Marknadsnyheter
Populär frågekortlek är tillbaka
Idag lanserar Telenor en frågekortlek riktad till barn och vuxna för att underlätta nätprat, samtal om livet på nätet. Den första versionen av kortleken släpptes redan 2015, och blev uppskattad av både skolor och privatpersoner. Frågekortleken kommer nu i uppdaterad form och är framtagen i samarbete med Rädda Barnen. Den lanseras i två versioner och är kostnadsfri för alla. En kortlek kan beställas av lärare och spelkort med frågorna delas ut i Telenors butiker.
Telenors initiativ Nätprat fokuserar på att stärka dialogen om nätet mellan barn och deras viktiga vuxna. Frågekortleken som nu släpps är ett hjälpmedel för att få i gång pratet. Frågorna kan ställas av både barn och vuxna och det finns frågor för alla åldrar. Ämnen som berörs i kortleken är bland annat bilddelning, appar, sociala medier och nätkränkning.
– Rapporten ”Svenskarna och Internet 2022” visar att näthatet bland barn nästan har fördubblats från året innan och att föräldrar har lite eller ingen insikt i hur barns liv på nätet faktiskt ser ut. Det råder inget tvivel om att vi behöver öppna upp och prata med varandra mer om livet på nätet. Jag hoppas att frågekortleken ska fungera som ett stöd för detta, säger Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor.
Nina Freye, Responsible Business Manager på Telenor Sverige. Foto: TT
För skolor finns frågekortleken tillgänglig att beställa på gratisiskolan.se en plattform som erbjuder skolpersonal kostnadsfria verktyg och material. En första upplaga släpptes på plattformen som ett test redan i november förra året och tog snabbt slut.
– I samma stund som vi publicerade beställningssidan för kortlekarna började beställningar strömma in i snabb takt. Det finns ett stort behov bland lärare att hitta bra verktyg som hjälper barn att förhålla sig till en alltmer komplex digital värld. Många vuxna hänger inte med i den utveckling som sker men kan ändå hjälpa på olika sätt. Denna kortlek blir ett konkret och lättanvänt stöd för detta, säger Joachim Pettersson ansvarig för Gratisiskolan.se.
För privatpersoner har frågekortleken tagits fram med samma frågor och den fungerar även som en traditionell spelkortlek. Från och med idag finns den att hämta ut i kassan i alla Telenorbutiker utan kostnad. För den som inte har tillgång till en Telenorbutik går den att beställa via Telenors hemsida.
– Samtalen om nätet är viktiga att ha i klassrummet såväl som hemma i soffan så jag är väldigt glad över att vi kan erbjuda kortleken till alla som vill ha den. Frågorna är medvetet utformade så att de ska gå att anpassa till olika åldrar och fungera att ställas och besvaras av både vuxna och barn. Tanken är att frågorna ska ge spännande diskussioner och nya perspektiv, säger Nina Freye.
Frågorna finns även digitalt här.
Kortlekarna är framtagna inom ramen för Telenors initiativ Nätprat vars syfte är att underlätta samtal om livet på nätet, mellan barn och deras viktiga vuxna. Hitta fler bra tips och verktyg för att öka barns trygghet på nätet på www.telenor.se/natprat.
Presskontakt
Boel Bengtsson
08-410 100 40
press@telenor.se
Om Telenor
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,8 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12 miljarder kronor (2021) och har cirka 1 400 anställda.
Läs mer på www.telenor.se
Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 172 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 110 miljarder norska kronor (2021) och cirka 16 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).
Läs mer på www.telenor.com
Marknadsnyheter
Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK
Mölndal 2024-03-29
Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.
Leverans kommer att ske under Q2.
Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.
Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29
FÖR MER INFORMATION /
Kontakta företaget:
Mattias Bergkvist, VD
Telefon: 031-762 02 40
Aixia Group AB (publ)
Taljegårdsgatan 11
431 53 Mölndal
Marknadsnyheter
Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom
Umeå, 29 mars 2024
Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.
Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp.
Kort om Distant Bloom
Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.
Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång.
Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8
Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/
Kort om Go Fight Fantastic!
Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender.
Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g
Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/
För mer information, vänligen kontakta:
www.kindabrave.com
Följ gärna oss på Linkedin:
https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ)
Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar.
Marknadsnyheter
Månadsrapport mars, 03-2024
De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.
Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.
K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.
Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.
Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.
Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.
Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden.
Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.
Glad påsk!
På återhörande.
Emilie Loft
VD
Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se
Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.
DOTTERBOLAG
Terrester AB
Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients