Connect with us

Marknadsnyheter

Qlife utvidgar Egoo.Health-plattformen till COVID-19-test genom licensavtal

Published

on

Qlife meddelar att företaget har slutit ett licens- och leveransavtal med Aidian Oy för att få tillgång till och integrera deras patenterade SIBA®-teknik i Egoo.Health-plattformen. Företagen har genomfört ett gemensamt framgångsrikt första test för att integrera Aidians SIBA-teknik i plattformen. SIBA-tekniken gör det möjligt för Egoo-enheten att testa för virus, först och främst SARS-CoV-2-viruset för att testa för COVID-19. Licensavtalet innebär vidare att Aidian kommer att leverera de reagenser som behövs till Qlife.

Molekylär (DNA/RNA) virustestning var påtänkt att utvecklas för Egoo-plattformen i ett senare skede. Tack vare den senaste tidens positiva teknikintegration och den starkt ökade efterfrågan på virustest har företaget beslutat att redan nu prioritera och finansiera produktutvecklingen.

Samarbetet med Aidian för att slutföra SARS-CoV-2-testet har påbörjats och nästa steg är inriktat på ytterligare valideringsstudier. Det finns flera kritiska milstolpar under valideringsfasen, och ett regulatoriskt godkännande måste erhållas innan produkten kan lanseras kommersiellt. Under valideringsfasen kan testet dock säljas som en RUO-produkt (Research Use Only – endast för forskningsanvändning) till sjukvården. Qlife är i nära dialog med relevanta myndigheter och potentiella partners för att undersöka olika möjligheter till accelererad regulatorisk process.

Egoos COVID-19-test

I ett första steg gör Egoos COVID-19-tester det möjligt att utföra tester var som helst i närvaro av vårdutbildad personal (till exempel sjukvårds-, omsorgs- eller skolmiljöer) utan att centrala laboratorieresurser behöver användas. Testet är ett RNA-test med en noggrannhet som är i nivå med de laboratorietester som utförs i centrala laboratorier på sjukhus. Svarstiden förväntas vara cirka 20 minuter. Det är en väsentlig förbättring jämfört med nuvarande responstid för centrala laboratorier och av nuvarande testkapacitet. Bolaget förväntar att de positiva effekterna för patienter och vårdpersonal blir betydande.

Nästa steg för Egoo COVID-19-testet är ett godkännande för hemmabruk, vilket gör det möjligt att utföra tester i hemmet av COVID-19 i synnerhet och för andra virus i allmänhet. Det kommer att underlätta för hälso- och sjukvården, ge överblick över infektioner och potentiellt minska spridningen när patienter kan stanna hemma.

Qlife inleder validering av det första testet för COVID-19 omedelbart. Efter genomförd validering ska Egoo-testenheterna direkt kunna börja användas i närvaro av vårdutbildad personal. Samtidigt kommer Qlife att öka tillverkningstakten av kapslar och enheter snabbare än planerat, för att möta den förväntade efterfrågan på framförallt virustest.

Projektet inleds direkt och det är vår ambition att regelbundet informera om framstegen.

Finansiell påverkan

Produktutvecklings- och registreringsfasen som inleds nu kräver investeringar på cirka sex miljoner danska kronor under de kommande månaderna. Företaget utvärderar för närvarande olika finansieringsalternativ inklusive relevanta bidrag.

Qlife ser en betydande potentiell omsättning av att tillhandahålla COVID-19-test till sjukvårdspersonal i många länder och sektorer inom vården.

Om nuvarande tryck på sjukvårdssystemet fortsätter vara högt under kommande månader kan pågående Qlife-projekt med PKU och artrit tillfälligt försenas. Inte så mycket på grund av Qlifes arbete med COVID-19-testet, utan för att våra projektpartners – sjukhus och kliniker som är involverade i valideringsprojekten – behövt byta fokus till den pågående akuta COVID-19-krisen.

SIBA-tekniken

SIBA (Strand Invasion Based Amplification), är en biokemisk metod som bygger på isotermisk amplifiering med syfte att identifiera ett eller flera DNA- eller RNA-fragment. Isotermisk (vid konstant temperatur) amplifiering bygger alltså på samma principer som polymeras kedjereaktion (PCR), men erbjuder betydande fördelar jämfört med PCR genom att den inte kräver termisk cykling eller sofistikerad laboratorieutrustning. Samtidigt är det en robust teknik som erbjuder hög specificitet och sensitivitet och ger snabba analyssvar. De här faktorerna gör sammantaget att SIBA lämpar sig mycket väl för integration i Egoo-plattformen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Thomas Warthoe, VD Qlife Holding

Epost: tw@egoo.health
Telefon: +45-21 63 35 34

Denna information är sådan information som Qlife Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 mars 2020, kl 16.50.

Om Aidian

Aidian Oy, tidigare Orion Diagnostica Oy, är ett IVD bolag baserat i Finland som har nästan femtio års erfarenhet av utveckling och tillverkning av högkvalitativa, snabba och användarvänliga diagnostiska test, speciellt för primärvården. Aidian är närvarande globalt I mer än 60 länder. Produktserien QuikRead go® används globalt med mer än 50 000 instrument på plats i vården. Utöver de egna produkterna distribuerar Aidian produkter från väletablerade IVD bolag. SIBA® teknologin är Aidian Oys egenutvecklade isotermiska amplifieringsteknik.

Om Qlife
Qlife är ett medicin-tekniskt företag som strävar efter att revolutionera marknaden för klinisk biomarkörtestning av helblod. Genom att göra det möjligt att utföra tester hemma i stället för i vården underlättas tillgången till blodprov som kan främja monitorering av viktiga parametrar och bidra till bättre behandling.Bolagets aktie (QLIFE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (telefon: +46 (0)8-503 000 50, e-post: ca@gwkapital.se).

Läs mer på Egoo.health, Qlifeholding.com eller följ oss på LinkedIn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.