Connect with us

Marknadsnyheter

Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med 826 % den första timmen

Published

on

Läs original

Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med 826 procent i Sverige jämfört med en vanlig dag. De mest sålda produktkategorierna under Black Week är barnprodukter, elektronik och hälso- och skönhetsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.  
 
– Trenden vi sett över flera år är att svenskarnas shopping under denna vecka sprider sig över flera dagar. Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag under veckan. En brasklapp är dock att årets starka köpsiffror för Black Friday delvis kan bero på att löning kom först på torsdagen under årets Black Week, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende. 
 
Kvinnor står för de flesta köpen – köper mestadels barnsaker
Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Week i år – 62 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 38 procent av män. Sett till åldersgrupper kan man även se att konsumenter mellan 25-40 år (Millennials) är den grupp som handlat mest och står för 42 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (34%) och åldersgruppen 57+ (17%). 

Vad man köper skiljer sig även något åt mellan män och kvinnor. Kvinnor har främst köpt barnprodukter, elektronik och sport- och fritidsutrustning. Män har handlat inom samma kategorier men istället för sport- och fritidsutrustning har de köpt desto mer inom hälsa och skönhet.

– Det är tydligt att många konsumenter planerar att göra merparten av sin julshopping under Black Week. Vår undersökning* från tidigare i höstas visar att många konsumenter vill ta tillfället i akt att fynda produkter de själva kommer att använda samtidigt som de hittar julklappar till nära och kära under Black Week. Att barnprodukter är den mest sålda produktkategorin under veckan stärker den tesen, fortsätter Viveka

Försäljningen i Halland, Norrbotten och Gotland har ökat mest 
Siffror från veckan visar att försäljningen i Halland, Norrbotten och Gotland ökat mest under Black Week jämfört med en vanlig dag. Vidare har den totala onlineförsäljningen per person varit högst i Stockholm, Norrbottens län och Uppsala län.  

Mest sålda produktkategorier skiljer sig åt runt om i landet: I norra Sverige är sport och fritidsutrustning mest populärt och i södra Sverige är det smycken och accessoarer som sålt bäst. På västkusten och i Stockholm har man främst köpt kläder och skor. Gotlänningarna har framförallt shoppat underhållning.

Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
 

* Shopping-Index: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
 

Om Klarna 
Vi gör shopping enklare, säkrare och smidigare. Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionerar betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Bland Klarnas över 250,000 anslutna handlare finns företag som H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike och AliExpress som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sin personliga ekonomi. Klarna är ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen med en värdering på 45,6 miljarder USD. Klarna grundades 2005, har över 4,000 medarbetare och är verksamt i 19 länder. För mer information, besök klarna.com. 
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Richa Goswami föreslås som ny styrelseledamot i EQT AB

Published

on

By

EQT AB (publ) meddelar idag att valberedningen föreslår Richa Goswami som ny styrelseledamot i EQT AB, tillförande erfarenhet och expertkunskap inom varumärkes- och marknadsföringsarbete.

Richa Goswami har haft ledande befattningar inom varumärkes och marknadsföring och för både finansiella tjänster och FMCG (fast-moving consumer goods, snabbrörliga konsumentvaror) och besitter omfattande kunskaper och erfarenheter från flera olika branscher. Hennes arbetslivs-erfarenhet spänner över flera geografiska områden och senast var Richa Group Chief Marketing and Brand Officer på Fidelity International, baserad i Singapore.

Innan Fidelity International var Richa Chief Customer and Marketing Officer på HSBC, där hon spenderade över ett årtionde inom olika roller i Asien, Europa och USA. Hon har även varit Global Chief Digital Officer hos Johnson & Johnson och Global Head, Next Generation Banking, hos Standard Chartered Bank och kommer med omfattande internationell erfarenhet inom sitt område.  

Jacob Wallenberg, ordförande för valberedningen kommenterar: “Richa Goswamis erfarenhet från att bygga internationella varumärken inom olika branscher kommer tillföra värdefulla perspektiv för EQT:s fortsatta resa. I dagens globala marknad är ett starkt varumärke avgörande för att kunna attrahera framtida talang och kunder.

Johan Forssell har avböjt omval efter nio år i styrelsen. Conni Jonsson, styrelseordförande i EQT AB kommenterar: “Johan är den längst sittande styrelseledamoten i EQT och hans fokus på långsiktigt värdeskapande och ägande har varit väldigt uppskattat i styrelserummet. Jag är tacksam för Johans bidrag, särskilt under börsintroduktionsprocessen, hans stöd var avgörande i vårt första steg som börsnoterat bolag.” 

Conni Jonsson fortsätter, “Jag ser verkligen fram emot att välkomna Richa Goswami till styrelsen, hennes energi och mångfacetterade bakgrund kommer bli ett utmärkt tillskott och bidra till en bättre balans i styrelsesammansättningen. Richa Goswamis omfattande erfarenhet av att bygga globala varumärken inom olika branscher kommer att bidra till EQT:s tillväxtresa. Jag vill också tacka valberedningens ledamöter för deras engagemang i den här processen.

Valberedningens fullständiga förslag till EQT AB:s årsstämma finns i kallelsen och valberedningens motiverade yttrande, publicerade på EQT:s hemsida. EQT AB:s årsstämma hålls den 27 maj 2024. Förslaget av Richa Goswami som ny styrelseledamot är villkorat av att relevanta regulatoriska godkännanden erhålls.

Valberedningen har utsetts baserat på ägarförhållandena den 31 augusti 2023 och består av Jacob Wallenberg (ordförande), utsedd av Investor AB Harry Klagsbrun, utsedd av Bark Partners AB Cynthia Lee, utsedd av Jean Eric Salata Anders Oscarsson, utsedd av AMF Pension & Fonder Conni Jonsson, styrelseordförande i EQT AB

Kontakt

Olof Svensson, Head of Shareholder Relations, +46 72 989 09 15
EQT Press Office, press@eqtpartners.com, +46 8 506 55 334

Om EQT

EQT är en syftesdriven global investeringsorganisation som enbart fokuserar på strategier för aktivt ägande. Med ett nordiskt arv och ett globalt tankesätt har EQT ett track record av stabil och attraktiv avkastning inom flera geografiska områden, sektorer och strategier som sträcker sig över nära tre årtionden. EQT har investeringsstrategier som täcker alla faser i ett företags utveckling, från start-up till mogna faser. EQT har EUR 242 miljarder i totalt förvaltat kapital (EUR 132 miljarder i avgiftsgenererande förvaltat kapital), inom två affärssegment – Private Capital och Real Assets.

Med rötterna i Wallenbergfamiljens entreprenöriella tankesätt och filosofi om långsiktigt ägande styrs EQT av ett antal djupt förankrade värderingar och en tydlig företagskultur. EQT förvaltar och rådger flera fonder och investeringsenheter som investerar över hela världen med målsättningen att framtidssäkra bolag, skapa attraktiv avkastning och ha en positiv påverkan med allt EQT gör.

EQT AB-koncernen avser EQT AB (publ) och dess direkta och indirekta dotterbolag, vilka inkluderar general partners och juridiska personer som rådger EQT-fonder samt EQT-fonders fondförvaltare. EQT har kontor i mer än 25 länder i Europa, Asien-Stillahavsområdet och Nordamerika och fler än 1 800 medarbetare.

Mer information: www.eqtgroup.com
Följ EQT på LinkedIn, X, YouTube och Instagram

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: VibroSense Dynamics tar sats mot nya marknader

Published

on

By

Personer med diabetes, vibrationsskador eller de som behandlats med cellgifter löper risk att utveckla perifier neuropati, nervskador i händer eller fötter. Vibrosense Dynamics vill stötta vården att upptäcka symptomen i tid för att undvika allvarliga komplikationer. Bolaget meddelar nu att man vill expandera kraftigt och hoppas på att komma ut på den kinesiska marknaden inom ett år.

Se intervjun på biostock.se:

https://www.biostock.se/2024/04/vibrosense-dynamics-tar-sats-mot-nya-marknader/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av delårsrapport för januari-mars 2024 för Truecaller AB (publ)

Published

on

By

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar delårsrapport för januari-mars 2024 tisdagen den 7 maj 2024 kl 07.30 CET. 

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en webcast och telefonkonferens kl 13.00 CET samma dag. Presentationen kommer att hållas på engelska.

 

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk. 

https://ir.financialhearings.com/truecaller-q1-report-2024/register

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047238

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705290800

andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.