigt svårt att återställa hackade/förlorade sociala mediekonton och vi brukar känna av värdet av något först när det är borta. Dessa konton är inte ”bara sociala medier” ​​eller ”bara e-post” – de är ett register över vårt förflutna, bilder vi kanske inte har sparat någon annanstans eller konversationer som antingen är privata eller något vi kommer att sakna väldigt mycket när de väl har raderats,” avslutar Kankaala.

Den fullständiga rapporten, The Walking Breached: How Data Breaches put People at Risk of Cyber Crime, finns nu tillgänglig på F-Secure’s blogg: https://blog.f-secure.com/the-walking-breached/

*Källa: https://blog.f-secure.com/podcast-ransomware-mikko/

**Källa: https://www.politico.eu/article/cybercriminal-extorts-finnish-therapy-patients-in-shocking-attack-ransomware-blackmail-vastaamo/

Om undersökningen
En nyligen genomförd konsumentundersökning av F-Secure med 4800 deltagare i 12 olika länder (400 per land): Brasilien, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Polen, Sverige, Storbritannien och USA. Undersökningen, som genomfördes i maj 2020, ställde deltagarna en mängd frågor om deras internetvanor, deras upplevelser, tankar och känslor gentemot cyberbrott och alla åtgärder de vidtar för att skydda sig själva och data från hot online.

F-Secure medierelationer

Björn Dahlgren, 

Northern Link PR för F-Secure

+46 76 160 37 60

Sanna Syrjäläinen
PR-Manager Nordics
+358 40 8349277
 

Om F-Secure

Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Vi minskar klyftan mellan upptäckt av säkerhetsrisker och motåtgärder med hjälp av den oöverträffade intelligensen som finns hos hundratals av branschens främsta konsulter, miljontals enheter som kör vår prisbelönta programvara och innovationer inom artificiell intelligens. Världens största banker, flygbolag och företag litar på oss att hjälpa dem bekämpa världens mest avancerade hot. Tillsammans med vårt nätverk av de bästa partners och över 200 tjänsteleverantörer är vårt uppdrag att se till att alla har åtkomst till cybersäkerhet som vi alla behöver.

F-Secure grundades 1988 och är noterat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.