Connect with us

Marknadsnyheter

Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med +755 % den första timmen

Published

on

Läs original

Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med svindlande 755 procent i Sverige jämfört med en genomsnittlig dag och under morgontimmarna har Black Friday-försäljningen så långt ökat med 5 procent jämfört med 2021. De mest sålda produktkategorierna under Black Friday är hittills elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. 

– Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday för att spara pengar och de senaste dagarna har vi fått bekräftat att veckans reor är fortsatt relevanta för konsumenter som vill spara tid och pengar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Ny realtids-shoppingdata från Klarna visar att: 

  • Elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter är de mest populära produktkategorierna jämfört med en genomsnittlig dag. 
  • Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Friday hittills i år – 59 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 41 procent av män.
  • Kvinnor har främst köpt elektronik, kläder och skor och barnprodukter. Män har handlat inom samma kategorier men istället för barnprodukter har de köpt desto mer inom sport- och fritidsutrustning.  
  • Millennials (25-40 åringar) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (27%) och 18-24-åringar (19%) jämfört med en genomsnittlig dag.
  • Invånarna i Södermanlands län, Västmanlands län och Blekinge län har varit mest angelägna om att dra nytta av rabatter och erbjudanden hittills under fredagen och har handlat 78%, 15% respektive 12% mer per capita än genomsnittet i landet. 

Onlineshopping blir allt mer framträdande under Black Week: 
En undersökning som genomfördes av analysbyrån Dynata i samarbete med Klarna inklusive 1033 svenskar under oktober och november visar att:

  • 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året. 
  • Fler än varannan (56 %) uppger kommer att handla mer online under Black Week i år.
  • De främsta anledningarna till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80%) och att det är lättare att jämföra priser online (77%). 75 procent väljer också att hellre handla online för att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment.  
  • Varannan svensk (54%) kommer att jämföra priser mellan återförsäljare för att hitta de billigaste produkterna. 
     
Klarna Shoppingindex* – onlineförsäljning under Black Friday
Region Index – Försäljning
online per capita(Sverige=100)
Mest populära produktkategori
Södermanlands län 178 Hem och trädgård
Västmanlands län 115 Smycken och accessoarer
Blekinge län 112 Elektronik
Stockholms län 109 Elektronik
Örebro län 106 Smycken och accessoarer
Jönköpings län 104 Elektronik
Uppsala län 104 Barnprodukter
Norrbottens län 103 Sport- och fritidsprodukter
Västra Götalandsregionen 94 Kläder och skor
Västerbottens län 93 Sport- och fritidsprodukter
Östergötlands län 93 Kläder och skor
Kalmar län 91 Elektronik
Region Skåne 91 Underhållning
Gävleborgs län 90 Sport- och fritidsprodukter
Dalarnas län 89 Sport- och fritidsprodukter
Region Halland 89 Barnprodukter
Värmlands län 89 Sport- och fritidsprodukter
Region Gotland 86 Elektronik
Kronobergs län 80 Smycken och accessoarer
Västernorrlands län 80 Sport- och fritidsprodukter
Jämtlands län 70 Sport- och fritidsprodukter

* Shoppingindex: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
 

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.

För mer information, vänligen kontakta: [email protected]

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.12.2022

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.12.2022 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.12.2022 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

349 563

 9,92

3 466 860,97

CEUX

290 089

 9,93

2 880 588,25

TQEX

34 660

 9,95

 344 701,54

XSTO

290 262

 9,94

2 886 283,74

XCSE

35 411

 9,92

 351 188,09

Summa

 999 985

 9,93

9 929 622,58

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 10,8811 och DKK till EUR 7,4375
** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 16 827 537 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Group Communication, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

KOMMUNIKÉ FRÅN THINC JETTY COLLECTIVES EXTRA BOLAGSSTÄMMA 2022

Published

on

By

REGULATORY

Thinc Jetty Collective AB (publ) har idag hållit extra bolagsstämma. Stämman beslutade i enlighet med de förslag som styrelsen lagt fram.

Stämman beslutade om:

  • godkännande av förvärv av aktier i Tigerton AB och förvärv av aktier i Kunskapskraft & Media AB.
  • om incitamentsprogram till ledande nyckelpersoner och anställda genom emission  av 10 000 000 teckningsoptioner enligt styrelsens förslag där lösenkursen fastställdes till 0,45 SEK per aktie.
  • ny bolagsordning genom om ändring av bolagets företagsnamn till Thinc Collective AB (publ)

Den extra bolagsstämman ägde rum genom poströstning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD Thinc Jetty Collective AB
[email protected]

Thinc Jetty Collective är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer till sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Jetty Collective är verksamma inom Norden.

Läs mer på thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Överenskommelse nådd i EU för Karlsbro (L)s batterilagstiftning

Published

on

By

Europaparlamentet, Kommissionen och Rådet har just enats om förslaget om en europeisk batteriförordning. Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro som varit den liberala gruppens förhandlare är nöjd över resultatet av trialogförhandlingen som innebär en mer ambitiös lagstiftning än Kommissionens grundförslag. 

“Utan batterier och elektrifiering klarar vi inte våra ambitiösa klimatmål. Den nya lagen ställer höga krav både när det gäller batteriets klimat- och miljöpåverkan och ger konsumenten större möjlighet att enkelt göra egna klimatval. Jag är glad att både Rådet och Kommissionen gått parlamentet till mötes för se till att göra förslaget skarpare” säger Karlsbro.

Med batterier kan allt från små hushållsapparater till stora transportmedel och enorma industrier bryta sitt beroende av fossila bränslen. När efterfrågan på batterier ökar då vi ställer om från fossildrivna fordon och produktionsprocesser till el kommer batteriernas klimatpåverkan spela en allt större roll. Batteriförordningen är ett helt nytt sätt att lagstifta på miljöområdet som kommer att följa batteriet i alla faser – produktion, konsumtion och återvinning. 

“En cirkulär marknad skapas genom krav på att nya batterier måste innehålla en viss andel återvunnet material. För att garantera att vi inte producerar batterier i Europa på bekostnad av miljö och välstånd i andra länder kommer batterier på den europeiska marknaden att omfattas av så kallade “due diligence”- regler för att säkerställa skydd av mänskliga rättigheter och miljö genom hela produktionskedjan” säger Karin Karlsbro.

Karlsbro framhåller lagstiftningen som särskilt viktig för Sverige, som ligger i framkant av den växande industrin för hållbara batterier.  

“Hållbara batterier från EU behövs för energiomställningen och är ett sätt för oss att klippa beroendet av råvaror från odemokratiska fossilnationer. Sveriges batteriproduktion ger oss möjligheten att minska både den globala uppvärmningen och diktaturers maktposition i den globala ekonomin. Vi är, med EU:s hjälp, på god väg att bli Europas batteri-stormakt” avslutar Karlsbro.

För ytterligare kommentarer eller frågor kontakta:
Linnéa Bjärum
[email protected]
+46 73 427 56 92

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.