Så stärks dina rättigheter – ny konsumentköplag träder i kraft 1 maj

| 28 april, 2022 | 0 kommentarer

EU har tagit fram nya direktiv för att stärka konsumenternas skydd. Alla medlemsländer måste följa direktiven men länderna bestämmer själva hur de ska uppnå målet. I Sverige får vi en ny konsumentköplag den 1 maj 2022 för att svensk lagstiftning ska vara i harmoni med de nya direktiven. Derya Kulbay, jurist på Lexly, välkomnar den nya lagen som bland annat ger ökade rättigheter för konsumenten men även sätter en större press på företag att producera mer hållbara varor.

Konsumentköplagen gäller när du köper varor från ett företag. Den gäller när du köper nya såväl som begagnade eller prissänkta varor. Lagen är tvingande vilket betyder att du som konsument inte kan få sämre villkor av något företag än de som står i lagen. När konsumentköplagen nu uppdateras stärks skyddet för alla konsumenter, både vid köp av fysiska och digitala varor eller tjänster. 

– EU har tagit fram nya direktiv som tillsammans ska förbättra konsumentens rättigheter, exempelvis när det kommer till köp av varor och tjänster samt marknadsföring online. I maj börjar den nya konsumentköplagen att gälla, och i juli kommer ännu flera uppdateringar i avtalsvillkorslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen, säger

Den nya konsumentköplagen ger bland annat ett starkare skydd för konsumenten vid reklamation.

–  Idag ansvarar företag för fel som uppkommer inom sex månader från köptillfället, om företaget inte kan bevisa att felet uppkommit på grund av konsumenten. Dessa sex månader har förlängts till två år i nya lagen. Alla fel som uppkommer inom två år anses alltså ha funnits vid köptillfället om säljaren inte kan bevisa motsatsen. Företag har med andra ord ett större ansvar för produktens livslängd, en vinst både för klimatet och konsumenternas plånbok, säger Derya.

Lagen innehåller också uppdateringar som bättre speglar konsumtionsmönstret med ökad handel över nätet och den ökade konsumtionen av digitala varor. I det innefattas bland annat fysiska produkter som innehåller digitala delar, exempelvis mjukvara. Likaså utökas definitionen av varor till att också omfatta digitalt innehåll. 

– Företag som säljer digitala tjänster och digitalt innehåll behöver komma in i rätt konsumenttänk. Till exempel kan personuppgifter komma att ses som betalningsmedel vilket gör att innebörden av “gratis appar” i Appstore förändras. Och företag som säljer varor där mjukvaran uppdateras löpande, som exemplevis en smartphone, har en skyldighet att se till att mjukvaran kan uppdateras så att produkten håller längre, säger Derya.

För företag som inte följer de nya uppdateringarna i lagen kan dyra böter vara att vänta. 

–  EU har bestämt att företag som inte följer den nya lagstiftningen kan behöva böta minst 4 procent av bolagets årliga omsättning. Det är samma upplägg som för GDPR-lagstiftningen. Har man som företagare inte koll på hur uppdateringarna påverkar ens företag är det hög tid att sätta sig in det nu, säger Derya.

För mer information, vänligen kontakta:

Emelie Rude
Brand & PR Manager, Lexly
0703727618
[email protected]

Om Lexly
Lexly grundades 2004 och är Nordens ledande aktör inom digital juridik. Med visionen att göra juridiken tillgänglig för alla skapade Lexly, som första bolag i Europa, en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med, och integrerar sina tjänster hos, banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexly även i Helsingfors, Finland och São Paulo, Brasilien.

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.