Connect with us

Marknadsnyheter

Tryggare Sverige under VM-matchen

Published

on

sö, jun 24, 2018 10:45 CET

Under midsommardagens VM-match mot Tyskland märktes en tydlig nedgång i antalet 112-samtal under de nära två timmar som matchen pågick. Istället för genomsnittliga 1 074 samtal kom enbart 978 samtal in under de två timmarna, en minskning med nio procent.

— Nedgången i antalet 112-samtal medan fotbollen pågår har olika orsaker. Dels är det så att den som inte har ett väldigt akut ärende väntar till efter matchen med att ringa. Dels är TV-soffan en ganska trygg plats. Sverige stannar till lite grann medan matchen spelas och det gör att färre människor orsakar eller är inblandade i olyckor, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

— När Sverige spelar märks det direkt att antalet inkommande nödsamtal sjunker. De som ringer efter matchen säger ibland att de har haft ont en stund, men har väntat med att ringa 112 för att inte missa fotbollen. Jag hoppas verkligen att den som blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka ringer på en gång, även om det var 12 år sedan Sverige spelade VM. Hälsan är trots allt viktigast, och vi finns här dygnet runt, årets alla dagar för att hjälpa alla i hela landet om olyckan är framme, säger Evelina Hörnkvist-Barosen, operatör vid SOS Alarm.

Den regniga midsommarhelgen minskade antalet 112-samtal generellt, jämfört med hur det brukar se ut. Dock var det uppehållsväder, eller till och med soligt och fint i stora delar av landet under midsommardagens kväll, när VM-matchen mellan Sverige och Tyskland spelades. 

Lördag den 23/6 2018, 20-22 (Sverige-Tyskland): 978

Antal samtal tidigare midsommardagar mellan 20-22:

2017: 1005

2016: 1151

2015: 1067

Genomsnitt 2015-2017: 1074

Pressjour SOS Alarm, tel 08-205 307

SOS Alarm skapar ett tryggare Sverige för alla genom att dygnet runt larma ut hjälpresurser när olyckan är framme. Med ett enda samtal till 112 når du rätt hjälp när du behöver den, vem du än är och var i Sverige du än befinner dig. SOS Alarm ansvarar också för informationsnumret 113 13 som används för att få eller för att lämna information vid allvarliga olyckor eller kriser. SOS Alarm spelar även en central roll i samhällets krisberedskap och tillhandahåller också säkerhets- och jourtjänster. Tack vare unik kompetens, lång erfarenhet och genom att ständigt utveckla verksamheten är SOS Alarm navet som skapar trygghet och säkerhet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vad ska fölet heta? Här kommer topp-10 namnen!

Published

on

By

Härliga vårtecken med alla fina, spralliga föl är äntligen här! Nu funderar många fölägare på vad de ska kalla den lilla nykomlingen. Här bjuder Agria på inspiration med de 10 vanligaste fölnamnen från förra året. Vilket väljer du?

Fölnamn – Topp 10

  1. Luna
  2. Stella
  3. Diva
  4. Freja
  5. Hector
  6. Saga
  7. Helga
  8. Hilda
  9. Hugo
  10. Humla

Listan gäller vanligaste namnen på föl födda 2023 som är försäkrade i Agria Djurförsäkring.

Fler hästnamn finns här:

https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/populara-hastnamn-i-sverige/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny klubbstyrelse vald på Klarna

Published

on

By

Finansförbundets klubb på Klarna har konstituerats. Klubbens ordförande blir Sara Yonadam. Sedan årsskiftet har det funnits kollektivavtal på Klarna och engagemanget hos medlemmarna har varit stort.

Finansförbundets klubbstyrelse är vald på Klarna och Sara Yonadam valdes till ordförande. Finansförbundet har cirka 700 medlemmar på Klarna och klubben har nu varit verksam i några veckor. Det första uppdraget blir att planera verksamhetsåret.

– Jag är glad att få förtroendet som ordförande i Finansförbundets klubb på Klarna och ser fram emot ett gott samarbete med Klarna, säger Sara Yonadam, ordförande i klubben.

Sedan årsskiftet finns ett kollektivavtal på plats på Klarna, där Finansförbundet är största part i avtalet. Intresset för förhandlingarna har varit stort och många medarbetare har engagerat sig.

– För Klarnas organisation är facklig verksamhet fortfarande nytt och vi har påbörjat bra samtal med arbetsgivaren för att hitta den väg framåt som passar oss. Alla medlemmar är varmt välkomna att höra av sig till oss med frågor och tankar kring villkor, organisation och arbetsmiljö, så jobbar vi tillsammans för en god utveckling, säger Sara Yonadam.

Läs mer om Finansförbundets organisation och uppdrag här.

Anna KjellanderPressansvariganna.kjellander@finansforbundet.se

Om Finansförbundet
Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 30 000 medlemmar, varav 25 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.