Connect with us

Marknadsnyheter

Rizzo Group offentliggör oreviderade resultat- och balansräkningar för september och oktober 2021 samt en övergripande likviditetsbedömning till och med februari 2023

Published

on

STOCKHOLM (december 2021) – Som tidigare offentliggjorts har Rizzo Group AB (publ) (”Rizzo Group” eller ”Bolaget”) den 23 mars 2021 ansökt om och beviljats företagsrekonstruktion. Bolaget skickade den 8 december 2021 ut ackordsförslaget. Där redogörs även för Bolagets tillgångar per den 30 september 2021. Ackordsförslaget och förteckningen över Bolagets tillgångar finns tillgänglig på Bolagets hemsida, www.rizzogroup.se. Bolaget avser vidare att ansöka om förlängning av rekonstruktionen.

Under diskussioner kring ackordsförslaget med de olika borgenärerna gör Bolaget bedömningen att det är nödvändigt att delge bolagsspecifik information som tidigare inte offentliggjorts till marknaden. Bolaget kommer i samband med detta pressmeddelande delge oreviderade resultat- och balansräkningar för september och oktober 2021 samt en koncernövergripande och ackumulerad likviditetsutveckling t.o.m. sista februari 2023.

RESULTATRÄKNING RIZZO GROUP AB
Mkr okt-21 sep-21
Nettoomsättning 22,7 26,7
Övriga rörelseintäkter 0,0 0,0
Rörelsens intäkter 22,7 26,7
Handelsvaror -13,6 -15,7
Övriga externa kostnader -12,2 -9,2
Personalkostnader -2,1 -9,3
Av-/nedskrivn. av materiella & immateriella anl.tillg -0,9 -0,9
Rörelseresultat -6,1 -8,4
Resultat från finansiella investeringar 4,3 -1,3
Resultat efter finansiella poster -1,8 -9,7
Skatt på årets resultat 0,0 0,0
Periodens resultat -1,8 -9,7
BALANSRÄKNING RIZZO GROUP AB
31 oktober 2021 30 september 2021
Anläggningstillgångar
Immateriella tillgångar 6,6 6,9
Materiella tillgångar 16,5 17,1
Finansiella anläggningstillgångar 75,6 75,6
Summa anläggningstillgångar 98,7 99,5
Omsättningstillgångar
Varulager 29,9 31,4
Övriga kortfristiga fordringar 128,1 118,6
Likvida medel 2,3 0,4
Summa omsättningstillgångar 160,3 150,3
Summa tillgångar 259,0 249,8
Eget kapital -22,1 -39,3
Avsättningar 4,4 4,4
Kortfristiga räntebärande skulder 143,2 144,2
Kortfristiga icke räntebärande skulder 133,6 140,7
Summa eget kapital och skulder 259,0 249,8

För den framåtriktade likviditetsprognosen nedan ligger ett antal antaganden till grund för bedömningen, såsom att pandemin avtar i sådan utsträckning att det möjliggör att Bolaget återgår till samma försäljningsnivåer som innan COVID, att ackordsförhandlingen vinner lagakraft enligt förslag, att nytt bankavtal är på plats med villkor som är åtminstone lika förmånliga för Bolaget som de villkor som gäller för närvarande, att varuförsörjning och transportkostnader återgår till de nivåer som gällde innan COVID  – främst från Asien samt att Bolaget erhåller betalningsvillkor som gällde innan företagsrekonstruktionerna.

Koncernövergripande likviditetsbedömning
Inkl. ackordsbetalningar utifrån ackordsförslag
Dec 21-Feb 23
Saldo IB 21,0
Inbetalningar 949,6
Utbetalningar -889,9
Saldo UB 80,7

Rizzo Group offentliggör enbart denna information till följd av att informationen kommer att lämnas som en del i diskussionerna med Bolagets borgenärer för att söka säkra ackordsförslaget och åtar sig således ingen skyldighet att offentliggöra uppdateringar eller revidera lämnad finansiell data som ett resultat av ny information, framtida händelser eller annat, om det inte krävs enligt tillämplig lagstiftning eller Nasdaq Stockholms regelverk.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Fins, CEO och koncernchef, tel: +46 (0)8 508 99 200, e-mail: lars.fins@rizzogroup.se
Anders Arverud, CFO, tel: +46 (0)8 508 99 200, e-mail: anders.arverid@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 december 2021 kl. 21.30 CEST

Om Rizzo Group

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor, skor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 94 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 257 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se
 

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.