Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från styrelsen för Swedish Orphan Biovitrum AB med anledning av Advents och GIC:s offentliga kontanterbjudande

Published

on

Styrelsen för Swedish Orphan Biovitrum AB rekommenderar enhälligt aktieägarna i Swedish Orphan Biovitrum AB att acceptera erbjudandet

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsen (”Styrelsen”) för Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (”Sobi” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms Takeover-regler (”Takeover-reglerna”).

Advent International Corporation[1] (”Advent”) och Aurora Investment Pte Ltd (”Aurora”)[2], ett närstående bolag till GIC Pte Ltd (”GIC”), genom Agnafit Bidco AB (”Agnafit Bidco”), har idag lämnat ett offentligt kontanterbjudande till aktieägarna i Sobi att överlåta sina aktier i Sobi till Agnafit Bidco (”Erbjudandet”). I enlighet med villkoren för Erbjudandet erbjuder Agnafit Bidco ett kontant vederlag om 235 kronor per aktie i Sobi (”Budpriset”), vilket motsvarar ett totalt värde om cirka 69,4 miljarder kronor.[3] Budpriset innebär en premie om cirka:

  • 34,5 procent i förhållande till stängningskursen om 174,70 kronor för Sobi-aktien på Nasdaq Stockholm den 25 augusti 2021;

  • 37,7 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 170,62 kronor för Sobi-aktien på Nasdaq Stockholm under de 30 senaste handelsdagarna till och med den 25 augusti 2021; och
  • 54,7 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 151,95 kronor för Sobi-aktien på Nasdaq Stockholm under de 90 senaste handelsdagarna till och med den 25 augusti 2021.

Den 25 augusti 2021 var den sista handelsdagen före mediaspekulationer om ett eventuellt offentligt erbjudande avseende Sobi.

Acceptperioden för Erbjudandet förväntas inledas omkring den 22 september 2021 och avslutas omkring den 21 oktober 2021, med förbehåll för eventuella förlängningar.

Fullföljandet av Erbjudandet är villkorat bland annat av att Agnafit Bidco blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Sobi och att erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive konkurrensmyndigheter, erhålls på för Agnafit Bidco acceptabla villkor. Agnafit Bidco har förbehållit sig rätten att frånfalla dessa och övriga fullföljandevillkor enligt Erbjudandet.

Investor AB och Fjärde AP-Fonden, som innehar cirka 36,45 procent respektive 6,96 procent av totalt antal aktier och röster i Sobi (exklusive aktier som innehas av Sobi), har genom separata avtal med Agnafit Bidco åtagit sig att acceptera Erbjudandet på vissa villkor. Vänligen se offentliggörandet av Erbjudandet för mer information om acceptåtagandena.

Till följd av att Investor AB har åtagit sig att acceptera Erbjudandet på vissa villkor, har styrelseledamöterna Helena Saxon och Filippa Stenberg inte deltagit, och kommer inte delta, i Sobis hantering och utvärdering av Erbjudandet.

Styrelsen har, efter skriftlig begäran, medgivit Advent och Aurora att genomföra en bekräftande företagsutvärdering (så kallad due diligence) av Sobi i samband med förberedelserna för Erbjudandet. Advent och Aurora har inte erhållit någon insiderinformation inom ramen för denna undersökning.

Sobi har anlitat Morgan Stanley & Co. International Plc, som agerar finansiell rådgivare endast till Sobi i anledning av de frågor som anges i detta uttalande, och Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB som legal rådgivare, i anledning av Erbjudandet.

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige filial (”Danske Bank”) har på begäran av Styrelsen avgett ett värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) enligt vilket Erbjudandet är skäligt för Sobis aktieägare ur finansiell synvinkel (baserat på de antaganden och överväganden som anges i utlåtandet) (”Värderingsutlåtandet”). Värderingsutlåtandet är bilagt detta uttalande. För Värderingsutlåtandet erhåller Danske Bank ett fast arvode oberoende av budvederlagets storlek och anslutningsgraden i Erbjudandet, liksom om Erbjudandet fullföljs eller ej.

Styrelsens utvärdering av Erbjudandet

Styrelsen anser att Bolaget över tid har byggt en attraktiv portfölj med inriktning på att tillhandahålla innovativa behandlingar och service inom områdena hematologi, immunologi och nischindikationer. Sedan samgåendet mellan Swedish Orphan International AB och Biovitrum AB varigenom Sobi bildades 2010, har Bolaget uppnått ett antal milstolpar och per den 31 december 2020 hade Bolaget en portfölj bestående av sex nyckelprodukter, kontor i mer än 30 länder och levererade behandlingar till patienter i mer än 70 länder. Bolaget har under de senaste åren genomgått en betydande omvandling, genomfört viktiga förvärv och ingått två strategiska partnerskap. Bolaget har idag en omfattande strategisk och operativ plan att leverera enligt, inklusive mer än tio FoU-program i sen fas som avser möta ett stort medicinskt behov och kommer positionera Sobi för långsiktig tillväxt. Sobis omfattande plan för produktlanseringar i kombination med den internationella expansionen av verksamheten stödjer Sobis ambition att nå totala intäkter om 25 miljarder SEK år 2025.

Styrelsen har vid utvärderingen av Erbjudandet beaktat såväl ovan beskrivna långsiktiga tillväxtmöjligheter för Bolaget, som de risker och utmaningar som är förknippade med Bolagets planer. Dessa risker inkluderar, men är inte begränsade till, risker relaterade till utveckling och kommersialisering av Bolagets forskningsprogram i sen fas, risker relaterade till Bolagets internationella expansion och externa risker hänförliga till Bolagets existerande portfölj och framtida produktlanseringar på en konkurrensutsatt marknad. Styrelsen har i detta avseende även beaktat att lanseringar och internationalisering av verksamheten kommer att kräva ytterligare investeringar i infrastruktur och på kort sikt ökade kostnader för SG&A i relation till intäkterna.

Inför sin rekommendation har Styrelsen utvärderat Erbjudandet med hjälp av de metoder som normalt används för att utvärdera offentliga uppköpserbjudanden på noterade bolag, däribland Sobis värdering i förhållande till jämförbara noterade bolag och jämförbara transaktioner, budpremier i tidigare offentliga uppköpserbjudanden, aktiemarknadens förväntningar på Sobi och Styrelsens syn på Sobis långsiktiga värde baserat på förväntade framtida kassaflöden. Vidare har Styrelsen tagit hänsyn till att Erbjudandet, förutsatt att det fullföljs, möjliggör för Sobis aktieägare att inom en nära framtid och med reducerad risk realisera värdet av sina investeringar i kontanter till en väsentlig premie jämfört med de kurser Sobis aktie nyligen handlats till.

Styrelsen noterar även att Investor AB, som långsiktig aktieägare i Sobi med betydande expertis, samt Fjärde AP-Fonden, enligt separata avtal med Agnafit Bidco har åtagit sig att acceptera Erbjudandet på vissa villkor.

Efter att ha genomfört denna utvärdering bedömer Styrelsen att villkoren för Erbjudandet reflekterar Sobis långsiktiga tillväxtmöjligheter, liksom de risker som är förknippade med dessa möjligheter, och erbjuder Sobis aktieägare säkerhet genom kontant betalning.

Styrelsen har vidare beaktat Värderingsutlåtandet utfärdat av Danske Bank enligt vilket Erbjudandet är skäligt för Sobis aktieägare ur finansiell synvinkel (baserat på de antaganden och överväganden som anges i Värderingsutlåtandet).

Enligt Takeover-reglerna ska Styrelsen, baserat på vad Agnafit Bidco uttalat i sitt offentliggörande av Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på Sobi, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Agnafit Bidcos strategiska planer för Sobi och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där Sobi bedriver sin verksamhet. Agnafit Bidco har därvid uttalat att ”Agnafit Bidco står helt bakom Sobis åtagande gentemot patienterna om att förbättra hälsan globalt för ett antal mindre, och ofta åsidosatta patientgrupper och kommer att stödja Bolaget fullt ut i sitt uppdrag att utveckla och tillhandahålla innovativa behandlingar för att förbättra livet för människor som lever med sällsynta sjukdomar. Agnafit Bidcos planer för Bolagets framtida verksamhet och övergripande strategi innehåller för närvarande inga väsentliga förändringar avseende Bolagets ledning och anställda, inklusive deras anställningsvillkor. Agnafit Bidcos avsikt är att Sobis nuvarande VD, Guido Oelkers, kommer kvarstå som VD för Sobi efter genomförandet av Erbjudandet. Agnafit Bidco stödjer Sobis lednings planer avseende de platser där verksamheten bedrivs.

Styrelsen utgår från att detta är en korrekt beskrivning och har i relevanta hänseenden ingen anledning att inta en annan uppfattning.

Mot denna bakgrund rekommenderar Styrelsen enhälligt aktieägarna i Sobi att acceptera Erbjudandet.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

___________

Stockholm, 2 september 2021

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ)

Styrelsen

 

För ytterligare information vänligen kontakta

Paula Treutiger, Global Head of Communications
+46 733 666 599
paula.treutiger@sobi.com

Maria Kruse, Corporate Communication & Investor Relations
+46 767 248 830
maria.kruse@sobi.com

 

Denna information är sådan information som Swedish Orphan Biovitrum AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 september 2021 kl. 7:10 CEST.

Om Sobi

Sobi är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi samt för nischindikationer. Idag har Sobi cirka 1 500 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern och Asien. För 2020 uppgick Sobis totala intäkter till 15,3 miljarder SEK. Aktien (STO: SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.sobi.com.

 

1] Genom AI Gemstone (Luxemburg) S.à r.l., en så kallad special purpose vehicle som indirekt ägs av vissa private equity-fonder, vilka förvaltas av och/eller rådges av Advent International Corporation och dess närstående.

[2] Aurora är en så kallad ”nominated investment vehicle” till GIC Special Investment Pte Ltd, som är ett dotterbolag till GIC Pte Ltd.

[3] Ett privat aktiebolag, under namnändring från Goldcup 28580 AB och med organisationsnummer 559328-4085, som kommer ha sitt säte i Stockholm efter registrering av sedvanliga bolagsändringar hos Bolagsverket.

 

Utlåtande om skälighet, Stockholm den 1 september 2021

Styrelsen för Swedish Orphan Biovitrum AB (”Sobi”) (”Styrelsen”) har uppdragit åt Danske Bank A/S, Danmark, Sverige filial (”Danske Bank”) att avge ett utlåtande om skäligheten, ur finansiell synvinkel, av det kontantvederlag om 235 kronor per aktie i Sobi, i enlighet med det offentliga uppköpserbjudandet (”Erbjudandet”) från ”Advent International Corporation (”Advent”)[1] och Aurora Investment Pte Ltd (”Aurora”)[2], ett närstående bolag till GIC Pte Ltd (”GIC”), genom Agnafit Bidco AB (”Agnafit Bidco”)[3] (”Budgivaren”), som förväntas offentliggöras den 2 september 2021. Erbjudandehandlingen med fullständiga villkor för Erbjudandet förväntas offentliggöras omkring den 21 september 2021.Som grund för detta utlåtande har Danske Bank, bland annat, beaktat: 

  1. Viss historisk verksamhetsrelaterad och finansiell information om Sobi, inklusive årsredovisningar och delårsrapporter.

  2. Finansiella prognoser och budgetar för Sobi som upprättats av Sobis ledningsgrupp.
  3. Viss information från Sobis ledningsgrupp avseende Sobis verksamhet och aktiviteter, såsom historisk utveckling, nuvarande och framtida produkter, kostnadsstruktur, strategi, ledningsgrupp, finansiell ställning, investeringar samt framtidsutsikter och utveckling.
  4. Vissa rekommendationer och prognoser för Sobi från analytikerrapporter.
  5. Viss offentligt tillgänglig information om Sobis aktiekurser och handelsvolymer.
  6. Viss information från externa källor avseende andra bolag som Danske Bank anser vara relevanta och jämförbara med Sobi.
  7. Övrig information Danske Bank har ansett vara relevant eller lämpligt för detta utlåtande.

Detta utlåtande är baserat på information som har erhållits från publika källor tillgängliga för allmänheten eller tillhandahållits Danske Bank av Sobi i syfte att avge detta utlåtande. Danske Bank har antagit att den erhållna informationen är fullständig och korrekt och ger en rättvis och representativ bild av Sobi, dess verksamhet och framtida intjäningsförmåga, samt förlitat sig på riktigheten i all sådan information och antagit att ingen information av väsentlig betydelse för Danske Banks samlade bedömning har utelämnats eller undanhållits. Danske Bank har därutöver ställt de frågor som ansetts vara nödvändiga för detta utlåtande, utan att ha utfört någon oberoende verifiering eller så kallad ”due diligence”. Ingen oberoende värdering eller bedömning av Sobis tillgångar och skulder har utförts, inte heller någon fysisk granskning av tillgångarna.

Danske Bank är inte expert avseende juridiska, regulatoriska, skattemässiga, bokföringsmässiga eller relaterade frågor och har inte uttalat sig i sådana frågor, utan enbart förlitat sig på den bedömning som gjorts av företrädare för Sobi.

Avseende finansiella prognoser, annan framåtblickande information och data som Sobis ledningsgrupp har tillhandahållit eller som i övrigt har granskats av eller diskuterats med Danske Bank, har Danske Bank antagit och informerats om att sådana finansiella prognoser, annan information och data har utarbetats på ett rimligt sätt, på grunder som återspeglar de för närvarande bästa tillgängliga estimaten och bedömningarna av Sobis ledningsgrupp om det framtida finansiella resultatet och annan relaterad information som därmed omfattas av detta, utan att Danske Bank gjort någon oberoende bedömning. Vidare har Danske Bank antagit att de resultat som återspeglas i finansiella prognoser, annan information och data som använts kommer att förverkligas vid angivna tidpunkter och till angivna belopp. 

Danske Banks utlåtande är baserat på aktuella marknadsmässiga, ekonomiska, finansiella och andra förhållanden, samt information som Danske Bank erhållit per datumet för detta utlåtande. Händelser eller omständigheter som inträffar eller blir kända efter datumet för detta utlåtande kan kräva en revidering eller innebära att detta utlåtande blir obsolet. Danske Bank åtar sig ingen skyldighet att uppdatera, revidera eller bekräfta detta utlåtande för att återspegla sådan efterföljande utveckling. Danske Banks utlåtande innehåller inte någon bedömning av de faktiska kurser till vilka Sobis aktier hädanefter kan komma att handlas till.

Detta värderingsutlåtande tillhandahålls Styrelsen endast i informativt syfte i samband med Erbjudandet och adresserar inte några relativa fördelar med Erbjudandet jämfört med alternativa affärstransaktioner som är tillgängliga för Sobi, eller andra investeringsmöjligheter som är tillgängliga för Sobis aktieägare. Således utgör detta utlåtande inte en rekommendation om huruvida aktieägarna i Sobi ska acceptera Erbjudandet och ska därmed inte tolkas som en rekommendation till aktieägarna i Sobi.

Baserat på och med förbehåll för ovanstående anser Danske Bank att Erbjudandet per datumet för detta utlåtande är skäligt, ur finansiell synvinkel, för Sobis aktieägare.

Danske Bank är en nordisk bank med verksamhet inom olika finansiella tjänster, inkluderande tillhandahållande av lån, värdepappershandel och mäkleri, aktieanalys och corporate finance. Till följd av att verka som bank på den nordiska marknaden kan Danske Bank ha tillhandahållit, tillhandahåller eller kan i framtiden komma att tillhandahålla olika investment banking-, affärsbanks- och andra finansiella rådgivningstjänster som är oberoende av själva Erbjudandet, till vissa involverade parter och har eller kan få sedvanliga ersättningar för sådana tjänster. Vidare kan Danske Bank inom ramen för den normala verksamheten inom värdepappershandel och mäkleri, när som helst, för egen räkning eller kunders räkning inneha långa eller korta positioner och handla med aktier och andra värdepapper relaterade till Sobi.

Danske Bank har inte agerat som finansiell rådgivare till Sobi i samband med Erbjudandet. Vårt arvode för detta uppdrag är inte beroende av vederlagets storlek, i vilken utsträckning Erbjudandet accepteras eller huruvida Erbjudandet fullföljs eller ej.

Detta utlåtande tillhandahålls endast som underlag för Styrelsen, för dess utvärdering av Erbjudandet och får inte användas, citeras eller reproduceras för andra ändamål utan skriftligt medgivande från Danske Bank, utöver att en kopia av detta utlåtande kan inkluderas i sin helhet i offentliggöranden som Styrelsen är skyldig att göra enligt Nasdaq Stockholms Takeover-regler i samband med Erbjudandet.

Detta utlåtande ska regleras och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt och eventuella tvister, meningsskiljaktigheter och anspråk som härrör från eller har samband med detta utlåtande ska avgöras exklusivt i svensk domstol.

Detta utlåtande har tillställts Styrelsen i två språkversioner, på svenska och engelska. Vid eventuell avvikelse mellan den svenska och engelska versionen ska den svenskspråkiga versionen äga företräde.

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige filial

Corporate Finance

 

[1] Genom AI Gemstone (Luxemburg) S.à r.l., en så kallad special purpose vehicle som indirekt ägs av vissa private equity-fonder, vilka förvaltas av och/eller rådges av Advent International Corporation och dess närstående.

[2] Aurora är en så kallad ”nominated investment vehicle” till GIC Special Investment Pte Ltd, som är ett dotterbolag till GIC Pte Ltd.

[3] Ett privat aktiebolag, under namnändring från Goldcup 28580 AB och med organisationsnummer 559328-4085, som kommer ha sitt säte i Stockholm efter registrering av sedvanliga bolagsändringar hos Bolagsverket.

 

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ)
Postadress: 112 76 Stockholm, Sverige
Telefon: 08 697 20 00     www.sobi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

KALLELSE TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I FLEMING PROPERTIES AB

Published

on

By

Aktieägarna i Fleming Properties AB, org.nr 559207-9544 (”Bolaget”), kallas härmed till extra bolagsstämma måndagen den 27 maj 2024 kl. 9.00 i Baker McKenzie Advokatbyrås lokaler på Vasagatan 7 i Stockholm.

Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som vill delta i extra bolagsstämman ska:

i. dels vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen som är fredagen den 17 maj 2024,

ii. dels senast tisdagen den 21 maj 2024 anmäla sig och eventuella biträden (högst två) skriftligen per post till Att: John Malmström, c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, eller per e-post: john.malmstrom@paretosec.com. I anmälan bör uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud eller biträde. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade hos bank eller annan förvaltare måste genom förvaltarens försorg tillfälligt låta inregistrera aktierna i eget namn för att äga rätt att delta i stämman. Sådan registrering, som normalt tar några dagar, ska vara verkställd senast fredagen den 17 maj 2024 och bör därför begäras hos förvaltaren i god tid före detta datum. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast tisdagen den 21 maj 2024 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud m.m.
Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda skriftlig och daterad fullmakt för ombudet. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis, eller motsvarande behörighetshandling, utvisande att de personer som har undertecknat fullmakten är behöriga firmatecknare för den juridiska personen, bifogas fullmakten. Fullmakten får inte vara äldre än ett år gammal, dock att fullmakten får vara äldre än ett år om det framgår att den är giltig för en längre period, längst fem år. En kopia av fullmakten samt eventuellt registreringsbevis bör, för att underlätta inpasseringen vid stämman, ha kommit Bolaget tillhanda genom att insändas till Bolaget på adress enligt ovan senast tisdagen den 21 maj 2024. Fullmakten i original samt registreringsbevis ska även uppvisas på stämman. Även fullmaktsintyg accepteras. Fullmaktsformulär kommer finnas tillgängligt via Bolagets hemsida, www.flemingproperties.se, samt skickas utan kostnad till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Val en eller flera justeringspersoner
  4. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  5. Godkännande av dagordning
  6. Beslut om ändring av bolagsordningen
  7. Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1: Val av ordförande vid stämman
Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman väljer jur. kand. Carl Bohman vid Baker McKenzie Advokatbyrå till ordförande vid stämman, eller vid förhinder, den han anvisar.

Punkt 6: Beslut om ändring av bolagsordningen
Styrelsen för Bolaget föreslår att extra bolagsstämman ska besluta att ändra bolagsordningen i Bolaget enligt följande:

Det föreslås att bolagsordningens gränser för aktiekapital ändras från lägst 50 000 euro och högst 120 000 euro till lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro, och gränserna för antal aktier ändras från lägst 5 000 000 stycken och högst 12 000 000 stycken till lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolagsordningens § 4 får därmed följande lydelse:

”Aktiekapitalet utgör lägst 175 000 euro och högst 700 000 euro. Antalet aktier ska vara lägst 17 500 000 stycken och högst 70 000 000 stycken. Bolaget ska ha sin redovisningsvaluta i euro.”

Det föreslås att avstämningsförbehållet uppdateras med anledning av förändringar i lag. Bolagsordningens § 12 får därmed följande lydelse:

”Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).”

Det föreslås även vissa mindre språkliga justeringar av bolagsordningen.

Det föreslås slutligen att styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering hos Bolagsverket.

Punkt 7: Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier
Styrelsen för Bolaget, föreslår att extra bolagsstämman beslutar att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier att betalas kontant eller genom kvittning. Beslut med stöd av bemyndigandet ska kunna ske med högst det sammanlagda antal aktier som kan ges ut utan ändring av den vid var tid antagna bolagsordning. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra att på ett tids- och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital för att möjliggöra vidare utveckling av Bolagets verksamhet.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

Styrelsen, eller den styrelsen anvisar, medges rätten att vidta de justeringar som må behövas i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket.

Majoritetsregler
För giltigt beslut enligt punkt 6 och punkt 7 krävs biträde av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier och röster
Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 5 950 000 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Övrigt
Fullmaktsformulär, fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen hålls tillgängliga senast två veckor före stämman. Samtliga handlingar enligt ovan hålls tillgängliga hos Bolaget på Fleming Properties AB c/o Pareto Business Management AB, Box 7415, 103 91 Stockholm, och på Bolagets webbplats, www.flemingproperties.se, enligt ovan och sänds till de aktieägare som begär det och uppger sin e-mail- eller postadress.

Aktieägarna erinras om rätten att, vid extra bolagsstämman, begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier behövs för att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”) som Bolaget har pressmeddelandet om samma dag som denna kallelse publicerats. Bolagets största aktieägare, Colony Real Estate Sweden Holding AB (”Colony”), vars aktieägande i Bolaget motsvarar cirka 22,12 procent av rösterna, har åtagit sig att teckna sin företrädesrätt i Företrädesemissionen och har även ingått ett garantiåtagande. Om garantiåtaganden skulle infrias fullt ut skulle Colonys aktie- och röstandel i Bolaget öka till över tre tiondelar. Colony har beviljats undantag från budplikt av Aktiemarknadsnämnden för det fall dess aktieägande skulle uppgå till eller överstiga 30 procent av antalet röster i Bolaget som ett resultat av Colonys deltagande i Företrädesemissionen. Den maximala andelen av aktierna och rösterna i Bolaget som Colony kan erhålla om garantiåtaganden utnyttjas fullt ut är 49 procent (inklusive Colonys befintliga innehav i Fleming). Det noteras att undantaget från budplikt är villkorat av att bolagsstämmans beslut om att bemyndiga styrelsen att besluta om Företrädesemissionen biträds av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman, varvid man ska bortse från aktier som innehas och på stämman företräds av Colony.

Hantering av personuppgifter
För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida: https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

 

* * * * *

Stockholm i april 2024
Fleming Properties AB
Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Formpipe Software AB (publ)

Published

on

By

Beslut om disposition av bolagets resultat samt ansvarsfrihet
Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att utdelning till aktieägarna ska ske med 0,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2023, uppdelat på två utbetalningstillfällen, samt att avstämningsdag för den första utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 29 april 2024 och att avstämningsdag för den andra utbetalningen om 0,25 kronor ska vara den 7 november 2024. Utbetalning av utdelning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag genom Euroclear Sweden AB:s försorg.

Styrelsens ledamöter och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse, styrelseordförande, revisor och arvoden

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, följande:

Att fastställa arvodet till 520 000 kronor till styrelsens ordförande och till 220 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget (dvs. en sammanlagd ersättning till styrelsen om 1 620 000 kronor).

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter, och att till styrelseledamöter omvälja Annikki Schaeferdiek, Åsa Landén Ericsson, Martin Bjäringer, Peter Gille, Johan Stakeberg och Erik Ivarsson. Till styrelsens ordförande beslutade bolagsstämman att omvälja Annikki Schaeferdiek.

Att, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, omvälja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor till slutet av årsstämman som hålls under 2025. Som huvudansvarig revisor har PricewaterhouseCoopers AB meddelat att de har för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Erik Bergh.

Principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen

Stämman beslutade, enligt valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedning och instruktion till valberedningen.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om godkännande av ersättningsrapporten för 2023.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Riktlinjerna motsvarar i huvudsak tidigare riktlinjer men med den justeringen att taket för erhållandet av rörlig kontantersättning har ändrats från högst 40 procent till högst 50 procent av den fasta årliga kontantlönen. Därutöver justeras även högsta uppsägningstid och avgångsvederlag.

Beslut om införande av långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram 2024 för medarbetare inom koncernen

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för medarbetare inom koncernen (LTI 2024) samt om emission och överlåtelse av teckningsoptioner för att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i programmet.

Programmet ska omfatta högst 11 nuvarande och framtida ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTI 2024 krävs att deltagarna har ett eget ägande i bolaget och att sådana investeringstakter allokeras till LTI 2024. Varje investeringsaktie berättigar till fyra prestationsaktierätter, vilka tilldelas vederlagsfritt till deltagarna. Efter en intjänandeperiod om cirka tre år kommer varje prestationsaktierätt ge deltagaren rätt att förvärva en aktie i bolaget förutsatt att vissa prestationskrav är uppfyllda och deltagaren alltjämt är anställd i koncernen. Maximalt antal aktier som kan förvärvas med stöd av prestationsaktierätter uppgår till högst 286 000 aktier.

I syfte att säkerställa leverans av aktier under LTI 2024 kommer högst 286 000 teckningsoptioner att emitteras till bolaget, eller av bolaget anvisat dotterbolag. Varje teckningsoption ger rätt att fram till och med den 31 december 2027 teckna en aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiernas kvotvärde.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för gällande bolagsordning, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen äger rätt att fatta beslut i sådan utsträckning att bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för årsstämman 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna aktier

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av bolagets aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att återköpa teckningsoptioner

Stämman beslutade, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2021. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,53 kr per aktie under perioden från och med den 13 maj 2024 till och med den 24 maj 2024. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Stämman beslutade vidare, enligt styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen kunna fatta beslut om att till gällande marknadsvärde återköpa högst 50 procent av de totalt 500 000 teckningsoptioner som emitterats enligt beslut av årsstämman 2022. Teckningsoptionerna som är föremål för beslutet medför rätt att teckna nya aktier i bolaget för 42,36 kr per aktie under perioden från och med den 12 maj 2025 till och med den 23 maj 2025. Ett återköp av teckningsoptionerna ska vara villkorat av att varje enskild optionsinnehavare som önskar få teckningsoptioner återköpta utnyttjar en motsvarande mängd av de innehavda teckningsoptionerna för nyteckning av aktier.

Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 20:00 CEST den 25 april 2024.

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång. Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Svenningson, verkställande direktör för Formpipe, +46 73 963 97 00

Annikki Schaeferdiek, styrelsens ordförande, +46 70 667 52 14

Formpipe bygger värdefulla relationer mellan människor och data. Värdegrundsdrivna har vi sedan 2004 utvecklat högkvalitativa produkter som förser dig med rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Varje gång.

Vi hjälper över 5 500 kunder att digitalisera och automatisera verksamhetsprocesser. Tillsammans med våra kunder och partners så samskapar vi ett digitalt samhälle med människan i centrum. Vi har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, USA och Tyskland. Formpipe Software är ett börsnoterat bolag på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jonas Samuelson lämnar posten som VD och koncernchef för Electrolux Group den 1 januari 2025

Published

on

By

Efter drygt åtta år som VD och 16 år i koncernledningen, har Jonas Samuelson, VD och koncernchef för Electrolux Group, idag informerat styrelsen att han kommer att lämna sin position och plats i styrelsen den 1 januari 2025. Styrelsen kommer nu att starta processen för att rekrytera en efterträdare.

“Jag har haft privilegiet att tjänstgöra som VD och koncernchef under vad som kommer att bli nio år, så jag kände att början på nästa år är en bra tid att lämna över till en efterträdare som kan lägga all energi på att leda detta fina bolag in i nästa fas under de kommande åren”, säger Jonas Samuelson. ”Vi har satt en tydlig strategisk inriktning med fokus på mellan- och premiumsegmenten genom våra premiumvarumärken, nya modulariserade produktarkitekturer och hållbara innovationer drivna av konsumentupplevelser. Implementeringen av den nya förenklade och fokuserade organisationen är på rätt väg och vi levererar på våra ambitiösa kostnadsbesparingsmål.”

”Genom att meddela detta redan nu vill jag ge styrelsen gott om tid att hitta den rätta efterträdaren, medan jag kommer vara fortsatt fullt engagerad i bolaget under resten av året,” fortsätter Jonas Samuelson. ”Jag har för närvarande inga planer på att ta en annan operationell roll efter att ha lämnat koncernen och kommer att vara tillgänglig för att stötta bolaget och min efterträdare också efter den 1 januari 2025.”

“Styrelsen och jag har full respekt och förståelse för Jonas beslut att lämna sin position den 1 januari 2025 efter att ha framgångsrikt lett koncernen under många år”, säger Torbjörn Lööf, styrelseordförande. ”Det tidiga tillkännagivandet ger styrelsen tillräcklig tid att genomföra en ordentlig rekryteringsprocess för att hitta en efterträdare. Under tiden ser jag fram emot att arbeta med Jonas, hans ledningsgrupp och styrelsen för att leverera på våra målsättningar för 2024.”

Electrolux kommer, som planerat, att offentliggöra resultatet för det första kvartalet imorgon den 26 april 2024 omkring kl 08.00. En telefonkonferens med start kl 09.00 kommer att hållas efter publiceringen av resultatet. Frågor relaterade till detta tillkännagivande kommer att besvaras under och efter telefonkonferensen.

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-25 19:40 CET.

För mer information:

Paul Palmstedt, Electrolux Group Press Hotline, +46 8 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.