Connect with us

Marknadsnyheter

Över 80 tandvårdskliniker i region Stockholm går över till digitala beställningar av tandteknik

Published

on

I maj 2019 gick samtliga kliniker inom Folktandvården i region Stockholm över till det digitala verktyget Denthub, för att beställa tandteknik. Tidigare gjordes dessa beställningar manuellt med hjälp av handskrivna ordersedlar, något som ofta ledde till felaktiga ordar, utebliven information och en ökad arbetsbörda för både tandläkare och tandtekniker. Med hjälp av den enkla, digitala tjänsten, som startupbolaget Dentido AB står bakom, sparar man både tid och pengar samt ökar kvaliteten på tandvården. 

”Efter en smidig lansering av vår tjänst på samtliga kliniker inom Folktandvården i Stockholm, har så gott som alla beställningar av tandteknik digitaliserats. De största vinsterna för Folktandvården är ökad patientsäkerhet, förenklad kommunikation, ett bättre och effektivare flöde samt en kvalitetssäkring”, säger Arash Fard Rahmani, VD på Dentido AB. 

Fram tills nyligen har tandläkare främst använt sig av handskrivna ordersedlar för att göra beställningar av tandteknik. Ofta har information saknats i dessa beställningar och man har behövt lägga tid på kompletteringar, vilket har lett till en ineffektiv arbetsprocess. Den digitala tjänsten skapar framför allt en enklare och säkrare kommunikation och ökad kontroll över beställningarna, men det har även lett till minskat materialsvinn och sparad arbetstid för både tandläkare och tandtekniker.

Användarvänligheten satt i första rummet

Att systemet skulle ha ett enkelt och genomtänkt användargränssnitt var avgörande för Folktandvården, som explicit uttryckte detta krav i sin upphandling. Eftersom tandläkare har fullt upp med sina patienter, ville man inte belasta dem med onödigt komplicerade system

Denthub har i samarbete med experter inom användargränssnitt tagit fram ett enkelt flöde och en stilren användarupplevelse, utan att göra avkall på all information som krävs för produktionen. De har samarbetat med Umeåföretaget Tensaii AB som har stor erfarenhet inom design av användbarhet för digitala tjänster.

”Användarna ska inte behöva gå en utbildning för att kunna använda ett digitalt verktyg inom sin verksamhet, utan det ska vara enkelt och intuitivt. Folktandvården uttrycker att de är väldigt nöjda med vårt enkla och användarvänliga system, och deras medarbetare ser positivt på utvecklingen med Denthub”, säger Arash Fard Rahmani, VD på Dentido AB.

Dentido AB planerar nu att fortsätta hjälpa tandvården i Sverige med digitaliserade beställningar av tandteknik, för en mer effektiv och bättre tandvård.
 

Om Dentido AB/Denthub.com

Dentido AB är ett Stockholmsbaserat startupbolag som har tagit fram tjänsten Denthub.com. Tjänsten digitaliserar kommunikationen mellan tandläkare och labb, och effektiviserar tandvården med innovativa och branschanpassade lösningar.

Arash Fard Rahmani
VD, Dentido AB
072-5866593, arash@denthub.com

Om Folktandvården Stockholms län AB

Folktandvården Stockholm är en av Sveriges största tandvårdsaktörer som erbjuder allmäntandvård och specialisttandvård för alla behov, forskning och utbildning. Man tar årligen emot uppemot 1,4 miljoner besök på ca 80 kliniker runt om i länet och har cirka 2 000 medarbetare. Folktandvården Stockholms län AB är ett aktiebolag som ägs av Region Stockholm. 

Frida Ström
Tandläkare och verksamhetscontroller, Folktandvården Stockholms län AB
08-123 166 80, frida.strom@sll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Farzad Golchin vald till ny styrelseledamot i Novus Group

Published

on

By

Farzad Golchin är grundare och VD för Novare Potential. Han har en lång erfarenhet inom konsult-, marknads- och affärsutveckling, en bransch han också innehaft flera roller inom. Senast arbetade han som marknadschef för Comviq.

– Att analysera och förstå sin samtid är avgörande för ledare inom alla typer av organisationer. Att få bidra till Novus utveckling, och därmed till mer faktabaserade och bättre beslut för både näringsliv och samhälle känns både viktigt och spännande, säger Farzad Golchin.

– Det är en stark och framförallt framgångsrik rekrytering. Farzads kompetens och erfarenhet kommer att vara en mycket god tillgång till Novus fortsatta utveckling, säger styrelseordförande Jan Scherman

Torbjörn Sjöström
08-535 25 820
info@novusgroup.se

Novus är Sveriges mest kända analys- och undersökningsföretag. Novus befinner sig mitt i skärningspunkten mellan alla viktiga samhällsaktörer, vilket gör att Novus har en unik kunskap och inblick i dagens allt snabbare utveckling och verklighet. Novus kan som få andra följa och analysera vår samtid, och bidra med analyser som skapar verklig förändring. Novus talar om hur det är, och vägleder aktörer i hur de kan förändra och växa.

Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på svenska Spotlight stockmarkets sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alfing Seating tar plats i rampljuset med rekordorder för ombyggnaden av Avicii Arena

Published

on

By

Stockholm, 12 april 2024 – Alfing Seating tillkännager stolt att vi har säkrat vår största order någonsin genom att tilldelas det prestigefyllda uppdraget att installera teleskopläktare och stolar till ombyggnaden av Avicii Arena i Stockholm, tidigare känt som Globen.

 Avtalet, värt uppemot 40 miljoner kronor, innefattar leverans och montering av totalt cirka 12 500 sittplatser, varav cirka 7 500 fasta stolar och cirka 5 000 stolar på teleskopläktare, vilket blir en del av arenans totala kapacitet – som även kommer att öka. Den nya designen av arenan kommer att möjliggöra anpassningar för olika typer av evenemang samtidigt som förutsättningarna för akustiken förbättras för en förstklassig ljudupplevelse.

Bertil Johnson, försäljningschef på Alfing Seating, kommenterar det historiska kontraktet:

”Detta är den största ordern någonsin för Alfing sedan företaget grundades 1964. Att få vara en del av ombyggnaden av Avicii Arena är en fantastisk möjlighet för oss att visa upp vår expertis och innovation inom branschen och en betydande milstolpe för oss som bolag. Att få möjligheten att vara en del av renoveringen av en så ikonisk arena som Avicii Arena är något vi är otroligt stolta över. Vi ser fram emot att leverera högkvalitativa sittplatser som kommer att bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för besökare i många år framöver.”

Vi har påbörjat tillverkningen i vår produktion men monteringen dröjer några månader till. Vi planerar att vara färdiginstallerade och klara för besiktning den 15 december i år

Kontakt för pressfrågor

Bertil johnson
Försäljningschef Alfing Seating
bertil.johnson@alfing.se

Spångatan 7, 343 34 Älmhult
www.alfing.se

Alfing Seating är ett svenskt varumärke under Alfing i Älmhult AB, som sedan 2021 är en del av INEV-koncernen. Stolarna utvecklas i småländska Älmhult. All produktion sker i vår egen fabrik i småländska Älmhult. Det är här vi ritar, bockar plåt, lackerar och designar alltifrån hörsalsstolar till teleskopläktare och fasta läktarstolar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

dormakaba lanserar brandsäker batterilösning för dörrautomatiker

Published

on

By

Sverige, 18 april 2024 – Nu lanserar dormakaba, en global aktör inom dörr- och accesslösningar, en brandsäker batteribackup för slagdörrsautomatiker. Batterilösningen har genomgått rigorösa tester på forskningsinstitutet RISE, för att säkerställa att batteriet inte bidrar till spridning av brand.

– Batteribackupen är en säkerhetslösning som garanterar att dörrautomatiken inte slås ut vid ett eventuellt strömavbrott. Vår lösning har även genomgått ett fullskaligt brandmotståndstest, säger Anders Sandgren, produktägare Access Automation Solutions Scanbalt dormakaba.

Det är de välkända slagdörrsautomatikerna ED100 och ED 250 som nu kompletteras med en integrerad batteribackup (ED UPS) för att säkerställa strömförsörjningen även vid strömavbrott. Batteribackupen har testats av RISE (Research Institute of Sweden), och resultatet visar på att ED UPS med integrerat batteri är brandsäker och att dörren bibehåller sin integritet i händelse av brand.
 

– Tanken på att montera ett batteri i omedelbar närhet till en brandcell kan väcka oro. Därför har vi låtit RISE genomföra ett brandscenario med en medeltemperatur på över 800 grader. Testet gick mycket bra, och visade att batteriet inte orsakar spridning av brand, säger Anders Sandgren.

Monteringskittet och det uppladdningsbara litiumjärnfosfatbatteriet (LiFEPO4) har utvecklats speciellt för dormakabas slagdörrsautomatik ED100/250. Det integreras med dörrautomatiken som en förlängning av täckkåpan, vilket möjliggör en snabb och kostnadseffektiv installation av batteriet, samtidigt som det minimerar behovet av att dra kostsamma kablar till en extern enhet. Batteriets livslängd är estimerad till sex år, vilket även innebär betydande besparingar på onödiga batteribyten jämfört med vanligt förekommande batterier på marknaden.

– I och med lanseringen av den brandtestade batteribackupen har vi utvecklat en konkurrenskraftig produkt som erbjuder kunderna ett betydande mervärde när det gäller säkerhet och hållbarhet. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna innovativa lösning och ser fram emot ett positivt mottagande på den nordiska fastighetsmarknaden, säger Marcus Täck, VP Marketing and Product Management Central & North Europe.

Presskontakt

Inga Hedman, Head of Marketing Communications Scanbalt

Tel: +46(0) 702097620

Mail: inga.hedman@dormakaba.com

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba, tillsammans med sina distributörer, kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2022/23.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det europeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.  

Mer information på www.dormakaba.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.