Connect with us

Marknadsnyheter

Qlucore säkerställer 30 MSEK för internationell expansion

Published

on

Det svenska AI-mjukvaruföretaget Qlucore AB (“Qlucore” eller “bolaget”) – med mer än 200 internationella kunder – meddelade idag att bolaget har säkrat 30 miljoner SEK före emissionskostnader i en finansieringsrunda. Kapitalet kommer huvudsakligen att användas för att påskynda försäljningsaktiviteterna och utöka utvecklingsteamet före den börsintroduktion (IPO) som är planerad att ske inom de närmaste 12 månaderna.

Qlucore utvecklar och säljer AI-baserad programvara som möjliggör fördjupade insikter i stora och komplexa datamängder (Big Data), resultat beräknas upp till 77 gånger snabbare än med andra lösningar och det har möjliggjort ett nytt affärsområde inom cancerdiagnostik. Företaget har för närvarande över 200 betalande kunder, inklusive de mest kända universiteten och stora läkemedelsföretag. Företaget ser fortfarande god tillväxt i sin kärnverksamhet, men möjligheten inom cancerdiagnostik dominerar den framtida uppsidan.

Vår ursprungliga produkt, Qlucore Omics Explorer, är väletablerad bland ledande universitet och läkemedelsföretag. Denna finansiering ger oss betydande ekonomiska resurser när vi nu lanserar vår banbrytande programvaruplattform för cancerdiagnostik – Qlucore Diagnostics. Qlucore Diagnostics skall bli en ledande plattform för precisionsdiagnostik för klinisk användning vid cancer.”, säger Carl-Johan Ivarsson, VD för Qlucore.

Vi är mycket glada över att få stöd från långsiktiga investerare som gör det möjligt för oss att gå in i nästa fas av cancerdiagnostik och precisionsmedicin”, säger Pia Gideon, styrelseordförande i Qlucore.

Nyemissionen blev övertecknad och leddes av Eiffel Investment Group, ett franskt kapitalförvaltningsföretag med en långsiktig strategi. De andra investerarna bestod av utvalda långsiktiga strategiska institutionella och privata investerare. Dessutom deltog majoriteten av styrelsen och ledningen i den riktade placeringen. Qlucores styrelse beslutade, i enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 28 september 2020, om en nyemission av aktier till ett pris av 420,00 SEK per aktie.

”Eiffel Investment Group bidrar gärna till att finansiera den fortsatta utvecklingen av Qlucore, från en världsomspännande erkänt bioinformatik mjukvaruföretag med lösningar för precisionsdiagnostik och forskning till en plattform för precisionsdiagnostik för klinisk användning vid cancer, som ett första målområde, och en verklig möjliggörare av precisionsmedicin. Denna nya investering från Eiffel Investment Group är en bekräftelse på vår 10-åriga närvaro som investerare i den svenska Life Science-industrin, som under senare år har blivit en av de mest dynamiska i Europa. ” säger Jean-François Paumelle, partner för Eiffel Investment Group.

Antalet utgivna aktier vid nyemissionen uppgår till 71 420 och ökar Bolagets aktiekapital med 71 420,00 SEK till 263 271,00 SEK. Nyemissionen innebär en utspädningseffekt på cirka 27 procent av aktiekapitalet och i förhållande till antalet röster i bolaget efter nyemissionen.

RÅDGIVARE
Stockholm Corporate Finance agerade som finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl agerade som juridisk rådgivare till Qlucore i den riktade placeringen. Hagberg & Aneborn Fondkommission var emissionsinstitut.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Carl-Johan Ivarsson, VD Qlucore
Telefon: +46 46 286 3110, e-post: carl-johan.ivarsson@qlucore.com
Webb: www.qlucore.com

Otto Rydbeck, VD Stockholm Corporte Finance
Telefon: +46 708 78 48 70, e-post: otto.rydbeck@stockholmcorp.se
Webb: www.stockholmcorp.se

Certified Adviser
FNCA Sweden AB
Telefon: +46 8 528 003 99, e-post: info@fnca.se Webb: www.fnca.se

Emissionsinstitut
Hagberg & Aneborn
Telefon: +46 8 408 933 50, e-post: info@hagberganeborn.se Webb: www.hagberganeborn.se

OM QLUCORE AB
Qlucore är en ledande leverantör av ny generation intuitiv bioinformatikprogramvara för forskning och precision och kompletterande diagnostik. Qlucores uppdrag är att göra det lättare att analysera de stora mängderna av komplexa data som genereras av innovationer inom genomik och proteomik. Detta görs genom att tillhandahålla kraftfulla visualiseringsbaserade analysdataverktyg för bioinformatik för forskning och precisionsdiagnostik. Verktygen är så enkla att använda att forskare, tekniker och läkare enkelt kan tolka och utforska sina datamängder.
Programvaran Qlucore Omics Explorer är en gör-det-själv-programvara för bioinformatik för forskning inom biovetenskap, växt- och bioteknikindustrin samt den akademiska världen. Det kraftfulla och flexibla visualiseringsbaserade analysverktyget med inbyggd kraftfull statistik ger resultat direkt.
Programvaran Qlucore Diagnostics är en plattform för multi-omics-följeslagare och precisionsdiagnostik. AI-drivna, sjukdomsspecifika maskininlärningsbaserade klassificeringsmodeller kombineras med patientvänliga visualiseringar i en lättanvänd och kostnadseffektiv mjukvarulösning som integreras med ett brett utbud av datagenererande tekniker och instrument.
Qlucore grundades 2007 av ledande forskare vid institutionerna för matematik och klinisk genetik vid Lunds universitet. Idag har Qlucore kunder i cirka 35 länder runt om i världen, med försäljningskontor i Europa och Nordamerika, och distribution i flera länder i Asien. Många av de ledande akademiska institutionerna och läkemedelsföretagen runt om i världen använder Qlucore i sin forskning.www.qlucore.com

OM EIFFEL INVESTMENT GROUP
Eiffel Investment Group är ett Parisbaserat kapitalförvaltningsföretag. Koncernen förvaltar nu mer än tre miljarder euro och erbjuder företag ett brett utbud av privata och börsnoterade lösningar för skuld- och aktiefinansiering. Koncernen, som har betydande kapital, har etablerat en institutionell infrastruktur och säkerställer en mycket stark intresseanpassning med fondens institutionella investerarkunder. Eiffel Investment Group är ett oberoende företag som godkänts av de franska finansiella myndigheterna och delvis ägs av dess team tillsammans med den franska entreprenören Jacques Veyrats holdingföretag Impala.www.eiffel-ig.com

OM STOCKHOLM CORPORATE FINANCE AB
Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarbyte, fusioner och förvärv (M&A) till börsnoterade och privata företag och deras ägare. Stockholm Corporate Finance är den exklusiva svenska partnern i det globala nätverket M&A Worldwide, som består av 49 M & A-rådgivare och investeringsbanker i 36 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag under tillsyn av Finansinspektionen (Swe: Finansinspektionen) och är medlem i branschföreningen SwedSec Licensiering AB.
www.stockholmcorp.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.