Tanalys

Så vill vi ha det i våra kök

En undersökning från Yougov på uppdrag av Elon visar att svenskar helst vill ha marmor, bänkbelysning och stora arbetsytor i sina kök. Var tionde svensk spenderar också mer än 20 timmar i köket varje vecka och önskar omge sig av både vitt och rostfritt.

Den nya undersökningen från Yougov på uppdrag av Elon visar att vi trivs i köket. Nästan var tredje svensk, 32 %, spenderar mer än 10 timmar i köket varje vecka, och 10 % spenderar mer än 20 timmar.

”Undersökningen visar också att den grupp som spenderar mest tid i köket är de över 60 år, där hela 14 % spenderar mer än 20 timmar i sina kök varje vecka, vilket kan jämföras med endast 5 % av 30-39-åringarna,” säger Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon.

Ljus från rätt håll

Vi har också bestämda åsikter kring hur våra kök ska vara utformade. Den viktigaste belysningen är inte den i taket utan istället bänkbelysningen, som sitter under överskåpen. Den ses också som viktigare än både spisbelysning, fläktbelysning och belysning vid köksön.

Dessutom vill vi ha stora arbetsytor. Nästan var tredje svensk, 28 %, vill ha en arbetsyta på 60 x 200 cm, 19 % vill ha 60 x 150 cm, 13 % önskar 60 x 250 cm och 11 % önskar 60 x 300 cm. När det gäller material på bänkytor, så är det marmor som är mest populärt (19 %) följt av massivt trä (16 %), granit (14 %), laminat (13 %), rostfritt (13 %) och kvartskomposit (7 %).

”I takt med att vi experimenterar mer i köken och lagar allt mer avancerade rätter, uppskattar många också mer arbetsyta, där vi kan göra olika moment i tillagningen och även ha plats för utrustning”, säger Camilla Waldmark på Elon.

Synligt och rostfritt

Fler än hälften, 54 %, vill ha synliga handtag och beslag på sin köksinredning och endast 13 % vill att de ska vara dolda. De mest populära materialen för handtag och beslag är rostfritt (34 %), trä (11 %), krom (11 %), mässing (10 %), aluminium (7 %), koppar (2 %) och läder (1 %).

Vi väljer också helst relativt neutrala färger på luckor, skåp och lådor. Den populäraste färgen är vitt (37 %) följt av grått (18 %), träfärgat (7 %), beige (5 %), svart (4 %), olivgrön (4 %), blått (3 %), brunt (3 %), gult (2 %), silver (1 %), turkost (1 %), lavendel (1 %) och guld (1 %).

Drömmer om pizzaugn

Trots många tuffa ekonomiska omvärldsfaktorerna fortsätter många av oss att drömma om lite lyxigare utrustning i köket. Det som ligger högst upp på önskelistan bland de lyxigare produkterna är intelligenta avancerade vitvaror (21 %), vinkyl (15 %), pizzaugn (15 %), köttkvarn (5 %), teppanyakihäll (3 %) och hängmörningskyl (3 %).

”Vi kan se att allt fler lagar mer mat hemma och då sneglar man gärna på spännande köksutrustning från restaurangmiljöer för att lyfta den egna matlagningen, som till exempel en ordentlig pizzaugn eller hängmörningskyl. Det är framför allt de yngre svenskarna, i åldrarna 18 – 29 år, som helst av allt skulle vilja utrusta hemmen med lite mer avancerad köksutrustning,” säger Camilla Waldmark på Elon.

https://www.elon.se/nordanro

https://nordanro.se/

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Underperioden 14-16 oktober 2022 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år, i Sverige.
En inbjudan till undersökningen skickades ut via e-mail till personer som passade in på kriterierna för studien. 
Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.
Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen

För mer info:

Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig Elon Group
Tel: 070-570 11 94
camilla.waldmark@elongroup.se

Exit mobile version