Marknadsnyheter
Nyhetsbrev om utvecklingen inom Automotive
Klimator har under 2021 tagit viktiga steg inom affärsområdet Automotive. I augusti erhöll bolaget en order från en ledande europeisk underleverantör till fordonsindustrin och i oktober erhölls ytterligare en order från en ledande japansk fordonstillverkare. I båda fallen handlar det om utvärderingsordrar inför beslut om utrullning i serieproduktion. I detta nyhetsbrev beskrivs hur affärsläget inom Automotive ser ut för tillfället.
Trots den pågående pandemin, och de svårigheter vad gäller fysiska möten den medfört, har bolaget under de senaste två åren lyckats initiera ett stort antal dialoger med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin. Bolaget har erhållit order från ledande aktörer inom fordonsindustrin trots avsaknaden av fysiska möten. Gensvaret på vår teknologi har varit kraftfullt och i princip samtliga aktörer som vi har kontaktat har önskat fortsätta en dialog med oss. Det talar för att fordonsindustrin har en reell utmaning vad gäller att förutsäga vägväderförhållanden och som de söker en lösning för.
I början av januari deltog bolaget på CES-mässan i Las Vegas och höll där ett flertal personliga möten med fordonstillverkare och underleverantörer. Vi upplever en tilltagande förståelse för både vår förutsägande (”predictive”) teknik (Road Condition Data – RCD) och vår upptäcktande (”detective”) teknik (AHEAD), såväl i våra säljdialoger som i pågående kundprojekt. Vi har framgångsrikt levererat och installerat ett uppgraderat AHEAD-system till en större japansk biltillverkare. Vi har även fått mycket bra feedback från den större europeiska underleverantör som under vintern gör en Proof of Concept-studie med Road Condition Data (RCD).
En stor fördel för Klimators teknologi jämfört med andra på marknaden är att vi har en lösning som kan ge full täckning av hela vägnät utan behov av en uppkopplad fordonsflotta. Dessutom kompletterar vi ett fordons befintliga sensorer och kameror med information om framförvarande vägsträckor dit fordonets hårdvara och sensorer inte når.
Som berörts i tidigare nyhetsbrev har vi under det senaste året gjort stora ansträngningar för att automatisera vår process för geografisk expansion. Det innebär att vi idag kan etablera oss i nya länder på ett mer resurseffektivt sätt än tidigare. Vår expansionsplan påverkas i hög grad av pågående dialoger med aktörer inom fordonsindustrin, där deras önskemål om vilka geografiska områden de önskar täckning av väger tungt. Vi kan i nuläget leverera data i Norden, delar av centrala Europa och i Nordamerika.
Applikationsområden för Klimators lösningar
Baserat på våra dialoger med fordonsindustrin framgår tydligt att bredden och möjligheten av olika användningsområden gör vår teknologi särskilt attraktiv. Detta kan konkretiseras till i huvudsak tre områden:
På en första nivå, mer grundläggande nivå, kan vår teknologi ge ökad information vägväderförhållanden till föraren. Det handlar då främst om funktioner som bidrar till ökad komfort och stöd till föraren, men även att öka trovärdigheten för den information som lämnas. I dagens moderna fordon informeras föraren via ljud, upplysta symboler, vibrationer m.m. vilket förstärker behovet av att de varningar som lämnas håller hög kvalitet för att inte störa föraren i onödan.
Ett andra applikationsområde är att förbättra befintliga och kommande förarstödslösningar (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) genom att utveckla mer intelligenta och sofistikerade förarstöd. Vi kallar det för Intelligent ADAS Solutions. Det innebär att förarstödslösningar agerar proaktivt på information om väglaget framför fordonet, exempelvis genom att möjliggöra ett dynamisk avstånd till framförvarande bil baserat på vägens underlag (Intelligent Adaptive Cruise Control).
Ett tredje användningsområde är att med hjälp av vår teknologi möjliggöra en säker uppskalning av autonom körning (AD – Autonomous Driving). Under perfekta förhållanden skulle en självkörande bil känna till alla faktorer av betydelse för att kunna framföras på ett säkert sätt. Bilens sensorer, kameror, kommunikationssystem och processorer skulle förutse varje hinder på vägen och undvika alla risker. I nuläget har fordonsindustrin inte nått detta utvecklingsstadie och därför är säkerhetsaspekten en brinnande fråga. Hur säkert är tillräckligt säkert för att det ska anses acceptabelt att låta självkörande fordon färdas längs vägarna? Eftersom Klimators unika teknologi i dagsläget är den enda tillgängliga teknologin som mäter hela vägbanan och för hela vägnät, oberoende av tillgång till uppkopplad fordonsdata, är fordonsindustrins intresse för vår teknologi mycket stort. Fordonsindustrin genomför betydande investeringar i självkörande teknologi. Ett huvudfokus är att öka vad som brukar kallas Operational Design Domain (ODD), som kan sägas utgöra de förutsättningar där ett självkörande fordon kan framföras på ett säkert sätt. Fordonsindustrin är därför synnerligen intresserade av teknologi som utökar ODD och möjliggör autonom körning under fler förhållanden. Genom att Klimators teknologi möjliggör för fordonsindustrin att ta hänsyn till vägunderlaget, ligger vår teknologi i brännpunkten av industrins fokus. I ekonomiska termer bidrar vår teknologi till att fordonsindustrins avkastning på nedlagda investeringar i autonom körning markant förbättras.
Vad Klimator idag kan erbjuda fordonsindustrin
En kund till Klimator kan idag använda vår data i tre olika grader av integration:
På en första nivå kan bolaget leverera prediktionsdata (prognoser) via en molnbaserad lösning. Kunden hämtar informationen via ett API-gränssnitt genom att begära data för ett visst område i s.k. tiles. Kunden distribuerar vidare informationen på det sätt den behagar till sina fordon. En stor fördel med denna lösning är att ingen processorkraft behövs för beräkningen eftersom allt hanteras i molnet. Inga förberedelser behövs för att möjliggöra användandet av data samt upprätthåller en hög kundintegritet.
På en andra nivå installeras mjukvara i det specifika fordonet. Detta gör det möjligt att skapa fordonsspecifik data genom att ta in realtidsinformation från fordonets sensorer och kameror. Det medför att vi kan ta fram och förädla information med högre konfidens och säkerhet.
På den tredje nivån använder vi s.k. V2X-kommunikation, vilket innebär att data från uppkopplade fordon skickas till vårt moln och används för prognosberäkningar för att ta fram ännu bättre dataunderlag till kunden. En fördel med denna lösning är att vi kan använda realtidsinformation för att både validera och förbättra våra algoritmer för prognosmodellering.
Utveckling av AHEAD 2.0
Klimator har under hösten vidareutvecklat AHEAD-teknologin vilket möjliggör nya lösningar för andra områden inom Klimator. Vårt första system av AHEAD 2.0 har levererats och installerats hos ovan nämnda japanska fordonstillverkare. AHEAD 2.0 gör det också möjligt att inom marknadssegmentet Winter Maintenance utveckla system för intelligent saltning. Teknologin har redan haft ett stort genomslag och spelar en viktig roll i de innovationsprojekt som Klimator deltar i för att skapa bättre vinterunderhåll av flygplatser.
Vi arbetar även med att utvecklina intregrationsmöjligheter för AHEAD genom att använda oss av befintlig och kommande LiDAR-lösningar (ljusradarteknologi). Flera aktörer inom fordonsindustrin arbetar med utvecklingen av LiDAR vilket är en relativt sett kostsam teknologi. Genom att implementera AHEAD med LiDAR adderas funktionalitet och bidrar till att fordonsindustrins avkastning på LiDAR-investeringar förbättras. Bolaget bedömer även att det kommer vara lättare att marknadsföra AHEAD mot fordonsindustrin om teknologin kan intregreras i fordonens befintliga hårdvarusystem, snarare än att addera till ytterligare hårdvara.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Klimator är tidigt ute inom området autonom körning (AD). Vi har flera pågående dialoger om projekt som relaterar till autonom körning. Fordonsindustrin söker lösningar för hur vägväderförhållanden ska hanteras, vilket gör oss till en prioriterad samtalspartner. Genom att vi för dialoger med flera olika fordonstillverkare och underleverantörer utvecklar vi även en mycket god förståelse och kunskap för de utmaningar som fordonsindustrin står inför, vilket bidrar till att stärka vår roll. Vi blir inte bara en leverantör av tekniska lösningar utan i bredare bemärkelse även en kunskapspartner och kan bidra till att öka enskilda aktörers förståelse för de utmaningar de står inför. Vi ser på framtiden med mycket stor tillförsikt.
För ytterligare information
Patrik Simson, VD Klimator AB
E-post: patrik.simson@klimator.se
Telefon: +46 (0) 70 283 77 65
Om Klimator
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Marknadsnyheter
Årsstämma i LKAB 2024
Årsstämman i LKAB ägde rum den 25 april 2024 på Vetenskapens hus i Luleå. Vid stämman beslutades om en utdelning på 7,6 miljarder kronor till ägaren. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande efter Göran Persson, som avgick efter sju år som ordförande. Carina Andersson och Alrik Danielson valdes in som nya styrelseledamöter.
Stämman beslutade att en utdelning om 7,6 miljarder kronor, motsvarande 10 857 kronor per aktie, ska utgå till ägaren för räkenskapsåret 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår.
Det beslutades att styrelsen ska bestå av nio ledamöter med omval av Anders Borg, Catrin Fransson, Eva Hamilton, Bjarne Moltke Hansen, Kerstin Konradsson, Lotta Mellström och Per-Olof Wedin, samt nyval av Carina Andersson och Alrik Danielson. Anders Borg valdes till ny styrelseordförande. Göran Persson och Gunilla Saltin lämnade styrelsen.
Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB omvaldes till revisor. KPMG har utsett auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne som huvudansvarig revisor.
Årsstämman beslutade att arvodet till styrelseordföranden ska uppgå till 750 000 kronor. Arvodet till styrelseledamot, som inte är arbetstagarrepresentant eller anställd i Regeringskansliet, ska uppgå till 335 000 kronor. Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.
Efter årsstämman hölls en paneldiskussion med Jan Moström, vd LKAB, Anna Borg, vd Vattenfall och Birgitta Larsson, kommunalråd Gällivare kommun, om framtidens elförsörjning och elbehovet i norr.
Här hittar du kallelse och övrig dokumentation från 2024 års stämma.
Kontakt: Niklas Johansson, kommunikationsdirektör LKAB. Tel: +46 (0)10-144 52 19. E-post: niklas1.johansson@lkab.com
LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com
Marknadsnyheter
Arcede Pharma AB (publ.) offentliggör årsredovisning för 2023
Arcede Pharma AB (publ) har idag publicerat sin årsredovisning för 2023
Årsredovisningen finns tillgänglig på svenska på bolagets webplats arcedepharma.com.
Räkenskapsåret avser perioden 1 januari–31 december 2023.
För mer information:
Erik Magnusson, tf VD
Arcede Pharma AB
erik.magnusson@arcedepharma.com
+46 708 565 245
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den .
Om Arcede Pharma
Arcede Pharma har som huvudsakligt mål att utveckla en ny typ av inhalationsbehandling mot främst kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), men även svår astma, med syftet att förbättra patienternas livskvalitet samt öka deras livslängd. Framför allt KOL är en sjukdom som har en stor negativ inverkan på patienterna och orsakar enormt lidande. Den globala dödligheten till följd av dessa sjukdomar är hög och ökar dessutom kontinuerligt. För mer information om Arcede Pharma, besök www.arcedepharma.com.
Marknadsnyheter
Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA
Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.
Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.
Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.
För ytterligare information, kontakta:
Teodor Aastrup
VD Attana AB
ir@attana.com
+46 708862300
Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.
Om Attana
Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients