Touchtech nyhetsbrev – december 2021

| 7 januari, 2022 | 0 kommentarer

Jag vill börja med att önska alla en god fortsättning. Nedan följer en sammanställning av intressanta händelser och insikter från 2021.

Touchtech Vendo
Touchtech Vendo är ett säljverktyg som möjliggör försäljning från hela online-sortimentet i fysiska butiker. 2021 som började med att flera av de anslutna butikerna runtom i Europa var nedstängde pga Corona, avslutades med nya rekord. Det sammanlagda utcheckade* värdet, av varukorgar via Vendo-skärmar för alla våra kunder, översteg 100 MSEK. Nedan följer fler insikter och statistik för Vendo under 2021:

  • Det totala antalet checkouts landade på 164 781 st och ca 1 000 000 användar-sessioner. Därmed en konverteringsgrad på 17%, vilket innebar att en av sex kunder som började interagera med en Vendo-skärm genomförde en utcheckning.
  • De bäst presterande skärmar hade en konverteringsgrad på runt på 40%. Detta är väldigt starkt jämfört med konverteringsgraden på ehandeln men även traditionella fysiska butiker. Effekten kan förklaras av att säljarna får möjlighet att möta kunden på butiksgolvet för att aktivt bedriva försäljning, istället för administrativa.  
  • Bästa butiken som ligger i England presterade över 4 MSEK i checkouts under 2021. Det motsvarar ca 7 produkter dagligen, med ett snittpris på 1 500 kr per produkt! Plats nummer två och tre hade butiker i Frankrike med ett checkout-värde på 1,5 MSEK respektive 1 MSEK.
  • Medianvärdet för checkout för en varukorg sett över alla våra kunder låg på 59.99 EUR.
  • Större touchskärmar (32” eller större) genererade 4 gånger mer checkouts. De mindre skärmarna är oftast portabla surfplattor med Vendo som till slut hamnar i en byrålåda och glöms bort. Syns man inte så finns man inte helt enkelt.
  • Franska butiker genomförde i snitt 232 checkouts per skärm under 2021 (för touchskärmar som är 32” eller större) tätt följt av danska skärmar med 196 st och belgiska med 184 st.
  • I 31% av alla användar-sessioner skannades produktens streckkod. Var tredje kund hade med sig en fysisk produkt som de skannade för att snabbare få upp information om produkten.
  • I 51% av alla användar-sessioner som ledde till en checkout skannades produktens streckkod. Slutsatsen man kan dra är att i minst hälften av fallen hade kunden hittat en produkt i butiken men behövde en annan färg eller storlek, vilket de då beställde via Vendo.
  • Jeans var den populäraste kategorin men även skor utmärkte sig.
  • Andelen returer av beställningar via Vendo låg på under 2% för de kunder som valt att dela med sig av den informationen till oss.

Ovan är bara några handplockade exempel på den typ av statistik och insikter som vi kan leverera till våra kunder som beslutsunderlag för att optimera sina butiksverksamheter.  

*Alla försäljningssiffror ovan är inklusive moms. Ett utcheckat värde behöver dock nödvändigtvis inte vara samma som ett genomfört köp eftersom betalning oftast genomförs på kundens egna e-handelskassa eller butikskassa där Touchtech inte har möjlighet att följa transaktionen.

Touchtech Showroom
Efter flera års utveckling och utvärdering tillsammans med Vero Moda, lanserades Touchtech Showroom i november. Det är en produkt som utvecklats för sälj- och marknadspersonalen inom wholesale (B2B) för att effektivisera och digitalisera kundmöten i fysiska showroom. Men produkten kan likväl användas för online-möten då fysiska möten inte alltid är möjliga eller nödvändiga. Förutom Vero Moda och barnvarumärket Nameit har tre nya varumärken från Bestseller redan anslutits och fler är planerade att anslutas under våren. Touchtech Showroom säljs som en prenumerationstjänst med en licenskostnad per användare och månad.

Finansiering
Vi går in i 2022 med en kassa på över 40 MSEK tack vare två riktade emissioner under 2021. Heartland, som äger BESTELLER-gruppen och är storägare i bland annat Zalando, är sedan december ny storägare med en ägarandel på ca 25%. Detta ger oss möjligheten att agera långsiktigt genom att investera för tillväxt och bygga upp en stark organisation.

Teamet
Vi började 2021 med ca 10 medarbetare och blev 20 i slutet av året. I augusti började David Gagner som försäljningschef. Dessutom fick vi en helt ny styrelse med vassa kompetenser och kontakter från branschen. Om ytterligare en månad kommer vi att bli 28 medarbetare utspritt över fyra länder.

Tillsammans med fyra nya säljare kommer fokus på kort sikt vara att skapa skalbara försäljningsprocesser som kontinuerligt genererar kvalificerade affärsmöjligheter. Samtidigt organiserar vi om utvecklingsteamet till att fortsatt kunna leverera produkter i framkant och göra det enklare för nya kunder att börja använda våra tjänster. Det är en tuff, oviss och utmanade tid vi har framför oss men vi har alla förutsättningar på plats för att lyckas.

Nästa uppdatering kommer i samband med bokslutskommunikén.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Deniz Chaban, VD
[email protected]

Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Digital Venue and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *