Connect with us

Marknadsnyheter

Vad händer inom hållbarhet och resor 2018?

Published

on

ti, apr 17, 2018 10:30 CET

En undersökning från Booking.com visar att folk är alltmer medvetna om miljövänliga boendealternativ. Resenärer letar efter grönare alternativ på resan och betalar gärna extra kostnader för att försäkra sig om att de reser hållbart.

Malmö, Sverige – 17 april 2018 – För att fira Jordens dag, den 22 april, publicerar Booking.com – världsledande i att sammanföra resenärer med det största utbudet av fantastiska ställen att bo – resultaten från deras senaste rapport om hållbarhet vid resor.*

Rapporten visar att den gröna resetrenden fortsatt pekar uppåt. En stor majoritet av de tillfrågade (87 %) svarade att de vill resa hållbart, och fyra av tio (39 %) bekräftade att de ofta eller alltid lyckas göra just detta. Hälften (58 %) svarade att de aldrig, sällan, eller bara ibland lyckas resa hållbart. Trots att vi tar stora steg mot en grönare framtid finns det alltså utrymme för att förbättring.

Hållbarhet börjar med ditt boende på resan
“Hållbara resor” är ett subjektivt uttryck som har olika betydelse för olika personer. För nästan hälften av de tillfrågade (46 %) innebär en “hållbar resa” att bo på ett miljövänligt boende; den här definitionen toppar alltså listan över vad folk tänker när de hör uttrycket. De tre största anledningarna till varför resenärer väljer miljövänliga boenden på resan är att de vill bidra till minskad negativ miljöpåverkan (40 %), få en mer äkta upplevelse av resmålet (34 %) och känna sig väl till mods över valet av boende (33 %).**

Över två tredjedelar (68 %) av resenärerna planerar att bo på ett miljövänligt boende år 2018, vilket är en ökning från 65 % år 2017 och 62 % år 2016. Dessutom minskar antalet resenärer som väljer bort miljövänliga boenden på grund av att de inte är medvetna om att de finns; i årets undersökning utgjorde dessa 31 %, jämfört med 39 % år 2017 och 38 % år 2016.***

Inspiration till hållbara resor
Det tycks vara själva resandet som inspirerar och motiverar människor att resa mer hållbart. I undersökningen svarade sex av tio (60 %) att de är inspirerade till att resa mer hållbart tack vare imponerande naturupplevelser som de haft under tidigare resor. Över hälften (54 %) svarade att de motiveras av den synliga påverkan som turismen kan ha på resmålen.

Övervinna hinder för hållbara resor
Resenärer som vill resa mer hållbart hålls framförallt tillbaka av uppfattningen att det är för dyrt. Två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade skulle dock vara villiga att spendera minst 5 % mer på resan för att försäkra sig om en så liten negativ effekt på miljön som möjligt. Undersökningen visar att indiska resenärer är mest villiga att betala extra, med en tredjedel (32 %) som svarar att de skulle betala 15 % eller mer. Brasilianarna kommer på andra plats (21 %) och därefter kineserna (18 %).      

Undersökningen visar att även brist på information och pålitliga ekocertifikat utgör ett hinder för hållbart resande (32 %). Särskilt resenärer från Indien, Kina och Japan ser detta som ett problem och svarade att det är ett större hinder för att resa hållbart än den extra kostnaden.

I takt med att resenärer blir mer medvetna och motiverade kring hållbart resande letar de efter enkla sätt att göra just detta. 40 % svarade att det skulle underlätta om man kunde filtrera på miljövänliga boenden på bokningssajter, medan 32 % svarade att de först och främst vill ha en internationell standard för vad som utgör ett miljövänligt boende.

Booking.com är engagerade i att hitta en lösning på hur boendepartners hållbarhetsarbete ska identifieras och förmedlas. Som en del i arbetet har Booking.com påbörjat samarbeten med organisationer som Green Key, för att kunna lyfta fram miljömärkta boenden som “hållbara” på sin sida. Green Key är en erkänd internationell miljömärkning med strikta kriterier som belönar de som arbetar med att minimera sin miljöpåverkan.

Grönt är skönt
Åtgärder för hållbarhet behöver inte nödvändigtvis innebära besvär. Många resenärer svarade att de engagerar sig i aktiviteter som bidrar till hållbarheten för att aktiviteterna i sig själva tillför positiva upplevelser till resan.

– Med resenärer som alltmer söker efter hållbara sätt att utforska och uppleva världen fortsätter vi att titta på hur vi kan hjälpa dem med detta. Det kan vara genom att belysa miljövänliga boenden eller göra det möjligt att filtrera sökresultaten baserat på närhet till en laddningsstation för elbilar, säger Pepijn Rijvers, VP och CMO på Booking.com.

– Vi behöver samarbeta från flera håll för att åstadkomma en meningsfull förändring inom hållbarhet och turism. Därför försöker vi också främja innovation och nytänk inom hållbar turism med Booking Booster. Booking Booster är ett initiativ som finansierar och stöttar inspirerande startup-företag och personer som har åstadkommit viktiga förändringar inom området. Undersökningen bekräftar att hållbara resor är inom räckhåll för alla, vilket är en uppmuntrande slutsats eftersom vi tillsammans strävar efter att ha en positiv påverkan och skapa en mer hållbar framtid, säger Pepijn Rijvers.


KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information;
Booking@aspekta.se


KOMMENTARER TILL REDAKTÖRER
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende. De som tillfrågades är vuxna personer som har rest under det senaste året eller som planerar att resa under det kommande året. Sammanlagt mottogs svar från 12 134 personer från 12 marknader (+1000 från Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Tyskland, Frankrike, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA). Svarspersonerna svarade på en online-enkät i februari och mars 2018.

**Procenttalen är beräknade på svaren från de 4 768 personer som faktiskt bodde på ett miljövänligt boende minst en gång under 2017.

***Detta är tredje året i rad som Booking.coms undersökning om hållbarhet vid resor har utförts. Metodiken och en uppsättning grundfrågor är desamma som för de tidigare undersökningarna, men ett antal nya frågor har tillkommit och antalet svarspersoner har ökat. I 2017 års upplaga deltog 11 069 personer i undersökningen (+1000 från alla ovannämnda länder förutom Indien, som inkluderades först 2018). I 2016 års upplaga deltog totalt 10 025 personer i undersökningen (+1000 personer från Nya Zeeland och de ovannämnda länderna, förutom Spanien, Frankrike och Indien).


Om Booking.com:
Booking.com B.V. grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till att vara ett av världens största e-handelsbolag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och har över 17 000 anställda på 198 kontor i 70 länder.

Vår vision är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen. Därför investerar Booking.com i digital teknologi som gör det lättare att resa. På Booking.com sammankopplar vi resenärer med världens största utbud av fantastiska ställen att bo på – allt från lägenheter, semesterbostäder och familjeägda BB-boenden till 5-stjärniga lyxhotell, trädkojor och till och med igloor. Booking.coms webbplats och mobilappar finns på 43 språk och förmedlar boenden på fler än 130 000 destinationer i 228 länder och territorier över hela världen.

Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter på vår plattform. Oavsett om våra kunder ska göra en fritids- eller jobbresa kan de boka det perfekta boendet snabbt och enkelt med Booking.com – utan bokningsavgifter och med prismatchning. Booking.coms kundtjänst står redo att hjälpa kunder på 43 språk – när som helst på dygnet.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från EBA om handelsrelaterat bistånd

Published

on

By

Regeringen lägger stor vikt vid synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken. En ny underlagsrapport från Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) ger flera förslag på möjliga svenska insatser inom områdena exportfrämjande, importfrämjande, kapacitetsuppbyggnad, nya handelshinder och handelsintermediärer.

Vad vet vi om effektiviteten i handelsrelaterat bistånd (Aid for Trade), vilka är möjligheterna och vilka är riskerna? För att få svar på de frågorna har Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) gett Ari Kokko, professor, Handelshögskolan i Köpenhamn och Patrik Tingvall, chefsekonom Kommerskollegium i uppdrag att ta fram en sammanfattning av kunskapsläget från forskning tillsammans med ett antal möjliga handelsrelaterade prioriteringar och insatser för det svenska biståndet. Rapporten lanseras på ett digitalt seminarium den 29 april.

– Vi på EBA tycker att det är viktigt att utformningen av biståndsinsatser baseras på de kunskaper forskningen har gett oss. Vi tror att rapporten är användbar i utformning och genomförande av Sveriges handelsrelaterade bistånd genom att ge bakgrund och forskningsunderlag om effekterna av olika insatser, säger Jan Pettersson, kanslichef på EBA.

Rapporten visar på ett antal utmaningar för Regeringens ambition att skapa ökade synergier mellan utvecklingssamarbetet och handelspolitiken.

– Om man med handelspolitisk koppling avser ökad handel med Sverige kan man nog inte förvänta sig så stora effekter. De flesta nuvarande biståndsmottagare är små, fattiga och ligger för långt ifrån Sverige för att vara viktiga handelspartner. Men regionala strategier och program, som inkluderar länder med olika ekonomisk nivå och produktionsmöjligheter, kan fungera som plattformar för handelsrelaterat bistånd, menar rapportförfattare Ari Kokko.

I rapporten lyfter författarna fram biståndets möjlighet att motverka att nya regleringar fungerar som handelshinder.

– Ny EU-lagstiftning som syftar till att främja grön omställning och skydda mänskliga rättigheter riskerar att utestänga många företag från EU:s inre marknad. Därför är det särskilt viktigt med insatser för att förstå och uppfylla nya handelsregleringar, säger Ari Kokko.

Rapporten visar också att stärkandet av ”hård” infrastruktur, som vägar, hamnar och telekommunikation, ger hög avkastning genom att sänka frakt- och exportkostnader. De positiva effekterna är dock beroende av ”mjuk” infrastruktur, som institutioner och regler inom exempelvis det finansiella systemet, tulladministration och konkurrenslagstiftning som i sig har positiva effekter på internationell handel.

Välkommen till det digitala seminariet där utvärderingen presenteras 29 april klockan 13.00. Läs mer och anmäl dig: Välkommen till ett digitalt seminarium om handelsrelaterat bistånd

Rapporten lanseras i anslutning till seminariet och kommer då att finnas på vår webbplats, www.eba.se.

För frågor, vänd dig gärna till EBAs projektledare för rapporten, Markus Burman, markus.burman@gov.se, 072-547 40 23.

Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) är en statlig kommitté som tar fram kunskap för att utveckla svenskt bistånd. EBA utvärderar och analyserar inriktning, styrning och genomförande av Sveriges internationella bistånd, med ett särskilt fokus på resultat och effekter. EBA är oberoende i relation till uppdragsgivaren regeringen, liksom i relation till vad som utvärderas, samt till studiernas rapportförfattare, som själva ansvarar för sina slutsatser och rekommendationer. Mottagare av kunskaperna är regeringen, UD, Sida, samt forskare, civilsamhällets organisationer och övriga aktörer inom biståndet. EBA är även ett forum för möten mellan forskning, praktik och politik.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Kronofogden som ny hyresgäst i Luleå

Published

on

By

Fastighetsägaren Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal om ca 1 100 kvadratmeter modern kontorsyta på Sandviksgatan i centrala Luleå. Kontoret utvecklas efter myndighetens inredningskoncept ”Landskapet flyttar in” och verksamhetens behov. Fokus är att skapa en flexibel arbetsmiljö som stödjer ett verksamhetsanpassat arbetssätt. Inflyttning beräknas ske i december 2024.   

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Myndigheten har omkring 2 300 medarbetare utspridda på 32 orter i landet, varav 100 arbetar på kontoret i Luleå. Flytten till Sandviksgatan är i linje med myndighetens inriktningsbeslut om att nyttja sina kontor på bästa sätt och anpassa dem till ett nytt, verksamhetsanpassat arbetssätt. 

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kronofogden till oss på Sandviksgatan. Kontorets goda tillgänglighet utgör ett viktigt mervärde för såväl medarbetare som besökare. Vi ser mycket fram emot att lämna över nycklarna till ett modernt och ändamålsenligt kontor i början på december, Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå.  

Diös och Kronofogden har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Urban Olofsson, kommersiell förvaltare, Diös Luleå
Telefon: 010-470 98 02
E-post: urban.olofsson@dios.se

Jesper Andersson, Projektledare, Kronofogden
Telefon: 010-579 29 24
E-post: 
jesper.andersson@kronofogden.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 359 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 621 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.