Connect with us

Marknadsnyheter

Ny metod upptäcker fler antikroppar – öppnar för fler läkemedel mot cancer

Published

on

En ny förbättrad metod för att upptäcka nya antikroppar för behandling av exempelvis cancer har tagits fram vid LTH i samarbete med BioInvent International AB. Tekniken skapar stora möjligheter att hitta många fler antikroppar än tidigare, visar Anne Ljungars i en ny avhandling. Redan nu har metoden resulterat i en ny antikropp för behandling av leukemi som nu befinner sig i klinisk prövning på människor.

Opponent vid disputationen är ingen mindre än Nobelpristagaren i kemi 2018, Sir Gregory Winter.

Antikroppsläkemedel är den snabbast växande typen av läkemedel och används redan i dag för behandling av en rad olika sjukdomar, bland annat cancer. Antikroppar är en del av immunförsvaret, med uppgift att identifiera främmande föremål, som exempelvis bakterier eller parasiter i kroppen. Genom att binda till en specifik målstruktur på en cell kan antikroppen antingen förmå cellen att begå självmord eller aktivera andra delar av immunförsvaret till att oskadliggöra den infekterade cellen.

På ytan av alla celler finns hundratals olika receptorer, proteiner. Vilka receptorerna är varierar och alla som skiljer sig åt mellan sjuka och friska celler kan potentiellt användas för behandling med antikroppsbaserade läkemedel. Det är svårt att på förhand veta vilka receptorer – eller målstrukturer – som passar för att utveckla antikroppsbaserade läkemedel. Det gör att det i dag utvecklas många antikroppar parallellt som på olika sätt använder de fåtal målstrukturer som man vet är lämpliga för antikroppsbehandling.

– Det är ett problem eftersom få nya typer av antikroppsläkemedel upptäcks, säger Anne Ljungars.

Ett sätt att hitta antikroppar för läkemedel är att använda fagdisplay där man letar i ett jättelikt bibliotek ofta med mer än tio miljarder olika antikroppar. Att då hitta den enskilda antikropp som fungerar bäst kräver mycket arbete. 

Traditionellt arbetar man efter en hypotes där man först hittar en receptor som man tror är lämplig för antikroppsläkemedel. Därefter letar man efter antikroppar som binder till den receptorn. Men genom att kombinera nya tekniker med att samtidigt leta efter både antikroppar och de receptorer de fäster på kan man hitta många fler antikroppar än tidigare.

– Det vi gör är att vi hittar antikroppar mot massor av olika receptorer på cellen och tittar på dessa antikroppars funktion direkt. Strategin är att förutsättningslöst testa antikroppens funktion, till exempel om den kan döda en tumörcell. När man har identifierat vilka antikroppar som fungerar bestämmer man sedan genom olika försök vilken receptor som dessa binder till. På så sätt har vi hittat antikroppar som binder till cancerceller, men inte till normala celler hos friska personer, säger Anne Ljungars.

Hon letar alltså efter antikroppar och målstrukturer samtidigt i stället för att först hitta en målstruktur och därefter leta efter en passande antikropp. Det är denna strategi kombinerad med modern teknik som gör att man kan hitta många fler antikroppar än tidigare.

– Metoden kommer att vara viktig för utvecklingen av framtida antikroppsläkemedel, vilka kan användas för behandling av många olika sjukdomar, säger Anne Ljungars.

Ett resultat är att hon hittade antikroppar mot en ny målstruktur som är bättre på att döda tumörceller för en viss typ av leukemi än den typ av antikropp som används idag. En antikropp mot denna nya målstruktur håller nu på att utvecklas till ett nytt läkemedel och testas just nu på människor.

Tekniken i grunden bygger på fagdisplay av antikroppar, en metod som utvecklats av nobelpristagaren Sir Gregory Winter. Detta kompletterat med nya tekniker har lett fram till den nya metoden. Och nu kommer han till Lund för att vara opponent vid disputationen.

– Det känns väldigt roligt, även om det också är lite nervöst. Men man kan inte tänka sig någon bättre. Dels utvecklade han fagdisplay-tekniken så att den kan användas för att hitta antikroppar, dels är han en framgångsrik entreprenör som har startat flera bolag som utvecklat antikroppar till läkemedel, säger Anne Ljungars.

Anne Ljungars är industridoktorand vid Institutionen för Immunteknologi vid LTH. Forskningen har finansierats av Stiftelsen för Strategisk forskning och BioInvent International AB. Disputationen äger rum fredagen 24 januari.

Läs mer: Doktorsavhandlingen heter ”Phenotypic antibody discovery and mining of complex antibody libraries”. Den finns att ladda ner här https://www.lu.se/lup/publication/5794c8b8-eb52-44c4-9e19-f5c20163a3a6

Kontakt:
Anne Ljungars, anne.ljungars@immun.lth.se, telefon: 0709-60 66 28

Fakta:

Fagdisplay

En fag är ett virus som kan infektera bakterier. I fagdisplay av antikroppar använder man fager som en slags ”behållare” för olika antikroppsgener (alltså beskrivningen av hur man tillverkar antikroppen). Själva antikroppen sitter fast på utsidan av ”behållaren” och på så sätt skapas en länk mellan antikroppens funktion och dess utseende. När man letar efter antikroppar som binder till målstrukturer, alltså någon av de hundratals receptorer som finns på cellytan, så använder man målstrukturerna som bete. När man sedan fiskar upp betet så följer de antikroppar som bundit till receptorn med. Genom selektion i flera steg väljs senare de mest intressanta antikropparna ut och då vet man både hur antikroppen ser ut och får via behållaren information om antikroppen så att man kan tillverka fler sådana antikroppar.

Lunds universitet rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och 7 600 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Prenumera gärna på vårt nyhetsbrev Apropå! där några av universitetets 5000 forskare kommenterar aktuella samhällshändelser samt belyser viktiga, och ibland bortglömda, frågor.

Lunds universitet erbjuder möjlighet till livesändning/inspelning av video via LiveU. För bokning och mer info kontakta Johan Nyman, +46 70 695 48 53, johan.nyman@kommunikation.lu.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.