Connect with us

Marknadsnyheter

The Plus -Världens mest miljövänliga möbelfabrik som använder koldioxidsnåla  aluminiumfasader

Published

on

I Magnor som ligger i Norge har Vestres nya möbelfabrik The Plus precis slagit upp portarna. The Plus kan titulera sig med att vara världens mest miljövänliga möbelfabrik och är på god väg att bli det första projektet att uppnå den högsta miljöklassen ”Outstanding” enligt BREEAM. Vestre vill locka och inspirera andra likande projekt i hur- det går att satsa stort i hållbarhets aspekten samtidigt som man är lönsam, vilket The Plus är ett praktexempel på. WICONA har levererat 23 ton av återvunnen Hydro CIRCAL aluminium genom WICTEC fasader och WICLINE fönster. Även dörr WICSTYLE 75 evo har levererats till projektet.

På Magnor, i skogen öster om Kongsvinger och några kilometer från svenska gränsen, har möbeltillverkaren Vestre nyligen öppnat nästa generations möbelfabrik. The Plus som fabriken heter har fått sitt namn efter sin plus formade liknelse och har blivit den största investeringen i norsk möbelindustri på flera decennier.

I mitten av byggnaden hittar man fabrikens hjärta, här kan besökare och allmänheten få sig en unik upplevelse. De fyra fabriksflygarna som formar plustecknet utgjordes utifrån de fyra olika tillverkningsstegen. Där första steget är lagret för materialet, sedan kommer lackproduktionen följt av träbearbetningen och till sista monteringsavdelningen. Här färdigställs allt så det blir redo att levereras ut till världens alla hörn. Arkitekten till detta unika projekt är Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter.

En bild som visar gräs, träd, utomhus, fält Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar träd, utomhus, byggnad Automatiskt genererad beskrivning

Världens mest miljövänliga fabrik

Vestre använder världens renaste aluminium i flera av sina produkter och lämpligt nog när den nya möbelfabriken står på plats är Hydro Extrusions i Magnor den närmaste grannen. Med hjälp av WICONA:s fasadsystem har 23 ton av Hydro CIRCAL återvunna aluminium levererats till projektet. Hydro CIRCAL är minst 75% återvunnen aluminium från tidigare konsumentskrott från exempelvis glasfasader och fönster som har demolerats från byggnader och är helt återvunnen. Aluminium kan återvinnas oändligt många gånger. Dess kvalitet och materialegenskaper går aldrig förlorade. Dessutom använder Hydro CIRCAL endast 5% av den energi som krävs för primär aluminiumproduktion.

        ”Glasfasaderna är speciellt utvecklade för The Plus för att säkerställa maximal transparens och lägsta möjliga energiförbrukning. WICONA-profilerna som ramar in glaset har levereras med Hydro CIRCAL-legeringar”, säger Frank Føleide, försäljningsingenjör på Hydro Building Systems.

En bild som visar inomhus, tak Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar inomhus, byggnad, dörr, område Automatiskt genererad beskrivning

The Plus har mer än 2 000 kvm glasfasad och är upp till 14 meter högt,vilket utgör extrema krav gällande energiprestanda och isolering. Även invändigt på The Plus har det levererats trappräcken i aluminium som med en arkitektonisk touch är sammankopplade med golvet. The Plus har som mål att minska energiförbrukningen med 90% jämfört med liknande fabriker. För att minska energiförbrukningen har The Plus 900 solpaneler, 17 geotermiska brunnar och värmepumpar som är inplanterade i väggarna i syfte att ta upp överskottsvärme ifrån produktionsprocessen. Överskottsvärmen som produceras från solpanelerna används utöver uppvärmning till ett kylningssystem för hushållsvatten, i produktionscykeln återanvänds även 90% av vattnet. De fyra vingarna på byggnaden är klädda med en vacker grönska som har plockade frön ifrån skogen vilket skapar en naturlig skogsvegetation och tillsammans med solpanelerna producerar 250 000 kilowattimmar av förnybar energi om året.

        ”Vi är glada över att kunna bidra till ett projekt som är så framtidsinriktat som Vestres The Plus. Vi har samarbetat med Vestre i många år, inklusive möbelserien ”Folk”, och vi ser fram emot att nu få världens mest miljövänliga möbelfabrik som granne på Magnor,” säger Morten Bråten, VD på Hydro Extrusion Norway AS i Magnor.

Lots of light from large windows, framed in Hydro CIRCAL aluminium, is an important part of The Plus.

Dessutom ligger The Plus bra till att bli världens första projektet att uppnå ”Outstanding” enligt BREEAM vilket är den högsta miljöklassen som går att uppnå.

        Med The Plus har Vestre bevisat att det är möjligt att satsa stort på lönsam och miljövänlig produktion av färdigvaror i ett högkostnadsland som Norge, och vi tror att om vi kan, så kan fler. Målet är att projektet ska inspirera andra att inleda liknande projekt. Vi hoppas att The Plus ska få stort symbolvärde och skapa betydande ringar på vattnet, både för norsk fastlandsindustri och export och för skandinaviskt samarbete, säger Stefan Tjust, koncernchef på Vestre.

En bild som visar himmel, utomhus, dag Automatiskt genererad beskrivning

Vestre vill locka andra fabriker till Magnor

Vestre vill bryta mönstret av hur möbelfabriker kan se ut genom att addera lekfulla färgkombinationer som är målade på produktionsgolvet. Varje enskild flygel har en färg ifrån Vestres RAL-färger och med en vacker skärgång leder färgen på golvet tillbaka till den centrala rondellen. Med en färgkartläggning av produktionen ger detta en visuell referens som blir lätt att orientera sig i. Likaså att spåra, identifiera och förklara hur arbetsflödet går till. Tanken med färgkombinationen är att det ska vara tilltalande för alla människor även barn.

Man vill med The Plus locka flera besökare till platsen och att det till slut ska bli en turistattraktion. Ambitionen är att komma på Tripadvisors lista över sevärdheter att besöka i Norge. Utöver taket, som redan är öppet för allmänheten, kommer en äventyrspark att anläggas runt The Plus. Vestre vill också få fler företag att uppmärksamma Magnor som har ett utmärkt läge nära den svenska gränsen och blir då en knytpunkt för gränsöverskridande affärer.

        ”Vi hoppas att The Plus får fler företag att upptäcka alla möjligheter som finns i Innlandet och i Magnor. Företagen i den norska fastlandsindustrin måste hjälpa varandra till framgång framöver, så det hade varit fantastiskt om fler norska företag valde att flytta sin produktion hit,” säger Tjust.

 

        ”Här är gott om plats för fler!”, avslutar Tjust.

En bild som visar byggnad Automatiskt genererad beskrivning

Fakta:

WICONA-produkter: WICTEC fasad, WICLINE fönster och dörr WICSTYLE 75 evo

WICONA-producent: Reflex

Arkitekt: Bjarke Ingels Group (BIG) arkitekter

Fotograf: Einar Aslaksen/Vestre

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.