Connect with us

Marknadsnyheter

Veoneer meddelar beslut från sin extra bolagsstämma

Published

on

Stockholm, 16 december 2021: Idag har autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) genomfört sin virtuella extra bolagsstämma, där aktieägarna fick ta ställning till två förslag rörande samgåendeavtalet som annonserades den 4 oktober mellan Veoneer, SSW Holdco LP, SSW Merger Sub Corp, ett helägt dotterbolag till SSW, och QUALCOMM Incorporated (NASDAQ: QCOM).

Förslaget om att godkänna och anta avtalet om samgående godkändes av en majoritet av de röstberättigade utstående stamaktierna.

Det andra, icke-bindande, rådgivande förslaget om att godkänna ersättningen till Veoneers namngivna chefer i anslutning till samgåendet fick godkänt av en majoritet av de röstberättigade utestående stamaktierna som var representerade på den extrainsatta bolagsstämman.

Som tidigare nämnts har Veoneer antagit ett samgåendeavtal, enligt vilket SSW Merger Sub går samman med Veoneer, vilket gör Veoneer till ett helägt dotterbolag till SSW. När affären slutförs förvärvar SSW Veoneer för 37,00 dollar per aktie, kontant.

Godkännandet från aktieägarna är ett av de krav som behöver uppfyllas för att affären ska kunna genomföras. Transaktionen är fortfarande villkorad vissa myndighetsgodkännanden och sedvanliga stängnings­villkor.

Hela resultatet från omröstningen kommer att rapporteras enligt formulär 8-K som kommer att registreras hos den amerikanska finansinspektionen SEC. Veoneers regulatoriska information i anslutning till detta tillkännagivande finns på: https://www.veoneer.com/en/sec-filings

All information rörande Veoneers ägarskapsfrågor finns även tillgänglig på veoneer.com.

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom EVP för Kommunikation och Investor Relations försorg enligt kontaktuppgifter nedan, för offentliggörande torsdagen den 16 december 2021 kl 16.00 CET.

För ytterligare information
Thomas Jönsson, EVP Communications & IR,
thomas.jonsson@veoneer.com, tel +46 (0)8 527 762 27

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom fordonsteknik. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Veoneer har 7500 medarbetare i 11 länder. Under 2020 uppgick försäljningen till 1,37 miljarder USD. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange (NYSE: VNE) och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).

Veoneers framåtblickande uttalanden
Detta pressmeddelande kan innehålla framåtblickande uttalanden enligt definitionen i amerikansk federal värdepapperslagstiftning från 1995, däribland, men utan begränsning, uttalanden som relaterar till samgåendets slutförande. I denna kontext kan framåtblickande uttalanden ofta adressera förväntade framtida affärs- och finansiella resultat samt finansiella tillstånd, vilka ofta innehåller ord som väntas, förväntas, ämnar, planerar, tror, söker, ser, kommer, borde, mål samt liknande uttryck och variationer eller negationer till dessa ord. Läsaren uppmanas att inte förlita sig på dessa framåtblickande uttalanden. Framåtblickande uttalanden är till sin natur, i viss grad, osäker och sådana uttalanden om föreslaget samgående och de förväntade fördelarna därav. Dessa och andra framåtblickande uttalanden garanterar inte framtida resultat och de är utsatta för risk, osäkerheter och antaganden som kan innebära att det faktiska resultatet blir materiellt olika från vad som uttrycktes i det framåtblickande uttalandet, däribland att det föreslagna samgåendet inte lyckas fullbordas, att registreringen eller annat som krävs för genomförandet inte lyckas genomföras i enlighet med tidplanen, eller inte alls. Inkluderandet av sådana uttalanden ska inte ses som mer än ett förslag till plan, uppskattning om vad som väntas genomföras. Du bör inte vara onödigt beroende av sådana uttalanden. Risker och osäkerhetsfaktorer inkluderar, men är inte begränsade till: (i) att samgåendet kan omfatta oförväntade kostnader, skulder eller förseningar; (ii) misslyckande med att uppfylla villkoren för fullgörandet av transaktionen, inklusive Veoneers aktieägares godkännande av fusionen samt erhållande av vissa myndighetsgodkännanden och regulatoriska godkännanden på de villkor eller vid den tidpunkt som förväntas; (iii) inträffande av händelser, förändringar eller andra omständigheter som kan resultera i uppsägning av fusionsavtalet; (iv) driftskostnader, kundförluster och verksamhetsavbrott (till exempel svårigheter att upprätthålla relationer med anställda, kunder, klienter eller leverantörer) kan bli mer omfattande än förväntat; (v) risker relaterade till att ledningens fokus avleds från den dagliga verksamheten; (vi) att Veoneers affär kan bli lidande av den osäkerhet som samgående eller de potentiella förändringarna i affärsrelationer från det föreslagna samgåendet kan resultera i och (vii) resultatet av eventuella rättsliga förfaranden som kan väckas mot Veoneer eller Qualcomm och SSW relaterade till fusionsavtalet eller den planerade transaktionen. Föregående lista av riskfaktorer är inte uttömmande. Konsekvenser av stora differenser mellan resultat jämfört med vad som föresvävades i det framåtblickande uttalandet kan bland många ting innehålla störningar i affärsrelationen, verksamhetsproblem, finansiell förlust, legala skulder till tredje part eller liknande risker vilka kan ha betydande materiell effekt på Veoneers finansiella situation, verksamhetens resultat, kreditrating eller likviditet.

Du måste noggrant överväga de föregående faktorerna och de andra risker och osäkerhetsmoment som avser Veoneer så som de beskrivs i Veoneers årsredovisning på Blankett 10-K för det senast slutförda räkenskapsåret och övriga rapporter och dokument som Veoneer från tid till annan lämnats in till SEC. Dessa inlämnade handlingar identifierar och adresserar andra viktiga risker och osäkerheter som kan resultera i faktiska händelser och att resultat väsentligen skiljer sig från vad som framgår av de framåtblickande uttalandena. Kopior av dessa inlämnade handlingar finns tillgängliga online på www.sec.gov. Framåtblickande uttalanden avser enbart dagen då de görs. Läsare varnas för att förlita sig på framåtblickande uttalanden och Veoneer tar inget ansvar för, och avser inte att uppdatera eller revidera, dessa framåtblickande uttalanden, vare sig på grund av ny information, framtida händelser eller i övrigt. Veoneer garanterar inte att de kommer att uppnå sina förväntningar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.